Лицето е работило при нас, при което е получавало 1/2 майчинство. Напуска преди детето да навърши 2 г, но не не сме прекратили договора навреме (понесохме си глобата от ИТ), но НОИ й е изплатил за 2 месеца обезщетение след това, за което не е имала право. С прекратяване на договора не сме си подали приложение 10 към тях и сега търсят връщане на обезщетението от работодателя. Имат ли право от нас или следва да бъде от лицето?
Аз продължавам да си имам проблеми с тях - не ми запеметява основната дейност т.7 и т.8 - все някакъв проблем при запис. В понеделник ще звъня да видя за някой жокер. Всичко друго е точно.
Трябва ли да прилагам пълномощно? Аз подавам с мой ел.подпис (счетоводител съм).
Здравейте,
за първи път имам СОЛ в болничен. Ще съм благодарна ако някой ме провери:
Лицето е СОЛ за всички рискове.
През 02.2018  от 20 работни дни, 18 е в болничен.
В д1 за 02 2018 следва да бъде:
кл.16-20
кл.16.1-2
кл.16.2-18

кл.17 - 459 лв (510/20*18)
кл.18-4,8%
кл.21 - 51 лв (510/20*2 раб дни)
за тези 51 лв СОЛ си внася всички осигуровки - ДОО 18,3%, ЗО-8%, ДЗПО -5%
Благодаря на Marpan за детайлното описание. Ето,че и аз допрях да имам майка.
Но при нас случая е малко по-особен с това,че имаме лице, което е започнало работа при нас в октомври и сега ни уведомява,че има дете под 2 год. след като не си получава 50% за октомври.
Майчинството никога не е било при нас.

Сега ще ви помоля да ме проверите дали действам правилно:
1. Приложение 8 на лицето - със сегашна дата
2. Нося (подавам електронно в НОИ) приложение 10.
Ако ходя в НОИ прилож 8, 10, Придруж писмо.
Електронно още не съм тествала системата, утре ще ходя да активирам,че съм упълномощено лице и да взема кода.Всъщност този код е за справки доколкото виждам, а не толкова за подаване или бъркам?


3
Лицата имат и трудов договор, при нас са на ГД и получават малки суми под МРЗ. С декалрация декларират колко е осиг доход при ТД
В допълнение - при избора ми на код осигурен 14 - извънтрудови правоотношения всичко освен полетата за ЗО е неактивно, т.е. аз ръчно не мога да посоча нищо.
След това вече посочвам само облагаем доход осигурителен, доход за аавансово облагане с ДДФЛ и данък. Друго активно няма!
Здравейте, излагам и аз фактическата обстановка и ще съм много благодарна на съвет.
Така имам 1 лице на трудов договор и 3 на граждански в декември 2016 г. Заплати са изплатени на 20.01.2017. Тръгвам да си правя Д1 и Д6 - за трудовия договор е прието всичко и няма проблем. Проблем има в гражданските договори.
1. Актуализиран е софтуера на НАП за д1 и д6
2. Само за едно от лицата следва да има доначисляване на осигуровки до максималния осиг праг, другите са декларирали,че са на прага или под 400 лв получава.
3. Когато попълвам д1 избирам ЕГН,попълвам си полетата, но автоматично преминава с име ЛНЧ, служебен номер (незнам дали това при всички вас е така, този месец го забелязах,че така ми прави)
4. Когато попълвам полетата на този с осигуровки не ми дава да избера никакви проценти за ДОО и ДЗПО, а само здравно. Проверих и отметката - не е отбелязано само здравно.
5. При едно от няколкото ми подавания (не се смейте,вече се чудя защо и какво става)
са приети без д6 3те броя граждански договора- т.е. д1. Така е станало,че дори са ДУБЛИРАНИ?!
6. Оттам насетне нищо не мога да подам за тези граждански договори, нито да оправя % и да не е само ЗО.
Причини за отхвърлянето им са:
-Декларация обр.1: Ред :1 БУЛСТАТ: ЕГН: Ред от файла:1 Не е намерена регистрация за ЕГН/ЛНЧ:888888888888
-Декларациите се отхвърлят поради нарушаване на изискванията за едновременно подаване на декларации обр.1 и обр.6....  - при опит да се възползвам от това,че са дублирани и да подам само д6

Днес ми изтече 7-дневния срок за корекция, пуснах пак, знам,че ще е отхвърлена. Ще съм ви благодарна за насока. Къде бъркам?!
Да не сте избрали отметка само за здравно?
[/quotee]

Хм. Не съм, пак ще мина поле по поле за всеки случай,знам ли
Имам ГД 3 бр за декември 2016, изплатени в 01.2017.
Имам осигуровки за някои за частта до 2600 лв, но не ми позволява да избера % за ДЗПО и ДОО, а само за здравно. Идея защо?
Безумие. Някакъв кръг от хора иска да затвори професията, не само одиторската, а и адвокатстването. А този Национален съвет ...безумие , само ще харчат държавни пари. Аз в момента честно ви казвам не съм доволна от ИДЕС. Та от мин.г. промениха начина на оценяване при явяване на изпити-преди беше за верен отговор 1 т, или съотв, до 3 т (според сложността), а при грешен 0 т. Сега при грешен вече ти вземат 1 т. За да го вземеш изпита трябва да имат 70%, т.е. шанса е минимален.....За курсовете за преквалификация- ами ИДЕС имат разни водят, но сякаш са за претупване. Далеч съм от мисълта да сложа всички десове под един знаменател,защото има мнооого добри, много кадърни специалисти, но точно те обикновено хич не се занимават с глупости, а работят. Както и се наблюдава явлението колко добри квалифицирани счетоводители има. Разбира се винаги ще има такива, които не са достатъчно "в крак", но това ще е така докато има висшисти-сервитьори, т.е. хора, които учат и губят 5 г. само за да кажат,че са студент.
Имам питане:
Досега с всяко плащане по граждански договор издавам СИС и служебна бележка.
ОК, но сега с този нов образец какво правя - издавам си редовната СИС и служ.бележка и в края на 2014 ще издам тази по новия образец по тримесечия.

Иначе какво следва да издам на лицето за ГД или д аму кажа "чакай, че може да има нов  образец"
Ако закупувате от доставчик, който не е бензиностанция и няма апарат с фискална памет свързан с НАП следва да го декларирате в деня на доставка.
С едно писмо на НАП ми се потвърди за мен лично,че нямамз адължение за да се регистрирам по ЗДДС. Поствам го ако някой попадне в същия казус. Благодаря на Катя  и irenabrili.  Бяхте ми много полезни.

Изх. № 94-00-72/15.04.2011 г.               

   ЗДДС, чл.12, ал.1
      чл.21, ал.1, ал.2 и ал.5
      §1, т.14 от ДР
      чл.114, ал.4
      чл.96, ал.2
      чл.97а, ал.1, ал.2, ал.4 и ал.5
      
Предвид недостатъчно изясняване същността на услугите, както и качеството на получателя, установен в САЩ (данъчно незадължено или данъчно задължено лице), изразяваме следното принципно становище:
Съгласно чл.12, ал.1 от ЗДДС облагаема доставка е всяка доставка на стока или услуга по смисъла на чл.6 и 9, когато е извършена от данъчно задължено лице по този закон и е с място на изпълнение на територията на страната, както и доставката, облагаема с нулева ставка, извършена от данъчно задължено лице, освен в случаите, в които този закон предвижда друго.
Разпоредбата на чл.21, ал.1 и 2 от ЗДДС регламентира, че общото правило за определяне на мястото на доставка на услуга се определя спрямо статута на получателя на услугата-дали е данъчно незадължено или данъчно задължено лице.
Ако получателят е данъчно задължено лице, приложение ще намери разпоредбата на чл.21, ал.2 от ЗДДС. В нея е регламентирано, че мястото на изпълнение при доставка на услуга, когато получателят е данъчно задължено лице, е мястото, където получателят е установил независимата си икономическа дейност. Когато тези услуги се предоставят на постоянен обект, който се намира на място, различно от мястото, където получателят е установил независимата си икономическа дейност, то мястото на изпълнение е мястото, където се намира този обект. Когато няма място на установяване на независима икономическа дейност или постоянен обект, мястото на изпълнение на доставката е мястото на постоянния адрес или обичайното пребиваване на получателя.
В този случай, във фактурата като основание за неначисляване на данък следва да бъде отразен „чл.21, ал.2 от ЗДДС”.
Също така, следва да имате предвид и разпоредбата на чл.21, ал.5 от ЗДДС. В нея е регламентирано, че мястото на изпълнение при доставка на услуга е мястото, където получателят е установен или има постоянен адрес или обичайно пребиваване, когато са налице едновременно следните условия:
1. получателят е данъчно незадължено лице, което е установено или има постоянен адрес или обичайно пребиваване извън Европейския съюз;
2. доставяните услуги попадат сред изброените в б. „а”-„н”;
В чл.21, ал.5, т.2, б.”к” от ЗДДС са визирани доставките на услуги, извършвани по електронен път.
В §1, т.14 от ДР на ЗДДС е дадена легална дефиниция на понятието „Услуги, извършвани по електронен път”, а това са:
а) предоставянето на пространство в интернет, доставката на носители на съдържание в интернет (хостинг), дистанционната поддръжка на програми и апаратура по електронен път;
б) доставката на софтуер и актуализацията му по електронен път;
в) предоставянето на изображение, текст и информация и на достъп до бази данни по електронен път;
г) предоставянето на музика, филми и игри, в т.ч. лотарийни, хазартни игри и игри с парични и предметни награди, предоставяни по електронен път, както и на политически, културни, художествени, спортни, научни и развлекателни предавания и прояви;
д) предоставянето на дистанционно обучение по електронен път.
Предвид гореизложеното, при условие, че доставяте услуги, извършвани по електронен път на данъчно незадължени лица, установени или имащи постоянен адрес или обичайно пребиваване извън Общността е приложима нормата на чл. 21, ал. 5 от ЗДДС и мястото на изпълнение на доставката на услуга е мястото, където получателят е установен или има постоянен адрес или обичайно пребиваване.
В случая, мястото на изпълнение на доставките на услуги по електронен път ще бъдат извън територията на страната и същите няма да имат характера на облагаеми доставки, по смисъла на чл.12, ал.1 от ЗДДС. Съгласно на чл.114, ал.4 от Закона, когато доставката е с място на изпълнение извън България, във фактурата не се посочват размера на данъка и данъчната ставка. В същата се посочва основанието за това- чл.21, ал.5 от ЗДДС.
Що се касае до регистрацията по ЗДДС, следва да имате в предвид чл.96 от ЗДДС. По смисъла на ал.1, всяко данъчно задължено лице с облагаем оборот 50000 лв. или повече за период не по-дълъг от последните 12 последователни месеца преди текущия месец е длъжно в 14-дневен срок от изтичането на данъчния период, през който е достигнало този оборот, да подаде заявление за регистрация по закона. А по смисъла на ал.2 облагаемият оборот е сумата от данъчните основи на извършените от лицето облагаеми доставки, включително облагаемите с нулева ставка, доставки на финансови услуги по чл.46, както и доставките на застрахователни услуги по чл.47.
Също така по смисъла на чл.12, ал.1 от ЗДДС облагаема доставка е всяка доставка на стока или услуга по смисъла на чл.6 и 9, когато е извършена от данъчно задължено лице по този закон и е с място на изпълнение на територията на страната, както и доставката, облагаема с нулева ставка, извършена от данъчно задължено лице, освен в случаите, в които този закон предвижда друго.
За извършваните от българското дружество доставки на услуги по електронен път с място на изпълнение извън територията на страната, същите, съгласно чл.96, ал.2, не формират облагаем оборот, необходим за целите на задължителната регистрация по чл.96, ал.1 от закона.
   Относно поставеният въпрос, свързан с регистрация по чл.97а ЗДДС следва да имате предвид следното:
Съгласно чл.97а, ал.1 от ЗДДС, на регистрация по този закон подлежи всяко данъчно задължено лице по чл.3, ал.1, 5 и 6, което получава услуги с място на изпълнение на територията на страната, които са облагаеми и за които данъкът е изискуем от получателя по чл.82, ал.2 от ЗДДС.
По ал.2 от същата разпоредба, на регистрация по закона подлежи всяко данъчно задължено лице по чл.3, ал.1, 5 и 6, установено на територията на страната, което предоставя услуги по чл.21, ал.2 с място на изпълнение на територията на друга държава членка.
Ако българското дружество предоставя услуги по електронен път по чл.21, ал.2 от ЗДДС с място на изпълнение на територията на САЩ, то за него няма да възникне задължение за регистрация по реда на чл.97а, ал.2 от закона. Задължение за регистрация по реда на чл.97а, ал.2 от ЗДДС възниква при предоставяне на услуги по чл.21, ал.2 с мястона изпълнение на територията на друга държава членка.
Съгласно ал.4 на чл.97а от закона, за лицата по ал.1 и 2 възниква задължение за подаване на заявление за регистрация по този закон не по-късно от 7 дни преди датата, на която данъкът за доставката става изискуем (авансово плащане или данъчно събитие).
Следва да имате в предвид, че в тези случаи става въпрос за данъчно задължени лица, които нямат регистрация по ЗДДС на друго основание. Когато за лица, регистрирани на основание чл.97а от закона, възникнат основания за задължителна регистрация по чл.96 и чл.99 или за регистрация по избор по чл.100, ал.1 и 3, те трябва да се регистрират по реда и сроковете за задължителна регистрация или регистрация по избор (чл.97а, ал.5 от ЗДДС). 

irenabrili  ще достигна 50 хил още с първата фактура. Да не съм регистрирана по ЗДДС, но ще достигна веднага оборота за задължителна регистрация.

Повече ме притеснява следното от ЗДДС:
чл.97а / (2) На регистрация по закона подлежи всяко данъчно задължено лице по чл. 3, ал. 1, 5 и 6, установено на територията на страната, което предоставя услуги по чл. 21, ал. 2 с място на изпълнение на територията на друга държава членка.

Коментар: Аз съм установено на територията на страната, предоставям услуги, но на територията на трета страна.

Никъде не намирам задължение за регистрация по ЗДДС. Още повече аз ще извършвам необлагаеми доставки.
Но ми прави впечатление  текста в чл.69, ал.2 (макар,че се отнася за приспадане )
2) За целите на ал. 1 за облагаеми доставки се смятат и:
1. доставките в рамките на икономическата дейност на регистрираното лице, които са с място на изпълнение извън територията на страната, но които биха били облагаеми, ако са извършени на територията на страната;
Българска фирма, нерегистрирана по ЗДДС предоставя услуги на фирма от трета страна.
Съответно мястото на изпълнение е в тази трета страна съгласно чл.86,ал.3 във връзка с чл.21,ал.2 от ЗДДС. ДДС не се начислява поради това.

Следва ли обаче да се регистрираме по ЗДДС?Питането ми идва от чл.69:

Доставки с право на приспадане на данъчен кредит
Чл. 69. (1) Когато стоките и услугите се използват за целите на извършваните от регистрираното лице облагаеми доставки, лицето има право да приспадне:
1. данъка за стоките или услугите, които доставчикът - регистрирано по този закон лице, му е доставил или предстои да му достави;
2. начисления данък при внос на стоки по чл. 56 и 57;
3. изискуемия от него данък като платец по глава осма.
(2) За целите на ал. 1 за облагаеми доставки се смятат и:
1. доставките в рамките на икономическата дейност на регистрираното лице, които са с място на изпълнение извън територията на страната, но които биха били облагаеми, ако са извършени на територията на страната;
В ОПР следва ли да се покаже и къде обезценката на продукция (продадена продукция)?

След като балансовата ст/ст на продадена продукция (дебитен оборот на с/ка 701) не се включва в ОПР, защото той вече присъства в гр.60 при производството какво ще се случи с обезценката на продадена продукция?

Въпроси ми касае само продукцията. За балансовата ст/ст на продадени стоки,ДМА не става въпрос?

Ще съм много благодарна на всякакви мнения, и гледна точка.
Бих искала да чуя мнения по отношение третиране на лихви и неустойки по ЗДДС от 2013:

От 2013 г. ЗДДС
Данъчна основа при доставка на територията на страната
Чл. 26. (1) Данъчна основа по смисъла на този закон е стойността, върху която се начислява или не се начислява данъкът в зависимост от това, дали доставката е облагаема, или освободена.

(2) (Изм. - ДВ, бр. 94 от 2012 г., в сила от 01.01.2013 г.) Данъчната основа се определя на базата на всичко, което включва възнаграждението, получено от или дължимо на доставчика във връзка с доставката, от получателя или от друго лице, определено в левове и стотинки, без данъка по този закон. Не се смятат за възнаграждение по доставка всякакви плащания на неустойки и лихви с обезщетителен характер.

До 31.12.2012 г. ЗДДС
Чл. 26. (1) Данъчна основа по смисъла на този закон е стойността, върху която се начислява или не се начислява данъкът в зависимост от това, дали доставката е облагаема, или освободена.

(2) Данъчната основа се определя на базата на всичко, което включва възнаграждението, получено от или дължимо на доставчика във връзка с доставката, от получателя или от друго лице, определено в левове и стотинки, без данъка по този закон. Не се смятат за възнаграждение по доставка всякакви плащания на лихви и неустойки, които имат обезщетителен характер.

От Наръчника по ДДС на НАП за 2012 :
Включени в дан.основа: (фиш V.3 от Наръчника)

Лихви и неустойки със санкционен характер - Тези, които са уговорени като допълнителна санкция (в допълнение относно компенсиране на неизпълнението на договора).
Не се включват в данъчната основа лихви и неустойки с обезщетителен характер – това са суми, които обезщетяват страната по договора, която е претърпяла увреждане, вследствие неизпълнение от контрагента.

Изключени от дан.основа: (фиш V.4 от Наръчника)
Лихви и неустойки с обезщетителен характер

Например :
Лихви за закъсняло плащане, неустойки за разваляне на договор 



Като го чета ми се струва,че в дан.основа следва да се изключват всички неустойки  (без значение х-р) и лихвите с обезщетителен х-р.
Презициране на старата разпоредба или нова. Как го четете вие?