Добър ден! Искам да задам един въпрос по отношение на наемането и осигуряването на чуждестранни лица като работници в българска фирма.
В новосъздадена българска транспортна фирма ще бъдат назначени за шофьори граждани от други държави-членки на ЕС и по-конкретно – от Република Чехия. Предполага се, че местоживеенето на тези лица и основните им жизнени интереси ще бъдат приоритетно в друга държава-членка на ЕС, не в България, но все още това със сигурност не може да бъде определено.
Доколкото сме запознати, при всички случаи има значение дали тези лица ще пребивават повече от 183 дни в страната, къде се осъществява трудовата им дейност и това е водещият фактор, според който се определя къде и как да бъдат осигурявани тези лица. На втори план евентуално е и седалището на фирмата, където са ангажирани тези лица. Предвид спецификата на работа обаче, тъй като се касае за международен транспорт и тези наети работници няма да пребивават постоянно в страната, а реално ще бъдат транзитно преминаващи през територията на Р. България и ще покриват транспортни курсове и извършват превоз на територията на различни държави по различно време и пребиваването им ще бъде изцяло различно на различните места, как следва да бъде извършвано заплащането и осигуряването на тези лица? Трябва ли да се подават специални документи в ТД на НАП или някоя друга служба? По какъв ред следва да се облагат доходите на тези лица и къде следва да се внасят съответните осигурителни вноски и данък, в какъв режим, работодателят с какво се задължава спрямо тях?
Четох и СИДДО с Р. Чехия, но... не мога да се ориентирам.
Благодаря предварително!