Влекач + полуремарке чл. 55 ЗКПО

31.05.2014, 10:57 23720 9

31.05.2014, 10:57
Публикации: 314 / 38
Трябва да си попълня картона на няколко активи и искам да попитам дали се ориентирам правилно.

Цитат на: 55
Чл. 55. (1) При определяне на годишните данъчни амортизации данъчните амортизируеми активи се разпределят в следните категории:
1. категория I - масивни сгради, включително инвестиционни имоти, съоръжения, предавателни устройства, преносители на електрическа енергия, съобщителни линии;
2. категория II - машини, производствено оборудване, апаратура;
3. категория III - транспортни средства, без автомобили; покритие на пътища и на самолетни писти;
4. (доп. - ДВ, бр. 110 от 2007 г., в сила от 01.01.2008 г.) категория IV - компютри, периферни устройства за тях, софтуер и право на ползване на софтуер, мобилни телефони;
5. категория V - автомобили;
6. категория VI - данъчни дълготрайни материални и нематериални активи, за които има ограничен срок на ползване съгласно договорни отношения или законово задължение;
7. категория VII - всички останали амортизируеми активи.

Имам влекач /tractor/ и полуремарке /semi-trailer/, които възнамерявам да ги поставя в категория 5.
Преди мен влекачите са водени в 5, но ремаркетата са в 3.
Бихте ли ме ориентирали кой е в грешка и от къде мога да се дообразовам по тази материя.
#1 | 31.05.2014, 11:32
Публикации: 128 / 5
И двете са в категория 5
#2 | 02.06.2014, 14:49
Публикации: 42 / 5
Влекачите в 5, а ремаркетата в 3. Аз така ги водя от около 10 г.
#3 | 02.06.2014, 14:57
Публикации: 81 / 4
Аз водя и двете в категория 5.
#4 | 02.06.2014, 15:04
Публикации: 42 / 5
Закон за движението по пътищата

§ 6. По смисъла на този закон:
12. "Автомобил" е недвуколесно безрелсово моторно превозно средство, което се използва за превозване на пътници и товари или за теглене на други пътни превозни средства.
Към автомобилите се приравняват и тролейбусите. В зависимост от предназначението си автомобилите биват:
.....................
б) товарни - за превозване на товари и/или за теглене на ремарке;
........................ .....

17. "Ремарке" е пътно превозно средство, предназначено да бъде теглено от моторно превозно средство. Към ремаркетата се приравняват и полуремаркетата.
18. "Полуремарке" е пътно превозно средство, което се прикачва към моторно превозно средство така, че част от него лежи върху моторното превозно средство и значителна част от неговата маса и от масата на неговия товар се носи от моторното превозно средство.
#5 | 02.06.2014, 15:08
Публикации: 42 / 5
И това:


Изх. № 24-30-47
Дата: 28.10.2009 год.

ЗКПО, чл. 55

Относно: прилагане на чл. 55от ЗКПО във връзка с категоризиране на данъчен аморти-
зируем актив „ремарке”
В ЦУ на НАП е постъпило Ваше запитване с вх. № 24-30-47/23.09.2009 г., в което поставяте въпрос, свързан с прилагането на чл. 55 от ЗКПО и по-конкретно в коя категория данъчни амортизируеми активи би следвало да се отнесат ремаркетата:
•   категория Ш - транспортни средства, без автомобили, чиято годишна данъчна
амортизационна норма е 10 %, или
•   категория V - автомобили, чиято годишна данъчна амортизационна норма е 25%.
В ЗКПО липсва легална дефиниция на понятията "автомобил" и "транспортно средство" за целите на чл.55 от същия закон, а съгласно чл. 46, ал.1 от Закона за нормативните актове (ЗНА) разпоредбите на нормативните актове се прилагат според точния им смисъл, а ако са неясни, се тълкуват в смисъла, който най-много отговаря на други разпоредби, на целта на тълкувания акт, на основните начала на правото на Република България. Според ал.2 на чл.46 от ЗНА, когато нормативният акт е непълен, за неуредените от него случаи се прилагат разпоредбите, които се отнасят до подобни случаи, ако това отговаря на целта на акта. Съгласно чл.37 от Указ № 883 за прилагане на ЗНА, думи или изрази с утвърдено правно значение се използват в един и същ смисъл във всички нормативни актове. Ако се налага отклонение от общоприетия смисъл на дума или израз, с допълнителна разпоредба се определя смисълът им за съответния нормативен акт. По този начин се постъпва и когато при прилагане на нормативния акт могат да възникнат съмнения относно смисъла на употребена дума или израз.
Липсата в ЗКПО на допълнителна разпоредба относно израза "транспортни средства" означава, че не се налага отклонение от общоприетия му смисъл. Същото се отнася и за понятието "автомобил".
В Закона за движението по пътищата (ЗДП), който съгласно разпоредбата на чл. 1, ал. 1 урежда изискванията към пътните превозни средства, е налице легална дефиниция на понятието „автомобил". Съгласно § 6, т. 12 от ДР на ЗДП "автомобил" е недвуколесно безрелсово моторно превозно средство, което се използва за превозване на пътници и товари или за теглене на други пътни превозни средства. В зависимост от предназначението си автомобилите биват:
а)   леки - за превозване на пътници, в които броят на местата за сядане без мястото на
водача не превишава 8;
б)   товарни - за превозване на товари и/или за теглене на ремарке;
в)   автобуси - за превозване на пътници с повече от 8 места за сядане без мястото на
водача;
г)   специални - с постоянно монтирана апаратура, съоръжения или машини, които не
позволяват използването им за други цели.

От друга страна ЗДП не дефинира понятието "транспортно средство", а борави с понятията "пътно превозно средство" и "моторно превозно средство". Ето защо за целите на ЗКПО е необходимо да се уточни съдържанието на понятията "автомобил" и "транспортни средства" в общоприетия им смисъл.
С оглед на гореизложеното и във връзка с подобен, възникнал в практиката въпрос, приходната администрация е отправила запитване до компетентния орган по прилагането на ЗДП с искане за разясняване на посочените понятия.
С писмо № ОД-16247/03.09.2003 г. Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" при Министерство на транспорта и съобщенията (понастоящем -Министерство на транспорта, информационните технологии и съобщенията) е изразила следното становище:
„ЗДП дава легално определение на понятието "автомобил". Считаме, че вложеният в определението, дадено с § 6, т. 12 от ЗДП смисъл е общоприетият смисъл на това понятие. В ЗДП не се използва понятието "транспортни средства", липсва и дефиниция. В редица подзаконови актове се дава определение на "транспортно средство", като разликата в дефинициите в различните актове се оправдава от целите на съответния нормативен акт. Общото в тези дефиниции е, че транспортните средства се определят като превозни средства, отговарящи на конкретни изисквания.".
От горното и на основание ЗНА, следва да се приеме, че "транспортно средство" е пътно превозно средство по смисъла на § 6, т. 10 от ДР на ЗДП. В този смисъл "транспортно средство" е всяко пътно превозно средство (съоръжение, придвижвано по пътя на колела и използвано за превозване на хора и/или товари. Към пътните превозни средства се приравняват трамваите и самоходните машини, когато се придвижват по пътищата.).
Съгласно § 6, т. 17 от ДР на ЗДП "ремарке" е пътно превозно средство, предназначено да бъде теглено от моторно превозно средство. Към ремаркетата се приравняват и полуремаркетата. Приемайки, че "транспортно средство" е пътно превозно средство по смисъла на т. 10 на § 6 от ДР на ЗДП, каквото се определя и ремаркето по смисъла на т. 17 на § 6 от ДР на същия закон, следва да се приеме, че последното е транспортно средство.

С оглед на гореизложеното следва да се направи извод, че за целите на чл.55 от ЗКПО посочените в запитването ремаркета попадат в категория ІІІ - транспортни средства, чиято данъчна амортизационна норма е в размер на 10 %.
#6 | 02.06.2014, 16:15
Публикации: 314 / 38
Страшно мерси за отговорите, които получих по темата.
#7 | 11.06.2014, 05:51
Публикации: 178 / 24

С оглед на гореизложеното следва да се направи извод, че за целите на чл.55 от ЗКПО посочените в запитването ремаркета попадат в категория ІІІ - транспортни средства, чиято данъчна амортизационна норма е в размер на 10 %.

 Писмо № 24-32-345 от 31.01.2008 г. на НАП

" ..... При отнасянето на данъчните амортизируеми активи (в случая влекачи и полуремаркета) към дадена категория се използва на Националната класификация на продуктите по икономически дейности (НКПИД-2003), утвърдена със Заповед № РД-07-242 от 13.12.2002г. на Председателя на Националния статистически институт.

Активите, предмет на настоящото запитване, са в обхвата на продуктовата номенклатура на сектор ВМ „Превозни средства" от НКПИД-2003. Пътните влекачи за полуремаркета са позиционирани с код 34.10.44 в раздел „Автомобили, ремаркета и полуремаркета", група „Автомобили и двигатели за моторни превозни средства", клас „Автомобили и двигатели за моторни превозни средства", продуктова категория „Товарни автомобили". В същия раздел на сектора, но в група „Каросерии за автомобили; ремаркета и полуремаркета", клас „Каросерии за автомобили; ремаркета и полуремаркета", продуктова категория „Ремаркета и полуремаркета; контейнери" са дефинирани в продуктова подкатегория с код 34.20.23 ремаркетата и полуремаркетата, различни от тези тип каравана.

Предвид на горното считаме, че при определяне на годишните данъчни амортизации влекачите за полуремеркета и полуремаркетата следва да се отнесат към V категория амортизируеми активи на чл.55, ал.1 от ЗКПО с максимална годишна данъчна амортизационна норма 25 на сто "



  ........................ ........................ ........................ ........................ .


адм. д. № 1447 по описа за 2007 АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД -ВАРНА " ОТМЕНЯ Ревизионен акт № 93/04.05.2007 година, издаден от главен инспектор по приходите при Териториална дирекция на Националната агенция за приходите, гр.Разград, потвърден сРешение № 396/05.07.2007 година на Директор дирекция “Обжалване и управление на изпълнението”, гр.Варна. при Централно управление на Националната агенция за приходите...........

".......................Като взема предвид функционалната връзка и зависимост между автомобилите и процесните активи, абсолютната зависимост на ползването на последните от автомобилите, съдът приема, с оглед и класификацията, дадена от "Единен класификатор на основните средства" /1997 г /, че активите с поредни номера 191-344 от данъчния амортизационен план на дружеството са правилно включени в една категория с автомобилите. Всеки един от процесните активи може да бъде експлоатиран единствено заедно с автомобил / лек, лекотоварен или товарен/, поради което представлява заедно с него едно функционално цяло. Определените с ревизионния акт амортизации са незаконосъобразни, поради което неправилно е коригиран данъчно признатия размер на разходите за амортизации и е намален декларирания размер на разходите за амортизации със сумата от 14322.56 лева, като е преобразуван счетоводния резултат на дружеството и е начислен допълнително данък по ЗКПО в размер на 2148.38 лева, със съответни лихви. В посочената част ревизионния акт следва да бъде отменен.
Съобразно изхода на спора и представените доказателства, Дирекция “Обжалване и управление на изпълнението” при ЦУ на НАП –Варна следва да заплати на жалбоподателя разноски в размер на 650.00 лева. "
   . ....."
#8 | 11.06.2014, 14:14
Публикации: 42 / 5
Абе не мисля, че някакъв класификатор на статистиката е по-меродавен от Закона за движение по пътищата, ама айде :) Освен това писмото на НАП, което постнах е по скорошно. От друга страна решението на съда си е решение на съда :) Въпреки, че не се знае какво би решил ВАС по този въпрос.

В общи линии всичко е неясно.  Някой ден някой ще си доказва в съда това което смята за правилно. Както обикновено.
#9 | 11.06.2014, 14:40
Публикации: 6411 / 1143
Azazel,
Аз мисля, че Вашият отговор на зададения в темата въпрос е меродавният. :good:
Публикуваното от tanqbgr ми се струва, че касае влекач и ремарке на ТИР.
Последни Теми
Последно в Новини
Намери ни във Facebook
Харесай нашата страница
Facebook.com/KiKinfo
и се присъедини към
ПРОФЕСИОНАЛНА СЧЕТОВОДНА ОБЩНОСТ
най-голямата счетоводна група