Префактуриране на разходи за ремонт от ЮЛНЦ, регистрирано по ЗДДС на основание чл. 99, ал. 1
Отговаря доц. д-р Али ВЕЙСЕЛ - д.е.с., регистриран одитор
Регистрирано по ЗДДС на основание чл. 99, ал. 1 (за ВОП на МПС) юридическо лице с нестопанска цел, неизвършващо никаква стопанска дейност, прави ремонт на нает офис, като се е договорило с наемодателя си разходите за направения ремонт да се приспаднат от наемните вноски. Моля за вашето становище относно:
1. Наемателя ЮЛНЦ, регистрирано на основание чл. 99, ал. 1 от ЗДДС - какъв документ да предостави на наемодателя си за направените разходи по ремонта на офиса?
2. Юридическото лице извършва само нестопанска дейност и съответно използва офиса си само за организирането и управлението й. Като получател на услугата по ремонта ЮЛНЦ не е използвало данъчен кредит. Ако единствената възможност за документиране на приспадането на разходите за ремонт от наемната цена е фактура - има ли задължение за начисляване на ДДС. Префактурираната ремонтна услуга ще се признае ли за приход?
3. Моля да предложите начини за документиране на договореното прихващане на разходи за ремонт с наемната цена.
На основание чл. 99, ал. 1 от Закона за данък върху добавената стойност (ЗДДС) трябва да се регистрира всяко данъчно незадължено юридическо лице и данъчно задължено лице, което не е регистрирано на основание чл. 96, чл. 97, чл. 98, чл. 100, ал. 1 и 3 и чл. 102 и което извършва вътреобщностно придобиване на стоки. Според чл. 99, ал. 2 от закона тази разпоредба не се прилага, когато общата стойност на облагаемите вътреобщностни придобивания за текуща календарна година не надвишава 20 000 лв.
Регистрираните лица на основание чл. 99, ал. 1 от ЗДДС нямат право на данъчен кредит - изискване на чл. 70, ал. 4 от ЗДДС. Те нямат право и да посочват данъка в издаваните от тях фактури и известия към фактури, т.е. нямат право да начисляват ДДС - изискване на чл. 113, ал. 9.
От въпроса става ясно, че ремонтът се извършва от наемателя (от негово име) и за сметка на наемодателя. В този случай фактурите се получават от наемателя. Отчитането може да стане, както следва:
Дт с/ки от група Разходи по икономически елементи
Кт с/ка Доставчици
Тук ДДС не се отчита, защото предприятието няма право да използва данъчен кредит според чл. 70, ал. 4 от ЗДДС. Задълженията към доставчиците следва да се приключват при тяхното изплащане.
Тъй като разходите са отчетени при наемателя, а са за сметка на наемодателя, те трябва да се префактурират, т.е. да се издаде фактура на наемодателя. Отчитането на тази операция може да се извърши по следния начин:
Дт с/ка Клиенти
ан. сметка предприятието на наемодателя
Кт с/ка Приходи от продажби на услуги
Тук също не се начислява ДДС - на основание чл. 113, ал. 9 от ЗДДС (лицето е регистрирано по чл. 99 от ЗДДС). Приходите следва да се признават в периода, в който са направени разходите, за да се спази принципът на съпоставимост между приходите и разходите (посочен в чл. 4, ал. 1 от Закона за счетоводството).
Ако се префактурират всички разходи, приходите ще са равни на разходите, т.е. операциите няма да влияят на крайния финансов резултат. Вземането от наемодателя трябва да се приключва при неговото прихващане със задълженията по наема.
За прихващане на вземането от ремонта със задължението по наема може да се състави протокол за прихващане, който да се подписва от двете страни.