Здравейте,
Има едно разяснение на НАП, в което може да намерите отговор на интересуващия Ви въпрос:
"Становище 20-08-28 Относно: Данъчно облагане на субсидии, получени през 2011г. от ДФ „Земеделие”
ПИСМА
Относно: Данъчно облагане на субсидии, получени през 2011г. от ДФ „Земеделие”
Във връзка с постъпило запитване вх. № …..20.04.2012г. в Дирекция „Обжалване и управление на изпълнението”, Ви уведомяваме:
В запитването е посочено, че през 2011г. сте получили от ДФ „Земеделие” субсидия за единица площ. Посочвате, че сте пенсионер от 3 години.
Поставяте следния въпрос:
Облагат ли се данък върху дохода, получените през 2011г. суми?
В запитването посочена информация не е достатъчна и изчерпателна, поради което съобразявайки относимата правна уредба изразяваме следното принципно становище:
От така изложената фактическа обстановка, не става ясно в качеството си на какво лице получавате субсидията – едноличен търговец или физическо лице, регистриран земеделски производител или физическо лице, което не а регистриран земеделски производител, регистриран ли сте по ЗДДС или не?.
С измененията и допълненията на Законът за данъците върху доходите на физически лица /ЗДДФЛ/, в сила от 01.01.2010г. е отменен чл.13, ал.3, в който се регламентираше освобождаването от облагане на доходите на физически лица, регистрирани като земеделски производители, включително едноличните търговци, за производството на непреработена растителна и животинска продукция.
ЗДДФЛ не регламентира с конкретен текст получените финансирания – безвъзмездни помощи или субсидии, като отделен източник на доход за физическите лица – земеделски производители, респективно за тях не се прилага специално данъчно третиране, поради което, същите следва да се разглеждат в контекста на общите правила за облагане и деклариране на доходите.
По смисъла на чл. 2 от ЗДДФЛ, обект на облагане с данък са доходите на местните и чуждестранни физически лица, независимо от източника на получаването им, т.е. в т.ч. попадат и субсидиите и безвъзмездно предоставените помощи.
На основание на цитираната правна норма, получените финансирания се третират за данъчни цели като облагаем доход.
Съгласно чл. 11, ал. 1 от ЗДДФЛ, доходът се смята за придобит на датата на:
1. плащането – при плащане в брой;
2. заверяване на сметката на получателя на дохода или получаването на чека – при безналично плащане.
Във връзка с гореизложеното следва да се имат предвид измененията и допълненията в ЗДДФЛ, обнародвани в ДВ бр. 99 от 2011 год., в сила от 01.01.2012г. Съгласно промените получените субсидии през 2011г., предназначени за 2009г. или предходна година са необлагаеми само за регистрираните земеделски производители.
На основание § 18 от преходните и заключителни разпоредби /ПЗР/ на ЗДДФЛ /ДВ бр. 99 от 2011г., в сила от 01.01.2012г./ доходите от дейността на физическите лица, регистрирани като тютюнопроизводители и земеделски производители, включително извършващите дейност като еднолични търговци, за производство на непреработена растителна и животинска продукция, с изключение на доходите от производство на декоративна растителност, изплатени през 2011 г., под формата на държавни помощи, субсидии и друго подпомагане от Европейския фонд за гарантиране на земеделието, Европейския фонд за развитие на селските райони и държавния бюджет, не се включват в облагаемия доход по чл. 26 и 29 и не подлежат на облагане с данък, когато са за 2009 г. или за предходни години. Тези доходи се декларират в годишната данъчна декларация по чл. 50 за съответната година.
Ако лицето не е регистриран земеделски производител, независимо, че получената субсидия през 2011г. касае 2009г. или предходна година, тя подлежи на облагане по реда на чл. 29, ал. 1, т. 2 от ЗДДФЛ с приспадане на 40% нормативно признат разход.
Ако получената субсидия през 2011г. се отнася за 2010г. или за 2011г., в зависимост от това в качеството на какви физически лица са получателите на субсидиите, са възможни следните хипотези:
Първа възможна хипотеза – за физически лица, които са регистрирани земеделски производители и тютюнопроизводители, но не са ЕТ и субсидията е свързана с производството на непреработени продукти от селско стопанство, облагането се извършва по реда на чл. 29, ал. 1, т. 1 от ЗДДФЛ. На основание на чл. 29, ал. 1, т. 1 от ЗДДФЛ, облагаемият доход на физически лица, които не са търговци по смисъла на Търговския закон, регистрирани са като земеделски производители или тютюнопроизводители, за производство на непреработени продукти от селско стопанство, с изключение на производството на декоративна растителност, се определя, като придобития през годината доход, в т.ч. и субсидии, свързани с тях, се намали с разходи в размер 60 на сто.
В тези случаи получената субсидия заедно с реализираните доходи от дейността се декларира в Приложение № 3, таблица 1 от годишната данъчна декларация по чл. 50 от ЗДДФЛ за 2011г. Съгласно чл. 30 от ЗДДФЛ годишната данъчна основа се определя, като облагаемият доход по чл. 29, придобит през данъчната година, се намалява с вноските, които самоосигуряващото се лице е задължено да прави за данъчната година за своя сметка по реда на Кодекса за социално осигуряване и Закона за здравното осигуряване.
Съгласно чл. 29а, ал. 1 от ЗДДФЛ /ДВ бр. 31/14.04.2011г./, облагаемият доход от стопанска дейност на регистрираните по Закона за данък върху добавената стойност /ЗДДС/ физически лица, които са регистрирани като тютюнопроизводители и земеделски производители, се определя по реда на чл. 26, като доход на лице, което независимо че няма регистрация като едноличен търговец, формира облагаемия си доход по реда на Закона за корпоративното и подоходно облагане /ЗКПО/, т.е. формира данъчния си финансов резултат на базата на заведена счетоводна отчетност като предприятие по смисъла на Закона за счетоводство.
Физически лица, регистрирани като тютюнопроизводители и земеделски производители, които не са регистрирани по ЗДДС, могат да изберат доходът от стопанската им дейност да се облага като на едноличните търговци /чл. 29а, ал. 3 от ЗДДФЛ/. За регистриране на своя избор за този ред за облагане за 2011г. тези физически лица на основание § 16 от ПЗР на ЗДДФЛ /ДВ бр. 31/14.04.2011г., в сила от 01.01.2011г./ в срок до 31 май 2011 г. следваше да подадат декларация по чл. 29а, ал. 4 от ЗДДФЛ.
Втора възможна хипотеза - ако физическите лица не са регистрирани като земеделски производители или тютюнопроизводители, облагането е на основание чл. 29, ал. 1, т. 2, буква «а» ЗДДФЛ.
Съгласно чл. 29, т. 2, буква «а» от ЗДДФЛ доходите от дейността на физическите лица за производство на преработени или непреработени продукти от селско стопанство /включително от продажба на произведена декоративна растителност/, от горско стопанство /включително от събиране на диворастящи билки, гъби и плодове/, от ловно стопанство и от рибно стопанство, се облагат като придобитите доходи, в т.ч. и получената субсидия се намалят с 40 на сто разходи за дейността.
В този случай получената субсидия, заедно с доходите се декларират в таблица 2 от Приложение № 3 на годишната данъчна декларация.
Трета възможна хипотеза – ако физическите лица не са регистрирани земеделски производители, но имат регистрация като еднолични търговци, облагането с данък е по реда на чл. 26, ал. 1 от ЗДДФЛ.
Получените доходи от извършваната дейност и получената субсидия следва да се отразят в счетоводството на предприятието на едноличния търговец. А в случай, че едноличния търговец е регистриран земеделски производител и отговаря на условията на чл.189б от ЗКПО има право на преотстъпване на дължимия данък в размер на 60 на сто.
При тази хипотеза се попълва Приложение № 2 към годишната данъчна декларация.
Четвърта възможна хипотеза - ако физическите лица не влагат, съответно не са използвали получената субсидия за извършване на стопанска дейност или получената такава няма да я използват за извършване на стопанска дейност. В този случай облагаемия доход на физическите лица ще се определи по реда на раздел VІ на ЗДДФЛ «Доходи от други източници», съгласно чл. 35, т. 6 от ЗДДФЛ, т.е. брутната сума на получената през данъчната година субсидия.
Съгласно чл. 36 от ЗДДФЛ годишната данъчна основа се определя като облагаемият доход по чл. 35, придобит през годината, се намалява с вноските, които лицето е задължено да прави за своя сметка по реда на Закона за здравното осигуряване.
В тези случаи получената субсидия следва да се декларира в Приложение 6 на Годишната данъчна декларация за 2011 год./чл.50, ал.1 ЗДДФЛ/.
Предвид гореизложеното, получената, от Вас субсидия през 2011г. е облагаем доход, ако се отнася за 2010г. и 2011г., независимо от факта, че Вие сте пенсионер. При попълването на годишната данъчна декларация по чл. 50 от ЗДДФЛ и съответните приложения към нея следва да вземете под внимание изискванията на разпоредбите на закона относими към Вашия конкретен статут на данъчно задължено лице."