НОИ се възползва от липсата на информация сред обществото и продължава терора върху майки с искане за връщане на пари. Тези майки не са престъпници, нито хитреци. Те са жертва на объркани законови дефиниции и грешен прочит на Кодекса за социално осигуряване.
Типова жалба срещу НОИ можете да изтеглитеТУК.
Центърът за демографска политика и ВМРО ще консултират безплатно майките.
Защо действията на НОИ са неправомерни
Продължава натискът на Националния осигурителен институт (НОИ) за връщане на средствата, получени от майки след записване на децата им на ясла. Оказа се, че след промяна и превратно тълкувание на законов текст немалка част от майките у нас според държавата се превръщат в „престъпници”.
Разпореджанията на РУСО обаче мотаг успешно да се обжалват. Това трябва да се знае.
Действията на НОИ са насочени от една страна срещу майките, ползвали помощи, а от друга страна – и срещу фирмите работодатели, чрез които до края на 2008 г. са изплащани въпросните майчински.
Тези действия на НОИ обаче не намират подкрепа в закона. Вече има утвърдена съдебна практика, която сочи, че действията на районните управления „Социално осигуряване” (РУСО) по места са порочни, но въпреки това административният произвол на държавата продължава – изнудват се граждани да възстановяват суми, а сметките на фирмите са под угроза от запор.
Доводите за правната несъстоятелност на посочените по-горе действия на администрацията са следните:
• Съгласно предишната редакция на чл. 53, ал. 4 от Кодекса за социално осигуряване (КСО), детските ясли не са посочени сред детските заведения, настаняването в които е отрицателно условие за получаване на обезщетение от страна на майката.
• С изменението на КСО, обн. ДВ бр. 49 от 29.06.2010 г., в сила от 01.07.2010 г., към детските заведения по чл. 53, ал. 4 от КСО изрично са добавени и детските ясли. Това законодателно решение произтича от факта, че по принцип дотогава яслите не са считани за детски заведения.
• Законодателят урежда в съвсем различни нормативни актове материята за детските заведения и за яслите – за яслите това е чл. 118 от Закона за здравето, раздел „Здравна закрила на децата”. Целта при детските ясли е да се подпомага семейството при отглеждане на деца до тригодишна възраст и да се осигури тяхното нормално физическо и психическо развитие. Детските заведения пък – детски градини, училища и т.н. – са законодателно уредени от Закона за народната просвета, като част от системата на образованието в Република България. Едва с изричното посочване от страна на законодателя на яслите в законовия текст на чл. 53 КСО те de jure се приравняват на детски заведения и се разширява приложението на законовия текст и относно настаняване на дете в ясла.
• Тъй като действието на законите е напред във времето, а не е с обратна сила, държавата може да търси възстановяване на платено обезщетение, само след датата на влизане в сила на изменението на КСО – т.е. след 01.07.2010 г. Но такива случаи почти няма.
• Още по-неуместни са опитите на администрацията на РУСО да санкционира фирмите, изплащали майчинските. Нито КСО, нито някакъв подзаконов нормативен акт, не вменяват като задължение, отговорност или пък право на работодателя, респективно - осигурителя, да осъществява контрол и надзор дали и кога работникът съвестно е декларирал наличието на обстоятелства, даващи основание за плащанията от бюджета на НОИ, и дали изпълнява задълженията си. Санкциите срещу фирмите ще имат за последица само влошаване на икономическата среда и безполезно пилеене на време и човешки ресурси.
Подобна политика на държавата ни е в разрез и с принципите, които правителството обявява в социалната сфера. Така например КСО стимулира ранното завръщане на работа на майките след раждането, програмите на социалното министерство също насърчават този процес и дори финансират програми за наемане на безработни лица като детегледачи, а в същото време се преследват хора, които ползват същата услуга, но в детско заведение.
Тази политика е в разрез още и с елементарната справедливост, тъй като тук в крайна сметка не става дума за „помощи” от страна на държавата (както към някои маргинални слоеве в обществото), а за пари на лица, които самите те генерират в НОИ. Тук става дума и за потъпкване на изконно право майките да се ползват от тях в регламентираните от закона случаи.
Тази политика може да бъде окачествена и като целенасочен опит за унищожаване на българския етнос, тъй като потърпевши са именно неговите представители, които се трудят и съвестно се осигуряват. В същото време маргиналните (основно цигански) групи продължават да паразитират върху труда на българския етнос и да се възпроизвеждат лавинообразно.
Дори според казионното преброяване на НСИ населението на България, освен че намалява катастрофално, променя и своята етническа структура по недопустим начин, който води до изчезването на българския етнос. По екстраполации на Центъра за демографска политика българите през 2050 г. ще са екзотично малцинство в собствената си държава, а циганите и турците ще са около 4,5 - 5 млн. души.
http://vmro.bg/index.php?option=com_content&view=article&id=2518%3A2011-05-11-11-32-41&catid=9%3Aactual&Itemid=50