Имаме бус, закупен преди около 10 години, напълно амортизиран по САП и ДАП. Собственикът /СОЛ с личен труд/ го взема за ден за да си свърши лична работа. Изминатите километри личното ползване са 150 , а общо за годината ще са около 3000. Съгласно чл. 215а, ал. 2, т. 1 буква а, трябва да обложа с данък 150:3000=0,05 от разходите.
Въпросът ми е кои са разходите, предвид следните обстоятелства:
- Преди тръгване резервоарът е почти празен. Човекът си го зарежда за своя сметка и вечерта връща буса пак с почти празен резервоар. Т.е. – няма лично ползване на служебната нафта.
- през годината /преди датата на личното ползване/ са направени разходи за пътен данък, гражданска отговорност и смешни суми за течност за чистачки, антифриз...
- няколко месеца след датата на личното ползване е купен акумулатор /с ДДС/
- към момента на ползването бусът е бил оборудван с акумулатор и гуми, купени преди две – две и половина години, с ползван ДК и със стойности под прага за ДМА. Маслото е сменено през 2016 г.
- Заявен избор за облагане през 2017 - по реда на ЗКПО.
Няма спор, че се включват пътния данък и ГО, предполагам и дребните разходи /ако не ме мързи да изровя фактурите/, акумулатора – може би, но трябва ли да включа и всички направени през годината разходи за гориво?
Какво да правя с ДДС-то? Съгласно ЗДДС, чл. 25, ал. 3, т.7, данъчното събитие възниква на последния ден от месеца, през който е предоставена услугата по чл. 9, ал. 3, т. 1. Т.е. към тази дата сме имали само разходи без ДДС, няма пряк разход на гориво и не трябва да правим корекция.
Акумулаторът е закупен по-късно и реално не е „пряк” разход от личното ползване и не трябва да правя корекция. Или бъркам и трябва да върна 0,05 от ползвания ДК за този или за купения преди /в случая дилемата е 90 ст, 10 ст или нищо!!!/
Заслужава ли си да изровя всички фактури за антифриз, крушки, течност за чистачки и т.н. с общ ползван ДК от порядъка на 3-5 лв и да върна в бюджета 15-25 ст?