Смаяна съм от изнесеното от Вас.
Да започнем с напомнянето, че Клубовете на пенсионерите и инвалидите не са юридически лица с нестопанска цел по смисъла на Закона за юридическите лица с нестопанска цел. Те се разкриват към общините и функционират по приет от общинските съвети Правилник. Общото им събрание се състои от всички членове на клуба и то избира председател, заместник-председател и управителен съвет. Финансират се от общината (за разходите по заплащането на осветление, отопление, вода), от членски внос и от дарения. Описвам ситуацията толкова обстойно, за да обоснова тезата си, че те не могат да бъдат възложител спрямо лицето по трудов или граждански договор. По-скоро договорът между лицето и клуба е от рода на тези, които сключват частни лица помежду си.
След като изяснихме тази подробност, можем да направим извода, че
лицето е положило личен труд през юни 2012 г.
Физическите лица имат задължение да декларират придобитите доходи от извънтрудови правоотношения в годишната данъчна декларация по чл. 50 от ЗДДФЛ, която се подава
до 30 април на годината, следваща годината на придобиване на дохода. До тук нарушение на данъчното законодателство от страна на лицето няма.
По отношение на задълженията за осигуряване може да се каже следното:
При работа без трудово правоотношение лицата са задължително осигурени за инвалидност поради общо заболяване, за старост и за смърт на основание чл. 4,ал. 3, т. 5 и 6 от КСО при следните случаи:
• когато лицата полагат труд без трудово правоотношение и получават месечно възнаграждение, равно или над една минимална работна заплата, след намаляването му с разходите за дейността, ако не са осигурени на друго основание през съответния месец; (това е вашият случай -
чл. 4, ал. 3, т. 5 от КСО)
Възнаграждението за лицата по чл. 4, ал. 3, т. 5 и 6 от КСО, върху което се дължат осигурителни вноски, се определя след намаляването му с разходите за дейността, определени по реда на Закона за данъците върху доходите на физическите лица (чл. 6, ал. 4 от КСО).
На основание чл. 11 от Наредбата за обществено осигуряване на самоосигуряващите се лица, българските граждани на работа в чужбина и морските лица (Загл. изм. – ДВ, бр. 2 от 2010 г.) при изплащане на суми за работа без трудово правоотношение на самоосигуряващи се лица (лицата по чл. 4, ал. 3, т. 1-4 от КСО) осигурителни вноски не се внасят от възложителя на работата и не се удържат от възнаграждението.
Тези лица внасят дължимите осигурителни вноски върху доходите от работа без трудово правоотношение по реда на чл. 6, ал. 8 от КСО (при деклариране на доходите с годишната данъчна декларация по чл. 50, ал. 1 от ЗДДФЛ).
Скрит текст :
(8) (Доп. - ДВ, бр. 119 от 2002 г., бр. 105 от 2006 г., изм., бр. 109 от 2008 г., в сила от 1.01.2009 г., бр. 99 от 2009 г., в сила от 1.01.2010 г.) Окончателният размер на месечния осигурителен доход за лицата по ал. 7 се определя за периода, през който е упражнявана трудова дейност през предходната година въз основа на данните, декларирани в справка към годишната данъчна декларация по Закона за данъците върху доходите на физическите лица, и не може да бъде по-малък от минималния месечен осигурителен доход и по-голям от максималния месечен осигурителен доход. Окончателните осигурителни вноски се дължат от осигурените лица върху годишния осигурителен доход в размерите за фонд "Пенсии" и за допълнително задължително пенсионно осигуряване в срока за подаване на данъчната декларация. Годишният осигурителен доход се определя като разлика между декларирания или определения с влязъл в сила ревизионен акт по Данъчноосигурителния процесуален кодекс облагаем доход от упражняване на съответната трудова дейност и сбора от доходите, върху които са внасяни авансово осигурителни вноски. Когато с данъчната декларация за предходната година са декларирани доходи, получени за извършена дейност през минали години, или е определен с влязъл в сила ревизионен акт по Данъчноосигурителния процесуален кодекс по-висок или по-нисък облагаем доход, лицето подава и коригираща справка за осигурителния доход за съответната година.
Да обобщим:
Лицето има задължението да декларира дохода от извършената строителна услуга и да заплати съответните осигуровки към 30 април на 2013 година.
На този етап и по този повод не може да бъде викано на законни основания от икономическа полиция и от НАП. Тъй като то не е извършило никакви нарушения, би могло да опише ситуацията в жалба до висшестоящите звена на съответните служби, които да вземат отношение по компетентността на подчинените си.