Отчитане на разходи от наем

27.07.2015, 14:38 12005 16

27.07.2015, 14:38
Публикации: 8 / 0
Здравейте,
помещението, което наемаме е на физическо лице. Лицето е пенсионер, има фирма, която е действаща и наемодателя си плаща здравното осигуряване като самоосигуряващо се лице. Но отдава помещението като физическо лице, тъй като сградата е лична негова собственост, не се води на фирмата му. В нашия случай е физическо, но в същото време е и самоосигуряващо се лице. Ще плащаме наема по банков път, лицето ще ни издава фактура като първичен документ с ЕГН, вместо Булстат, но въпроса ми е: Трябва ли ние да му издаваме сметка за изплатени суми и съответно да му плащаме данъка, като се има предвид, че наемодателя в нашия случай е физическо лице или важи правилото, че на самоосигуряващо се лице не се прави сметка и не се начислява данък, тъй като то е и такова. Благодаря!
#1 | 27.07.2015, 16:18
Публикации: 6 / 0
Според мен. щом имате договор с физическото лице трябва да издавате служебна бележка както и да му удържате данък и да го внасяте на тримесечие. Да не забравяме и декл. по чл.55:)
#2 | 27.07.2015, 19:07
Публикации: 6411 / 1143
Според мен. щом имате договор с физическото лице трябва да издавате служебна бележка както и да му удържате данък и да го внасяте на тримесечие. Да не забравяме и декл. по чл.55:)
Само да отбележим, че всички самоусигуряващи се лица са физически лица :smile1:
Физическите лица, от своя страна, могат да бъдат самоусигуряващи се, могат и да не бадат.
Дали едно ФЛ е СОЛ има значение за авансовото облагане на доходи от друга стопанска дейност (граждански договор). В този случай ФЛ декларира, че е СОЛ пред платеца на дохода и последният не му удържа авансов данък и не му издава служебна бележка.
За доходите от наем, обаче, няма значение дали ФЛ е СОЛ или не. Ако платецът на дохода е ЮЛ или СОЛ, при всички случаи трябва да удържи, внесе и декларира авансово данък върху платения наем.
#3 | 01.09.2015, 16:01
Публикации: 22 / 0
Ако ООД има сключен  договор за наем с физическо лице за 100лв. на месец и плащането за периода 10.2015-03.2016г. е извършено наведнъж-на 05.10.2015г. общо 600лв. -тогава трябва ли да удържам данък върху наемите за първо тримесечие на 2016г.
Дохода се смята за придобит през 2015г. за физическото лице.Той си го декларира и си плаща данъка за 2015г.,а за 2016г.?
Моля ако някой има подобен случаи?
#4 | 01.09.2015, 16:35
Публикации: 6411 / 1143
Здравейте,
Съгласно чл. 11 от ЗДДФЛ, доходът на физическото лице се счита за придобит към момента на получаването му. Тъй като доходът е за последното тримесечие, наемодателят може да избере дали Вие да му го удържите авансово и да го внесете, или той да го декларира с ГДД по чл. 50 в срок до 30-ти април 2016-та.
За Вас този разход е данъчно признат, тъй като е изплатен ефективно на физическото лице и няма с него да преобразувате СФР. Същевременно е коректно да отнесете разхода за месеците октомври-декември като текущ разход за 2015 г., а разхода за първите 3 месеца на 2016-та като разход за бъдещи периоди и да го признаете като текущ в началото на следващата година. :smile1:
#5 | 02.09.2015, 11:01
Публикации: 22 / 0
 :good: Благодаря
#6 | 24.06.2020, 12:46
Публикации: 50 / 2
Здравейте,
а ако имаме обратния случай - т.е. неизплатен наем за последното тримесечие на предходната година на физическо лице. Същият задължително ли трябва да бъде начислен в 2019г, съответно и данъка за него и да се увеличава счетоводния финансов резултат в ГДД на дружество или може да бъде начислен в годината на изплащане т.е. 2020г.?
#7 | 24.06.2020, 13:24
Публикации: 6721 / 675
Начислявате за разход в 2019 година и увеличавате резултата. Следващата година, когато го платите - в намаление.
#8 | 24.06.2020, 13:28
Публикации: 352 / 19
Ами да, наема трябва да бъде начислен през 2019г и балансово представен в задължения към наемодател.
Данъкът, който трябва да удържите и внесете се удържа и внася при изплащането на наема от наема, т.е. докато не изплатите данъка не го начислявате в разчетната сметка.
Има една особеност за IV- то тримесечие, но в случая не се прилага. На наемодателя би трябвало да сте издали сметка за изплатените суми за периода, в който му е изплатен наема и удържан и внесен данъка по сметката.
#9 | 24.06.2020, 13:41
Публикации: 50 / 2
Ами да, наема трябва да бъде начислен през 2019г и балансово представен в задължения към наемодател.
Данъкът, който трябва да удържите и внесете се удържа и внася при изплащането на наема от наема, т.е. докато не изплатите данъка не го начислявате в разчетната сметка.
Има една особеност за IV- то тримесечие, но в случая не се прилага. На наемодателя би трябвало да сте издали сметка за изплатените суми за периода, в който му е изплатен наема и удържан и внесен данъка по сметката.
Благодаря много, издали сме служебна бележка и сметки само за изплатените суми. Ако наема за Декември се дължи по договор през Януари и него ли начисляваме?
#10 | 24.06.2020, 14:19
Публикации: 6721 / 675
Отговорът е в самото питане - "наема за декември" .....какво значение има кога е плащането му по договор.
#11 | 24.06.2020, 14:25
Публикации: 639 / 126
В ЗС има един принцип на начисляването - "ефектите от сделки и други събития се признават в момента на тяхното възникване, независимо от момента на получаването или плащането на паричните средства или техните еквиваленти, и се включват във финансовите отчети за периода, за който се отнасят".
#12 | 24.06.2020, 16:26
Публикации: 50 / 2
Добре, а ако не е спазен точно закона и разхода се начисли в 2020г. има ли последствия? Фиска не е ощетен за 2019г. За 2020г разхода ще се признае ли за данъчни цели?
#13 | 24.06.2020, 18:52
Публикации: 841 / 72
Добре, а ако не е спазен точно закона и разхода се начисли в 2020г. има ли последствия? Фиска не е ощетен за 2019г. За 2020г разхода ще се признае ли за данъчни цели?
Ами с неизплатеното задължение към кредитора за декември е трябвало да увеличите СФР, предполагам, че декл. по чл. 73 от ЗДДФЛ също няма е коректна. Ако грешката не е фундаментална, съгласно СС/МСС 8 и счетоводната ви политика, коригирате като го начислявате в 2020 г.
П.С. Няма да бъде признат разход, ще имате отново увеличение в ГДД.
#14 | 24.06.2020, 19:10
Публикации: 352 / 19
Ами с неизплатеното задължение към кредитора за декември е трябвало да увеличите СФР, предполагам, че декл. по чл. 73 от ЗДДФЛ също няма е коректна.

Предприятията-платци е уточнено, че подават декларация по чл.73 от ЗДДФЛ.
Според мен начисляване на задължението не прави предприятието платец.
Не ми се отваря декларацията за да проверя има ли в нея колони за начислени и изплатени доходи.
#15 | 24.06.2020, 19:35
Публикации: 841 / 72
Предприятията-платци е уточнено, че подават декларация по чл.73 от ЗДДФЛ.
Според мен начисляване на задължението не прави предприятието платец.
Не ми се отваря декларацията за да проверя има ли в нея колони за начислени и изплатени доходи.
Ако е платено, така пише в чл.73, ал.1 от ЗДДФЛ, малко избързах с отговора си, извинявам се.  :smile1:
#16 | 24.06.2020, 23:15
Публикации: 352 / 19
Ако е платено, така пише в чл.73, ал.1 от ЗДДФЛ, малко избързах с отговора си, извинявам се.  :smile1:

Няма за що?
От "предполагам" не следва, че твърдението след предположението е вярно.
Последни Теми
Последно в Новини
Намери ни във Facebook
Харесай нашата страница
Facebook.com/KiKinfo
и се присъедини към
ПРОФЕСИОНАЛНА СЧЕТОВОДНА ОБЩНОСТ
най-голямата счетоводна група