Във връзка с отчитане на бартерни апартаменти

Вчера в 20:12 37 0

Вчера в 20:12
Публикации: 12 / 0
Дружество А занимаващо се с СМР по изграждане на - отопление, вентилация и климатизация инсталации. През юли 2021г. сключва договор с дружество Б (клиент на дружество А) за доставка и монтаж на технологично оборудване за даден обект.
След което подписват и предварителен договор за покупко-продажба на недвижим имот в същата сграда. Същият представлява апартамент и паркомясто, чието придобиване е с цел отдаване под наем или евентуално продажба. Продажната цена на апартамента е 130 000.00 евро с вкл. ДДС или левовата им равностойност. В продажната цена е включени и стойността на СМР, необходими за изграждането на недвижимия имот (това касае само една част от изпълнението на СМР, по първи етап). След издаване на фактура от дружество Б за първо плащане по договора за апартамента, дружество А си приспада стойността на фактурата за СМР и след това заплаща разликата. За същия този апартамент ще закупува и мебели и други за обзавеждането му.
Относно фактурите получавани за вноски по предварителния договор за покупко-продажба и фактурите за мебелите, предполагам е удачно да се отчитат като разходи за придобиване на стоки и при прехвърлянето да се заведе като стока (когато крайната цел е продажба на апартамента). И съответно когато е за отдаване под наем би било удачно да се трупат като разходи за придобиване на ДМА и при прехвърлянето да се заведе като инвестиционен имот.
На свои ред обаче през април 2022г. дружество А сключва с физическо лице и договор за продажба на права по предварителен договор за покупко-продажба, за паркомястото съгласно който получава аванс в размер на 7000.00€. (тук предполагам колегите е трябвало да го отразят като аванс по 412 Клиенти по аванс, а не като приход) от физическото лице и в края на сделката се задължава на основание тристранно споразумение Дружество Б да прехвърли собствеността на физическото лице, след окончателното заплащане на стойността по договора за продажба на правата 9000.00€. Сега в началото на ноември ФЛ е изплатило остатъка по договора, а именно 9000.00€.
Въпроса е че не съм сигурен издадената фактура за второто плащане и тя ли се третира като аванс до момента на нотариалното прехвърляне на паркомясто или се признава директно на приход (примерно като продажба на стоки)?
И също така при прехвърляне на паркомястото директно на ФЛ трябва ли дружество А да издаде фактура за продажбата му, за да се отпишат натрупаните за паркомястото разходи или се отписват само срещу получените по договора им суми на обща стойност 16 000.00€?
Последни Теми
Последно в Новини
Намери ни във Facebook
Харесай нашата страница
Facebook.com/KiKinfo
и се присъедини към
ПРОФЕСИОНАЛНА СЧЕТОВОДНА ОБЩНОСТ
най-голямата счетоводна група