Представяме нашето
Резюме на промените в ЗДДФЛ, приети със Закон за изменение и допълнение на Закона за данъците върху доходите на физическите лица
Държавен Вестник, Брой бр. 100 от 19.11.2013, в сила от 01.01.2014.
Намаляване на данъка върху лихвите по депозитни сметки в търговски банки на местни физически лицаС промените в чл. 46, данъкът се намалява от 10%, на както следва:
- за доходите, придобити през 2014 г – 8%
- за доходите, придобити през 2015 г. – 6%
- за доходите, придобити през 2016 г. – 4%
- за доходите, придобити през 2017 г. и следващите години – 0%.
Данъчното облекчение за млади семейства - чуждестранни физически лица от ЕС или ЕИПВ чл. 22а се създава нова ал. 5, според която се предоставя възможност данъчното облекчение за млади семейства да може да се ползва от чуждестранни физически лица, установени за данъчни цели в държава - членка на Европейския съюз, или в друга държава - страна по Споразумението за Европейското икономическо пространство.
Промяната е свързана с открита процедура по нарушение на правото на Европейския съюз от Европейската комисия. Според Европейската комисия данъчното облекчение за млади семейства създава преференциално данъчно третиране на доходите, придобити от местни за България физически лица, спрямо такива, които, въпреки че получават по-голяма част от доходите си в България, са установени за данъчни цели в друга държава - членка на Европейския съюз. Подобна разлика в данъчното третиране е необоснована и води до недопустимо ограничаване свободата на гражданите на Европейския съюз да се движат и да пребивават свободно на територията на Европейския съюз, както предвижда член 21 от Договора за функционирането на Европейския съюз. Във връзка с това Комисията отбелязва, че съобразно установената практика на Съда на Европейския съюз всички данъчни облекчения във връзка с личните и семейните обстоятелства на дадено лице трябва да се предоставят и на чуждестранни лица, които получават основната част от доходите си в държава членка, различна от тяхната държава членка на пребиваване (Решение на Съда на Европейския съюз от 14 февруари 1995 г. по дело С-279/93, Schumacker и последващата съдебна практика).
Декларация по чл. 55, ал.1В чл. 55 се създава ал. 4, с която изрично се регламентира, че декларацията по чл.55, ал. 1 не се подава от предприятия, за които се прилага схема за централизирано разплащане по Закона за публичните финанси на дължимите данъци по този закон.
Промени, свързани със земеделските производителиОт 01.01.2014 г. за физическите лица, регистрирани като земеделски производител, които са регистрирани по ЗДДС, отпада задължителното изискване да се облагат, като ЕТ (по реда на чл. 26 и чл. 28 от ЗДДФЛ). Те могат да изберат да се облагат, като ЕТ или по общия ред, като доходи от друга стопанска дейност (на чл. 29).
Правото на избор се упражнява чрез подаване на декларация по образец до 31 декември на предходната година. Като за 2014 декларацията по чл. 29а, ал. 4, с която се упражнява правото на избор от регистрираните по ЗДДС по чл. 29а, ал. 1, г. се подава в срок до 31 януари 2014 г. (§ 11 от ПЗР на ЗИД ЗДДДФЛ)
С допълването на чл. 48, ал. 7 се уточнява, че преотстъпването на данък по чл. 48, ал. 6 от ЗДДФЛ, представляващо държавна помощ за земеделски производители, не може да се ползва от лицата извършващи стопанска дейност по чл. 29а от ЗДДФЛ. Данъчното облекчение по чл. 48, ал. 6 може да се ползва до 31 декември 2013 г., включително за данъка върху годишната данъчна основа по чл. 28 за 2013 г. (§ 28 от ПЗР на ЗИД ЗДДДФЛ)
С § 12 от преходните и заключителни разпореди се уточнява, че доходите от дейността на физическите лица, регистрирани като тютюнопроизводители и земеделски производители, включително извършващите дейност като еднолични търговци, за производство на непреработена растителна и животинска продукция, с изключение на доходите от производство на декоративна растителност, изплатени през 2013 г. под формата на държавни помощи, субсидии и друго подпомагане от Европейския фонд за гарантиране на земеделието, от Европейския фонд за развитие на селските райони и от държавния бюджет, не се включват в облагаемия доход по чл. 26 и 29 и не подлежат на облагане с данък, когато са за 2009 г. или за предходни години. Тези доходи се декларират в годишната данъчна декларация по чл. 50 от Закона за данъците върху доходите на физическите лица за 2013 г.
За 2014 г. данъчното облекчение по чл. 48, ал. 6 се прилага след постановяване на положително решение от Европейската комисия за съвместимост с правилата в областта на държавните помощи. При условие че Европейската комисия постанови положително решение до 31 март 2015 г., данъчното облекчение може да се приложи за 2014 г. Преотстъпване на авансови вноски за данък върху годишната данъчна основа по чл. 28 на земеделските производители не се допуска до датата на положителното решение на Европейската комисия. (§ 13 от ПЗР на ЗИД ЗДДФЛ).
Прецизиране на разпоредбиПоправките с отпадането на термира “тютюнопроизводителите” в разпоредбите на закона са с цел прецизиране, във връзка с промяната на Закона за тютюна и тютюневите изделия, според която отпада отделна регистрация на земеделските производители, като тютюнопроизводители, а тютюнопроизводителите се считат за регистрирани земеделски производители, ако са вписани като земеделски производители в регистъра по чл. 7 от Закона за подпомагане на земеделските производители.
Настоящата разработка е част от резюметата на основните данъчни закони за 2014 г, публикувани в сайта КиК Инфо. В съответните теми във форума има възможност за публикуване на коментари така, че всеки да може да се включи под публикацията с въпрос, мнение или да си потвърди информацията.
Автор на статията: Катя Крънчева
управляващ съдружник в K&K Accounting
www.kik.bgДругите теми:
Резюме на промените в ЗКПО, в сила от 01.01.2014г.Резюме на промените в ЗДДС, в сила от 01.01.2014г.Резюме на Специалния режим за касова отчетност на ДДС, в сила от 01.01.2014