ПРОЕКТ!
УКАЗАНИЯ ЗА СХЕМА ЗА ДЪРЖАВНА ПОМОЩ
„НАМАЛЕНА АКЦИЗНА СТАВКА ВЪРХУ ГАЗЬОЛА, ИЗПОЛЗВАН ЗА ОБРАБОТКА НА ЗЕМЕДЕЛСКА ЗЕМЯ ЧРЕЗ ИЗПОЛЗВАНЕ НА СИСТЕМА ОТ ВАУЧЕРИ ЗА ГОРИВО”
1. Правно основание
1.1. Раздел VІ.F. – Помощи свързани с освобождаване от данъци по Директива 2003/96/ЕО от Насоки на Общността за държавни помощи в секторите на земеделието и горското стопанство 2007-2013 г. ;
1.2. Член 15(3) от Директива 2003/96/ЕО за данъчно облагане на енергийните продукти и електроенергията;
1.3. “Глава четвърта “а” Ваучери за гориво” от проекта на Закон за изменение и допълнение на Закона за подпомагане на земеделските производители” и проект на нов раздел VІ „Специален ред за приспадане на акциз срещу ваучери за гориво” в Закона за акцизите и данъчните складове.
Схемата се прилага след постановяване на положително решение от Европейската комисия за съвместимост с правилата в областта на държавните помощи.
2. Цел на помощта
Мярката представлява схема за подпомагане на земеделските производители, регистрирани по реда на Закона за подпомагане на земеделските производители, и цели създаване на облекчени условия за използваното от тях гориво за обработка на земеделска земя чрез прилагане на намалена акцизна ставка за газьол посредством ваучери за гориво.
3. Вид и форма на помощта
3.1. Помощта се предоставя под формата на ваучери за гориво с предварително фиксирани количество гориво и номинална стойност. Номиналната стойност на ваучера за гориво представлява отстъпка от акциза за литрите гориво, посочени във ваучера.
3.2 При закупуването на гориво за обработка на земеделска земя, земеделският производител има право да приспадне размера на акциза, посочен като номинална стойност във ваучера.
3.3. Ваучерът за гориво може да бъде използван единствено за покупка на газьол.
3.4 Номиналната стойност на ваучера е определена в лева и представлява остъпката от акциза за количеството газьол, посочено във ваучера за гориво.
3.5 Издател на ваучерите за гориво е Държавен фонд „Земеделие”.
3.6 Ваучерът се предоставя от ДФ „Земеделие” само на земеделски производители.
3.7 Ваучерът за гориво е държавна ценна книга, която може да се използва като непарично платежно средство за размера на акциза посочен в него (номиналната стойност на ваучера) само от регистриран земеделски производител и от лица, извършващи доставки/продажби на течни горива от търговски обекти, включително лицата извършващи доставки/продажби на течни горива по смисъла на Закона за акцизите и данъчните складове.
3.8. Лицата, от които е закупено горивото за обработка на земеделска земя и са приели ваучери като непарично платежно средство използват ваучера за приспадане стойността на акциза, посочена в него. Когато лицата са данъчнозадължени по Закона за акцизите и данъчните складове имат право на приспадане стойността на ваучерите от дължимия акциз посочен в месечната акцизна декларация.
4. Механизъм за предоставяне и контрол на помощта по схемата
4.1. Общата номинална стойност на ваучерите за гориво е в размер на 70 млн. лева годишно и се утвърждава със Закона за държавния бюджет на Република България за съответната година като се разпределя между земеделските производители на база определена индивидуална квота за всеки производител.
4.2. Индивидуалната годишна квота за всеки земеделски производител се определя на база обработваемата площ земеделска земя за съответната година умножена по разходната норма в литри за декар обработваема площ.
4.3. Разходната норма за обработваема земеделска земя е определена на 7,423 литра на декар.
4.4. Ваучерите за гориво се предоставят на два етапа въз основа на подадена от земеделските производители декларация за подлежащата на обработка земеделска земя. За целите на предоставяне на помощта се определят два вида индвидуални квоти – първоначална и окончателна.
4.4.1. Първоначалната индивидуална квота се определя въз основа на подадените от земеделските производители декларации за обработваемата земеделска земя за текущата година. В рамките на определената първоначална квота се предоставят и ваучерите за гориво през първия етап. Той обхваща периода от 1 юли до 31 декември на годината, за която земеделските производители са подали декларация, че ще обработват определено количество земеделска земя. За този период се предоставят ваучери за 70% от предварително определената първоначална индвидуална квота.
4.4.2. Окончателната индивидуална квота се установява след проверка, извършена от Държавен фонд „Земеделие” за действително обработените земеделски земи. Въз основа на проверката земеделските земи, за които се установи, че не са действително обработени се изключват от обхвата на подпомагането и съответно се намалява размера на ефективното подпомагане през втория етап от предоствянето на ваучерите. Вторият етап съответно обхваща периода от 1 юли до 31 декември на годината, следваща годината за която се отнася помощта. През този период се предоставят ваучери за разликата между окончателната индивидуална квота за съответната година и количеството гориво, за което вече са получени ваучери през първия етап.
5. Бенефициенти
5.1. Земеделските производители трябва да отговарят на следните условия:
5.1.1. Да са регистрирани по реда на Наредба № 3 от 1999 г. за създаване и поддържане на регистър на земеделските производители;
5.1.2. Да нямат изискуеми публични задължения към държавата;
5.1.3. Да не са в открито производство за обявяване в несъстоятелност или не са обявени в несъстоятелност;
5.1.4. Да не са в производство по ликвидация;
5.1.5. Да не са предприятия в затруднение по смисъла на Насоките на Общността за държавните помощи за оздравяване и преструктуриране на предприятия в затруднение (2004/С – 244/02)
6. Дата на въвеждане на схемата
Схемата се прилага след постановяване на положително решение на Европейската комисия за съвместимост с правилата в областта на държавните помощи.
7. Срок на прилагане
Схемата ще се прилага от датата на одобрение на схемата от ЕК до 31.12.2013 г.
8. Бюджет на схемата
Максималният годишен бюджет на схемата е в размер на 70 млн. лв.
Максималният бюджет на помощта за 3-годишния период на действие на схемата (от 2011 г. до 2013 г. включително) възлиза на 210 млн. лв.
Прогнозният бюджет на схемата включва акцизните ставки върху моторните горива, използвани за обработката на земеделска земя, които държавата няма да събере за всяка една от годините на действие на схемата.
9. Допустими/приемливи разходи
9.1. За допустими/приемливи разходи се считат разходите за акциз върху гориво, използвано за целите на обработката на земеделска земя в размер на 7,423 литра на декар обработваема земеделска земя, в рамките на окончателната индивидуална квота, определена по реда на точка 4.4.2.
9.2. Помощта не покрива разходите, които земеделският стопанин е направил в превишение на количеството по точка 9.1.
10. Максимален интензитет на помощта
Помощта може да покрива до 100% от размера на акциза за литър газьол, определен по реда на Закона за акцизите и данъчните складове по отношение на акциза, платим върху количеството гориво, съгласно точка 9.1.
11. Начини на предоставяне на помощта
Помощта се отпуска след подаване на декларация от страна на земеделските производители за обработваемата от тях земеделска земя. Въз основа на нея се предоставят ваучери на два етапа. На първия етап се предоставят ваучери в размер на 70 % от първоначалната индивидуална квота на земеделския производител. Ваучерите за първия етап се предоставят в периода от 1 юли до 31 декември на текущата година.
На втория етап се предоставят ваучери за количество гориво, представляващо разликата между окончателната индивидуална квота и количеството гориво, за което са предоставени ваучери на първия етап.
12. Спазване на правилата за държавни помощи
12.1. Помощта съгласно тази схема е вид държавна помощ, предоставена при условията на правото на Европейския съюз.
12.2. Финансова помощ не се предоставя по реда на тази схема, при условие че за същите приемливи разходи кандидатът е получил друго публично финансиране. Публично финансиране означава, както средства от държавния бюджет, така и средства от бюджета на Европейския съюз, независимо от органа, който ги предоставя. В случай на двойно публично финансиране, настоящата помощ става изискуема и подлежи на възстановяване, заедно със законната лихва от датата на получаването.
Мдаааа пак обещания за земеделците и небъдна работа до 2013 година... а хората си ги чакат, за да заредят бентлитата и да си свършат работата....