Здравейте,

Благодаря Ви за отговора по-долу, като от своя страна ще опитам да опиша и моят казус възможно най-добре, като аз съм от страната на работодателя:

Аз съм представител на българско дружество, което от скоро има лицез за посредническа дейност по наемане на "морски лица". Работил съм по международни енергийни проекти, винаги като "контрактор"/самоосигуряващо се лице. Едни от бившите ми колеги от Германия в момента е изпълнителен директор на компания, която извършва дейност в офшорната вятърна индустирия. За целите на дейността си те чартират кораби от норвежки корабособственик (ние нямаме работни взаимоотношения с тях), заедно с екипажа ангажиран с експлоатацията и навигирането на кораба.

Немското дружество с което имаме договор има нужда от морски лица/deckhands, deck crew/ които да работят по система за намаляване на шума при инсталиране на вятърните генератори - noise mitigation system during pile driving activities. Този персонал работи изцяло по целите на проектите (project crew) и до сега се е предоставял от румънска агенция. Сега от немското дружество искат да диверсифицират източника си на персонал и през нашата малка агенция. Държа да отбележа, че те не "минават" на нашият пазар в търсене на по-нископлатена работна ръка, ставките са същите и за румънци и хървати. Правят го само заради показана добра работна етика в миналото, когато сме работили заедно.
В момента ние проучваме какви са условията при наемане на морски лица от България. До сега сме работили само с чужденици по други проекти, като сме скючвали B2B договори с фрилансъри, които сами имат отговорността да си плащат данъците и осигуровките в държавите от които са. Така ние им плащаме дневната ставка/ day rate/ и от наша страна задълженията си към НАП - кооропративен данък.

Нашата цел е да дадем възможно най-добър рейт на моряците, но след като разгледахме как стоят нещата с предоставяне на договори, осигуровките, данъците и т.н., излиза, че близо 50% от рейта ще отиват за данъци и осигуровки, което е търговски неизгодно и за двете страни. Разбираме, че в България няма практика моряците да са фрийлансъри, въпреки, че така щяха да получат по-висок рейт срещу само 10% данък печалба, и сега разсъждаваме дали да се насочим към друг пазар, въпреки, че ни се иска да подпомагаме морските предстваители от България.

Ще дерзаем!
Поздрави!
Също се интересувам, какъв тип договори се предлагат на моряците от българските агенции, когато става дума за работа на кораб плаващ под чужд флаг? Трудов, граждански или др. и как стои въпроса с осигуровките, до какъв праг биват заплащани от агенцията и как се изчислява дневната ставка при предлагане на договор. Осигуровките отделно ли са? Агенцията поема ли застраховката на моряка?
Здравейте, бихте ли споделили как мина консултацията при НАП, защото нямам възможност да се срещна с тях, а този казус засяга и мен. Поздрави