Привет,

Ситуацията е следната. Фирма Х изгражда Фотоволтаична централа чрез възлагане на фирма изпълнител. Всички договорени отношения с изпълнителя по договора и респективно всички издадени фактури се осчетоводяват по дебита на 613 сметка Разходи за придобиване на ДМА. Там са включени и всички други съпътстваши разходи като например такса към електроразпределителното дружество за присъединяване на обекта. По време на строежа е заплатена така наречената такса за присъединяване която е в размер на 1600лв с ДДС. Актива е въведен успешно в експлоатация през 2023 година и започват да текат амортизации. През текущия месец Юли 2024, Фирма Х получава протокол от електроразпределителното дружество, че тази сума от 1600лв за присъединяване е била прогнозна  и в протокола пише, че реално направените разходи за присъединяване на обекта са 1300лв с ДДС. Служителите на Електроразпределителното дружество издадоха Кредитно известие за фактурата на стойност 1600лв и с днешна дата издадоха фактура с реалната стойност за присъединяването като разликата ще бъде върната на Фирма Х по банков път.

Въпроса е следния:
Как най-правилно да се осчетоводи кредитно известие и съответно последващата фактура с реалната стойност като актива е вече заведен и се амортизира от повече от година. Реално Фирма Х трябва да намали стойността на актира с нетната разликата от горепосочените суми но не сме сигурни точно как да се случи това.

Обмисляхме вариант в който да се осчетоводи Кредитното по следния начин:

Кредитно Известие
дт602 - кт401
дт4531             със знак Минус

Фактура
дт602 - кт401
дт4531             със сумата от фактурата.

така по дебита на 602 ще останат едни (Минус 250лв.) По този начин при приключване на разходи по икономически елементи ще се намалят разходите със 250лв и ще заплатим тези 25лв данък който ще си приспаднем при пълното амортизиране на актива в последствие.

Това правилно ли е или е редно да се промени цената на самия актив и ако е така, как точно да го сторим.

Поздрави и Благодаря!
Привет,

Имаме нужда от малко помощ с един казус. Собственика на ЕООД регистрирано по ЗДДС учредява безвъзмездно и безсрочно право на строеж върху собствен имот на собствената си фирма. Не е заведено по никакъв начин във Фирмата. Правото на строеж е за Фотоволтаик. Започва се работа по проекта, като фирмата прави разходи за изготвяне на Проект за ПУП и също така заплаща такса за становище към ЕСО двете на стойност около 10000лв. В последствие се случва така, че проекта не е по силите на предприятието и се пристъпва към продажба. Вещното право се продава от Юридическото лице на друго юридическо лице като се третира като необлагаема доставка защото не е на лице разрешение за строеж. Разходите направени по проекта ще бъдат изписани като разходи за външни услуги за текущата година но тук изниква въпроса как най-правилно да се извърши, първо, заприходяването и второ, продажбата. Чета, че този тип вещни права може да се заведат и като ДНМА и да се продадат, може и като стоки но аз съм объркан и незнам как да действам. Да кажем, че продажната цена е 30000лв. За да може да внесем малко конкретика. Ще помоля за малко помощ със операциите за това как да се заведе това вещно право и съответно как да се продаде.

Благодаря и ако има въпроси или съм пропуснал нещо моля пишете ще дам още информация веднага!