Продажба на актив, който не е "заведен" в счетоводството

10.03.2021, 14:33 1119 8
0 Потребители и 1 Гост преглежда(т) този раздел.

10.03.2021, 14:33
Публикации: 137 / 6
Уважаеми колеги,

Моля за Вашите съвети по следния казус:

Предстои продажба на складово помещение. Същото е закупено, съгласно нотариално заверен договор, през 2005 година (продавачът е физическо лице). Оказва се, че нито един от счетоводителите, които са се занимавали с тази фирма, не е бил уведомен за наличието на такъв договор и съответно никъде по отчетите няма информация за такъв склад - нито като ДМА, нито като инвестиционен имот, нито като стока. Сега е намерен купувач (отново физическо лице) и предстои сделка. На мен ми идват наум няколко варианта, но нито един не ми се струва напълно удачен.
Как е най-добре да се процедира в тази ситуация?
#1 | 10.03.2021, 14:39
Публикации: 800 / 163
"Намерен на улицата" дълготраен материален актив. Правите му оценка и го завеждате с днешна дата.
И го продавате на "намерения" купувач.:)
В счетоводните тефтери - приход/разход, съответно формирате резултат от сделката.
#2 | 10.03.2021, 14:42
Публикации: 6365 / 1054
Да, ама резултатът от "намирането" на актива ще е чист приход преди да се формира и приход от продажбата му. Много ще се "замогне" дружеството  :wink1:
#3 | 10.03.2021, 14:48
Публикации: 137 / 6
Един от варианите, които си представям:
За завеждането в дружеството: Нещо като корекция на грешки от минали години
Дт 304  - стойността по договор за покупка
Кт 452 - 10% от тази стойност
Кт 122 - нетната печалба

За продажбата - стандартните счетоводни записвания

Как Ви изглежда?


#4 | 10.03.2021, 15:04
Публикации: 10226 / 1766
#5 | 10.03.2021, 22:58
Публикации: 137 / 6
Блаодаря за линка!
Изчетох го, но не мисля, че е точно относим към казуса. Не смятам да завеждаме складовото помещение като ДМА. То не е ползвано в дейността на дружеството. Самото дружесто отдавна няма дейност.
Какво мислите за предложените по-горе счетоводни записвания?
Благодаря на отзовалите се!
#6 | 11.03.2021, 07:58
Публикации: 10226 / 1766
Здравейте,
записването, което сте предложили е максимално близо до идеята да "намерите" складовото помещение при инвентаризация. Ефектът би бил един и същ, но осчетоводяването би засегнало текущия финансов резултат, а не този от минали години. Идеята да си начислите данък би се реализирала през настоящата година, а така при осчетоводяването през 122 не виждам как ще намери място в ГДД.
#7 | 11.03.2021, 10:27
Публикации: 6365 / 1054
Здравейте,
Преди да правите тези записвания:

1. Имало ли е плащане към доставчика, от когото сте закупили складовото помещение и как е отразено? Ако е висяло като вземане, вероятно е било закрито на разход и е намерило отражение в намаляване на финансовия резултат. Тук вече има счетоводна грешка, която подлежи на корекция по СС-8, защото разход не е имало, а е придобит актив.
Тогава ще приложите операцията 304/122, но без да намесвате данък върху печлбата, защото:
Чл. 75 (6) (Изм. - ДВ, бр. 94 от 2010 г., в сила от 01.01.2011 г.) Алинеи 1 - 4 не се прилагат по отношение на данъчния финансов резултат и данъчното задължение върху него за тази минала година, за която към 1 януари на годината на откриване на грешката са изтекли поне 6 години.

2. Ако не е минало плащане през дружеството и не е отчитано на разход при отписването му, вземете операция
304/501 за сума под 10,000.00 лв., каквато, предполагам, е сумата на въпросното складово помещение, закупено от ФЛ през 2005 година.
С тази операция няма да "изкривите" и тазгодишния баланс, защото просто ще преобразувате един актив в друг.
Няма защо да намесвате нито сегашна, нито натрупана печалба зорлем. И ще е по-вярно и честно от всякакви други гимнастики. Помислете и си дайте сметка, че придобиването на актив не е разход, не намира отражение в ОПР, а само в баланса.

Все пак, когато изправяме счетоводни грешки, добре е да имаме едно наум, че СС-8 третира отразяването на финансовия резултат в ОПР, а не всяка допусната грешка.
Освен това отношението към собствения капитал също трябва да е грижовно, защото неразпределената печалба е задължение на дружеството към собственика и не следва да мислим, че нейното намаляване е безобидна счетоводна операция.
#8 | 11.03.2021, 17:20
Публикации: 137 / 6
Много благодаря за включванията!
Много ми бяхте полезни.
Ще възприема подхода, предложен от Irenabrili.

В момента тук са: 0 Потребители и 1 Гост
Пълен достъп в КиК Инфо
за 9.89 лв. без ДДС на месец при год. абонамент
По-бързо
По-удобно
По-сигурно*
Абонамент
Последни теми
Последно в Новини
<b style=
Харесай нашата страница
Facebook.com/KiKinfo
и се присъедини към
ПРОФЕСИОНАЛНА СЧЕТОВОДНА ОБЩНОСТ
най-голямата счетоводна група