От днес имаме колежка на трудов договор. (преди това е била безработна)
Сега ме пита и ми стана интересно:
В началото на април имала едни 180лв., по граждански договор, за които нямала осигуровки, тъй като са под МРЗ. Сега обаче нали е почнала работа при нас трябва ли за този граждански договор от началото на април да дължи осигуровки?
Благодаря намерих го: ЗАКОН ЗА ГАРАНТИРАНИТЕ ВЗЕМАНИЯ НА РАБОТНИЦИТЕ И СЛУЖИТЕЛИТЕ ПРИ НЕСЪСТОЯТЕЛНОСТ НА РАБОТОДАТЕЛЯ
(2) (Изм. - ДВ, бр. 105 от 2005 г., в сила от 01.01.2006 г.) Работодателите са длъжни да декларират еднократно пред съответната компетентна териториална дирекция на Националната агенция за приходите поименно работниците и служителите, притежаващи качества по чл. 7, т. 1 - 3, при сключване на трудовия договор с тях или към момента на възникване или промяна на съответното качество.
Назначаваме съдружник в ООД на трудов договор. За него не се дължат осигуровки ГВРС.
В този случай подава ли се някаква декларация в НАП?
1. Без фирма: Регистрация в Агенцията по вписванията-БУЛСТАТ - като свободна професия.
Регистрация в НАП, че започвате да сте самоосигуряващо се лице.
Зависи тази чуждестранна фирма в коя страна е може да се наложи и регистрация по ЗДДС.
В Гугъл има много писано: свободна професия, фрийлансър.

2. Фирма

Начислено е българското ДДС - 20%. Доставката е третирана като доставка на незадължено лице.
И eBay ще внесе 20% ДДС в българския бюджет.
И според мен - на разход, без протокол.
Предупредих колегите при следващи поръчки да пишат ДДС-номера на фирмата.
Колеги са поръчали компютърна платка от eBay-Германия.
При поръчката не са записали ДДС-номера на фирмата и сме платили 20% ДДС - има го в инвойса от eBay.
Платката вече е получена и нищо не могат да коригират или да ни върнат пари.
Трябва ли да създавам протокол по чл. 117?
Или направо всичко на разход?
(ДДС-то е 30 EUR и цялата платка е по-малко от 350 лв. Т.е. няма и да се занимаваме, по-важното ми е да си оправя документите счетоводно.)
Благодаря предварително!
Получена фактура за разход, издадена от фирма нерегистрирана по ДДС. Какво да се запише в поле ИН на контрагента в дневника за покупки? БУЛСТАТ на фирмата или 999999999999999?
Нещо съвсем се обърках :(
1. Трябва да вдигна основната на поне 780 лв. и след това изчислявам класа, т.е. ще й се получи заплата 850лв.
или
2. Може основната+класа да са общо 780лв.?
Притеснява ме, че ако е първото може и да съкратят колежката :( или да я карат да идва по-малко часове, а да върши същата работа. (Жената е хигиенистка.)
Имаме колежка, на която брутната заплата (с класа) е 740лв.
Според мен трябва да й се вдигне заплатата, така че брутната да е над 780 лв.
Права ли съм? Тя е над МОД за нейната длъжност и затова ме посъветваха да я оставим така.
Лице получава обезщетение за безработица от НОИ. Остават му още 3-4 месеца от определения му период да получава обезщетението.
Има и граждански договор за 300 лв.
Ако започне да отдава имот под наем трябва ли да уведоми бюрото по труда и съответно НОИ и ще му спрат ли обезщетението?
Да, само услуги продава.
ЮЛ е регистрирано по ЗДДС на основание чл. 97а.
Продава само на фирми от чужбина (главно от ЕС и много рядко на 3-ти страни).
Минава обаче приходи 50 000 лв., трябва ли да направи и обща регистрация по ЗДДС?
И аз се убедих, че не е вещ в ЗДДС :)
Така е регистрирал фирмата, свършено е.
Сега трябва счетоводителите да оправяме кашите, лошото е, че с дар слово са омагьосали управителя.
Адвокатите май мислят по друг начин. Въпросът е дали после са прави.
Попаднах на това: https://economix.bg/dilemata-na-malkiya-biznesmen-sol-duk
Според адвокати обаче лицата, които управляват дружества, без да имат подписани договори за управление и контрол, в които се уговаря възнаграждение и без да имат изплатено възнаграждение по тях, не следва да внасят осигурителни вноски за тази си дейност, ако са избрали да се осигуряват само като самоосигуряващи се. Те се позовават на чл.6, ал.3, според койти осигурителни вноски „ за лицата по чл. 4, ал. 1, т. 7 и 8 се дължат върху получените, включително начислените и неизплатените, брутни месечни възнаграждения или неначислените месечни възнаграждения“. Указание на НАП в този дух съществува от 2010 г. и според него „в случаите, в които по договора не е договорено възнаграждение, осигурителни вноски не се дължат“.
Говорих с адвоката. Обясни ми, че щом няма решение на съдружниците се водело, че няма възнаграждение на управителя.
Иначе не можело да се регистрира фирмата?!
P.S. за сега само този съдружник/управител ще работи в Дружеството. Надяват се като потръгне бизнеса да назначат още хора.
Новорегистрирана фирма – ООД с 2-ма съдружника. Единия е управител.
В Търговския регистър има обявен ДУК, в който е писано, че „Дружеството определя месечно възнаграждение на управителя до 5 минимални работни заплати, което се конкретизира с допълнително решение на съдружниците.“
В случая все още няма допълнително решение на съдружниците за възнаграждението на управителя, а фирмата ще почва дейност и издава фактури.
В този случай правилно ли е управителя да подаде ОКД-5 и да е самоосигуряващо се лице през ООД?
Ще търсят ли НАП осигуровки по ДУК, като няма определено точно възнаграждение?
Фирмата има сметка в Revolut.
Понеже и някои колеги ползват Revolut питат възможно ли е заплатите да им се плащат към сметките в Revolut. Преводите да са във валута и да се смятат по фиксинг.
(става въпрос за заплати по трудови договори; като и 2-те страни работник и работодател са съгласни)
Лице е започнало дейност/самоосигуряване като свободна професия миналата година. Съответно е подадена декларация образец ОКД-5 със стария БУЛСТАТ-ЕГН.
От януари свободната професия има нов 9-цифрен БУЛСТАТ.
Сега лицето ще прекъсне дейността/осигуряването.
В този случай ОКД-5 пак със стария БУЛСТАТ ли я подаваме?
Имам чувството, че ако я подадем с новия, НАП ще върне отговор, че няма такова лице :)
Физическо лице има регистрация като свободна професия преди години. Осъществявало е дейност, след това е прекъснало. Съответно са подавани декларации ОКД-5.
От 01 януари 2022г. БУЛСТАТ е нов с 9 цифри, а не вече ЕГН.
Вчера лицето възобнови дейност, подадохме декларация ОКД-5 за възобновяване на дейността, като посочихме новия 9-цифрен БУЛСТАТ. Излезе ни съобщение: Няма намерен запис за прекъсване на дейност през същия Булстат. Декларацията е отхвърлена.
Т.е. трябва да подадем нова ОКД-5 като попълним с начало на дейност, а не възобновяване "Упражнявам дейността от".
Благодаря предварително!
От сутринта опитвам да се свържа с телефона на НАП, но нещо не успявам.