Физ.лице има регистрация в БУЛСТАТ като свободна професия.
Всички документи подава с ПИК в сайта на НАП.
Съответно всеки месец Декларации обр. 1 подава като от менюто горе-в ляво избира „юридическо лице“.
Сега до 31.10.2020год. ще подаде Декларация по чл.55 и чл.201 за 3-месечния данък за дохода като свободна професия. В този случай от менюто с ПИК какво трябва да избере "физическо лице" или "юридидическо лице" за да подаде Декларацията по чл.55 и чл.201?
Благодаря предварително!
Ако не е регистрирано като занаятчия тогава графата за свободна професия ли попълва?
Сега пробвах при попълване на ГДД с БАРКОД - Приложение 7 /патент/ като се попълни Част II:
в колоната за "Свободна професия" попълвам доход 12000лв. и автоматично приспада 25% НПР и съответно ред 3 "облагаем доход" е 9000лв.
Според мен 9000 лв. трябва да се запишат в таблица 1 и таблица 2 за осигурителния доход.

P.S. ако фризьора е регистриран и като занаятчия дори смятам, че има право на 40% НПР. Приложение 7 /патент/ Част II в колона "Занаятчия".

Вече се чудя кой е правилния начин?!
Т.е. има право да приспадне направените разходи - наем, консумативи, материали, други?
В този случай трябва ли да взима фактури на БУЛСТАТА - за да се признаят на разход, защото само с касови бележки е ясно, че няма да стане?
Физ.лице се регистрира като свободна професия в БУЛСТАТ.
Съответно дейността се облага с патент.
Лицетето се самоосигурявава авансово месечно върху 610 лв.
На края на годината има доход 12000лв. т.е. по 1000 лв./месец.

Как се определя окончателния/годишен осигуритилен доход?
Има ли право от дохода да приспадне направените разходи /наем, консумативи, други/?
ЕООД продава по Интернет стоки, които се изпращат по Еконт с ППП. Съответно ЕООД-то няма касов апарат.
Клиент ще върне 1 пратка в законоустановения 14-дневен срок.
В този случай как сме задължени да върнем парите на клиента - по банков път или може с наложен платеж по Еконт?
Трябва ли допълнително да издадем някакъв документ на клиента?
Ето какво намирх в страницата на Еконт:
https://www.econt.com/services/cash-on-delivery-payment-via-postal-money-transfer
Вярно ли е, че вече няма да се изплаща пощенски паричен превод по сметка и си длъжен да пуснеш с пратката касовия бон и да отидеш да си получиш парите в брой?
Наложен платеж може да бъде изплатен по банкова сметка. Ако издавате касова бележка, използвайте този вариант на услугата. Ако не издавате фискален документ – изберете наложен платеж с пощенски паричен превод – сумите от него се изплащат в брой.

т.е. сумите от ППП Еконт изплаща само в брой
Ето какво намирх в страницата на Еконт:
https://www.econt.com/services/cash-on-delivery-payment-via-postal-money-transfer
Вярно ли е, че вече няма да се изплаща пощенски паричен превод по сметка и си длъжен да пуснеш с пратката касовия бон и да отидеш да си получиш парите в брой?
Наложен платеж може да бъде изплатен по банкова сметка. Ако издавате касова бележка, използвайте този вариант на услугата. Ако не издавате фискален документ – изберете наложен платеж с пощенски паричен превод – сумите от него се изплащат в брой.

т.е. сумите от ППП Еконт изплаща само в брой
Значи няма проблем когато фирма продава по Интернет и стоките ги изпраща по Еконт с ППП и след това получава парите в брой в офис на Еконт?
Така ли? И не трябва да има касов апарат?
Фирма ще продава по Интернет, като стоките ще ги изпраща по Еконт с ППП. Съответно няма да има касов апарат.
От Еконт са казали, че щом е с ППП парите от продажбите ще се изплащат 2 или 3 пъти в месеца в брой - отива управителя на фирмата в офис на Еконт и получава парите в брой.
Има ли нещо притеснително в случая? Не трябва ли Еконт да превеждат парите по банковата сметка на фирмата?
Благодаря предварително!
И аз много благодаря!
Значи окончателно остава:
Микропредпиятията подават: съкратен Баланс + съкратен ОПР + Декларация по чл.13 ал. 4 + платена такса
Така ли е последно, че и аз се обърках :)
Във връзка с Нови правила при подаването на годишните финансови отчети и доклади за дейността - за подаване в Агенцията по вписванията:
Искам да питам: микропредпиятията подават съкратен Баланс + съкратен ОПР + Декларация по чл.62а, ал.2, т.2 /т.е. отпада протокола от общото събрание/
Така ли е? Пропускам ли нещо?
Благодаря предварително!
Физическо лице се е регистрирало като лице упражняващо свобдна професия по БУЛСТАТ.
От НАП има издаден ПИК на ЕГН-то.
Може ли с този ПИК да подава всеки месец Декларации обр. 1 за осигуряването?

Като влизаме с ПИК задълженото лице е само физ.лица с ЕГН, не трябва ли да има и юрид.лице с БУЛСТАТ? При ЕТ и земеделските производители като се влиза с ПИК на ЕГН горе в ляво от падащото меню се избира лицето, а сега е само едно и това малко ме притеснява.

Благодаря предварително!
Може и след 25.02 да се подава при започване/възобновяване на дейност. По-добре първо подайте и след това платете.

Чл. 6. (1) Самоосигуряващите се лица по свое желание могат да подадат еднократно декларация
образец № 1 за всяка календарна година, в случай че са избрали да се осигуряват само във фонд
„Пенсии" за инвалидност поради общо заболяване, за старост и смърт. При попълване на
декларацията в т. 12. Вид осигурен се вписва код 22.
(2) Декларацията по ал. 1 се подава до 25 февруари за всяка календарна година с данните за
януари, в случай че осигуряването продължава от предходната година или е възникнало от първи
януари.
(3) При започване или възобновяване на трудова дейност декларация образец № 1 се подава до
25-о число на месеца, следващ първия пълен календарен месец в осигуряване.
Може с програмата на НАП за код 22.
Инструкция в Наредбата. Накратко - трябва да е пълен месеца, за код пишеш 22, раб. дни - дните на първия пълен месец. Автоматично след това НАП смята следващите месеци за 2020год.
Здравейте,
Пенсионер по болест ще се регистрира като лице упражняващо совобдна професия и съответно ще е самоосигуряващо се лица. В този случай нали е задължено само здравни осигуровки да внася? И ДОО само по желание?
При подаване на заявление за регистрация по ЗДДС чл. 97а какви документи се прилагат към заявлението?
/нещо не мога да ги намеря в Правилника :(/
Или да споделите от практиката какви документи са Ви искали?
Здравейте,
Днес ми звънна една позната тя е на трудов договор, като има ТЕЛК и получава пенсия по болест.
Ако я съкратят ще има ли право на обезщетение за безработица?
Четох в Сайта на НОИ, че само ако е придобилиа право на пенсия за осигурителен стаж и възраст няма право на обезщетение, но да не пропускам нещо и да не подведа жената?
Благодаря предварително!
delphine, тази наредба е ОТМЕНЕНА. Като се отвори линка също на цялата наредба го пише.
Благодаря, но линка, който ми дадохте е за миналата година.
За 2020год. в сила от 03.01.2020 г. не пише нищо:
Чл. 6. (1) Самоосигуряващите се лица по свое желание могат да подадат еднократно декларация
образец № 1 за всяка календарна година, в случай че са избрали да се осигуряват само във фонд
„Пенсии" за инвалидност поради общо заболяване, за старост и смърт. При попълване на
декларацията в т. 12. Вид осигурен се вписва код 22.
(2) Декларацията по ал. 1 се подава до 25 февруари за всяка календарна година с данните за
януари, в случай че осигуряването продължава от предходната година или е възникнало от първи
януари.
(3) При започване или възобновяване на трудова дейност декларация образец № 1 се подава до
25-о число на месеца, следващ първия пълен календарен месец в осигуряване.