Трябва ли да заплащам за да може фискалното ми устройство за да работи с евро - категорично НЕ

08.07.2025, 10:39 450 2

08.07.2025, 10:39
Публикации: 2 / 0
Неделя следобед (06-07-2025), получавам обаждане от фирмата обслужваща касовият ми апарат, че за да бъда изряден е необходимо в най-кратки срокове, програмното осигуряване (фърмуер) да бъде обновен. Запитан бях дали мога да предоставя устройството си на следващия ден сутринта, в началото на работното време. На моят въпрос, дали това се заплаща, отговора бе - да, ние закупуваме новата версия на програмата за да я предоставим на потребителите и за това така организираме този процес. Вече ми бяха светнали достатъчно червени сигнали за да откажа това действие и да проуча как стоят нещата.

След известно търсене, действително има доста обяви и публикации на фирми за сервизно обслужване на фискални устройства, че предоставят обновяване на съществуващите модели и че това действие е платено. Категорично това действие е СПЕКУЛАТИВНО и цели да натрупа печалба на гърба на незапознатите собственици.

Ето я и правната обосновка:
Наредба 18, чл. 10 ал. 11 гласи че при нормативни промени, производителя трябва да направи промени в програмното осигуряване на влезлите в експлоатация ФУ и да я представи за изпитание и одобрение пред контролните органи (БИМ).
След одобряването на новата версия, според чл 15. ал. 16 в същата наредба производителя е ДЛЪЖЕН в 14-дневен срок да осигури обновяването на въведените в експлоатация ФУ чрез отдалечен достъп с тях и да предостави на лицата извършващи за сервизно обслужване процедура за обновяване на фърмуера. В същата алинея е записано, че не се допуска разпространение на ФУ с версия на фърмуера, различна от последно вписаната в регистъра.
В чл. 52. ал. 3 е записано че всяко лице което извършва сервизно обслужване е ДЛЪЖНО до 45 дни след вписването ѝ да обнови всички ФУ в експлоатация до тази версия. Ако не го направи, сервизното лице, подлежи на глоби започващи от 1000 лв. по  чл. 191а от ЗДДС.

От посочената информация можем да стигнем до следните заключения:
Новата версия на програмата с която работи дадено ФУ, НЕ Е ПЛАТЕНА, нито пожелателна. Производителя е длъжен директно или чрез сервизните техници да предостави начин за обновяването на всички ФУ в експлоатация.
С подписа си по договора за сервизно обслужване (който се заплаща всяка година), сервизното лице носи определена от закона отговорност. Която включва:
Сервизната фирма е ДЛЪЖНА в рамките на 45 дни да обнови всички ФУ в експлоатация. Ако не го направи, при евентуална проверка от НАП, глобата я отнася само и единствено сервизната фирма.
Към днешна дата, касаейки евентуалното приемане на еврото, ние нямаме никакво задължение да правим някакви действия по ФУ. Прогнозната дата към която трябва да сме подготвени е 08-08-2025.


Тук се получава една игра, кой ще бъде по на зор да направи тези промени. Ние, собствениците, за да сме изрядни към 08-08-2025 или сервизните фирми за да спазят 45 дневния срок.
В случая с моето ФУ, тези 45 дни изтичат точно около очакваната дата за двойно обозначение на цените. Така че ако до тогава, сервизната фирма продължава да държи на своето, ще се погрижа собственоръчно НАП да и треснат една глоба.
Съветвам всички фирми занимаващи се със сервизно обслужване и ремонт на касови апарати да не се правят но ощипани а да си поемат задълженията по договорите от време, че няма да им стигне времето и ще има изгорели.

Ето и извадка от законите:
Наредба 18
Чл. 10. (11) При необходимост от промени във фърмуера, произтичащи от нормативни изисквания или инициирани от органи на НАП, БИМ или производителя/вносителя на ФУ, на въведени в експлоатация и регистрирани фискални устройства от одобрен тип, производителят извършва промени във версията на фърмуера и представя в БИМ за функционално изпитване ФУ с коригираната версия фърмуера. За изпитването БИМ издава протокол в срока по ал. 6. Промените във фърмуера се извършват в 30-дневен срок от уведомяването, когато са инициирани от изпълнителния директор на НАП или председателя на БИМ.

Чл. 15.(16) в случаите на чл. 10, ал. 11 в 14-дневен срок след вписване на нова версия на фърмуера в регистъра по чл. 10, ал. 9 да осигури обновяването на неговата версия на въведените в експлоатация ФУ чрез отдалечен достъп с тях; в същия срок да предостави на лицата, получили разрешение от БИМ за сервизно обслужване и ремонт на ФУ, процедура за обновяване на фърмуера; не се допуска разпространение на ФУ с версия на фърмуера, различна от последно вписаната в регистъра по чл. 10, ал. 9;

Чл. 52.(3) Всяко лице, което извършва сервизно обслужване на ФУ, за които не е наличен отдалечен достъп, е длъжно да обнови версията на фърмуера на въведените в експлоатация ФУ при вписана в регистъра по чл. 10, ал. 9 нова версия в срок до 45 дни след вписването и.

ЗДДС

Чл. 191а. (1) Лице, което извършва сервизно обслужване, въвеждане в експлоатация, регистрация на ФУ/ИАСУТД или демонтаж на фискална памет не по установения за това ред, се наказва с глоба - за физическите лица, които не са търговци, в размер от 1000 до 2000 лв., или с имуществена санкция - за юридическите лица и едноличните търговци, в размер от 2000 до 5000 лв. Същото наказание се налага на лице, което наруши целостта на пломбите на електронна система с фискална памет не по установения за това ред.
(2) При повторно нарушение по ал. 1 размерът на глобата е от 2000 до 4000 лв., а на имуществената санкция - от 5000 до 10 000 лв.
#1 | 08.07.2025, 13:43
Публикации: 4811 / 861
Хубаво, ама никъде в тези текстове не пише, че това задължение трябва да е безплатно. Ако в договора ви със сервизната фирма пише - ОК. Сервизът, при който е нашия КА предлага два варианта на договори - с по-ниска цена и с по-висока. При по-ниската всякакви действия и ремонти през годината се заплащат допълнително, при по-високата - безплатни са.

А тази "отдалечен достъп" как трябва да става - през SIM-ките ли?
#2 | 08.07.2025, 13:53
Публикации: 2 / 0
Услугата съвсем не е безплатна, нарича се „абонамент за сервизно обслужване“.
А правилото кой и кога трябва да заплати допълнително е много просто - винаги плаща този който е отговорен и има интерес да не го санкционират.
Ако използвам ФУ с някаква повреда (неизправна фискална памет например) , и при проверка, глобата ще я платя аз - тогава аз съм в интерес да платя за отстраняването на проблема.
Но актуализацията на програмата на ФУ не попада в тази категория – там глобата я отнася сервиза. А аз да платя за да е някой друг изряден - мерси, не съм толкова наивен.
Последни Теми
Последно в Новини
Намери ни във Facebook
Харесай нашата страница
Facebook.com/KiKinfo
и се присъедини към
ПРОФЕСИОНАЛНА СЧЕТОВОДНА ОБЩНОСТ
най-голямата счетоводна група