Само БТВ за 1 ден в Д1, а в чл.73 се включва обезщетението по чл.222 ал.2 и ал.3 с код 105

Много благодаря още веднъж, лек ден ви пожелавам!
Вижте Н-13 и Указанието за попълване на Д1, съответните точки.
Обещетението по чл.224 не е изключено от облагаемите доходи, а за чл.222 ал.2 и ал.3 е:

"...31. Начислен месечен облагаем доход - попълва се трудовото възнаграждение и всички други плащания в пари и/или в натура от работодателя или за сметка на работодателя, начислени за съответния месец, с изключение на доходите, посочени в чл. 24, ал. 2 от Закона за данъците върху доходите на физическите лица. Попълва се за лица с попълнен "Вид осигурен" в т. 12 - 01, 02, 03, 04, 05, 06, 08, 09, 10, 12, 14, 16, 17, 18, 20, 21, 24, 25, 26, 27, 42, 71, 72, 82, 83, 90, 92, 94, 95, 97 и 99...."

Много Ви благодаря, четох ЗДДФЛ чл.24, ал.2, т.8, но Н-13 съм пропуснала.
Ако правилно разбирам написаното в Н-13, обезщетението не го включвам никъде, а само брутното възнаграждение за 1 раб.ден, нали така?
А в справката по чл.73, ал.6 ще влиза ли? Май пак не?
Обещетението не е елемент на осигурителния доход и не се посочва в обр.1.
Да, знам. Обезщетенитието е и необлагаем доход, но не е ли целта включвайки го в Д1 да покажем, че е изплатено?
Както например включваме обезщетението за неизползван платен отпуск (което се облага с ДОД).
Здравейте,
Служител представи пенсионно решение и договора му беше прекратен по взаимно съгласие на 02.04.2024г., т.е последен работен ден 01.04.2024г.
Обезщетението му по чл. 222, ал.3 е изплатено с прекратяване на договора. При подаване на Д1 за м.Април как е най-правилно да се попълни:
1) Клетка 29 (брутно трудово възнаграждение) със сумата само на обезщетението, а в кл.21 осигурителния доход за 1 раб.ден и в кл.31 месечния обл.доход за 1 раб.ден?
Или
2) Клетка 29 (брутно трудово възнаграждение) със сумата на брутното възнагражение (обезщетение + брутно възнаграждение за 1 раб.ден), а в кл.21 осигурителния доход за 1 раб.ден и в кл.31 месечния обл.доход за 1 раб.ден?
Реално и по двата начина осигуровките излизат вярно, но кой е по-правилния начин на попълване? Посъветваха ме да ползвам вариант 1), но искам и второ мнение.

За мен по-правилният е вариант 2), но моля и за вашето мнение.

Благодаря!
Здравейте,
Служителят представи пенсионно решение и договора му беше прекратен по взаимно съгласие на 02.04.2024г., т.е последен работен ден 01.04.2024г.
Обезщетението му е изплатено с прекратяване на договора. При подаване на Д1 за м.Април как е най-правилно да се попълни:
1) Клетка 29 (брутно трудово възнаграждение) със сумата само на обезщетението, а в кл.21 осигурителния доход за 1 раб.ден и в кл.31 месечния обл.доход за 1 раб.ден?
Или
2) Клетка 29 (брутно трудово възнаграждение) със сумата на брутното възнагражение (обезщетение + брутно възнаграждение за 1 раб.ден), а в кл.21 осигурителния доход за 1 раб.ден и в кл.31 месечния обл.доход за 1 раб.ден?
Реално и по двата начина осигуровките излизат вярно, но кой е по-правилния начин на попълване? Посъветваха ме да ползвам вариант 1), но искам и второ мнение.

Благодаря и Весели празници!
От Януари до Юли вкл., не бяха ли  710, от Август до Декември 780.00?

Между другото имам и друг СОЛ, за който решихме да го осигуряваме през цялата 2023г. на 780 лв, не е имал никакви болнични. Т.е на него като минимален осигурителен доход в ТРЗ му е вкаран 780.00 лв и личен труд за 780 лв.
Нали таблиците са вярно попълнени, прилагам скрийншоти?
Ох, да, да права сте. Аз се заблудих от минималната работна заплата, че беше 780 лв., а пък  всъщност Дохода, по който се дължат здравноосигурителни вноски по чл. 40, ал. 1 т.5 остана на 710 лв. до 07.2023 вкл.

Много благодаря за помоща!
Здравейте,
Само искам да сверя дали вярно попълвам таблици 1 и 2 за СОЛ в ГДД по чл.50 към Справка за окончателния размер на осигурителния доход за 2023 г.
СОЛ е бил в непрекъснат болничен за цялата 2023г., съответно е плащал само ЗО, подадена му е годишна Д6 за тях.
Моля само да ми потвърдите дали вярно съм попълнила таблиците в прикачените скрийншоти.

Предварително благодаря!
Да, разбира се, че документално всичко ще бъде изрядно.
Аз даже винаги си правя протоколи, които служителите ми разписват при напускане за това какво съм им предоставила като документи, за да няма после "Не ми дадохте УП-3",  а те всъщност да са го изгубили.

Тъй като досега съм нямала пенсионер, толкова много ли се бавят решенията?
На 20.09.2023 навършва възраст и малко след това си е закупил стаж.
Даже са му превели пенсия вече, а решение още не е получил.




И аз бих изчакал да видя документ, да го входирам даже, кога е представен (че де да знаеш какво още ще му хрумне на пенсионера), и чак от там нататък да задвижвам освобождаването.

И какво стана с това: "На 28.02.2024 г. той ни уведомява, че му се налага да отсъства от работа близо месец (отсътвието му започва на 01.03)"? Отсъства ли вече, в отпуск ли е, в какво е?

Освен това, "желае договора му да бъде прекратен" трябва има формална писмена форма, независимо от коя страна ще излезе инициативата. Щом той желае нека си пусне заявление и т.н.

Като цяло, карайте го по законовия и документален ред, а не кой какво казал и искал.
Здравейте,
Благодаря за отговора!
Върху обезщетението при пенсиониране се дължи само ДОД, нали?
Пенсионно решение още не ми е предоставено от лицето, но в телефонен разговор ми каза, че се води пенсионер от 20.11.2023г.
На този етап мога да прекратя договора най-рано с дата на прекр. 01.03.2024г. и последен работен ден 29.02.2024г.,  и въпреки това за база на обезщетението си взимам 02.2024г, така ли?
Не трябва ли да се вземе предходен месец, т.е 01.2024?


Няма значение основанието за прекратяване, само трябва да имате копие от пенсионното решение, което удостоверява правото на обезщетение при напускането.

За базата - според мен основаниено (освобождаването) настъпва през мес. март, съответно базата трябва да е февруари.
Здравейте,
Да, трябва да бъде включена.
Не е толкова страшно и сложно.
1. Прекратявате го по взаимно съгласие. Вижте и чл. 328, 10а,б,в. Плащате му 2/6 брутни заплати обезщетение при пенсиониране в зависимост от стажа.
2. Представянето на трудовата книжка е ангажимент на лицето - в негов интерес е.
3. Не.
4. УП-3 му издавате по искане на лицето и му го връчвате - той да ги носи в НОИ или където прецени.

Здравейте,
Много благодаря за отговора.
Ако разбирам правилно чл.222, ал.3 обезщетение се изплаща без значение от това дали договора е прекратен по чл. 325, т.1 или чл. 328, нали така?
Обезщетението трябва да се изчисли с база м.01.2024г. нали?
Здравейте,
Имам особен казус със служител, който се е пенсионирал.
Септември 2023г. наш служител ни уводомява, че е получил писмо от НОИ, че е достигнал пенсионна възраст на 20.09.2023г. След наша проверка се оказа, че служителя няма изискуемия стаж от 39 години и 4 месеца, тъй като през 90-те има 2 години без осигуряване. Съответно не му достигаха 29 месеца стаж за пенсиониране. Обяснихме му, че ако желае може да го закупи.
Той ни уведоми, че няма да закупува стаж и ще си изкара при нас нужния му стаж.
На 28.02.2024г. той ни уведомява, че му се налага да отсъства от работа близо месец (отсътвието му започва на 01.03) и че е вече пенсионер. Даже е получил първата си пенсия. Ние до този момент не сме знаели за това. Не сме получили писмо от НОИ, нито пък той не ни е уведомил, че все пак е решил да си заплати стажа и да задейства процедура по пенсиониране. Води се пенсионер от 20.11.2023г.
Сега желае договора му да бъде прекратен.
Моля за насока, как да процедирам в този случай.
Всички осигуровки и заплати са платени до 02.2024г. вкл. Справката по чл. 73, ал.6 за 2023г. също е подадена, преди да разберем за пенсионирането. Беше приета успешно.
Размера на пенсията и получения доход от трудова дейност не надвишат максимален осигурителен доход, така че не би трябвало да има проблем със Справката по чл.73, ал.6.
Тъй като досега не съм имала пенсионер, още повече пък такъв случай, моля да ми кажете правилно ли разсъждавам.
1) Смятаме да прекратим договора с дата на прекратяване 01.03.2024., посл.раб.ден 29.02.2024 по взаимно съгласие по чл.325, т.1 от КТ, правилно ли би било това?
2) Трудовата му книжка е в НОИ, как следва да се попълни при това положение?
Аз му я бях попълнила към 01.01.2023г.
3) Трябвало ли е за м.11.2023г. да му се попълни размера на пенсията в Справката по чл. 73, ал.6?
4) На 28.02.2024г. служителя ни представи писма от НОИ за предоставяне на УП-3 за периоди 01.08.1994 - 01.02.1995г. и 01.11.2023г. до 06.11.2023г. (дата на заявление), които ние не сме получили. Срока е бил 14-дневен, като ние сме го изтървали, защото не сме получили писмо от НОИ и той не ни е уведомил.
Какво може да последва от това, че не сме предоставили УП-3 за съотвените периоди и да му ги предоставям ли сега с прекратяване на договора?

Извинявам се за дългия пост, но беше важно да обясня цялата ситуация.
Предварително благодаря за помоща!
Здравейте,
Прилагам ви скрийшоти като съм скрила разбира се данните на лицата, за да видите как изглежда справката в тези случаи.
Втория скрийншот е след като натиснете бутон Детайли за конкретно лице.
Иначе да, мисля, че е вярно при вас, но все пак сравнете със скрийншотите.
Данни за тях има само в колона 22 - за удържания данък?
Няма доходи, осигуровки...
Те реално пак влизат в справката, просто не се визуализират.
Може със софтуера на НАП да си проверите файла и като го заредите от бутон Дейтали за лицето ще видите, че данните са там.
Здравейте,
Ако лицето е напуснало да кажем 08.2023 НЕ трябва да отбелязвате отметката в т.7, но попълвате данните за изплатения доход, осигуровки, удържан данък и т.н

Ако дадено лице е на втори трудов договор в дружеството също НЕ се отбелязва отметката в т.7, но се попълват данните.
Ако вашият ТРЗ софтуер не ви генерира данни в случай, когато не отбелязвате отметката в т.7 ще се наложи да използвате софтуера за Д1 и Д6 на НАП.
Да, т.е не трябва да се включва и аз така разсъждавам, но предпочитам да се допитвам, за да съм по-сигурна.

Благодаря Ви!
Дали някой би могъл да ме насочи правилно ли разсъждавам?
Здравейте,
Моля за помощ.
В ЕООД имам СОЛ, който през цялата 2023г. е бил в непрекъснат болничен, съответно няма и личен труд за годината. Плащани са му само ЗО през дружеството.

Трябва ли СОЛ в такъв случай изобщо да се включва във Справката по чл.73, ал.6 след като няма доход от личен труд?
Или се включва, но само със сумата на внесените ЗО?

П.П Моята логика е, че не трябва да се включва.

Предварително благодаря!
Здравейте,
Дали намерихте решение на проблема и аз имам същия проблем?
При мен ДДС софтуера на НАП изписва, че ДДС номера е невалиден.