Работно облекло

16.12.2019, 16:55 17442 10

16.12.2019, 16:55
Публикации: 38 / 5
здравейте имам въпрос относно предоставянето на работно облекло на непедагогическия персонал . В случая това са ТРЗ, техн.секретар,библиотекар, огняр, 4 6бр. хигиенисти. Те всичките заедно не носят по смисъла на наредбата точно РАБОТНО облекло според мен не бих ги категоризирала като персонал изискващ носенето на такъв тип работно облекло. Практиката от няколко години /не моя/ е тези суми да се изплащат към РЗ без да са осигурителен доход. Възможно ли е да им бъдат удържани дължимите осигуровки и да бъдат третирани като социални разходи. Защото да даваме авансови суми и да търсят фактури - на базата малкото персонал ни мисля че ще се получи. Благодаря
#1 | 16.12.2019, 19:10
Публикации: 4605 / 786
Наистина, за някои непедагогически (административни) длъжности трудно ще се намери практическо или теоретично основание за получаване на работно облекло. Но пък в КТД пише, че им се полага такова за определена сума годишно. Затова се правят тези щуротии с фактурите. Не ме са правилни, но са най-близо до закона. Тази практика е масова и е от десетилетия. Просто директорите и счетоводителите са принудени от синдикатите. Подходът в КТД е неправилен - трябва да е водещо вида и броя на работно облекло, а парите - колкото дойдат.

В наредбата пише, че "не се допуска заменянето на работно и/или униформено облекло с пари", значи плащането на пари не става. Е, става, ако не го броите за плащане за работно облекло и не може да го отчитате за такова.
#2 | 16.12.2019, 20:38
Публикации: 38 / 5
Днес бях на обучение относно промени във вътрешните правила за РЗ. И там стократно повториха че КТД не е нормативен документ и съответните наредби по повод на всичко изписано са НОРМАТИВЕН документ. А добре, а как в програмата за ТРЗ е включен такъв код се питам аз. Програмата е еднаква за всички в общината и не можем да си добавяме ние допълнителни кодове.............Опред елено това с фактурите няма да успея да им го набия в главите, че трябва да се прави......идеята е как да си формулирам вътрешните правила за този вид разход, за да оправдая включването във начисленията и удържането на осигуровки. За мен най-логично е този вид да бъде описан като социален разход пак според КТД.......Може ли така?!
#3 | 16.12.2019, 22:37
Публикации: 4605 / 786
Според мен във вътрешните правила за заплати въобще няма място за работно облекло (и представително на учителите също). Все едно във ВПРЗ да пишете за хигиенните или канцеларските материали. Ако плащате нещо към заплатите хич не намесвайте понятието "работно облекло", защото директно нарушавате наредбата. Представителното на учителите също съветвам да не се смесва със заплатите, а да се дава и документира разделно.

Социален разход - ОК, но тогава влизате в 3-те процента за СБКО, а сигурно учителите няма да да съгласни. И ще са прави. Да не споменавам общото събрание, решение как да се ползва СБКО-то... абе, няма да стане.

Засега, най-правилният (и все пак не много коректен) вариент е с фактурите. Направете извадки от наредбата, от ПМС-то за СБКО-то и обяснете на директора. Все пак той/тя отговаря за правилното разходване на бюджета. Пуска заповед, определя за кои длъжности какво работно облекло се полага, срок, съхранение, максимална сума и т.н. и който иска носи фактури. Който не иска - съжале боку.

И да, КТД не е норматив, но е договор между две или повече страни. Ако във вашето училище имате синдикална организация - прилагате КТД... освен ако бюджета не ви стига.
#4 | 17.12.2019, 16:33
Публикации: 38 / 5
много благодаря за огромното съдействие и внасяне на яснота по проблема. На учителите е представително там се начислява с  отделен код към РЗ но не се начисляват осигуровки и данък. Проблемът е с непедагогическия персонал - там ТРЗ специалистите програмисти са заложили код в програмата за този вид облекло /работното само/ се начисляват осигуровки и данък. Тези правила за това изплащане и начина и времето ще ги опиша в отделни правила. В стара заповед от 2018,2017 цитират ДДС 23 от 2004г. и в заповедта на базата на която начисляват въпросните суми към РЗ е описано на кой какво му се полага и че са със срок за една година, което е добре. Но как са заобиколили наредбата за работното облекло. Намерих становище на НАП от 2011г., в което е описано, че може да се третира като социален разход, тогава когато не попада в обхвата и в приложение 1 на длъжностите които отговарят на изискванията за предоставяне на задължително работно облекло и лични предпазни средства с цел защита здравето на работещите. Просто споделям това, което съм изчела и това което виждам. синдикатите за този период от време вече 4-5год от както това се прави не са имали претенции - все пак тази сума е само за 8 лица а педагогическите специалисти са 51бр.
#5 | 17.12.2019, 21:26
Публикации: 4605 / 786
...Тези правила за това изплащане и начина и времето ще ги опиша в отделни правила.
Грешно е и може да ви създаде проблем.
Това, че в ТРЗ-програмата имало код, или пък това, че преди са плащали пари за работно облекло, с или без осигуровки, или пък че синдикатите са нямали претенции (като почнат да дават пари или да отговарят за разходите тогава ще могат да имат претенции) вас не трябва да ви интересува, защото вашата отговорност е от тук нататък (ако вие сте отговорния/главния счетоводител). Това, което мислите да правите е грешно, а е добре да почнете на чисто. Ама 8 лица щели да протестират - да протестират. Като дойде Сметна палата или друг контролен орган не викат чистачката или огняра, дето са протестирали за фактурите, викат счетоводителя да дава обяснения. Но - вие си решавате.
#6 | 17.12.2019, 21:46
Публикации: 38 / 5
Именно факта, че аз съм главния поражда това мое задълбочаване и изясняване на ситуацията. А статуквото в тази сфера трудно се бута и променя, но в края на краищата има и директор, който ще им нареди и ще носят фактури. Имам предвид, че ще опиша в отделни правила как да се случва изплащането като се водя от наредбата за работното облекло. Не смятам, че това е грешно, може би не се изразих правилно в предния пост. Тъй като касиера е и ТРЗ смятам да опишав правилата фактурите да бъдат издаванис платежно нареждане, а не в брой , за да не затруднявам касиера, не смятам че това ще породи проблем.....
#7 | 17.12.2019, 22:58
Публикации: 4605 / 786
Закупуването на работното облекло е същото като закупуването на канцеларски материали, например. Разликата ще бъде в това, че купувачът и получател на фактурата ще бъде чистачката (която е отишла да си купи дрехата), а не касиерката, която ходи за канцеларски. А строго теоретично, точно касиеркета (или домакинката) трябва да купува дрехите и да ги раздава на работниците, а не те самите.

Това с фактурите с платежно малко не го разбрах. Нали хората като отидат да купят дреха ще имат фактура с касов бон, който ще осребрят при касиерката? Мислите да дадете парите на хората по сметка, вместо в брой? Ако да, предлагам да не пишете такива неща в правилника, понеже ако някой път се наложи да дадете парите в брой ще сте го нарушили :)

В правилника може да пишете кой и как определя правоимащите длъжности, че се закупува от работниците, съобразно с техните физиологически качества, че се съхранява и почиства от тях, че след срока на износване не се връщат в училището (вече не е задължително да се отчитат задбалансово дрехите). Пишете при постъпване и при напускане какво се прави, че при постъпване се купува на сума, пропорционална на времето (което теоретично е неправило), а обикновено при напускане се връщат пари.
#8 | 18.12.2019, 11:48
Публикации: 38 / 5
точно така си го мислех и аз и се преборих и нещата се случват вече с фактури и отчитане. Теглят парите от банк на каса по списък се раздават на имащите право  и се отчита аванса с предоставена фактура за съответното полагащо се облекло. Разбутах статуквото и се гордея със себе си, че нещата ще се случват по правилния начин. Искрени благодарности от все сърце и продължавайте да помагате
#9 | 18.12.2019, 12:04
Публикации: 4605 / 786
ВЪТРЕШЕН ПРАВИЛНИК ЗА ПРЕДСТАВИТЕЛНОТО И РАБОТНОТО ОБЛЕКЛО

Раздел І. Общи положения

Чл. 1. При изпълнение на трудовите си задължения лицата от педагогическия персонал и главният счетоводител имат право на представително облекло.

Чл. 2. При изпълнение на трудовите си задължения лицата от непедагогическия персонал, с изключение на главния счетоводител имат право на работно облекло.

Чл. 3. Представителното и работното облекло се осигуряват за всяка календарна година по ред, определен в този правилник.

Чл. 4. (1) При постъпване на работа през календарната година лицата от педагогическия и непедагогическия персонал имат право на представително, съответно работно облекло на стойност, пропорционална на оставащите до края на годината дни.

(2) При постъпване на работа за определено време (срочен трудов договор) и срокът на трудовия договор е преди края на календарната година лицата от педагогическия и непедагогическия персонал имат право на представително облекло, съответно работно облекло за срока на трудовия договор. В този случай стойността на представителното и на работното облекло се определя пропорционално на срока на договора.

(3) Лицата от педагогическия и непедагогическия персонал, който работят на непълно работно време, имат право представително или работно облекло пропорционално на продължителността на работното време. Пълното работно време е с продължителност осем часа на ден.

Чл. 5. Стойността на работното и представителното облекло за една календарна година се определя със заповед на директора, в размери, посочени в Общинския колективен трудов договор.

Раздел ІІ. Представително облекло

Чл. 6. Представителното облекло се осигурява на всички лица от педагогическия персонал и главния счетоводител.

Чл. 7. Стойността на представителното облекло се дава в пари, като изборът на облеклото се осигурява от всяко лице, съобразно благоприличието и деловия вид, съответстващ на служебното му положение.

Чл. 8. Стойността на представителното облекло се изплаща в началото на календарната година, след формиране на бюджета на .............. и получаване на субсидия.

Чл. 9. Лицата по чл. 6, които са получили представително облекло по раздел ІІ нямат право на работно облекло по раздел ІІІ.

Чл. 10. Лицата по чл. 6, които работят на повече от един трудов договор в .............. имат право на представително облекло само по основния трудов договор.

Чл. 11. При прекратяване на трудовото правоотношение през годината лицето по чл. 6 възстановява получената сума за представително облекло, установена пропорционално на неотработените месеци за годината, с изключение при прекратяване на трудовото правоотношение при смърт.

Чл. 12. За времето на неплатен отпуск, което съгласно чл. 160, ал. 3 от Кодекса на труда не се зачита за трудов стаж, на лицата по чл. 6 не се полагат средства за представително облекло, съответно следва възстанови получената сума за този период.


Раздел ІІІ. Работно облекло

Чл. 13. Работно облекло се осигурява на всички лица от непедагогическия персонал, с изключение на главния счетоводител.

Чл. 14. Работно облекло се осигурява, за да се запази личното облекло на лицата при извършване на възложената работа.

Чл. 15. Видът на работното облекло, по категории непедагогически персонал, и съобразно пола е следния:
..........(длъжност)............ – обувки, ботуши, панталон, пола, риза, блуза, сако, костюм, яке/палто;
.........
..........

Чл. 16. Работното облекло се осигурява за индивидуално използване.

Чл. 17. Работното облекло се закупува от търговската мрежа лично от лицата, съобразно индивидуалните им особености. За закупеното работно облекло се представя фактура/фактури. Стойността на закупеното работно облекло за всяко едно лице от непедагогическия персонал е тази по фактурата/фактурите, но не повече от посочената в КТД.

Чл. 18. Заменяне на работното облекло с пари не се допуска.

Чл. 19. Поради неъзможност на работодателя за съхранение и почистване на работното облекло в ............... то се съхранява и почиства от лицата, които го ползват.

Чл. 20. Срокът на износване на работното облекло е една година и започва да тече от 1 януари на съответната година, независимо, че може да е закупено преди началото на съответната година.

Чл. 21. След изтичане на срока на износване лицата от непедагогическия персонал не възстановяват работното облекло.

Чл. 22. При прекратяване на трудовото правоотношение през годината лицата от непедагогическия персонал възстановяват сума, пропорционална на оставащото време до изтичане на срока на износване, с изключение при прекратяване на трудовото правоотношение при смърт.

Раздел ІV. Преходни и заключителни разпоредби

Чл. 23. За необхванатите в този вътрешен правилник положения се прилагат Наредбата за безплатното работно и униформено облекло и Наредба № 14 от 16 ноември 2016 г. за представителното облекло на лицата от институциите в системата на предучилищното и училищното образование.
#10 | 18.12.2019, 12:55
Публикации: 38 / 5
невероятен/а сте благодаря сърдечно..... още веднъж
Последни Теми
Последно в Новини
Намери ни във Facebook
Харесай нашата страница
Facebook.com/KiKinfo
и се присъедини към
ПРОФЕСИОНАЛНА СЧЕТОВОДНА ОБЩНОСТ
най-голямата счетоводна група