Неимуществени вреди:
Неправилно изчисляване на брутната заплата към минал предходен период:
- да се отчитат пропуснати ползи от % увеличена заплата в бранша заради инфлацията и увеличен трудов стаж;
- да се отчитат допълнителни възнаграждения за стимулиране и пропуснати лекторски часове;
- има ли друг член на семейството безработен или съкратен - това предполага приемане на всякаква работа по неотложно наложените (създадените) причини;
- стрес и разходи за търсене на друга работа; разходи за подаване на документи за работа - 70-120 лв. ако се изисква документ за обучение като охранител, или разходи за преквалификация за друга специалност - 500 лв. за огняр, поддръжка на парно отопление;
- намаляване на % трудов стаж при намиране на нова работа (по-нисък доход);
- пропуснати 6 заплати при пенсиониране ако е в предпенсионна възраст - последните 10 год. до навършване на пенсионна възраст.
Моля да направите сравнение между чл.328, ал.1, т.10а от КТ и чл.106, ал.1, т.6 от Закона за държавния служител – защо ранно пенсионираните (летци, миньори, военнослужещи, полицаи, танцьори) могат да работят като държавни служители до навършване на пенсионна възраст по чл.68 от КТ, а не могат да работят по трудово правоотношение, въпреки че са се преквалифицирали. Има длъжности по трудово правоотношение, които се заемат с конкурс или с предварителен подбор по документи и с интервю, a има и длъжности изискващи висше образование.
ЗАКОН ЗА ДЪРЖАВНИЯ СЛУЖИТЕЛ
Едностранно прекратяване от органа по назначаването с предизвестие
Чл. 106. (1) Органът по назначаването може да прекрати служебното правоотношение с едномесечно предизвестие в следните случаи:
5. (изм. - ДВ, бр. 95 от 2003 г.) при придобито право на пенсия за осигурителен стаж и възраст;
6. (нова - ДВ, бр. 46 от 2010 г., в сила от 18.06.2010 г.) при наличие на условията по чл. 68 от Кодекса за социално осигуряване, когато служебното правоотношение е възникнало след като назначеният държавен служител е придобил и упражнил правото си на пенсия.
Съгласно Закона за насърчаване на заетостта (В сила от 01.01.2002 г.- Обн. ДВ. бр.112 от 29 Декември 2001г., изм. ДВ. бр.7 от 24 Януари 2012г.) в § 1, т.31 от допълнителните разпоредби е уточнено понятието „професионална пенсия за ранно пенсиониране”:
Допълнителни разпоредби
§ 1. По смисъла на този закон:
31. (нова - ДВ, бр. 26 от 2008 г., изм. - ДВ, бр. 100 от 2010 г., в сила от 01.01.2011 г.) "Професионална пенсия за ранно пенсиониране" е пенсията, която се отпуска на лица, придо¬били осигурителен стаж при условията на първа и/или втора категория труд или от упражнява¬нето на определена трудова дейност преди навършване на възрастта по чл. 68, ал. 1 от Кодекса за социално осигуряване.
В КОНСТИТУЦИЯТА на Република България (Обн., ДВ, бр. 56 от 13.07.1991 г.) е записано:
Чл. 5. (1) Конституцията е върховен закон и другите закони не могат да й противоречат.
Чл. 16. Трудът се гарантира и защитава от закона.
Затова съгласно чл.18 от Закона за насърчаване на заетостта, в териториалната дирекция „Бюро по труда” може да се регистрира всеки български гражданин търсещ работа – безработни, заети, учащи, придобилите право на пенсия.
През 2012 година в Кодекса на труда са правени шест пъти изменения. В чл.328 от КТ няма текст, по който работодателят може да прекрати трудовите правоотношения с работници и служители навършили пенсионна възраст по условията на чл.68 от КСО, ако не са употребили правото си на пенсия (т.10 от чл.328 на КТ е изменена). Това означава, че те могат да работят пожизнено.
Каква е логиката на трудовото законодателство, когато 65-годишните работници могат да работят пожизнено, а 40-50-годишните трудоспособни, пенсионирани миньори, летци, военнослужещи и полицаи се дискриминират и лишават от правото на труд по чл.328, ал.1, т.10а от КТ, дори и ако имат подходяща гражданска специалност или са работили сходна работа? Трябва да се реши до кога да работят работници и служители навършили пенсионна възраст по чл.68 от КСО – не може да е пожизнено, или да се върне предишния текст на чл.328, ал.1, т.10 от КТ. Всички си вършат добросъвестно работата, но повече остават служители на работа, отколкото работници свързани с физически труд.