Здравейте и Честита Нова Година!
Сблъсках се със следния казус:
Българска фирма, регистрирана по ЗДДС, предлага услуга на български клиенти (физически лица, нерегистрирани по ЗДДС). Услугата е посредническа и фирмата извършва процеса по заявяването и настройката й вместо клиента, за което получава комисионна. (в договора е упоменато)
Така услугата се предлага от фирмата на клиента на стойност 20 лв, от които комисионната е 5 лв, а останалите 15 лв отиват за самата услуга, чийто доставчик е американска фирма.
Въпросът ми е - как следва да се осчетоводи тази продажба? До колкото разбрах от други подобни теми е редно да се внесе ДДС само за комисионната?
И вторият случай е следния:
Фирмата предлага друга посредническа услуга, като отново я заявява и настройва вместо клиента и получава комисионна. Този път услугата се предоставя от фирма от ЕС, регистрирана по ДДС. Това което се получава е следното:
Клиента превежда 100 лв с ДДС на българската фирма, 10% от които са комисионна.
Така българската фирма от свое име заявява и настройва услугата от европейската фирма за клиента. Европейската фирма издава фактура на стойност 90лв, а българската фирма си самоначислява ДДС. Но как следва да се осчетоводи продажбата? Мисля, че не е редно да се внесе ДДС за цялата сума на продажбата, а само за комисионната, но тогава не ми е ясно как ще се случи осчетоводяването.
Много ще съм благодарен ако ми дадете конкретен пример!