Резюме на по-важните промени в ЗДДС, в сила от 01.01.2014г. (обновена)

28.11.2013, 10:45 49130 16

28.11.2013, 10:45
Публикации: 1964 / 1619
Администратор на сайта
Представяме нашето резюме на по-важните промените в ЗДДС, в сила от 01.01.2014г.

Касова отчетност на ДДС

Въвежда се специален режим за касова отчетност на ДДС, който е предмет на отделно резюме в сайта на КиК Инфо.

Зърнопроизводителите с нов режим по ДДС

Нов механизмът за обратно начисляване на ДДС за доставки на зърнени и технически култури, съгласно приложение 2, част втора. Темата се обсъжда в раздел Селско стопанство тук.

Промени в облагането при лизинга

Съгласно изменението в чл. 6, ал. 2, т. 3 за доставка на стока вече се смята фактическото предоставяне на стока по договор за лизинг, дори и когато в договора за лизинг е уговорена само опция за прехвърляне на собствеността върху стоката. Прилага се, когато сборът от дължимите вноски по договора за лизинг, с изключение на лихвата по чл. 46, ал. 1, т. 1, е идентичен с пазарната цена на стоката към датата на предоставянето. Тази промяна се прилага за доставки по договори за лизинг, които са сключени след 1 януари 2014 г.

Данъчна основа при безвъзмездно подобрение при прекратяване на договор за наем

Данъчната основа е сумата от направените преки разходи за извършването им, намалена с разходи за изхабяване предвид обичайния икономически живот на подобрението, а ако не може да се установи сумата на преките разходи, данъчната основа е пазарната цена (чл. 27, ал. 2).

Данъчна основа при бартер
или когато възнаграждението е определено изцяло или частично в стоки или услуги, без страните да са му придали парично изражение (чл. 26, ал. 7 и 8)

За всяка от доставките към датата на възникване на данъчното събитие, данъчната основа е данъчната основа при придобиването или себестойността на предоставената стока. В случаите на внос, то данъчната основа е данъчната основа при вноса или на направените преки разходи за извършване на предоставената услуга. Когато данъчната основа нe може да се определи по този ред, данъчната основа е пазарната цена.

Изменят се правилата за определяне на данъчната основа при внос

Данъчната основа при внос е митническата стойност, увеличена със, доколкото вече не са включени в нея:
1. данъци, мита, налози и такси, дължими извън територията на страната, и митни сборове, акциз и други такси, дължими при внос на територията на страната;
2. свързани с вноса разходи за комисиона, опаковка, транспорт и застраховка, направени до първото местоназначение на стоките на територията на страната.

Доставката на свързани с внос услуги, като комисиона, опаковка, транспорт и застраховка, когато стойността им е включена в данъчната основа по чл. 55 е облагаема с нулева ставка (чл. 36). Въвежда се дефиниция на понятието „Първо местоназначение“ на територията на страната.

Данъчна основа при ВОП на стоки с продължително изпълнение

При доставка с непрекъснато изпълнение на ВОП стоки с продължителност за период, по-дълъг от един календарен месец, данъчното събитие настъпва в края на всеки календарен месец. Данъчната основа за всеки календарен месец се определя пропорционално на броя на дните (чл. 63, ал. 6, чл. 64, ал. 5).

Нови правилата за формиране на данъчната основа при дерегистрация

Данъчната основа на доставка на стоки и/или услуги при дерегистрация, определена към началото на месеца, в който е прекратена регистрацията на лицето, е данъчната основа при придобиването или себестойността на стоката, а в случаите на внос – на данъчната основа при вноса или на направените преки разходи за придобиване на услугата, намалена с разходи за изхабяване предвид обичайния икономически живот на стоката или услугата. Когато данъчната основа не може да се определи по този ред, данъчната основа е пазарната цена (чл. 27, ал. 3, т. 2).

Опис на наличните активи

Срокът за правото на приспадане на данъчен кредит за наличните към датата на регистрацията активи от 3-месечен се променя на 12-месечен (чл. 75, ал. 2, чл. 77, ал. 2).

Данъчните документи се съхраняват в оригиналния им вид

С оглед опцията, предвидена в Директива 2010/45/ЕС, законът определя задължение на данъчно задължените лица да съхраняват данъчните документи в оригиналния им вид, в който са създадени до 5 години след изтичане на давностния срок за погасяване на публичното задължение (чл. 121, ал. 1).

При възстановяване на ДДС

В случаите при ускорено възстановяване по чл. 92, ал. 3 при възложена проверка данъкът се прихваща или възстановява в 30-дневен срок, а при възложена ревизия данъкът се прихваща или възстановява изцяло, или частично в 30-дневен срок от връчване на заповедта за ревизия в размер, представляващ разликата между декларирания данък за възстановяване и размера на данъците и задължителните осигурителни вноски, които обосновано се очаква да бъдат установени при ревизията.

Намаляване на част от изискванията за разрешението по чл. 166 при инвестиционен проект

Намаляват някои от изискванията за лицата, които реализират инвестиционен проект, одобрен от министъра на финансите, и които получават разрешение да прилагат специалния ред за начисляване на данъка при внос или за възстановяване на данъка в 30-дневен срок:
-   Изискването за размерът на инвестициите е над 5 млн. лв. (предишно над 10 млн. лв) за период, не по-дълъг от две години
-   Изискването за създаване на работни места е над 20 (предишно над 50)

Допълнени са случаите, при които не е налице доставка

Не е налице доставка в случаите на предоставяне за ползване на имоти от държавата/общините/заявителите за нуждите на частни детски градини, училища, както и на детските градини и училища с чуждестранно участие по Закона за народната просвета. Не е налице доставка и при последващото им преминаване към държавата/общините/заявителите в случай на закриване на детските градини и училищата (чл. 10 ал. 1, т. 5).

Други промени

Приравняват на възмездна доставка безвъзмездното предоставяне на стоки или услуги за лични нужди или по-общо за цели, различни от икономическата дейност на данъчно задълженото лице (чл. 6, ал. 3, т. 1, чл. 9, ал. 3, т. 1 и 2, чл. 27, ал. 2).

По отношение на преминаването на правото на разпореждане от залогодателя към заложния кредитор по смисъла на чл. 32, ал. 4 от ЗОЗ е предвидено, че не е налице доставка за целите на ЗДДС (чл. 6, ал. 5).

В случаите на продажби на стоки чрез фискални устройства, вградени в автомати за самообслужване, фискалният бон, регистриращ продажбата, се визуализира само на дисплей, без да се издава хартиен документ. Промяната влиза в сила от деня на обнародването в „Държавен вестник“ - 22.11.2013г.

Друг особен режим, който се въвежда със законопроекта, е режимът на облагане на доставки на стоки и услуги на Граничен комбиниран мост „Видин - Калафат“. Мястото на изпълнение на услугите по събиране на таксата за преминаване на моста е на територията на Република България, когато направлението на пътуването е от България към Румъния, или на територията на Румъния, когато направлението на пътуването е от Румъния към България. Доставките по поддръжка/ремонт на моста са с място на изпълнение на територията на страната или на Румъния в зависимост от това, на коя териториална част се извършват. (чл. 20а)

Прецизиране на част първа от Приложение № 2 към глава деветнадесета „а“, като изрично са дефинирани различните видове отпадъци. В § 1 на допълнителните разпоредби се създават определения за битови отпадъци, производствени отпадъци, строителни отпадъци, опасни отпадъци, Отпадъци от черни и цветни метали, Отпадъци от черни и цветни метали с битов характер   (т. т. 72, 73, 74, 75, 76, 77 и 78 от § 1 на ДР).

Настоящата разработка е част от резюметата на основните данъчни закони за 2014 г, публикувани в сайта КиК Инфо. В съответните темата във форума има възможност за публикуване на коментари така, че всеки да може да се включи под публикацията с въпрос, мнение или да си потвърди информацията.

Автор на статията: Катя Крънчева
управляващ съдружник в K&K Accounting
www.kik.bg

 
Другите теми:
Резюме на промените в ЗКПО, в сила от 01.01.2014г.
Резюме на промените в ЗДДФЛ, в сила от 01.01.2014г.
Резюме на Специалния режим за касова отчетност на ДДС, в сила от 01.01.2014

#1 | 28.11.2013, 10:46
Публикации: 1964 / 1619
Администратор на сайта
В прикачения файл:
Презентация на НАП, във връзка с промените на ЗДДС, в сила от 01.01.2014г.
#2 | 09.12.2013, 16:21
Публикации: 37 / 1
Здравейте,

Приравняват на възмездна доставка безвъзмездното предоставяне на стоки или услуги за лични нужди или по-общо за цели, различни от икономическата дейност на данъчно задълженото лице (чл. 6, ал. 3, т. 1, чл. 9, ал. 3, т. 1 и 2, чл. 27, ал. 2).

Този текст не противоречи ли на чл. 70 от ЗДДС?!

#3 | 09.12.2013, 18:05
Публикации: 1964 / 1619
Администратор на сайта
Здравейте,

Приравняват на възмездна доставка безвъзмездното предоставяне на стоки или услуги за лични нужди или по-общо за цели, различни от икономическата дейност на данъчно задълженото лице (чл. 6, ал. 3, т. 1, чл. 9, ал. 3, т. 1 и 2, чл. 27, ал. 2).

Този текст не противоречи ли на чл. 70 от ЗДДС?!

Здравейте,

Ето го изменението за доставка на стока в чл. 6, ал. 3 т. 1

Стар текст:
1. отделянето или предоставянето на стоката за лично ползване или употреба на данъчно задълженото физическо лице, на собственика, на неговите работници и служители или на трети лица и при условие че при производството, вносът или придобиването й е приспаднат изцяло или частично данъчен кредит;

Нов тест:
1. отделянето или предоставянето на стоката за лично ползване или употреба на данъчно задълженото лице, на собственика, на неговите работници и служители или за цели, различни от независимата икономическа дейност на данъчно задълженото лице, при условие че при производството, вноса или придобиването й е приспаднат изцяло или частично данъчен кредит;

Подобно е изменението и при доставка на услуга (чл. 9, ал. 3, т 1 и 2).

Тоест такива ИЗВЪРШЕНИ доставки от данъчно задълженото лице са приравнени на възмездни доставки и съответно облагаеми съгласно чл. 2, т. 1. А чл. 27, ал.2 определя, каква ще бъде данъчната основа в тези по-особени случаи на извършена доставка по чл. чл. 9, ал. 3, т. 1, 2 и 3.

Не разбирам какво противоречие имате предвид с чл. 70, който всъщност касае ограничения на правото на приспадане на данъчен кредит по ПОЛУЧЕНИ доставки.

Развийте тезата си за противоречието, защото не мога да отгатна мислите Ви.
#4 | 21.12.2013, 18:01
Публикации: 1964 / 1619
Администратор на сайта
В ДВ брой 110 от 21.12.2014 е обнародван Правилник за изменение и допълнение на Правилника за прилагане на Закона за данък върху добавената стойност: http://dv.parliament.bg/DVWeb/showMaterialDV.jsp?idMat=81407
#5 | 02.01.2014, 14:44
Публикации: 5 / 0
Здравейте! Моля за коментар на новия чл. 36а от закона, във връзка с чл. 36а ал. 2 от правилника.
Изискването за писмена декларация от вносителя за включените в митническата декларация суми е направо умопобъркващо.
Как според Вас се тълкува обхватът на "комисиона, опаковка и транспорт" - по-скоро кое се включва в транспорт, дали международен транспорт, транспорт само на територията на страната? Много объркващо, както и що е то комисиона.
#6 | 03.01.2014, 13:03
Публикации: 1964 / 1619
Администратор на сайта
Здравейте! Моля за коментар на новия чл. 36а от закона, във връзка с чл. 36а ал. 2 от правилника.
Изискването за писмена декларация от вносителя за включените в митническата декларация суми е направо умопобъркващо.

Здравейте,

Ето го моят коментар. В новия член 36а, ударението пада върху “когато стойността им е включена в данъчната основа по чл. 55.”
Скрит текст :
Затова е и новата декларация по чл. 36а от ППЗДДС, ал. 2, точка 2 “писмена декларация от получателя по доставката, на чието име е оформен вносът; в декларацията получателят задължително посочва номера на документа, с който е оформен вносът, и описание как е формирана данъчната основа по чл. 55 от закона (стойността на всяко едно увеличение се посочва отделно).”

Как според Вас се тълкува обхватът на "комисиона, опаковка и транспорт" - по-скоро кое се включва в транспорт, дали международен транспорт, транспорт само на територията на страната? Много объркващо, както и що е то комисиона.

Кое се включва от транспорта е посочено в чл. 55, ал. 1, т. 2 и ал. 2.

Чл. 55. (1) (Изм. - ДВ, бр. 101 от 2013 г., в сила от 01.01.2014 г.) Данъчната основа при внос почл. 16 е митническата стойност, увеличена със, доколкото вече не са включени в нея:
1. данъци, мита, налози и такси, дължими извън територията на страната, и митни сборове, акциз и други такси, дължими при внос на територията на страната;
2. свързани с вноса разходи за комисиона, опаковка, транспорт и застраховка, направени до първото местоназначение на стоките на територията на страната.
(2) Данъчната основа се увеличава и с разходите по ал. 1, т. 2, свързани с превозването на стоките от територията на страната до територията на друга държава членка, когато в съпровождащите стоката документи е указано, че стоката е предназначена за другата държава членка.

Много объркващо, както и що е то комисиона.

И преди и сега, думата комисион означава възнаграждение за посредничество при търговски сделки. Тук изменение няма.
#7 | 03.01.2014, 13:25
Публикации: 5 / 0
Благодаря, съгласна съм с Вас, нашият анализ показа, че този текст ще касае само фактури, които се представят на митница и така отговарят на стойността "включена в данъчната основа по чл. 55".
Транспортът обаче не е толкова ясен. Да, това е транспортът ДО първо местоназначение, но погледнато така той обхваща всичко - да приемем, че една стока пътува от Япония до България и транспортът не е част от стойността й, т.е. плаща се отделно от купувача. Тогава излиза, че целият този транспорт от Япония до някое пристанище тук влиза в чл. 36а.
А това е безумно, защото частта международен транспорт вече е обхваната в чл. 30, и се доказва със съвсем други документи според правилника.
Според мен в чл. 36а трябва да се обхваща транспортът на територията на страната, до първо местоназначение според документите. Но не е написано така.
#8 | 03.01.2014, 13:35
Публикации: 215 / 40
А това е безумно, защото частта международен транспорт вече е обхваната в чл. 30, и се доказва със съвсем други документи според правилника.
Според мен в чл. 36а трябва да се обхваща транспортът на територията на страната, до първо местоназначение според документите. Но не е написано така.
съгласна съм напълно, така излиза, че международният транспорт, както и спедиторските услуги, са освободени на две основания - веднъж по чл.30, и после по чл.36а; друг е въпросът, че превозвачи и спедитори по международен транспорт е изключено да издадат фактури с 20% ДДС, тъй като доказването на нулева ставка става с превозния документ и зависи пряко от тях, а не от съдействието на вносителя да им представя тази нова подробна декларация

така че и аз смятам, че новият член основно касае транспорт на територията на страната или такъв между две страни-членки преди вноса, който поначало си е облагаем с 20%, но да речем вносителят е включил стойността му в ЕАД-то... всъщност нямам представа, това въпрос на избор ли е - дали ще включиш някакви суми в митническата основа? след като и в самия член е казано "когато е включен.......", т.е. има някакъв елемент на условност
#9 | 23.01.2014, 15:33
Публикации: 1 / 0
При под изпълнител , транспорта се ф-ра с ддс, може ли чл. 36 а да бъдеприложен и към подизпълнителя
#10 | 05.02.2014, 20:10
Публикации: 11 / 2

Katya, може ли да коментирате това?

•   Поредната промяна относно данъчното третиране на придобиването и експлоатацията на леки автомобили – новата редакция ограничава правото на ползване на данъчен кредит за леки автомобили при придобиването им чрез финансов лизинг, ако не е на лице правно договорена опция за прехвърляне.
#11 | 05.02.2014, 20:14
Публикации: 1964 / 1619
Администратор на сайта
От къде е този цитат?
Не е мой.
#12 | 05.02.2014, 20:17
Публикации: 11 / 2
Това е от резюмето на Доника Маринова Директор от Крестон Булмар по "Промените от данъчното законодателство от 01.01.2014г." в частта за ЗДДС последната точка.
#13 | 05.02.2014, 20:49
Публикации: 1964 / 1619
Администратор на сайта
Очертава се интересна тенденция да ме питате дали са верни най-различни статии. :) В другата тема за осчетоводяването по касовата отчетност една колежка ме пита за мнение по някаква статия в хартиено списание даже, а дори нямам достъп до него.



За цитата по-горе:

Не виждам такава промяна относно "правото на ползване на данъчен кредит за леки автомобили при придобиването им чрез финансов лизинг, ако не е на лице правно договорена опция за прехвърляне".

Първо: Няма изменения в чл. 70, където са визирани ограничения на правото на приспадане на данъчен кредит, в частност за леките автомобили също няма промяна. Важат си старите правила, а именно:

Чл. 70. (1) Правото на приспадане на данъчен кредит не е налице, независимо че са изпълнени условията на чл. 69 или 74, когато:
4. (изм. - ДВ, бр. 94 от 2012 г., в сила от 01.01.2013 г.) е придобит или внесен мотоциклет или лек автомобил;
5. (изм. - ДВ, бр. 94 от 2012 г., в сила от 01.01.2013 г.) стоките или услугите са предназначени за поддръжката, ремонта, подобрението и експлоатацията на мотоциклети и леки автомобили по т. 4, включително за резервни части, комплектовка, горивни и смазочни материали;

Като "Лек автомобил" е автомобил, в който броят на местата за сядане без мястото на водача не превишава 5. Не е лек автомобил автомобил, който е предназначен за превоз на товари, или лек автомобил, който има трайно вградено допълнително техническо оборудване за целите на извършваната дейност от регистрираното лице.

Изключенията в чл. 70 (2) също не са променяни.

Второ: Промяната в чл. 6, ал. 2, т. 3 за лизинга, когато в договора за лизинг е уговорена само опция за прехвърляне на собствеността, всъщност е за друго. Ето за това:

Съгласно изменението в чл. 6, ал. 2, т. 3 за доставка на стока вече се смята фактическото предоставяне на стока по договор за лизинг, дори и когато в договора за лизинг е уговорена само опция за прехвърляне на собствеността върху стоката. Прилага се, когато сборът от дължимите вноски по договора за лизинг, с изключение на лихвата по чл. 46, ал. 1, т. 1, е идентичен с пазарната цена на стоката към датата на предоставянето. Тази промяна се прилага за доставки по договори за лизинг, които са сключени след 1 януари 2014 г.

До 31.12.2013 за споменатия случай (когато в договора за лизинг е уговорена само опция за прехвърляне на собствеността върху стоката) фактура се издаваше и ДДС се начисляваше при всяка договорена за плащане лизингова вноска (например всеки месец). А след 01.01.2014 година фактурирането е общо за цялата стойност по лизинговия договор в началото при самото предаване на лизингованата вещ.
#14 | 05.02.2014, 21:11
Публикации: 11 / 2
Благодаря Ви. Аз също се усъмних във верността на написаното там и затова попитах при вас.
#15 | 12.03.2014, 15:27
Публикации: 1 / 0
В тази статия само е споменато за някакви промени, без да са описани подробно, а колкото до дискусията по-горе измененията наистина не са в чл. 70 от ЗДДС, а относно определянето на договора за лизинг като доставка на стока. До 31.12.2013 договорите за лизинг с опция се приравняваха на доставка на услуга, сега обаче при определени условия може да ги третират като доставка на стока.
 Прегледайте за малко повече инфо Решение на СЕС по дело С-118/11 ЕОН Асет Мениджмънт ООД и практиката на НАП по въпроса - Писмо 91-00-88 от 26.06.2013.

#16 | 12.03.2014, 17:39
Публикации: 1964 / 1619
Администратор на сайта
Да, ясно е писмото 91-00-88 от 26.06.2013, като и решението по дело С-118/11 „Еон Асет Мениджмънт” ООД, то беше цитирано, като мотив за тази промяна дори.

Ние в нашата статия и коментарите подробно сме обяснили за разликата при лизинга преди и след промяната от 01.01.2014. 

Чуденето на колегата идва предполагам, че в другата статия пише, че "новата редакция ограничава правото на ползване на данъчен кредит за леки автомобили при придобиването им чрез финансов лизинг, ако не е на лице правно договорена опция за прехвърляне", а то всъщност и преди промяната от 01.01.2014 беше така.

Ето и през 2013 година и след промяната от 01.01.2014 текстовете от писмото 91-00-88 от 26.06.2013 си важат:

"В случай че в договора за лизинг е предвидено да се прехвърли собствеността на лекия автомобил, включително и в случаите, в които е уговорена само опция за прехвърляне на правото на собственост и сборът от вноските е практически идентичен на пазарната стойност на автомобила, то е налице доставка на стока по смисъла на чл. 6, ал. 2, т. 3 ЗДДС и за получателите на доставки по такива договори не възниква право на приспадане на данъчен кредит за начисления данък върху добавената стойност от доставчика съгласно чл. 70, ал. 1, т. 4 ЗДДС." – тоест ограничение е съществувало и тогава.

"Предвид изложеното, не е налице право на приспадане на данъчен кредит в случаите, когато по договор, именуван между страните като договор за наем на лек автомобил, са договорени условия, съгласно които се прехвърлят по същество всички рискове и изгоди от собствеността на автомобила и сборът от вноските е практически идентичен на пазарната стойност на автомобила и по същия, макар да не е предвидено да се прехвърли собствеността на автомобила, впоследствие страните договорят прехвърляне на собствеността.”


Ако Вие имаме някакво друго разбиране, то ще се радвам да споделите така, че да Ви разберем. :)
Последни Теми
Последно в Новини
Намери ни във Facebook
Харесай нашата страница
Facebook.com/KiKinfo
и се присъедини към
ПРОФЕСИОНАЛНА СЧЕТОВОДНА ОБЩНОСТ
най-голямата счетоводна група