1
Благодаря Ви!
ДМА е на стойност около 3000 лв, а начислената амортизация - около 200 лв.
Значи сега в т.2 да посоча 200 лв, а в следващите 4 години - по 750-800 лв. Стига да не забравя, че този ДМА някога е купен от съдружник.
А какво правим, ако този съдружник си продаде дяловете и към момента на начисляване на аморгизацията през някоя от следващите години вече не е свързано лице?
Нещо много шантаво ми изглежда цялата схема
ДМА е на стойност около 3000 лв, а начислената амортизация - около 200 лв.
Значи сега в т.2 да посоча 200 лв, а в следващите 4 години - по 750-800 лв. Стига да не забравя, че този ДМА някога е купен от съдружник.
А какво правим, ако този съдружник си продаде дяловете и към момента на начисляване на аморгизацията през някоя от следващите години вече не е свързано лице?
Нещо много шантаво ми изглежда цялата схема

2
Данъци и счетоводство » деклариране взаимоотношения със свързани лица
12.03.2025, 17:581. Съдружнците във фирма са направили допълнителни вноски по чл.134 от ТЗ. Това къде се посочва в таблицата за деклариране на взаимоотношения със свързани лица в ГДД? Според мен е на ред 4 Задължения към свързани лица – салдо (остатък) към 31 декември на съответната година. Така ли е ? И нали се вписва общата сума, която са внесли двамата съдружници?
2. Единият съдружник е продал на фирмата две свои вещи - материал и ДМА. Материалът е вкаран в производството и е отчетен като разход. На ДМА са начислени амортизации. Това нещо на ред 2 Общ размер на счетоводните разходи от взаимоотношения със свързани лица, ли трябва да го посоча? И каква сума да посоча - само разхода /вложения материал + начислената амортизация/ или цялата сума, която е платена? Притеснява ме, че в таблицана пише "разход", а не "плащане" или "паричен поток". От друга страна, ако посоча само амортизацията, то в следващите 3-4 години трябва да следя точно на нова ДМА каква амортизация е начислена и за я включвам з таблицата...
Дайте едно рамо, моля
2. Единият съдружник е продал на фирмата две свои вещи - материал и ДМА. Материалът е вкаран в производството и е отчетен като разход. На ДМА са начислени амортизации. Това нещо на ред 2 Общ размер на счетоводните разходи от взаимоотношения със свързани лица, ли трябва да го посоча? И каква сума да посоча - само разхода /вложения материал + начислената амортизация/ или цялата сума, която е платена? Притеснява ме, че в таблицана пише "разход", а не "плащане" или "паричен поток". От друга страна, ако посоча само амортизацията, то в следващите 3-4 години трябва да следя точно на нова ДМА каква амортизация е начислена и за я включвам з таблицата...
Дайте едно рамо, моля
3
Заплати, осигуровки, болнични, майчинство » Re: Т1 и Т2 за минали години
05.03.2025, 16:50Благодаря за отговора. Мисля че си изяснихнещата.
Казвате, че тук http://www.midora.bg/documents.aspx?id=77 има примери. За съжаление не мога да отворя файла. Дали можете да пратите линка отново?
Казвате, че тук http://www.midora.bg/documents.aspx?id=77 има примери. За съжаление не мога да отворя файла. Дали можете да пратите линка отново?
4
Заплати, осигуровки, болнични, майчинство » Т1 и Т2 за минали години
04.03.2025, 15:57За пръв път ми се налага да подавам таблици 1 и 2 за минали години.
Става въпрос за СОЛ собственик нна ЕООД, получил възнаграждението за личен труд за м. 12.2023 през м.01.2024
През 2023 е пособил в таблиците 4 месеца с осиг.доход, върху който са внесени осигуровки 780 лв и за тези 4 месеца по 585 лв доход като СОЛ (3*780=2340 : 4 =585)
Сега трябва да се включи още 780 лв доход. Как точно се прави:
Вариант 1. Попълвам всичките данни в таблицата, като добавям и тези 780, разпределени по месеци. Т.е. в колона 4 имам 4 пъти по 780 и в колона 5 - 4 по 780 и няма осигуровки за довнасяне.
Вариант 2 Попълвам само 780 лв, разпределено на 4-те месеца, през които е работил като СОЛ без нищо друго. Така се получават осигуровки за довнасяне, което не ми изглежда правилно.
И още един въпрос - през тези 4 месеца има и доход по ТД /сумарно под максимума/ - посочвам ли и този осиг. доход в таблиците?
Става въпрос за СОЛ собственик нна ЕООД, получил възнаграждението за личен труд за м. 12.2023 през м.01.2024
През 2023 е пособил в таблиците 4 месеца с осиг.доход, върху който са внесени осигуровки 780 лв и за тези 4 месеца по 585 лв доход като СОЛ (3*780=2340 : 4 =585)
Сега трябва да се включи още 780 лв доход. Как точно се прави:
Вариант 1. Попълвам всичките данни в таблицата, като добавям и тези 780, разпределени по месеци. Т.е. в колона 4 имам 4 пъти по 780 и в колона 5 - 4 по 780 и няма осигуровки за довнасяне.
Вариант 2 Попълвам само 780 лв, разпределено на 4-те месеца, през които е работил като СОЛ без нищо друго. Така се получават осигуровки за довнасяне, което не ми изглежда правилно.
И още един въпрос - през тези 4 месеца има и доход по ТД /сумарно под максимума/ - посочвам ли и този осиг. доход в таблиците?
5
Заплати, осигуровки, болнични, майчинство » Re: Изчисление на болничен
21.02.2025, 12:52отчитате ли, че получената сума е за 4 работни дни през януари
През януари болничният е 6 работни дни, два е плащатот работодателя, 4 от нОИ
През януари болничният е 6 работни дни, два е плащатот работодателя, 4 от нОИ
6
Данъци и счетоводство » вноска по чл. 134 от ТЗ
19.02.2025, 16:19Как отчитате допълнителната вноска на съдружник по чл. 134 от ТЗ при временна необходимост от парични средства - като допълнителни резерви или по разчети със съдружника?
Къде се посочва в баланса?
Според ал.3 на чл. 134 "Допълнителните вноски не се отразяват в капитала на дружеството" и би трябвало да са като разчет със съдружника и Други задължения с период над 1 год. Права ли съм?
Ако има значение - предвиден е срок на връщане до 5 години
Къде се посочва в баланса?
Според ал.3 на чл. 134 "Допълнителните вноски не се отразяват в капитала на дружеството" и би трябвало да са като разчет със съдружника и Други задължения с период над 1 год. Права ли съм?
Ако има значение - предвиден е срок на връщане до 5 години
7
Данъци и счетоводство » Re: Продажба на активи от физическо лице на фирма
12.02.2025, 16:16Аз, като ФЛ купувам няколко уреда /цени 100, 300, 800 лв/, защото като ФЛ имам отстъпка. На следващия ден ги продавам на моето ЕООД за същите цени.
Това "продажба на движимо имущество" по чл. 13, ал.1, т.2 ли е или търговска дейност /облагане по чл. 26, ал.7/?
Печалбата е 0,00 и няма да дължа нито данък, нито допълнителни осигуровки /аз съм си СОЛ/, не е проблем и подаването на ГОД в НСИ.
Интересува ме кое е правилното.
Това "продажба на движимо имущество" по чл. 13, ал.1, т.2 ли е или търговска дейност /облагане по чл. 26, ал.7/?
Печалбата е 0,00 и няма да дължа нито данък, нито допълнителни осигуровки /аз съм си СОЛ/, не е проблем и подаването на ГОД в НСИ.
Интересува ме кое е правилното.
8
Заплати, осигуровки, болнични, майчинство » Re: болничен ТД + СОЛ
18.01.2025, 15:50Никой ли не знае 

9
Заплати, осигуровки, болнични, майчинство » болничен ТД + СОЛ
14.01.2025, 18:51Бихте ли ми казали как точно се изчислява болничния, ако през последните 2 години личето е имало
- 24 месеца с ТД
- 5 месеца /вкл.текущия/ СОЛ с ОЗМ?
Ако беше само СОЛ, за месеците без осигуряване или осигуряване без ОЗМ щеше да се вземе МРЗ, но като има ТД как ще е?
След като се подават два болнични - един като СОЛ и един по ТД, за двете по отделно ли се смята? Т.е. осиг доход ще е 24 заплати по ТД + 5 пъти осиг.доход като СОЛ + 19 МРЗ
Или се смята общия доход по двете и има едно плащане? Т.е. 24 заплати по ТД + 5 пъти осиг.доход като СОЛ . Само че тогава как се плащат 2 дни повече на СОЛа...
Кажете как става?
- 24 месеца с ТД
- 5 месеца /вкл.текущия/ СОЛ с ОЗМ?
Ако беше само СОЛ, за месеците без осигуряване или осигуряване без ОЗМ щеше да се вземе МРЗ, но като има ТД как ще е?
След като се подават два болнични - един като СОЛ и един по ТД, за двете по отделно ли се смята? Т.е. осиг доход ще е 24 заплати по ТД + 5 пъти осиг.доход като СОЛ + 19 МРЗ
Или се смята общия доход по двете и има едно плащане? Т.е. 24 заплати по ТД + 5 пъти осиг.доход като СОЛ . Само че тогава как се плащат 2 дни повече на СОЛа...
Кажете как става?
10
Данъци и счетоводство » Re: регистрация по чл. 97а и отчетност
31.10.2024, 11:18И дветеРегистриран по ДДС клиент за пръв път ли имате, та питате въпрос 7?

За ДК не питах, защото мисля че го разбрах недвусмислено.
За въпрос 7 - не видях да има изключения за месечните СД, но пак да питам

И какво основание за неначисляване на ДДС се вписва във фактурите към ДЗЛ от ЕС?
11
Заплати, осигуровки, болнични, майчинство » Re: СОЛ пенсионер
31.10.2024, 10:32Подава се за деклариране началото на дейност, ако преди това не е подадена такава.Окд5 за пенсионер само със здравно не се подава!
Към питащата: По ДУ осигуряването не зависи от това, дали лицето е пенсионер или не.
За да ползва "само здравно", трябва да е регистриран като СОЛ /И ДУК да е прекратен/
Ако подадете ОКД5 преди пенсионирането, отбелязвате за кои оситурителни случаи ще се осигурява, започвате да внасяте осигуронки според декларираното, а когато се пенсионира - почва "само здлавно" като кекларира това само с Д1
Ако подадете ОКД5 след пенсионирането, отмятате само начало на дейност и нищо за осигуряването.
12
Данъци и счетоводство » регистрация по чл. 97а и отчетност
31.10.2024, 10:27Здравейте!
За първи път имам клиент, регистриран по чл.97а - предоставя услуги на клиенти от ЕС.
Четох доста по въпроса, но ме е страх да не сбъркам.
1. Когато издава фактура за клиент от ЕС с валиден VAT номер, не начислява ДДС. Какво посочва като основание?
2. Когато издава фактура към български клиент не начиславя ДДС, основание чл.113
3. в дневника на продажбите включва само фактурите, издадени на данъчнозадължени лица в ЕС, не и тези в България
4. Не попълва дневник за покупките
5. Подава VIES декларация.
6. VIES подава само в месеците, когато издава фактура към клиент от ЕС, в останалите не подава
7. СД по ДДС подава всеки месец? Или само когато има продажби към ЕС?
Придварително благодаря на притеклите се на помощ!
За първи път имам клиент, регистриран по чл.97а - предоставя услуги на клиенти от ЕС.
Четох доста по въпроса, но ме е страх да не сбъркам.
1. Когато издава фактура за клиент от ЕС с валиден VAT номер, не начислява ДДС. Какво посочва като основание?
2. Когато издава фактура към български клиент не начиславя ДДС, основание чл.113
3. в дневника на продажбите включва само фактурите, издадени на данъчнозадължени лица в ЕС, не и тези в България
4. Не попълва дневник за покупките
5. Подава VIES декларация.
6. VIES подава само в месеците, когато издава фактура към клиент от ЕС, в останалите не подава
7. СД по ДДС подава всеки месец? Или само когато има продажби към ЕС?
Придварително благодаря на притеклите се на помощ!
13
Данъци и счетоводство » абонаментен договор и ЗОПБ
30.06.2024, 11:16Чета разни указания и писма на НАП и МФ и не мога да разбера точното приложение на този текст:
По отношение на договорите с периодично, поетапно или непрекъснато изпълнение, в които не е изрично упомената или предварително определена (определяема) общата стойност на дължимата парична престация по договора, всяко едно парично плащане, ако е на стойност 10 000 лв. или над 10 000 лв. следва да се извършва чрез превод или внасяне по платежна сметка.
Може ли някой да ми обясни с пример.
За едногодишния договор за наем, който се цитира навсякъде в указанията ми е ясно, но какво става при плащане по договор за абонаментна поддръжка /услуга, .../ в размер на 1000 лв месечно без фиксиран срок /очаква се да е по-дълъг от година/? Или при ДУК /личен труд.../ с месечно възнаграждение 2000 лв за неопределен срок?
Според мен тези плащания могат да минат в брой. Така ли е или бъркам?
По отношение на договорите с периодично, поетапно или непрекъснато изпълнение, в които не е изрично упомената или предварително определена (определяема) общата стойност на дължимата парична престация по договора, всяко едно парично плащане, ако е на стойност 10 000 лв. или над 10 000 лв. следва да се извършва чрез превод или внасяне по платежна сметка.
Може ли някой да ми обясни с пример.
За едногодишния договор за наем, който се цитира навсякъде в указанията ми е ясно, но какво става при плащане по договор за абонаментна поддръжка /услуга, .../ в размер на 1000 лв месечно без фиксиран срок /очаква се да е по-дълъг от година/? Или при ДУК /личен труд.../ с месечно възнаграждение 2000 лв за неопределен срок?
Според мен тези плащания могат да минат в брой. Така ли е или бъркам?
14
Данъци и счетоводство » фирма без дейност - сметки за телефон
28.06.2024, 16:28Фирма няма дейност - няма приходи, разходите са само за подаване на нулево ДДС и телефон.
Фактурите от мобилния оператор не са включвани в дневниците за покупки. Плащани са в брой или с дебитната карта на собственика. Не са отразявани като разход /изобщо не са осчетоводявани/. Ако се отразят като разход, годишните разходи ще са над 500 лв. и трябва да се подадат отчети НСИ и ТР.
Факт е, че управителя вече е подал декларация за липса на дейност в ТР и май вече не мога да подам ГФО за 2023. Дали ще е проблем, ако оставя нещата така /все едно тези фактури не съществуват/ и да си подам ГДД и декларация в НСИ с приходи/разходи под 500 лв?
Фактурите от мобилния оператор не са включвани в дневниците за покупки. Плащани са в брой или с дебитната карта на собственика. Не са отразявани като разход /изобщо не са осчетоводявани/. Ако се отразят като разход, годишните разходи ще са над 500 лв. и трябва да се подадат отчети НСИ и ТР.
Факт е, че управителя вече е подал декларация за липса на дейност в ТР и май вече не мога да подам ГФО за 2023. Дали ще е проблем, ако оставя нещата така /все едно тези фактури не съществуват/ и да си подам ГДД и декларация в НСИ с приходи/разходи под 500 лв?
15
Заплати, осигуровки, болнични, майчинство » Re: срочен ТД и уведомление по чл.62
28.03.2024, 18:15Това сигурно ли е?
В Наредба 5 пише, че в т.12 се попълва "Срок на договора - попълва се датата във формат (ддммгггг), на която периодът от време или срокът на договора изтича:..."
При прекратяване в т. 16 се попълва "датата на прекратяване на трудовия договор".
На нито едно от местата не е пояснено по-подробно.
Доколкото знам "дата на прекратяване" е датата, считано от която ТД се прекратява - първият ден без ТД.
Няма ли да е проблем, ако в т.12 пише 31.07, а в т. 16 - 01.08.?
В Наредба 5 пише, че в т.12 се попълва "Срок на договора - попълва се датата във формат (ддммгггг), на която периодът от време или срокът на договора изтича:..."
При прекратяване в т. 16 се попълва "датата на прекратяване на трудовия договор".
На нито едно от местата не е пояснено по-подробно.
Доколкото знам "дата на прекратяване" е датата, считано от която ТД се прекратява - първият ден без ТД.
Няма ли да е проблем, ако в т.12 пише 31.07, а в т. 16 - 01.08.?
16
Заплати, осигуровки, болнични, майчинство » срочен ТД и уведомление по чл.62
28.03.2024, 17:10При сключване на срочен ТД с определен срок коя дата се вписва в т.12 "срок на договора" в уведомлението? Последният работен ден или денят "считано от"?
Ако ТД е със срок до 31.07. включително, какво се пише: 31.07. или 01.08.?
Мисля, че е 01.08,, защото и като дада на прекратяване ще се посочи 01.08, но се страхувам да не сбъркам
Ако ТД е със срок до 31.07. включително, какво се пише: 31.07. или 01.08.?
Мисля, че е 01.08,, защото и като дада на прекратяване ще се посочи 01.08, но се страхувам да не сбъркам
17
Данъци и счетоводство » Re: приключване на гр. 70 при загуба
23.02.2024, 10:26Страхотна идея. Не зная колко е правилна, но не смятам, че е незаконна. Пък и крайния резултат ми харесва
Хубав ден!
Хубав ден!
18
Данъци и счетоводство » Re: приключване на гр. 70 при загуба
22.02.2024, 17:38Не зная доколко е проблем, но мен ме смущава този минус в ОВ 
Ако и в трите варианта не виждах по нещо смутително, нямаше да питам.
Та казвате да не се притеснявам от минуса

Ако и в трите варианта не виждах по нещо смутително, нямаше да питам.
Та казвате да не се притеснявам от минуса

19
Данъци и счетоводство » Re: приключване на гр. 70 при загуба
22.02.2024, 17:01Проблемът не е че има кредитен оборот, а че този кредитен оборот /или оборот въобще/, който фигурира в оборотната ведомост е със знак минус, а това че има кредитен оборот не е проблем, нали има дебитно салдо от 200 лв. по сметка 123?
20
Данъци и счетоводство » приключване на гр. 70 при загуба
22.02.2024, 10:12Здравейте!
Спорим с колеги /по-скоро се чудим/ как е по-правилно да се приключи сметка 703 при загуба. Имаме 2000 по кредита на 703, 1500 по дебита на 611 и 700 по 614. Вариантите, които обсъждаме са:
1. Дт 703 - 2200, Кт 611 - 1500, Кт 614 - 700
дт 123 - 200, кт 703 -200
В този случай оборотът по 703 се изкривява - вместо 2000 става 2200
2. Дт 703 - 2200, Кт 611 - 1500, Кт 614 - 700
дт 703 - (-200), кт 123 - (-200)
Така оборотът по 703 изглежда добре, но м 123 има кредитен оборот със знак минус
3. Дт 703 - 2000, Кт 611 - 1500, Кт 614 - 500
дт 123 - 200, кт 614 -200
Така натъманяваме нещата, но гр.61 не трябва ли да се приключи с гр.70, а не със сметка 123? Освен това Кое точно да изберем да кредигираме срещу дебита на 703 - цялата 611 и част от 614, цалата 614 и част от 611, от двете по малко... Не, че е от голямо значение за крайния резултат, но все пак трябва да има някаква логика.
Кой от вариантите е правилният?
Спорим с колеги /по-скоро се чудим/ как е по-правилно да се приключи сметка 703 при загуба. Имаме 2000 по кредита на 703, 1500 по дебита на 611 и 700 по 614. Вариантите, които обсъждаме са:
1. Дт 703 - 2200, Кт 611 - 1500, Кт 614 - 700
дт 123 - 200, кт 703 -200
В този случай оборотът по 703 се изкривява - вместо 2000 става 2200
2. Дт 703 - 2200, Кт 611 - 1500, Кт 614 - 700
дт 703 - (-200), кт 123 - (-200)
Така оборотът по 703 изглежда добре, но м 123 има кредитен оборот със знак минус
3. Дт 703 - 2000, Кт 611 - 1500, Кт 614 - 500
дт 123 - 200, кт 614 -200
Така натъманяваме нещата, но гр.61 не трябва ли да се приключи с гр.70, а не със сметка 123? Освен това Кое точно да изберем да кредигираме срещу дебита на 703 - цялата 611 и част от 614, цалата 614 и част от 611, от двете по малко... Не, че е от голямо значение за крайния резултат, но все пак трябва да има някаква логика.
Кой от вариантите е правилният?