Здравейте, сблъсках се със следната ситуация и не знам как е най-правилно да процедирам.
Направили сме авансово плащане по две фактури-едната за услуга, а другата за доставка на ДМА.
За фактурата за услуга е издаден протокол по чл.117, а за тази по доставката на ДМА не. Сега получихме и фактура за окончателно плащане в която се приспадат двете авансови плащания. Тук ме притеснява какво ДДС трябва да си самоначислим в протокола за окончателното плащане?
Здравейте.Служител на фирмата си е закупил диоптрични очила  на стойност 150 лв. Лицето представя фактура с начислено ДДС, амбулаторен лист за преглед от специалист и рецепта. Фирмата възстановява сумата на служителя.Всъщност на всеки служител се полагат по 150 лв. за диоптрични очила, но едва ли  всички служители ще се възползват от тях.
Въпросите ми са :Мога ли да призная за разход закупените диоптрични очила? Признава ли се ДДС? Начислява ли се данък върху социални разходи?
Според мен това е социален разход и трябва да се начисли съответно и данък.Също така при осчетоводяването на фактурата не би трябвало да се приспадне ДК ,тъй като това е дейност извън рамките на икономическата дейност на фирмата. Не съм обаче убедена в това.

Ще го заведа като актив в САП, а амортизациите ще започна да ги начислявам ,когато го въведем в експлоатация с протокол и имаме икономическа изгода от него.
Здравейте.
Имаме закупен ДМА, който е като резервна част.Ще се съхранява в склада.Не е ясно ,кога ще бъде въведен в експлоатация.Може да е след 2,3 или 5 години-когато има необходимост. Не съм сигурна дали правилно постъпвам. Въвеждам го само в САП като амортизируем актив и съответно не се начисляват амортизации до въвеждането му в експлоатация. В ДАП-при въвеждане .
В същото време чета следното: Данъчният закон не допуска начисляване на данъчни амортизации преди активите да бъдат въведени в експлоатация и съгласно чл. 58, ал. 1 от ЗКПО начисляването на данъчна амортизация започва от началото на месеца, в който данъчният амортизируем актив е въведен в експлоатация или от началото на следващия месец.
Съгласно параграф 55 от МСС 16 начисляването на амортизация започва, когато активът
е налице за употреба, т.е. когато е на мястото и в състоянието, необходими за неговата експлоатация по начина, предвиден от ръководството. Съгласно посочената разпоредба амортизацията не се преустановява, когато активът не се използва. Следователно
когато един актив не се използва или не е въведен в експлоатация,това не е основание за неначисляване на амортизация.
Съвсем се обърках. Моля за мнение.
Благодаря!
Аз мисля,че  получена фактура за направено авансово плащане преди възникване на данъчното събитие на ВОП е изключена като основание за възникване на изискуемост на данъка-чл.63,ал.5 от ЗДДС.И така като получател по доставката нямаме задължение да издаваме протокол по чл.117 и да начисляваме данък  при плащане на аванс за ВОП.
В дневниците по ЗДДС ще включим протокола, който ще издадем към фактурата за окончателното плащане,когато доставят оборудването.
Просто не бях сигурна .

Здравейте!
Имам запитване относно счетоводните записвания за авансов превод при ВОП.Имаме сключен договор на 11.06.22 г. за изработка,доставка и монтаж на оборудване.Получили сме фактура за авансово плащане на стойност 200 000 евро на 16.06.2022 г.,а плащането на аванса е извършено на 24.06.2022 г. Оборудването ще го получим след около 6-7 месеца.

 1.Какво счетоводно записване следва на направя?
 2.Фактурата включва ли се в дневниците по ЗДДС за м.06 ?
 3.Съставя ли се протокол по чл.117,ал.1,т.1. от ЗДДС сега за авансовото плащане или при втората фактура, която ще е за окончателното плащане и реалната доставка,когато  ще е  възникнало данъчното събитие?
Благодаря Ви!
Здравейте!
Получих фактура за лиценз за ползване на антивирусна програма и се чудя как да го осчетоводя.
Срокът му е за 24 месеца за 13 работни станции и не знам като актив и да го амортизирам ли или на разход.

Благодаря!
Здравейте!

За м.12.2021 ДДФЛ е 7100 лв.Годишното преизчисление е 8550 лв.Или данъкът излиза с отрицателен знак-1450 лв.За м.12. Не сме превели ДДФЛ на НАП и съответно Д6 с код 8 не трябва да подавам. За м.01.2022 ДДФЛ е 5480. Приспадам тези 1450 и разликата от 4030 лв.подавам с Д6 с код 8.Правилно ли е или греша някъде?

Благодаря!
Част от тях ще бракуваме,а тези които ще продадем не.Не трябва ли оценител да извърши оценка на тези ДМА,които ще се продават?
Здравейте!
Имаме компютри и лаптопи с нулева балансова стойност,които са морално остаряли.Но все пак има желаещи да купят част от тях/ физически лица/,но не знаем на каква цена.Дали е възможно да е на някаква символична цена,например 50 лв.?
Тези ,които ще бракуваме трябва да ги предадем на фирма за рециклиране,която трябва да ни предостави документ за това.
Моля за съвет и коментар.Благодаря!
Здравейте.
Във връзка с годишното преизчисляване на ДДФЛ ме интересува лице с намалена работоспособност 50% може ли да ползва две данъчни облекчения - за деца и за намалена работоспособност?
Благодаря!
Тази корекция на място в НАП ли трябва да се подаде или може и онлайн?

Сега проверих и видях ,че в Д1,която ми генерира софтуера  за м.02.2021 фигурира данъка който е си е за месеца. Но във фиша данъка е по-малък. И в Д6 за данъка за м.02.2021 е по-малко с тази сума ,която съм удържала повече в 2020 г.

Здравейте,

За първи път ми се налага да правя корекция на Д1 и Д6 и малко се обърках. Корекцията е за 2020 г. За осигуровките подадох Д1 и Д6  в посока увеличение,приети са. Данъка обаче е в намаление,удържала съм повече на лицето през 2020 г.
Всички тези корекции ги правя в м.02.2021 г.Във фиша за м.02.2021 данъкът за месеца ,който се получава е по-малко с тази сума която съм удържала повече в 2020 г./преизчислен е/.
Въпросът ми е трябва ли да подавам коригираща Д6 за данъка за 2020 г. в посока намаление  или да си подам директно за м.02.2021 данъка с преизчислената сума.
Здравейте,

Имаме лице на граждански договор сключен на 01.11.2020 г. Срока за изпълнение на работата по този договор е 31.12.2020 считано от датата на сключване.Работата е изпълнена на 23.11.2020.
Възнаграждението е изплатено еднократно на 06.12.2020. Лицето е осигурено на маскималния осигурителен  доход при друг работодател и му е удържан само данък.
Д1 не се подава по тази причина,а  Д6 трябва да се подаде до 25.01.2021 и до тогава да се плати и удържаният данък.
Въпросът ми е дали не сме допуснали грешка тъй като договора е сключен за 2 месеца,но всъщност работата е свършена още през м.11. и ние изплащаме еднократно сумата по гражданския договор.Дали не е трябвало да изплатим половината през м.12,а другата половина м.01.2021 и да подадем две Д6.
Много благодаря! :smile1:
Здравйте!

Интересува ме лихвата по чл. 89 от ЗКПО за превишаване на годишен корпоративен данък над определените авансови вноски дали трябва да се начисли през 2019 г. и да се включи в ГДД за 2019 г. или се начислява в годината на плащането, т.е. през 2020 г., и се посочва в увеличение на финансовия резултат в ГДД за 2020 г.?
Предаваме ги на пункт за вторични суровини и правим протокол за брак.