1
2
Данъци и счетоводство » Re: Облагане на неизплатени бонуси на служители
18.06.2025, 14:28Не мисля, че за 2024г можете да приложите чл.42 ал.4. По скоро това са приходи от неизплатени доходи поради изтекла давност -т.е. по някакъв причина следващите години на лицата не са изплатени начислените бонуси от предходните години и признаваш приход, за да закриеш задължението.
3
Данъци и счетоводство » Re: отчет в ексел?
13.06.2025, 10:35
4
Данъци и счетоводство » Re: Доставка материали от Китай
22.05.2025, 10:00Не би трябвало да начислявате ДДС на фактурите за такси и превоз, те трябва да са включени в стойността за облаганен в МД внос. Разгледайте си МД - в нея са описани документите и стойносттите, върху които са събрани митните сборове и ДДС.
(➤ Българска фирма, регистрирана по ДДС, внася бидони, необходими за дейността ѝ, от Китай. Имаме издадена фактура от българска фирма, регистрирана по ДДС, за документална обработка, межденароден транспорт, обработка, митническо представителство на стойност 668,91 лв. с 0% ДДС по чл. 30 от ЗДДС. Тази стойност е включена в митническата декларация и върху нея е начислен 20% ДДС. Следва ли по тази фактура от българсия доставчик да бъде издаден протокол по чл. 117 за начисляване на ДДС, при положение че стойността ѝ е включена в митническата основа? В случай че е необходимо, каква би била данъчната ставка и в кои колони на дневниците по ДДС и в коя клетка на СД трябва да се отрази? Самата фактура в кои колони на двевниците трябва да се отрази?
Отговор: Ели Марова
Нормативна рамка:
ЗДДС
Чл. 82, ал. 2, т. 3 от ЗДДС определя кога данъкът е изискуем от получателя на услугата. Едно от условията е доставчикът да е данъчно задължено лице, което не е установено в страната. Това означава, че за получената услуга от българска фирма данъкът не е изискуем от получателя и не трябва да си самоначислявате ДДС.
Доставчикът на спедиторската услуа прилага нулева ставка по реда на чл. 30 и е негово задължение да доказва нулевата ставка. Самата доставка е обложена от митническите органи и получателят е платил данъка с митните сборове.
Фактурата следва да се отрази в дневника за покупки в колона 9 като доставка без данък.)
(➤ Българска фирма, регистрирана по ДДС, внася бидони, необходими за дейността ѝ, от Китай. Имаме издадена фактура от българска фирма, регистрирана по ДДС, за документална обработка, межденароден транспорт, обработка, митническо представителство на стойност 668,91 лв. с 0% ДДС по чл. 30 от ЗДДС. Тази стойност е включена в митническата декларация и върху нея е начислен 20% ДДС. Следва ли по тази фактура от българсия доставчик да бъде издаден протокол по чл. 117 за начисляване на ДДС, при положение че стойността ѝ е включена в митническата основа? В случай че е необходимо, каква би била данъчната ставка и в кои колони на дневниците по ДДС и в коя клетка на СД трябва да се отрази? Самата фактура в кои колони на двевниците трябва да се отрази?
Отговор: Ели Марова
Нормативна рамка:
ЗДДС
Чл. 82, ал. 2, т. 3 от ЗДДС определя кога данъкът е изискуем от получателя на услугата. Едно от условията е доставчикът да е данъчно задължено лице, което не е установено в страната. Това означава, че за получената услуга от българска фирма данъкът не е изискуем от получателя и не трябва да си самоначислявате ДДС.
Доставчикът на спедиторската услуа прилага нулева ставка по реда на чл. 30 и е негово задължение да доказва нулевата ставка. Самата доставка е обложена от митническите органи и получателят е платил данъка с митните сборове.
Фактурата следва да се отрази в дневника за покупки в колона 9 като доставка без данък.)
5
Къде( коя позиция) в ЕТЗ трябва да се включи плащането за стаж?
В поз.18 - Размер на основното трудово възнаграждение или на основната месечна заплата – попълва се размерът на основното трудово възнаграждение или на основната месечна заплата в националната валута.
В поз.18 - Размер на основното трудово възнаграждение или на основната месечна заплата – попълва се размерът на основното трудово възнаграждение или на основната месечна заплата в националната валута.
6
Данъци и счетоводство » Re: стоки с висок фискален риск
08.05.2025, 08:29В чл. 13. (1), т. 1- 4 от Наредба Н-5 от 29 септември 2023 г. са дефинирани изключения за:
- превозите за крайно потребление - придобиване на стоки за собствени или лични нужди, които не са предназначени за последваща продажба или производство.
Ако камиона е собствен (за дейността на фирмата), не би трябвало да се декларира.
- превозите за крайно потребление - придобиване на стоки за собствени или лични нужди, които не са предназначени за последваща продажба или производство.
Ако камиона е собствен (за дейността на фирмата), не би трябвало да се декларира.
7
Данъци и счетоводство » Re: деклариране на стоки с ВФР
03.05.2025, 09:15Тук има въпроси и отговори за предварителното деклариране, може да ви помогне
https://nra.bg/wps/portal/nra/zakonodatelstvo/fiskalen-kontrol/da0471d6-5d11-4e9a-82f5-1a101a89afed
https://nra.bg/wps/portal/nra/zakonodatelstvo/fiskalen-kontrol/da0471d6-5d11-4e9a-82f5-1a101a89afed
8
Данъци и счетоводство » Re: Самоначисляване на ДДС
21.04.2025, 19:319
Данъци и счетоводство » Re: Продажба на актив, за който не е ползван данъчен кредит.
06.12.2024, 08:3310
Данъци и счетоводство » Re: Преотстъпен данък по ЗКПО
29.06.2024, 14:102_269/24.04.2018Г.
2_269/24.04.2018г.
ЗКПО чл.189б, ал.1, т.1, ал.2, т.1, чл.173, ал.1
В писмено запитване, заведено в регистъра Дирекция Обжалване и данъчно осигурителна практика с вх. №269–––––––, посочвате, че сте регистриран земеделски стопанин и поставяте въпроси, свързани с преотстъпване на корпоративен данък по реда на чл.189б от ЗКПО. Посочвате чл.4, §4 от Регламент (ЕС) №1857/2006, където в приемливите разходи за инвестиции в земеделски стопанства е посочено закупуването на лизинг на машини и оборудване, включително компютърен софтуер до пазарната цена на актива. Поставяте следните въпроси:
1 В кой момент и за коя година на преотстъпване на данъка регистрирания земеделски производител може да ползва инвестициите в нова земеделска техника, закупена при условията на финансов лизинг?
2. В какъв размер платените суми по договора за финансов лизинг на земеделска техника трябва да бъдат взети в предвид при изчисляване на съотношението, посочено по реда на чл.189б, ал.2, т.4 от ЗКПО?
3. Има ли възможност и какъв е реда за корекция на декларирания размер на преотстъпения данък в случаите когато земеделския производител не е изпълнил условията на закон- не е закупил необходимата му земеделска техника или закупената такава е със стойност по-ниска от условията посочени в чл.189б, ал.2, т.4?
Предвид изложената фактическа обстановка, въпроса и относимата към него нормативна уредба, изразявам следното становище:
Следва да имате в предвид, че актуалната нормативна уредба свързана с помощта за инвестиции в земеделски стопанства чрез преотстъпване на корпоративен данък по реда на чл.189б от ЗКПО, според §17 от ПЗР на ЗИДЗКПО (изм. ДВ, бр.22 от 2015г.) е подчинена на разпоредбите на Регламент (ЕС) №702/2014 на Комисията от 25.06.2014г., относно деклариране на някои категории помощи в секторите на селското и горското стопанство и в селските райони за съвместими с вътрешния пазар в приложение на чл.107 и 108 от Договора за функциониране на Европейския съюз и за отмяна на Регламент (ЕС) №1857/2006 на Комисията.
Ползването на правото на преотстъпване на корпоративен данък по реда на чл. 189б от Закона за корпоративното подоходно облагане от данъчно задължените лица, регистрирани като земеделски стопани, е обвързано с нормативните изисквания, визирани в Глава двадесет и втора „Преотстъпване и освобождаване от облагане с корпоративен данък” от ЗКПО.
С последната редакция на чл. 189б, ал. 2, т. 1 от закона, в сила от 01.01.2014 г. (ДВ, бр. 22 от 2015 г.) е посочено, че корпоративният данък се преотстъпва, когато са изпълнени едновременно всички конкретно посочени условия, като едно от тях е, че преотстъпеният данък се инвестира в нови сгради и нова земеделска техника, необходими за извършване на посочената дейност по производство на непреработена растителна и животинска продукция и придобити, в срок до края на годината, следваща годината, за която се ползва преотстъпването.
Разпоредбата не поставя начален срок за извършване на инвестирането на преотстъпения данък, но същата регламентира, че инвестирането следва да се извърши в срок до края на годината, следваща годината, за която се ползва преотстъпването. От това, че нормата визира годината, за която се ползва преотстъпване, следва, че началната дата не може да бъде по-рано от 1 януари на годината на преотстъпване. Крайният срок за инвестиране на преотстъпения данъка е ясен и това е 31 декември на годината, следваща годината, за която се ползва преотстъпването.
Разпоредбата изисква новата земеделска техника да е придобита в посочения в предходната точка двегодишен срок, което следва да се има в предвид, когато активите ще се придобиват при условията на финансов лизинг. Предвид това, че ЗКПО не дефинира термина „придобити” той следва да се разбира в смисъла, вложен в други нормативни актове с общо приложение. Такъв нормативен акт например е Законът за собствеността (ЗС). Съгласно чл. 77 от ЗС правото на собственост се придобива чрез правна сделка, по давност или по други начини, определени в закона. По отношение на договорите за финансов лизинг приложение намира разпоредбата на чл.342, ал.2 от Търговския закон (ТЗ), съгласно която с договора за финансов лизинг лизингодателят се задължава да придобие вещ от трето лице, при условия определени от лизингополучателя и да му я предостави за ползване срещу възнаграждение, а съгласно ал.3 лизингополучателят може да придобие вещта по време на договора или след изтичане на срока му. Това не става по силата на самия лизингов договор, а въз основа на допълнително сключен продажбен договор. Тук следва да се направи сравнение между финансов лизинг и продажба на изплащане. Съгласно чл.183 от Закона за задълженията и договорите (ЗЗД) с договора за продажба на изплащане продавачът се задължава да прехвърли на купувача собствеността на една вещ или друго вещно право срещу цена, която купувачът се задължава да му заплати. Продажбата на изплащане е уредена в чл.205 от ЗЗД, според който при продажба на движими вещи на изплащане продавачът може да запази собствеността на продаваната вещ, докато получи последната вноска, но в такъв случай рискът преминава върху купувача от предаването. Видно от цитираните разпоредби и при финансовия лизинг, и при продажбите на изплащане, за целите на чл.189б от ЗКПО следва да се съобрази моментът на придобиване на вещта, т.е. да е налице юридическо прехвърляне на правото на собственост. Именно този момент е меродавен по отношение на изпълнението на новото изискване сградите и земеделската техника да са придобити в срок до края на годината, следваща годината, за която се ползва преотстъпване. В този смисъл размера на паричния поток от платените лизингови вноски няма отношение към спазване на изискванията на в чл.189б, ал.2, т.4 от ЗКПО, т.е. след като до края на годината, следваща годината, за която се ползва преотстъпването актива е придобит, то при изчисляване на интензитета на помощта ще се вземе в предвид настоящата му стойност, определена към датата на предоставяне на помощта, която дата съгл. т.73 от §1 на ДР на ЗКПО е 31 декември на годината, за която се предоставя помощта. Лихвеният процент за целите на определяне на настоящата стойност на активите е референтният лихвен процент, определен от Европейската комисия, към 31 декември на годината на преотстъпване. Информация за референтния лихвен % на ЕК – достъпна от сайта на ЕК, сайта на МФ.
Ако се разгледа хипотезата, в която данъкът се преотстъпва в последната година на лизинговия договор, когато се придобива вещта, или в годината предхождаща годината на приключване на лизинговия договор и придобиване на актива, за да бъде изпълнено изискването на чл. 189б, ал. 2, т. 1 от закона- преотстъпеният данък се инвестира в нови сгради и нова земеделска техника, необходими за извършване на дейността по производство на непреработена растителна и животинска продукция и придобити, в срок до края на годината, следваща годината, за която се ползва преотстъпването, следва да съблюдавате дали ще бъдат изпълнени останалите изисквания, кумулативното изпълнение, на които е основно условие за преотстъпване на корпоративен данък по принцип. Такова например е условието активите да са нови, особено по отношение на земеделската техника. Законът за корпоративното подоходно облагане не дефинира понятието „нова земеделска техника”, поради което то следва да се тълкува и прилага в общоприетия му смисъл (чл. 46, ал. 2 от Закона за нормативните актове /ЗНА/ и чл. 37 от Указ № 883 за прилагане на ЗНА). В общоприетия си смисъл на понятието „нов” означава: който е направен, купен или е възникнал неотдавна или за пръв път; който е запазил първоначалния си вид, не се е изхабил.
Следователно, когато се касае за земеделска техника, самоходните, несамоходните и стационарните машини, съоръженията, инсталациите и апаратите, използвани в земеделието, трябва да са фабрично нови. Казано с други думи, те не трябва да са употребявани (използвани). Съответно между датата на производството и придобиването им следва да е изтекъл относително кратък период от време, съотнесен към обичайната продължителност на използване на актива.
Доколкото не могат да бъдат формулирани еднозначни критерии относно това една фабрично нова земеделска машина да не е морално остаряла (изхабена) е необходимо да се анализира всеки индивидуален случай. Преценката следва да зависи от това дали придобиването на земеделската техника не е насочено към отклонение от данъчно облагане посредством формално изпълнение на изискването за инвестиране на преотстъпения данък без тази инвестиция да изпълнява посочените по-горе цели.
По трети въпрос:
Съгласно чл.48, ал.6 от ЗДДФЛ данъкът върху годишната данъчна основа за доходите от стопанска дейност като едноличен търговец се преотстъпва в размер до 60 на сто на лица, регистрирани като земеделски производители, за годишната данъчна основа от дейност по производство на непреработена растителна и животинска продукция, при условията за преотстъпване на корпоративния данък по чл.189б от ЗКПО.
Данъчното облекчение за преотстъпване на корпоративен данък по реда на чл.189б от ЗКПО се предоставя на данъчно задължени лица, регистрирани земеделски производители, в размер до 60 на сто за данъчната им печалба от дейност по производството на непреработена растителна и животинска продукция /по аргумент на чл.189б, ал.1 от ЗКПО/.
Едноличният търговец може да се възползва от възможността за преотстъпване на данък по чл. 189б от ЗКПО при условие, че изпълнява изискванията на ал. 2 от тази правна норма, едно от които е преотстъпеният данък се инвестира в нови сгради и нова земеделска техника, необходими за извършване на посочената в ал. 1 дейност, в срок до края на годината, следваща годината, за която се ползва преотстъпването. На основание чл. 173, ал. 1 от ЗКПО, когато не са изпълнени изискванията за последващо използване /разходване/ на преотстъпен корпоративен данък, последният се дължи по общия ред на закона за годината, за която е възникнал. Във връзка с приложението на тази правна норма обаче в ЗКПО не е предвиден ред за подаване на коригираща декларация.
Поради допуснатата в чл. 173 от ДОПК възможност следва да се приложи разпоредбата на чл. 103, ал. 1 от ДОПК. Последната предвижда, че при установяване на несъответствия между съдържанието на подадената декларация и изискванията за попълването й или несъответствия между данните в декларацията и данните, получени от органите по приходите от трети лица или администрации съгласно изискванията на данъчното и осигурителното законодателство за подаване на декларации или информация, извън случаите по чл. 101, ал. 4 и чл. 102, ал. 4, подателят се поканва да отстрани несъответствията в 14-дневен срок от получаването на съобщението.
Предвид гореизложеното в настоящия случай е необходимо ЕТ да уведоми органите по приходите на ТД на НАП, че не е изпълнил изискванията за последващо използване /разходване/ на преотстъпен корпоративен данък, поради което желае да го внесе със съответните лихви. След уведомлението същите имат правомощия да изпратят съобщение по чл. 103 от ДОПК. По този начин декларацията по чл. 50 от ЗДДФЛ може да бъде коригирана чрез подаване на нова декларация която от своя страна ще доведе до формиране на задължение за данък по ЗДДФЛ и лихви за просрочие, които ще следва да се внесат в републиканския бюджет.
Източник: https://bganaliz.com/nap/2_269-24-04-2018g
2_269/24.04.2018г.
ЗКПО чл.189б, ал.1, т.1, ал.2, т.1, чл.173, ал.1
В писмено запитване, заведено в регистъра Дирекция Обжалване и данъчно осигурителна практика с вх. №269–––––––, посочвате, че сте регистриран земеделски стопанин и поставяте въпроси, свързани с преотстъпване на корпоративен данък по реда на чл.189б от ЗКПО. Посочвате чл.4, §4 от Регламент (ЕС) №1857/2006, където в приемливите разходи за инвестиции в земеделски стопанства е посочено закупуването на лизинг на машини и оборудване, включително компютърен софтуер до пазарната цена на актива. Поставяте следните въпроси:
1 В кой момент и за коя година на преотстъпване на данъка регистрирания земеделски производител може да ползва инвестициите в нова земеделска техника, закупена при условията на финансов лизинг?
2. В какъв размер платените суми по договора за финансов лизинг на земеделска техника трябва да бъдат взети в предвид при изчисляване на съотношението, посочено по реда на чл.189б, ал.2, т.4 от ЗКПО?
3. Има ли възможност и какъв е реда за корекция на декларирания размер на преотстъпения данък в случаите когато земеделския производител не е изпълнил условията на закон- не е закупил необходимата му земеделска техника или закупената такава е със стойност по-ниска от условията посочени в чл.189б, ал.2, т.4?
Предвид изложената фактическа обстановка, въпроса и относимата към него нормативна уредба, изразявам следното становище:
Следва да имате в предвид, че актуалната нормативна уредба свързана с помощта за инвестиции в земеделски стопанства чрез преотстъпване на корпоративен данък по реда на чл.189б от ЗКПО, според §17 от ПЗР на ЗИДЗКПО (изм. ДВ, бр.22 от 2015г.) е подчинена на разпоредбите на Регламент (ЕС) №702/2014 на Комисията от 25.06.2014г., относно деклариране на някои категории помощи в секторите на селското и горското стопанство и в селските райони за съвместими с вътрешния пазар в приложение на чл.107 и 108 от Договора за функциониране на Европейския съюз и за отмяна на Регламент (ЕС) №1857/2006 на Комисията.
Ползването на правото на преотстъпване на корпоративен данък по реда на чл. 189б от Закона за корпоративното подоходно облагане от данъчно задължените лица, регистрирани като земеделски стопани, е обвързано с нормативните изисквания, визирани в Глава двадесет и втора „Преотстъпване и освобождаване от облагане с корпоративен данък” от ЗКПО.
С последната редакция на чл. 189б, ал. 2, т. 1 от закона, в сила от 01.01.2014 г. (ДВ, бр. 22 от 2015 г.) е посочено, че корпоративният данък се преотстъпва, когато са изпълнени едновременно всички конкретно посочени условия, като едно от тях е, че преотстъпеният данък се инвестира в нови сгради и нова земеделска техника, необходими за извършване на посочената дейност по производство на непреработена растителна и животинска продукция и придобити, в срок до края на годината, следваща годината, за която се ползва преотстъпването.
Разпоредбата не поставя начален срок за извършване на инвестирането на преотстъпения данък, но същата регламентира, че инвестирането следва да се извърши в срок до края на годината, следваща годината, за която се ползва преотстъпването. От това, че нормата визира годината, за която се ползва преотстъпване, следва, че началната дата не може да бъде по-рано от 1 януари на годината на преотстъпване. Крайният срок за инвестиране на преотстъпения данъка е ясен и това е 31 декември на годината, следваща годината, за която се ползва преотстъпването.
Разпоредбата изисква новата земеделска техника да е придобита в посочения в предходната точка двегодишен срок, което следва да се има в предвид, когато активите ще се придобиват при условията на финансов лизинг. Предвид това, че ЗКПО не дефинира термина „придобити” той следва да се разбира в смисъла, вложен в други нормативни актове с общо приложение. Такъв нормативен акт например е Законът за собствеността (ЗС). Съгласно чл. 77 от ЗС правото на собственост се придобива чрез правна сделка, по давност или по други начини, определени в закона. По отношение на договорите за финансов лизинг приложение намира разпоредбата на чл.342, ал.2 от Търговския закон (ТЗ), съгласно която с договора за финансов лизинг лизингодателят се задължава да придобие вещ от трето лице, при условия определени от лизингополучателя и да му я предостави за ползване срещу възнаграждение, а съгласно ал.3 лизингополучателят може да придобие вещта по време на договора или след изтичане на срока му. Това не става по силата на самия лизингов договор, а въз основа на допълнително сключен продажбен договор. Тук следва да се направи сравнение между финансов лизинг и продажба на изплащане. Съгласно чл.183 от Закона за задълженията и договорите (ЗЗД) с договора за продажба на изплащане продавачът се задължава да прехвърли на купувача собствеността на една вещ или друго вещно право срещу цена, която купувачът се задължава да му заплати. Продажбата на изплащане е уредена в чл.205 от ЗЗД, според който при продажба на движими вещи на изплащане продавачът може да запази собствеността на продаваната вещ, докато получи последната вноска, но в такъв случай рискът преминава върху купувача от предаването. Видно от цитираните разпоредби и при финансовия лизинг, и при продажбите на изплащане, за целите на чл.189б от ЗКПО следва да се съобрази моментът на придобиване на вещта, т.е. да е налице юридическо прехвърляне на правото на собственост. Именно този момент е меродавен по отношение на изпълнението на новото изискване сградите и земеделската техника да са придобити в срок до края на годината, следваща годината, за която се ползва преотстъпване. В този смисъл размера на паричния поток от платените лизингови вноски няма отношение към спазване на изискванията на в чл.189б, ал.2, т.4 от ЗКПО, т.е. след като до края на годината, следваща годината, за която се ползва преотстъпването актива е придобит, то при изчисляване на интензитета на помощта ще се вземе в предвид настоящата му стойност, определена към датата на предоставяне на помощта, която дата съгл. т.73 от §1 на ДР на ЗКПО е 31 декември на годината, за която се предоставя помощта. Лихвеният процент за целите на определяне на настоящата стойност на активите е референтният лихвен процент, определен от Европейската комисия, към 31 декември на годината на преотстъпване. Информация за референтния лихвен % на ЕК – достъпна от сайта на ЕК, сайта на МФ.
Ако се разгледа хипотезата, в която данъкът се преотстъпва в последната година на лизинговия договор, когато се придобива вещта, или в годината предхождаща годината на приключване на лизинговия договор и придобиване на актива, за да бъде изпълнено изискването на чл. 189б, ал. 2, т. 1 от закона- преотстъпеният данък се инвестира в нови сгради и нова земеделска техника, необходими за извършване на дейността по производство на непреработена растителна и животинска продукция и придобити, в срок до края на годината, следваща годината, за която се ползва преотстъпването, следва да съблюдавате дали ще бъдат изпълнени останалите изисквания, кумулативното изпълнение, на които е основно условие за преотстъпване на корпоративен данък по принцип. Такова например е условието активите да са нови, особено по отношение на земеделската техника. Законът за корпоративното подоходно облагане не дефинира понятието „нова земеделска техника”, поради което то следва да се тълкува и прилага в общоприетия му смисъл (чл. 46, ал. 2 от Закона за нормативните актове /ЗНА/ и чл. 37 от Указ № 883 за прилагане на ЗНА). В общоприетия си смисъл на понятието „нов” означава: който е направен, купен или е възникнал неотдавна или за пръв път; който е запазил първоначалния си вид, не се е изхабил.
Следователно, когато се касае за земеделска техника, самоходните, несамоходните и стационарните машини, съоръженията, инсталациите и апаратите, използвани в земеделието, трябва да са фабрично нови. Казано с други думи, те не трябва да са употребявани (използвани). Съответно между датата на производството и придобиването им следва да е изтекъл относително кратък период от време, съотнесен към обичайната продължителност на използване на актива.
Доколкото не могат да бъдат формулирани еднозначни критерии относно това една фабрично нова земеделска машина да не е морално остаряла (изхабена) е необходимо да се анализира всеки индивидуален случай. Преценката следва да зависи от това дали придобиването на земеделската техника не е насочено към отклонение от данъчно облагане посредством формално изпълнение на изискването за инвестиране на преотстъпения данък без тази инвестиция да изпълнява посочените по-горе цели.
По трети въпрос:
Съгласно чл.48, ал.6 от ЗДДФЛ данъкът върху годишната данъчна основа за доходите от стопанска дейност като едноличен търговец се преотстъпва в размер до 60 на сто на лица, регистрирани като земеделски производители, за годишната данъчна основа от дейност по производство на непреработена растителна и животинска продукция, при условията за преотстъпване на корпоративния данък по чл.189б от ЗКПО.
Данъчното облекчение за преотстъпване на корпоративен данък по реда на чл.189б от ЗКПО се предоставя на данъчно задължени лица, регистрирани земеделски производители, в размер до 60 на сто за данъчната им печалба от дейност по производството на непреработена растителна и животинска продукция /по аргумент на чл.189б, ал.1 от ЗКПО/.
Едноличният търговец може да се възползва от възможността за преотстъпване на данък по чл. 189б от ЗКПО при условие, че изпълнява изискванията на ал. 2 от тази правна норма, едно от които е преотстъпеният данък се инвестира в нови сгради и нова земеделска техника, необходими за извършване на посочената в ал. 1 дейност, в срок до края на годината, следваща годината, за която се ползва преотстъпването. На основание чл. 173, ал. 1 от ЗКПО, когато не са изпълнени изискванията за последващо използване /разходване/ на преотстъпен корпоративен данък, последният се дължи по общия ред на закона за годината, за която е възникнал. Във връзка с приложението на тази правна норма обаче в ЗКПО не е предвиден ред за подаване на коригираща декларация.
Поради допуснатата в чл. 173 от ДОПК възможност следва да се приложи разпоредбата на чл. 103, ал. 1 от ДОПК. Последната предвижда, че при установяване на несъответствия между съдържанието на подадената декларация и изискванията за попълването й или несъответствия между данните в декларацията и данните, получени от органите по приходите от трети лица или администрации съгласно изискванията на данъчното и осигурителното законодателство за подаване на декларации или информация, извън случаите по чл. 101, ал. 4 и чл. 102, ал. 4, подателят се поканва да отстрани несъответствията в 14-дневен срок от получаването на съобщението.
Предвид гореизложеното в настоящия случай е необходимо ЕТ да уведоми органите по приходите на ТД на НАП, че не е изпълнил изискванията за последващо използване /разходване/ на преотстъпен корпоративен данък, поради което желае да го внесе със съответните лихви. След уведомлението същите имат правомощия да изпратят съобщение по чл. 103 от ДОПК. По този начин декларацията по чл. 50 от ЗДДФЛ може да бъде коригирана чрез подаване на нова декларация която от своя страна ще доведе до формиране на задължение за данък по ЗДДФЛ и лихви за просрочие, които ще следва да се внесат в републиканския бюджет.
Източник: https://bganaliz.com/nap/2_269-24-04-2018g
11
Вижте отговор на НАП относно запитване с вх. № 96-00-204/25.08.2022 г
12
Данъци и счетоводство » Справка чл.73 ал.1 - доход пренаемане зем.земя
14.02.2024, 14:46Здравейте,
Фирма има сключен договор със ЗП с Булстат за обработка на зем.земя, която не е негова собственост. С кой код на дохода се посочва изплатена рента при пренаемане и лицето с Булстат или ЕГН се идентифицира?
Фирма има сключен договор със ЗП с Булстат за обработка на зем.земя, която не е негова собственост. С кой код на дохода се посочва изплатена рента при пренаемане и лицето с Булстат или ЕГН се идентифицира?
13
Данъци и счетоводство » Re: основание за неначисляване на ДДС
28.12.2023, 16:42Механизмът за обратно начисляване, с място на изпълнение на територията на страната, е регламентиран в Глава деветнадесета „а” от ЗДДС.
Документиране на доставките - Чл. 163в. (Нов - ДВ, бр. 108 от 2006 г., в сила от 01.01.2007 г.) Когато доставчикът е данъчно задължено лице, доставките на стоки и услуги, посочени в приложение № 2, се документират с издаване на фактура, в която като основание за неначисляване на данък се посочва "чл. 163а, ал. 2".
В приложение № 2 освен семена за посев има и позиция други, която се отнася са слънчоглед шарен или друг (черен)
1206 00 Семена от слънчоглед, дори натрошени:
1206 00 10 - За посев
- Други:
1206 00 91 -- Обелен; необелен шарен слънчоглед
1206 00 99 -- Други
Документиране на доставките - Чл. 163в. (Нов - ДВ, бр. 108 от 2006 г., в сила от 01.01.2007 г.) Когато доставчикът е данъчно задължено лице, доставките на стоки и услуги, посочени в приложение № 2, се документират с издаване на фактура, в която като основание за неначисляване на данък се посочва "чл. 163а, ал. 2".
В приложение № 2 освен семена за посев има и позиция други, която се отнася са слънчоглед шарен или друг (черен)
1206 00 Семена от слънчоглед, дори натрошени:
1206 00 10 - За посев
- Други:
1206 00 91 -- Обелен; необелен шарен слънчоглед
1206 00 99 -- Други
14
Данъци и счетоводство » Re: Продажба на мет.отпадъци
02.10.2023, 19:06Да, правилно е. Излиза съобщение за грешка, да не Ви притеснява. Грешката не е фатална.
15
Селско стопанство » Re: Преотстъпен корпоративен данък 2021
15.11.2021, 13:06§ 74а. (Нов - ДВ, бр. 14 от 2021 г., в сила от 01.01.2021 г.) Данъчното облекчение по чл. 189б от Закона за корпоративното подоходно облагане, представляващо държавна помощ за земеделски стопани, може да се ползва до 31 декември 2022 г., включително за корпоративния данък за 2022 г.
16
Данъци и счетоводство » Re: Увеличение на резултата по ГДД
18.05.2020, 12:37чл.42 ЗКПО - шифър 7050
17
Данъци и счетоводство » Местно физическо лице и доходи от чужбина /САЩ/
26.05.2018, 00:47Здравейте, може ли съдействие по следния казус:
Местно лице за България и работи на трудов договор. Не извършва търговска дейност. Има хоби фотография и е регистрирано в няколко интернет сайта за фотографии. Тези сайтове, които са регистрирани в САЩ, извършват продажба на права на снимки /фотографии/. Получена е комисионна за тези продажби.
1. Как трябва да се третират и облагат тези доходи?
2. Може ли да се осъществява дейност като физическо лице?
3. Доходът не постоянен, а инцидентен. Следва ли да се правят осигуровки при услови че се осигурява по трудов договор?
Местно лице за България и работи на трудов договор. Не извършва търговска дейност. Има хоби фотография и е регистрирано в няколко интернет сайта за фотографии. Тези сайтове, които са регистрирани в САЩ, извършват продажба на права на снимки /фотографии/. Получена е комисионна за тези продажби.
1. Как трябва да се третират и облагат тези доходи?
2. Може ли да се осъществява дейност като физическо лице?
3. Доходът не постоянен, а инцидентен. Следва ли да се правят осигуровки при услови че се осигурява по трудов договор?
18
Благодаря! Съвсем се ошашках с тия дати.
19
Заплати, осигуровки, болнични, майчинство » Коригиране на декларация 6 за минал период
23.01.2018, 10:28Здравейте,
имам нужда от помощ във връзка с допусната греша в декларация 6 т.18: дата на изплащане/начисляване. За 2016 и 2017 година в декларация 6 в точка 18 е попълнено 25 число на месеца, а не последния ден на от месеца, в който възнагражденията са начислени и изплатени. Така подадени според Указанията излиза, че възнагражденията са неначислени. Как трябва да извърша корекцията?
Благодаря!!!
имам нужда от помощ във връзка с допусната греша в декларация 6 т.18: дата на изплащане/начисляване. За 2016 и 2017 година в декларация 6 в точка 18 е попълнено 25 число на месеца, а не последния ден на от месеца, в който възнагражденията са начислени и изплатени. Така подадени според Указанията излиза, че възнагражденията са неначислени. Как трябва да извърша корекцията?
Благодаря!!!
20
Данъци и счетоводство » Данъчно тертиране на парична премия
12.10.2017, 10:07Здравейте,
Фирма ЗП си закупува препарат за растителна защита от фирма А, като получава ваучери на определена стойност за закупеното количество. Сумата на ваучерите се изпалаща по банков път на ЗП от фирма Б, която управлява тази промоция /премия/ от името на производителя фирма В.
Как се третира тази парична премия? Трябва ли фирмата ЗП да издаде някакъв документ? Попада ли под обхвата на ЗДДС?
Благодаря!
Фирма ЗП си закупува препарат за растителна защита от фирма А, като получава ваучери на определена стойност за закупеното количество. Сумата на ваучерите се изпалаща по банков път на ЗП от фирма Б, която управлява тази промоция /премия/ от името на производителя фирма В.
Как се третира тази парична премия? Трябва ли фирмата ЗП да издаде някакъв документ? Попада ли под обхвата на ЗДДС?
Благодаря!