Без протокола.
Ето едно писмо на НАП:
Скрит текст :
РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ
№ 23-22-258 от 08.03.2011 г. - ОТНОСНО: Основание за неначисляване на ДДС по фактура, издавана от българска фирма за получено авансово и окончателно плащане от клиент от държава - членка от ЕС
НАЦИОНАЛНА АГЕНЦИЯ ЗА ПРИХОДИТЕ
ОТНОСНО: Основание за неначисляване на ДДС по фактура, издавана от българска фирма за получено авансово и окончателно плащане от клиент от държава - членка от ЕС
Във връзка с ваше запитване с вх. № 23-22-258/03.02.2011 г. по описа на Дирекция „ОУИ” - София, изразяваме следното становище:
В запитването е изложена следната фактическа обстановка:
Според изложеното в писмото имате сключен търговски договор с доставчик от Италия за оборудване, което ще бъде доставено директно до ваш клиент в Румъния.
Твърдите, че доставчикът и крайният получател по доставката са данъчно задължени, регистрирани по ДДС лица в съответната държава и стоките ще бъдат транспортирани директно от Италия до Румъния за ваша сметка.
Поставени са следните въпроси:
Какво е основанието за неначисляване на ДДС по фактурата, издавана от вас за получено авансово и окончателно плащане от клиента в Румъния? Как се отразяват данъчните документи, издадени и получени от вас във връзка със доставките, в т.ч. и като получател на транспортна услуга, извършена от трето лице за ваша сметка?
Въз основа на фактическата обстановка, изложена с писмото, изразяваме следното принципно становище:
Съгласно чл. 15 от ЗДДС тристранна операция е доставката на стоки между три регистрирани за целите на ДДС лица в три различни държави членки А, Б и В, за които са налице едновременно следните условия:
1. регистрирано лице в държава членка А (прехвърлител) извършва доставка на стока на лице, регистрирано в държава членка Б (посредник), което след това извършва доставка на тази стока на лице, регистрирано в държава членка В (придобиващ);
2. стоките се транспортират директно от А до В;
3. посредникът не е регистриран за. целите на ДДС в държавите членки А и В:
4. придобиващият начислява ДДС като получател по доставката. Този режим на облагаме не се прилага, когато участват:
- повече от три лица и/или;
- лица/лице, което не е регистрирано, за целите на ДДС, и/или
- лица, регистрирани за целите на ДДС в една и съща държава членка;
- в случаите, при които прехвърлителят не е регистриран за целите на ДДС в държавата членка на отправяне на стоките или придобиващият не е регистриран за целите на ДДС в държавата членка, където стоките пристигат или завършва превозът им.
В конкретния случай, ако стоките, обект на доставките, се транспортират от държава членка А (Италия) на прехвърлител до склад на придобиващия в държава членка В (Румъния), считаме, че е налице тристранна операция, ако се извършва директно транспортиране на стоките от А до В.
За да се приеме, че мястото на изпълнение на осъщественото от посредника Б (България) вътреобщностното придобиване е на територията на държавата членка, където стоките пристигат, е необходимо да са изпълнени кумулативно следните условия, регламентирани в чл. 62, ал. 5 от ЗДДС:
1. посредникът да придобива стоките под идентификационен номер по чл. 94, ал. 2 от ЗДДС;
2. посредникът да осъществи последваща доставка до придобиващия в тристранна операция;
3. посредникът да издаде фактура, отговаряща на изискванията на чл. 114 от ЗДДС до придобиващия, в която да укаже, че е посредник в тристранна операция и че данъкът по доставката се дължи от придобиващия;
4. посредникът да декларира доставката към придобиващия във VIES декларацията за съответния период.
Следва да имате предвид, че изброените обстоятелства подлежат на доказване от посредника в тристранна операция с посочените в чл. 9, ал. 2 от {#}ППЗДДС документи.
В случаите, при които посредникът не се снабди с необходимите документи, удостоверяващи обстоятелствата по чл. 62, ал. 5 от закона до изтичане на данъчния период, следващ данъчния период, през който данъкът за вътреобщностното придобиване е станал изискуем, по силата на чл. 62, ал. 2 от ЗДДС и на чл. 9, ал. 3 от {#}ППЗДДС се приема, че вътреобщностното придобиване е с място на изпълнение на територията на страната и данъкът е изискуем от посредника.
Посредникът в тристранната операция документира доставката до придобиващия, като издава фактура по чл. 114, ал. 2 от ЗДДС и посочва в нея основанието за неначисляване на данъка съгласно чл. 114, ал. 3 от ЗДДС, в сила от 01.01.2011 г. - "чл. 141/2006/112/ЕО”.
На основание чл. 124, ал. 2 от ЗДДС регистрираното лице - посредник в тристранна операция, отразява фактурата, издадена от него, в дневника си за продажби за данъчния период, през който е издадена фактурата за доставката към придобиващия в тристранната операция. Тази фактура се отразява в колона 25 - "ДО на доставката като посредник в тристранна операция", и намира отражение в клетка 18 от справката-декларация.
Доставката следва да бъде декларирана и във VIES декларацията за съответния данъчен период.
На основание чл. 113, ал. 12 от {#}ППЗДДС регистрираното лице - посредник в тристранна операция, отразява фактурата, издадена му от прехвърлителя в тристранната операция, в дневника си за покупките за данъчния период, през който е отразена фактурата за доставката му към придобиващия в тристранната операция. В тези случаи колони от 9 до 14 не се попълват, като в колона "Вид на документа" се посочва код "09", а в колона "ДО при придобиване на стоки от посредник в тристранна операция" се посочва данъчната основа в лева от фактурата, издадена от прехвърлителя в тристранната операция. Тази данъчна основа не участва при определянето на резултата за периода.
Изключение по отношение на документиране и отчитане на авансови плащания е предвидено само при доставки на ВОП и ВОД, което означава, че когато българско данъчно задължено лице е посредник в тристранна операция, се прилагат общите разпоредби спрямо авансовите плащания.
Мястото на изпълнение на доставка на услуга по транспорт на стоки между държави членки е регламентирано в чл. 22 от ЗДДС. Основният принцип, залегнал в разпоредбите на чл. 22, ал. 3 от ЗДДС, е, че мястото на изпълнение на доставка на услуга по транспорт на стоки в Европейския съюз или извън него, предоставена на ДЗЛ, се определя по реда на чл. 21, ал. 2 и 3 от същия закон.
В конкретния случай, ако транспортната услуга ви се предоставя от транспортно дружество, което е данъчно задължено лице, установено извън територията на страната и няма постоянен обект в страната, на основание чл. 82, ал. 2, т. 3 във връзка с чл. 21, ал. 2 oт ЗДДС данъкът за превозната услуга е изискуем от вас и следва да се самоначисли с протокол по чл. 117 от закона. Същият се отразява в регистрите и справка-декларации за съответния период.
Директор на Дирекция „ОУИ” – София: (п)
(Ал. Георгиев)