ПИСМО ИЗХ. № 94-НН-198 ОТ 29.08.2011 Г. НА МТСП ОТНОСНО: УВЕЛИЧЕНОТО ЗАПЛАЩАНЕ НА НОЩНИЯ ТРУД ПРИ СУМИРАНО ИЗЧИСЛЯВАНЕ НА РАБОТНОТО ВРЕМЕ СЕ ИЗВЪРШВА ЕЖЕМЕСЕЧНО
МИНИСТЕРСТВО НА ТРУДА И СОЦИАЛНАТА ПОЛИТИКА
Превръщането на нощните часове в дневни, съгласно Наредбата за структурата и организацията на работната заплата (НСОРЗ), е установено с цел увеличено заплащане на нощния труд, а не за заплащане на извънреден труд. Трудовото възнаграждение след превръщане на нощните часове в дневни при сумирано изчисляване на работното време по чл. 9, ал. 2 НСОРЗ се изплаща ежемесечно.
Съгласно чл. 261 от Кодекса на труда, положеният нощен труд се заплаща с увеличение, уговорено от страните по трудовото правоотношение, но не по-малко от размерите, определени от Министерския съвет.
Разпоредбите на чл. 8 и 9 от Наредбата за структурата и организацията на работната заплата (НСОРЗ) установяват правото на работниците и служителите на заплащане за работа през нощта.
Съгласно чл. 8 от НСОРЗ, за всеки отработен нощен час или за част от него между 22,00 и 6,00 ч. на работниците и служителите се заплаща допълнително трудово възнаграждение за нощен труд в размер не по-малък от 0,25 лв.
Съгласно чл. 9, ал. 2 от наредбата, при сумирано изчисляване на работното време, нощните часове се превръщат в дневни с коефициент, равен на отношението между нормалната продължителност на дневното и нощното работно време, установени за подневно отчитане на работното време за съответното работно място.
Горната разпоредба определя правилото за превръщане на отработените нощни часове в дневни, като се използва коефициент. Това е правилото, според което поради различната нормална продължителност на дневното и нощното работно време, установени в чл. 136 и 140 от Кодекса на труда, за 7 часа през нощта следва да се заплати трудово възнаграждение, колкото за 8 часа през деня.
Именно когато нормалната продължителност на дневното работно време е 8 часа (чл. 136, ал. 3 КТ) и нормалната продължителност на нощното работно време е 7 часа (чл. 140, ал. 1 КТ), отношението е 8 ч./7 ч., т.е. коефициентът за превръщане на нощните часове в дневни е равен на 1,143. Целта на този коефициент е да определи така възнаграждението на работника или служителя, че когато той работи 7 часа през нощта, да получава трудово възнаграждение за 8 часа.
Следователно в тези случаи работникът или служителят не работи извънредно по смисъла на чл. 143, ал. 1 КТ. Получените часове в повече при преизчисляването на дневния и нощния труд създават неточно разбиране за наличието на извънреден труд. Извънреден труд би бил налице само ако работниците и служителите действително работят извън установеното за тях работно време.
Видно от горното, превръщането на нощните часове в дневни е установено с цел увеличеното заплащане на нощния труд, а не за заплащане на извънреден труд. Същото становище беше изразено в отговора ни на писмо изх. № 26-3 от 06.01.2011 г., което Вие цитирате.
С оглед на изложеното по-горе разпоредбите на чл. 8 и чл. 9, ал. 2 НСОРЗ се прилагат едновременно, т.е. при сумирано изчисляване на работното време нощните часове се превръщат в дневни с коефициент 1,143 и за същите тези нощни часове се заплаща допълнително трудово възнаграждение за нощен труд.
В заключение изразяваме мнение, че след като преизчисляването на дневния и нощния труд не е свързано с наличие на извънреден труд, трудовото възнаграждение след превръщане на нощните часове в дневни при сумирано изчисляване на работното време по чл. 9, ал. 2 НСОРЗ би следвало да се изплаща ежемесечно.