Здравейте, Колеги!
Имам питане във връзка с лице на трудов договор, което отскоро е и със свободна професия – започва да се осигурява от 01.01.2024г. Тъй като не съм работил скоро с такова, моля за мнение, дали разсъждавам правилно и дали изпускам нещо:
Декларация за регистрация на СОЛ е подадена в срок, ще се осигурява само за фонд Пенсии.- в полето за идентификатор на ФЛ е вписано ЕГН, а за идентификатор на ЮЛ – БУЛСТАТ.
1. Д1 – до 25-то число на следващия месец, като попълвам следното:
- Т.4 – код по БУЛСТАТ;
- Т.5 – ЕГН
- Т. 12 – вид осигурен 12
- Т. 16 – попълвам 2-2-0-0 (за 01.2024)
- Т. 16.1 – 2-2
- Т. 21 – осиг.доход – 933,00 лв. (на трудов договор се осигурява на около 1500 лева, т.е. няма да надвиши максималния осиг.доход)
- Т. 22 – 14,8%, т. 22.1 – 8%, т.26 – 5% (за сметка на осигуреното лице)
Друго нищо не попълвам.
2. Декларация 6 – веднъж годишно, до 30.04. – със сумата на дължимите осигуровки (без данък).
3. След всяко тримесечие – декларация по чл.55 – от дохода, който е „фактурирал“ и получил реално, приспадам 25% НПР и върху така получената данъчна основа начислявам 10% данък – това и декларирам и съответно това се плаща. С ГДД и приложенията за СОЛ – преизчислявам и изравнявам и съответно се довнася или възстановява данък.
Моля за мнение, дали правилно разсъждавам и случайно не изпускам нещо….Благодаря предварително!