Това изменение го мотивираха, че е във връзка с официално уведомително писмо на ЕК за откриване на процедура по нарушение на правото на Европейския съюз срещу България. Защото в писмото си Комисията критикува установената практиката на българските данъчни и съдебни органи, според която систематичното включване на нотариалните такси в данъчната основа на извършените доставки, изискващи действията на нотариус, не съответства на чл. 73 и 78 от ДДС Директивата.
Първоначално в мотивите записаха, че направеното изменение уточнява, че при формиране на данъчната основа на облагаеми с ДДС доставки не се включват такси, събирани за извършваните от нотариуси дейности. И първоначално в проекта за изменение на ППЗДДС го бяха написали така: Създава се алинея 2: „(2) Данъчната основа по чл. 26 или чл. 27 от закона не се увеличава с таксите, дължими по Закона за нотариусите и нотариалната дейност.“ към ето този стар текст чл. 15 “Данъците и таксите по Закона за местните данъци и такси се включват в определената по реда на чл. 26 или чл. 27 от закона данъчна основа на доставките, за които те са дължими.”
След това обаче са се загледали по-сериозно в член 73 и член 78 от Директивата и са извъртели текста по този безобразен начин в момента, че да се чудим, какво са искали да кажат.
Затова като наставим текста на ППЗДДС:
Чл. 15. (Изм. - ДВ, бр. 10 от 2011 г., в сила от 01.02.2011 г., изм. - ДВ, бр. 8 от 2016 г., в сила от 29.01.2016 г.) Данъчната основа по чл. 26 и 27 от закона се увеличава с дължимите за доставката данъци и такси, когато са налице едновременно следните условия:
1. платени са от името и за сметка на доставчика;
2. поискани са от доставчика.
И Директивата:
Член 73
По отношение на доставката на стоки или услуги, различни от посочените в членове 74—77, данъчната основа включва всичко, което представлява насрещна престация, получена или която следва да бъде получена от доставчика срещу доставката, от клиента или трето лице, включително субсидии, пряко свързани с цената на доставката.
Член 78
Данъчната основа включва следните елементи: а) данъци, мита, налози и такси с изключение на самия данък върху добавената стойност; б) съпътстващите разходи, начислени от доставчика на клиента, като разходи за комисиона, опаковка, транспорт и застраховане. За целите на буква б) от първи параграф, държавите-членки могат да считат разходите, обхванати по отделно споразумение, за съпътстващи разходи.
разбирам, че са искали да кажат, че трябва да прибавяме към данъчната основа и платените от доставчика данъци и такси (каквато беше досега позицията на НАП) , но вече само ако има основание да се счетат като част от насрещната престация. А това ще е така, ако и едновременно са поискани от него, в смисъл той ги е поискал от клиента. Напр. в договора е записано, че продавачът иска купувачът да му възстанови, платените от негово име и за негова сметка данъци и такси. Тогава трябва да ги добавим към данъчната основа.
Тоест ние трябва да се сетим, че щом доставчикът ги плаща (изпълнена т. 1), но не ги иска от клиента (неизпълнена т. 2) , то вече не се добавят към данъчната основа, защото не са част от насрещната престация . И така, като гледам ще вземем да направим нов калкулатор и за това, защото честно казано е доста объркващо.