Благодаря за отговорите.

Това за платения отпуск и че не се вижда като отделно в справките, се сетих че може да е тъй...

За другите - ясно. Явно това е и причината, този стаж в Отказа и в Трудовата й книжка, да се различава...

За Инспекцията по труда - тя сама да си реши, дали и кога/как ще го го ползва - г.д. лично аз, съм на същото мнение, надали ще има полза - а и съм за решаване на нещата с разбиране - каквото надали ще се получи в случая...

Май това, което може, евентуално да се случи /и да получи е - там колкото дни има Платен отпуск - не е ползван, не е и платен - като гледах Заповедта й за освобождаване, бяха празни, съответните полета...

Ами , утре уж ще ходи да говори с нея, едва ли ще има някаква ползва /според мен... но/

Поздрави.
Здравейте!

1 приятелка, работи по нейни сметки /и на работодателя/ 12 м. в 1 фирма/или пък 2 - едни и същи, с различни имена/ и напусна работа. Регистрира се в БТ/и подаде документи в НОИ - по служебен път/ и очакваше да получи Обезщетение 4 м. най-малкото, което е...

За съжаление, близо 2 месеца не получи отговор /нито пари по карта/ и при проучване на въпроса се оказа /че писмото е загубено от БП - явно поради грешен адрес/.
Днес, ходихме на място в НОИ. (Без да коментирам отношението/държането на служителката... Ще питам, само: Докога? )И решението е Отказ: Поради туй че през 2021 г. е имала 36 дни в неплатен отпуск, а през 2022 г. цели 44 дни. И пише, че Законът разрешавал 30 дни и съответно 6 дни за 21 и 14 дни за 22 г. се махат и тъй осигителния й стаж бил 11 м. /което било по-малко от нужните 12/ и по тази причина й се отказва...

Какво се оказа с толкова много дни в Неплатен отпуск - шефката им писала този месец 4, другия 5 , по-другия 6 м... в Неплатен, без реално да е била в такъв - Утре ще ходи да се разправя с нея /взехме ПИК код от НОИ и там видяхме работата/. (и без нито 1 ден Платен отпуск за целия период)

Друго, което е, не е ли променено това 30 дни на 90 - и за 2-те год. - доколкото четох в Интернет, го пише тъй и за 2021 , и за 2022 г.? Защо НОИ казват, че е 30?

Благодаря.
Ами, аз мисля, че подаването не е проблем - като гледам софтуера от НАП, при създаване на Справки, има опции за до 3 год.назад/21, 20, 19/ - което би трябвало да значи, че може да се създават и подават успешно...
Въпросът е в срока... ще проличи...

Иначе по моя казус: Вчера, цял ден в движение - при счетоводителката - по телефона, също на място...
Какво се оказа: че в пълномощното, което сме попълнили /което тя беше направила/, се оказа, че не е посочено точка 17. За декл. 73, ал. 1... Чудех се, как тъй има 73,, ал. 6 , но то влизоло в разрешението по точка 10...  И като няма това, не излиза и Бутонът.... И като няма за него бутон, има за 73, ал. 6 и хайде нея да подадем... /цяло чудо е, как генерираният файл за 73, ал.  1 е направен на 73, ал. 6... /
След Ново пълномощно с вкл. тази опция, Бутонът се появи и правилният файл/справка се подаде - успешно...

Обаче, грешният файл, по 73, ал. 6 - като говорихме по телефона, каза че ще го оправи... и го "оправила" като подала нова, с код 1 - КОРЕКЦИЯ - със стойности 0.00 /вместо другите цифри/ - което, според мен също е ГРЕШНО. Доколкото четох из интернет /и разбрах / , трябва да  се ЗАЛИЧИ - с код 8 - което и направихме след моя забележка/и намеса/... Подадохме такава. И мислех, че най-накрая е оправено.
Да, обаче... с ПИК, гледам, че старият(първият) файл стои още като активен. Чух се с нея и както предполагах, са били върнати (дали защото последният е грешен , нещо или има хем с код 0, хем с код 1... ) и трябва да се видят и оправят /което се надявам да стане скоро - то хубаво, че има срок/време/...

Обаче, докато това стои/и редовният по 73, ал. 1/ и грешният, на лицето по ГД, няма ли да му излизат и 2-та вида /и съответно неверни данни/?...

Каша, каша, каша...
Не съм съгласна с Вас. Всичко зависи от човека.

Да, разбира се. Нещата са относителни.

Хубав ден.
Недостатъчна Ви е комуникацията с този счетоводител.

Явно е така... :(

ПП. Но едва ли, хората са казали напразно: На евтината кокошка, яхнията излиза скъпо... :(
Срокът е минал за съжаление, но това не означава, че не следва да се оправят нещата.
Подаване на правилната справка чл.73/1 и заличаване на погрешно подадената справка 73/6 са действията по въпроса. Последното може да се направи без последствия по електронен път. Първото вероятно ще иска ходене на място, но все пак пробвайте и онлайн.
Честита Баба Марта !

Да, така стоят май нещата - аз говорих и с НАП/по нац.тел. от сайта/ и с 1 друга счетоводителка... И казаха същото /и от 3-те места/ И сега ще бягам да се опитам да оправя нещата... То за ходенето на място, не е проблем, принципно, но май, дали ще трябва и дали ще има нужда - май и то по електронен път, по същия начин... но вече, на място ще проличи...

Отивам  да търся счетоводителката, дали ще може да си оправи бакиите или евентуално друга, за да го направи.

Още веднъж, благодарности.

Честита Б. Марта и на Вас, от мен!
Благодаря за отговора.
Значи, ситуацията е следната:
За лице, с което съм имал Граждански договор и за което е трябвало да се подаде Декл. 73, ал. 1, счетоводителката подала Декл. 73, ал. 6 - по Трудов договор (което, не е вярно).
Здравейте.

Значи, и ползването на Счетоводител, не винаги е гаранция, че всичко ще е ОК.

Става въпрос за следния казус/каша/.

Имах ГД с ФЛ /за което и по-рано бях писал/ - за което направих Справка 73, ал. 1 /със софтуер на НАП/ . Имах и  служител, който е освободен преди края на год. за което направих със същия софтуер, Справка 73, ал. 6.
И двата файла ги изпратих на Счетоводителя, който ползвам при нужда...
Качила е този за служителя /73, 6/... и вика, другия не става, няколко пъти... онзи ден, (в петък), звъни и вика: Готово, и другия  (73, 1) го качих... (след като го е отворил със софтуера при себе си)...
И аз си мисля, че всичко е ОК. (все пак, счетоводител го е направил).ю
И тази вечер , след раб.време, викам я да проверя с ПИК и какво да видя: Няма нищо по 73, ал. 1 :(
И аз си викам, явно не е подадено... Какво се оказва ? Че инфото, което трябва да е за ГД /по 73, ал. 1/ е подадено като ТД , 73, ал. 6 :( ... (че и пише, че е основен към 31.12)

И за да е пълна кашата, същия файл /генериран от програмата от НАП/, .xml аз го качвам и подавам като ФЛ с личния ПИК - с идеята, евентуално, да е в срок и да го редактирам , впоследствие. И разбира се, след известно време е отхвърлено - поради несъвпадение на ЕГН/ЕИК - със заб. че може да се корегира в срок от 1 с-ца.

Като го правих това, все още не бях видял, че другата декл. е подадена погрешно по ал.6 ...

И тук, дали е възможно да се направи корекция, направо във вида /да не е по чл.6, а реалния по чл.1/...

Предполагам, че утре ще разбера точно как стоят нещата, като се обадя в НАП, и отново се обадя на счетоводителя, но ако има някой, да каже нещо по въпроса, ше съм благодарен.

Поздрави.
Да не искате да кажете, че сте СОЛ, който е получил доход по ГД, и сега питате как да го декларирате?
Нищо такова не казвам :)
СОЛ съм като собственик/управител на ЕООД.
И от името на това ЕООД съм сключил ГД с ФЛ, по което аз съм възложителя, а ФЛ - изпълнителя, съответно.
Не, не трябва да е една Д1. Д1 се подава за всеки месец, през който е положен труда, като се посочват съответните дни в осигуряване. Няма как в една Д1 да посочите 4 месеца осиг.стаж.
Коментарът беше заради това: "не видях никаква връзка за частично внасяне на осигуровки /за непълен месец/". "Частично внасяне на осигуровки" е ако дължите 100 лв, а внесете 50. Разликата между осигуровките за пълен и непълен месец в осигуряване е само в размера на дохода, върху който се дължат.

И тъй като се оправяте сам, проверете отново колко броя Д6 /или  колко колони/ трябва да попълните. Отговорът е в Наредба Н13.

И аз не съм казал, че трябва да е 1... :) казах, че логично би било да е 1, АКО е като казаното от Вас
Цитат
2. Осигуровките са върху определен доход, а не върху пълен или непълен месец.
но, понякога при таква, писмена комуникация се получават грешни разбирания. Не винаги се разбира правилно това, което си искал да кажеш. Или ти грешно си се изразил...
Аз под "частично имах предвид" 1-я месец от тези 4, който е непълен и е първият и последният, да го разделя на 2 части, пропорционално на дните от дата Старт на ГД - края на месеца и начало на 12.2022 - последния ден от ГД - другите 3 са си пълни.
То и там, сега се получава 1 интересна разлика, тъй като договорът е от 13 до 13 /което май е 4 м. и 1 д. /а не точно 4 м./ и дали ще направят 'проблем' за този 1 ден /който съм го махнал от 1.я месец/... Ще проличи...
Относно Д6  и линка за Н18. Мерси... Аз и по-рано съм гледал тая наредба и сега го направих /няма лошо в насърчаването към четене  - не е проблем, аз харесвам да чета/... Само, дето, както от предходните "жокери" и  в този , не видях нещо конкретно - като, напр. да се казва: За всяка Д1, се подава Д6 ...
Аз като СОЛ, щом подавам с 1 обща, последващата год. за предходната и тук, защо да не стане? А и тъй казаха от НАП /поне аз, тъй разбрах/... За бр. колони - аз мислех, че трябва да са 2, ама 2-та за удържания ДДФЛ , не трябва да го има, тъй като се подава с Декл. по чл. 55 /а тук само 1 колона с код 4 /и Д1 с код 14/


ПП. Друго си е live комуникацията.
ПП2. А иначе, май, най-добре щеше да е да взема и занеса ГД  на счетоводителката си и да няма 'ала-бала'...
НАП са Ви отговорили правилно, а и в хода на коментарите сам стигнахте до този вариант като коректен в случая. Преди години имаше доста противоречиви отговари и от тяхна страна. Явно в момента вече нещата са улегнали и няма съмнение в практиката по въпроса.

Ами според мен, е най-логично да има 1 Д1 и Д6 /тъй като плащането е направено еднократно... и да се гледат обстоятелстват, в него момент, но нали, не аз съм законотвореца /те и НАП не са :) /...

Така, с тези 4(по-точно, нали 5, което е правилно, в този контекст, след като няма да са 1 бр/...  нали, би трябвало да има значение, изпълнителят прези всички тези месеци, поотделно, как е бил по ТД /в моя случай, няма разлика, с последния м./ - макар че, нали би било от полза за платеца, ако е имал и работни дни...

ПП. Както казах в по-преден пост, но пак да кажа, сега, в този конкретен: Благодаря.
Осигуровките върху болничните не трябва да се имат предвид при Вас, а трябва да се имат предвид при ТД. Уведомете изпълнителя за това, ако мислите някой месец да го направите 3000 лв.

Това е така, защото осигуряването по ал.1 на чл.9 е преди осигуряването по ал.2 - болничния.

Благодаря. И на Вас, и на Делфина, и Б0б0 за помощта.

Това, го казах, за да не се окаже, че трябва да се приспаднат от пресметнатите - но е ясно, че не трябват.

Както казах, направил съм  сметките . А дали са правилни /както смятам, че са/, ще проличи в НАП /и евентуално, коригира/.

ПП. Може да постна, резултат, все пак.
Последно - имате два жокера от мен:
1. Не намесвайте осигуровките по ТД в осигуряването по ГД.
2. Осигуровките са върху определен доход, а не върху пълен или непълен месец.

Колкото до чл.4, ал.3, т.6 - прочетете я поне няколко пъти.  Вижте и т. 5 и осмислете каква е разликата между тях. Успех!

Благодаря , за "жокерите".
За 1.-я, не става въпрос да ги намесвам, а просто мисълта ми беше, че нали ако даден служител работи по ТД за 1000 лв. /да речем/ , а ТД е за 3 хил. лв., ще се доплати разликата м/у заплащането по ТД от 1 000 и мах. от 3 хил. /т.е. за 2 хил./ , вместо 3 хил. ако не работи или ев болнични, както в случая. Ясно, там осиг. доход си е 0 лв. и няма връзка  с онези 26 лв. които работодателят плаща за здравни.

За 2.-я , ако беше тъй, не трябваше ли да е 1 Д1, вместо  4 (или 5)?... но както и да е, аз съм ги сметнал и дори направил /5 бр. Д1 , от които 3 бр. за сумата от 1/4 от общата сума от ГД и 1-та и последната за 1/2 от последната 1/4 от тази сума. + 1 бр. Д6 - сумарна.
Пък дали е така, ще стане ясно, като се отиде в НАП/.

ПП. Още веднъж, благодаря за помощта и дадените /безплатни/ жокери.
Поздравявам КОЛЕГИТЕ с търпението.

Вие, май, 'гоните' брой коментари - иначе , не виждам причина, за този коментар (или пък да се похвалите, че сте счетоводител).

И не виждам, нещо, което да 'жили' нечие търпение.

Смятам, че питам нещо, не кой знае колко сложно и което предполагаше 1 от 3 възможни отговора, които би трябвало да са:

1- Тъй като плащането е направено 1 път, се подава 1 Д1, 1 Д6  и Декл. по чл.55.

2. Нищо че плащането е направено само веднъж, в края на ГД, трябва да се подадат 4  Д1 /колкото са месеците по ГД/ , 1  Д6 /сумарно/ и Декл. по чл. 55

3. Тъй като тези 4 месеца са непълни, Д1, трябва да са 5 бр. /за 1. и последен месец, пропорционално/, 1 Д6, до 25 число на месеца, следващ месеца , в който е платено и Декл. по чл. 55 до края на месеца (КОЕТО Е И ПРАВИЛНОТО, ДОКОЛКОТО РАЗБРАХ ОТ НАП)

Всичко друго е , е в "3-та ..."
Ясно :)
Тези грубо казано 20 лв разход за работодателя при болничен много добре знам какви са. Учудих се, че ги наричате "някакви" и че ги замесвате в ГД.
Колкото за осигуровките в първия и последния месец - лицето попада в т.6 от чл.4, ал.3 на КСО.

Толкоз с консултациите. Останалото - срещу заплащане.

Предполагам /и е редно, да ги знаете, след като работите това/. И казах "някакви" /в което не виждам и нещо, кой знае за какво 'учудване', ... така или иначе ги има, като плащане. Мисълта ми беше, дали тези 20(по-точно, 26) лв. не трябва да се приспаднат от Пресметнатите Здравни по Гражданския договор.
Благодаря и за 'безплатния съвет' с препратката към КСО (в което не видях никаква връзка, за частично внасяне на осигуровки /за непълен месец/ )... но както и да е... ще се оправя, сам.
Все пак, мерси.
thejaguar, много се извинявам за въпроса, но не се сдържам да не попитам: Вие счетоводител ли сте? И имате ли поне някаква представа от това, което се опитвате да правите?
Не, няма проблем за въпроса... Не е ли ясен отговорът?... /не, не съм... предполагам, за разлика от Вас, нали/... И ако бях, едва ли щях да питам тук.

И да , /поне се надявам, да  знам/ какво правя...

А въпросният калкулатор, за който говорих, ставаше въпрос за следното /сумата е 26.52 лв. за Здравни, и която не се променя , без значение от възнаграждението/
Вие остава да обясните (без да казвам, че не е тъй или е тъй):
Цитат
И какво от това, че за някои месеци сумата след приспадане на НПР е под МРЗ? Нали лицето през цялото време е осигурено по ТД? Независимо, че е в болничен.

ПП. Май, по-добре, да взема да се обадя в НАП и направо там да питам...

ПП. Снимката от фиша/калкулатора - в прикачения файл.
Станала е цяла "симфония от цифри" , както описваше счетоводството един наш професор в института. :smile1:

Май, може да стане още по-голяма :)))
С тази Сметка за изплатени суми (СИС), гледам 1 образец тук:
https://microinvest.net/Documents/1/Microinvest_sis_blanka.pdf
И се чудя, като сумата е изплатена 1 път /наведнъж/ колко такива трябва да се попълват, че то сметките пак ще се различават, ако е само 1(тъй като се плаща 1 път)  :hmmm: :hmmm: :hmmm:
И какво от това, че за някои месеци сумата след приспадане на НПР е под МРЗ? Нали лицето през цялото време е осигурено по ТД? Независимо, че е в болничен. Дано работодателят по ТД или НОИ не се сетят да обжалват тези болнични

Няма разлика? Дори ако лицето за целия период е било в Болнични? (аз, както казах, гледах в 1 калкулатор за Осигуровки на служител по ТД, при 100% болнични за месеца, дава някакви 20 лв. разход за работодателя)
В полученото от лицето Декл.в края на ГД пише, че се осигурява при друг работодател по  друг договор или ТД за сумата от 0 лв.?
ПП. И надали има някакво нарушение с този продължителен болнични - много, много не съм се не съм питал - и не ме интересува.
Хмм! То сега се получи интересно, с тези 5 Д1, вместо 4 (1/4 от общата сума) /или 1 обща за цялата сума/.
Реално за 1-я и последния месец (08 и 12) сумата, след приспадане на НПР, остава под МРЗ + 3 пълни (1/4 от Общото възнаграж.) и 30 лв. по-малко общи разходи за възложителя и 20 лв. повече чиста сума за получаване на изпълнителя. :)
Някъде ще "оберете" разликата.  :smile1:
:) Нали? Ами това "някъде" освен в 1.я месец или последния :) Ако не смятам 1-я ден на 08 м. стават 12/22 стават 54,545% , което сигурно може да се закгръгли на 55 /и за 12 м. което е 9/20 , 45%  и стават точно 100% ;)