НОИ - Изх. № 91-01-148 / 09.06.2004 г.
Относно: прилагане на разпоредбата на чл. 4, ал. 1, т. 8 от Кодекса за социално осигуряване.
1. Упражняващите трудова дейност и получаващи доходи на изборни длъжности, като: президент и вицепрезидент на Р България, народни представители, кметове, управител и подуправител на НОИ, директор на Агенцията за чуждестранна помощ, управител и подуправител на БНБ, директор на Национална следствена служба, председател, заместник-председател и членове на Комисията за финансов надзор, омбудсман, заместник-омбудсман и др., от 1 януари 2004 г. се осигуряват на основание чл. 4, ал. 1, т. 8 от КСО. За тези лица и преди 1 януари 2004 г. се дължат вноски за всички осигурени социални рискове по КСО и се внасят здравноосигурителни вноски като за работещи по трудови правоотношения.
За тази група осигурени лица няма предвидени нормативно признати разходи по Закона за облагане доходите на физическите лица.
Осигурителният стаж и осигурителният доход на посочените лица се удостоверява с образец за пенсиониране УП-3 и обр. УП-2. ТП на НОИ следва да зачита осигурителен стаж на тези лица, ако те представят заверени трудови книжки.
В Националната класификация на професиите длъжностите на посочените лица се класифицират в клас 1 «Ръководни служители».
2. За лицата, упражняващи дейност като председател на общински съвет, общински съветник, общински посредник и др., за периода преди 1 януари 2004 г. се дължат осигурителни вноски като за лица, работещи по договор с възложител, за работа без трудово правоотношение /чл. 4, ал. 3, т. 5 и т. 6 от КСО/. Здравноосигурителните вноски за тях за същия период се внасят по реда на чл. 40, ал. 1, т. 3 от ЗЗО. Осигурителният стаж и осигурителният доход за този период се заверяват в осигурителни книжки.
За периода след 1 януари 2004 г. държавното обществено осигуряване на посочените лица се провежда на основание чл. 4, ал. 1, т. 8 от КСО. Внасянето на здравноосигурителните вноски след тази дата се провежда съгласно чл. 40, ал. 1, т. 1 от ЗЗО като за лица, чието осигуряване се провежда на основание специални закони.
За тези лица също няма предвидени нормативно признати разходи по Закона за облагане доходите на физическите лица.
От 1 януари 2004 г. осигурителният стаж и осигурителният доход на общинските съветници се удостоверяват с образец за пенсиониране УП 2 и обр. УП 3. По този начин се удостоверява и стажът и доходът на встъпилите в длъжност след 26 октомври 2003 г. /датата на провеждането на избори за местно самоуправление/.
Съгласно чл. 30 от Закона за местното самоуправление и местната администрация пълномощията на общинските съветници възникват от деня на полагането на клетвата. Те изпълняват функциите си до полагането на клетвата от новоизбраните общински съветници. Когато тези лица получават възнаграждения само за участие в заседания, осигурителните вноски се дължат върху полученото възнаграждение, но върху не по-малко от минималния осигурителен доход, изчислен пропорционално на дните, за които е изплатено възнаграждението.
3. Когато лицата по т. 1 и 2 получават доходи и са осигурени на различни основания по чл. 4 от КСО, при определяне на максималния размер на осигурителния доход, доходите от изборни длъжности се включват в т. 1 на чл. 6, ал. 10 от КСО. Когато лицето получава доходи на различни основания по чл. 6, ал. 10, т. 1, то само следва да определи поредността им с оглед определяне на максималния размер на осигурителния доход. Определянето става с декларация на лицето пред съответния осигурител.