Препоръчително е да издадете УП-2 поне и за годините 1997, 1998, 1999, защото при прехода към персонален регистър има по-голяма вероятност за несъответствия в данните. Това ще доведе до отпускане на първоначална пенсия в минимален размер и отново ще върнат лицето за УП-2. Защо е необходимо да отлагате във времето това, което без друго ще се наложи да вършите?
Приложила съм Ви едно писмо на НОИ от 2002 г., в което е описана процедурата при липса на достоверни данни за определяне на пенсия.
Скрит текст :
НАЦИОНАЛЕН ОСИГУРИТЕЛЕН ИНСТИТУТ
№ 91-01-78 от 21.03.2002 г., относно допълнение на указанията дадени с писмо № 91-01-283 от 20.11.2001 г. за извършването на проверки на осигурителния стаж и осигурителния доход след 1 януари 1997 г.
Във връзка с извършването на проверките по установените несъответствия между информацията от Персоналния регистър на осигурените лица и данните за осигурителния стаж и осигурителния доход, съдържащи се в пенсионните преписки, Ви даваме следните допълнителни указания по прилагането на съвместно писмо на ГД "Пенсии" и ГД "Осигурителни вноски и краткосрочно осигуряване" № 91-01-283 от 20.11.2001 г.
Събирането на данните от осигурителите за осигурените от тях лица и от самоосигуряващите се започна от 1 януари 1997 г. През първите години събирането на тези данни беше свързано с подготовка за изграждане на Персоналния регистър, поради което тази дейност се считаше за Предварително събиране на данните /ПСД/.
Следва да се има предвид, че през този период, поради промени в осигурителното законодателство и несъответствията с реквизитите в декларациите, данните за някои месеци са некоректно подадени. Освен това през 1997 г. данните се подаваха с данъчния номер на осигурителите, което води до затруднения при съпоставянето на данните за осигурителния доход и стаж от издадените документи и данните в Персоналния регистър.
Предвид гореизложеното несъответствията, които се установяват между информацията от Персоналния регистър на осигурените лица и данните за осигурителния стаж и осигурителния доход, съдържащи се в пенсионните преписки са обясними.
Тези обстоятелства налагат промяна в начина на извършването на проверките на осигурителния стаж и осигурителния доход след 1 януари 1997 г.
За подобряване организацията на работа, директорът на ТП на НОИ със заповед следва да определи длъжностните лица от отдел/сектор "Отпускане на пенсии", изготвящи справката от Персоналния регистър.
Установените несъответствия в осигурителния стаж и/или осигурителния доход между данните от документите за пенсиониране /заявление по обр.УП-1; УП-2; трудова, осигурителна книжка и обр.30 и т.н./ и данните от Персоналния регистър се дължат на:
1. Наличието на данни в пенсионната преписка, при липса на съответстващи данни в Персоналния регистър,;
2. Наличие на данни в Персоналния регистър, при липса на данни за осигурителен стаж и/или осигурителен доход в пенсионната преписка;
3. Различия в данните за осигурителния стаж и/или осигурителния доход от Персоналния регистър и тези в пенсионната преписка.
При установяване на несъответствия за 1997, 1998 и 1999 г. да се предприемат следните действия:
1. Когато при проверката в Персоналния регистър и пенсионните преписки се установи, че липсват данни в Персоналния регистър, но има такива в пенсионната преписка, началникът на сектор /отдел/ "Отпускане на пенсии" /ОП/ уведомява с писмо осигурителя да потвърди с писмо в 14-дневен срок, че лицето е работило при него и че документите за стаж и доход са издадени въз основа на изплащателните ведомости. Писмото на осигурителят, потвърждаващо наличната в пенсионната преписка информация, е достатъчно условие за отпускането на пенсия, като не е необходимо да се изчаква подаването на данни в Персоналния регистър.
При различие на информацията в писмото на осигурителя и наличната в пенсионната преписка, се изисква от осигурителя издаването на нови документи за осигурителен стаж и доход, анулиращи предходните като грешно издадени. След получаването на новите документи, пенсията се отпуска без да се изчаква подаването на данните в Персоналния регистър. При отпуснати пенсии се прилага разпоредбата на чл. 99, ал. 1, т. 2 КЗОО.
Когато с писмото си осигурителят не потвърди, че такова лице е работило при него, преценката на правото на пенсия се извършва при наличните редовни документи. При отпуснати пенсии се прилага разпоредбата на чл. 99, ал. 1, т. 2 КЗОО.
Когато в указания срок не се получи писмо от осигурителят, се прилагат указанията дадени с т. 3 от окръжно № 91-01-283 от 20.11.2001 г., като се извършва преценка за целесъобразността на проверката за всеки отделен случай.
Когато осигурител не съществува са възможни следните варианти:
Проверката в Персоналния регистър е установила, че такъв осигурител е съществувал. Приема се, че наличните документи в пенсионната преписка са редовни и пенсията се отпуска въз основа на тях.
Проверката в Персоналния регистър е установила, че такъв осигурител не е съществувал. Преценката на правото на пенсия се прави без да се вземат предвид непотвърдените документи, като в мотивите на разпореждането лицето се уведомява за това обстоятелство.
2. Когато при проверката в Персоналния регистър и пенсионните преписки се установи наличието на данни за осигурителен стаж и/или осигурителен доход в Персоналния регистър, но няма такива в пенсионната преписка, с писмо до осигурителя (самоосигуряващият се) се изисква да бъдат представени документите за периода, за които липсват такива. Същите документи да се изискват и в случаите, когато на лицата, работещи по трудови правоотношения при еднолични търговци не са издадени и заверени осигурителни книжки. За работещите без трудови правоотношения се изисква представяне на осигурителна книжка.
При непредставяне на исканите документи в посочения в писмото срок и когато се установи, че не съществува осигурител или негов правоприемник, пенсията се отпуска въз основа на наличните в пенсионната преписка данни и на данните в Персоналния регистър на основание чл. 1, ал. 5 НП.
При различия в данните за осигурителния стаж и/или осигурителния доход от Персоналния регистър и тези от пенсионната преписка, се предприемат действия за отстраняването им, след преценка на всеки отделен случай и с оглед размерът на нанесените щети на бюджета на държавното обществено осигуряване. В зависимост от преценката с писмо от отдел "ОП" се изисква отстраняване на установените различия или се извършва проверка в осигурителя от контролните органи на НОИ.
За отстраняване на установените несъответствия между данните от документите за пенсиониране и данните от Персоналния регистър след 1 януари 2000 г. се предприемат действията посочени в писмо № 91-01-283 от 20.11.2001 г., като се спазва гореописаната процедура след преценка на всеки отделен случай при отпускането на нови пенсии, а по отношение на вече отпуснати пенсии и съобразно размера на нанесените щети на бюджета на държавното обществено осигуряване.
Срокът за отпускане на пенсиите при несъответствие само в осигурителния доход (има доказан /безспорен/ осигурителен стаж за правото на пенсия), да се спазва, като пенсиите се отпускат в минимален размер, а когато се установи размера на осигурителния доход се отпускат в действителния им размер.
Във всички случаи, когато данните в издадените документи за пенсиониране са коректни и това е установено от извършените проверки, пенсиите се отпускат въз основа на тях, като не е необходимо да се изчаква подаването на данните за Персоналния регистър. Не е необходимо да се изчаква отпускането на пенсиите и да се извършва отново проверка в осигурителите когато данните от издадените документи за пенсиониране съвпадат с констатациите на контролните органи, но не съответстват с коригираните в Персоналния регистър.
При постъпване на заявление за отпускане на друг вид пенсия за трудова дейност, когато по отношение на получаваната пенсия е извършена проверка на данните в Персоналния регистър, проверката по отношение съответствието на данните за новия вид пенсия да се извършва само за допълнителния период от време.
Обръщаме Ви внимание, че цялата кореспонденция и документация във връзка с коригиране несъответствията между информацията от Персоналния регистър на осигурените лица и данните за осигурителния стаж и осигурителния доход, съдържащи се в пенсионните преписки следва да се съхранява в тях.
С приоритет се извършват проверките за осигурителния стаж и доход след 1 януари 1997 г., при отпускането на нови пенсии .
По отношение проверките между документите за пенсиониране и данните от "Секретния регистър" на Националния осигурителен институт, ще Ви бъдат дадени допълнителни указания, след като се създаде възможност за изготвяне на обобщени справки с данните за участието в осигуряването на лицата, включени в този регистър. До получаването им, пенсиите на тези лица ще се отпускат без да се извършва проверка в Персоналния регистър.
Тридесет-дневният срок за извършване на проверка в осигурителите, съставяне на констативен протокол, коригиране на данните в Персоналния регистър, издаване на новосъставените документи и предаването им в районните управления "Социално осигуряване" е препоръчителен.
Смисълът на писмото е, че отговорността е за осигурителя.