ЕООД с висок капитал?

23.05.2012, 12:40 21222 17

23.05.2012, 12:40
Публикации: 4 / 0
Регистрирах ЕООД с 1000 лв капитал. Съветът на счетоводителя ми е да го увелича.
 
Кой вариант е по-удачен - да увелича капитала или да взема заем.
 Ако взема фиктивен заем, например от съпругата ми, то вноските по заема ще минават ли за разход на дружеството? Удачно ли е да се уговори лихва, макар и минимална? Как стои въпроса с ДДС при заем - знам, че имаше противоречива практика?
 
Ако увелича капитала, при несъстоятелност, ще отговарям ли с личното си имущество като физическо лице до размера на капитала или само с активите на дружеството?

Благодаря предварително на всички, които ще се включат с мнение!
#1 | 23.05.2012, 13:11
Публикации: 1959 / 1614
Администратор на сайта
При заем: Трябва да се приложи пазарната лихва, освен ако средствата не са допълнителни вноски по чл. 134 от ТЗ, за което както е записано там фирмата трябва да е на загуба и да има недостиг от парични средства.

Какъв е въпросът Ви за ДДС? Няма противоречива практика.

Относно размера на капитала: Съветът ми е поне да покрива първоначалните разходи, както и разходите или активите, които се предвиждат, докато фирмата започне да има приходи.

Отговорност: Съдружниците отговарят до размера на дяловете си, а отговорността на управителя е лична и неограничена.
#2 | 23.05.2012, 13:11
Публикации: 530 / 19
С колко желаете да увеличите капитала?
#3 | 23.05.2012, 13:30
Публикации: 825 / 178
Само да дапълня..
При заем от съпруг/а или каквото и да е лице, един ден, при ревизия ще му се търси произход на средствата, послужили за сделката.
Това упражнение данъчните много го обичат напоследък.

При увеличение на капитала със средства на съдружника/ците - пак ще има такова питане и доказване на средствата за тая операция..
#4 | 23.05.2012, 13:36
Публикации: 4 / 0
Бих избрал варианта със заем, дори и без лихва или с минимална такава, ако по-този начин отговорността ми в последствие би била ограничена до размера на капитала /1000 лв/.
Съпругата ми за 2011 е декларирала висок доход, за да вземе кредит - т.е. няма проблем с доказването на произхода на парите.
Фирмата ми сега ще стартира дейност  - нямам гаранция, че ще се получи и искам да огранича риска от загуби, доколкото е възможно - т.е. ако губя, да загубя вложеното във фирмата, а не имуществото на семейството ми.
Кети, бих искал да увелича капитала на 30 000 - 35 000лв.
#5 | 23.05.2012, 13:45
МамаБожка
Бих избрал варианта със заем, дори и без лихва или с минимална такава

За данъчни цели /нали така се казва, че всички работим за данъчните/, заема няма как да е без лихва, а лихвата е пазарна

да загубя вложеното във фирмата, а не имуществото на семейството ми.

Дружествата отговарят до размера на капитала си
#6 | 23.05.2012, 13:52
Публикации: 4 / 0

Отговорност: Съдружниците отговарят до размера на дяловете си, а отговорността на управителя е лична и неограничена.

Дружествата отговарят до размера на капитала си

Аз съм едноличен собственик и управител - как ще отговарям?
#7 | 23.05.2012, 14:12
Публикации: 1959 / 1614
Администратор на сайта
В качеството си на собственик на ЕООД - до размера на капитала.

В качеството си на управител, ето ви една интересна статия: http://www.newbusiness.bg/articles/view/665/upravitelite-otgovaryat-i-s-lichnoto-si-imushtestvo

Ако Ви интересува самото писмо на НАП упоменато в нея, ще го публикувам и него.
#8 | 23.05.2012, 14:16
Публикации: 530 / 19
Лично според мен, ми се вижда по-удачно да бъде оформено с договор за заем. Щом съпругата ви може да докаже дохода без проблем.
Лихва обаче задължително уговорете, за да нямат данъчните претенции че сте свързани лица и укривате доходи. Дори и да начислите 4-5% лихва около 1500 лв годишно. Вие ще я платите /уж/ на жена си. Тази лихва ще ви дойде на разход и ще си намалите фин. резултат. И общо взето ще е танту за кукуригу. Но така по-добре ми изглежда. Отколкото да увеличавате основния капитал. Защото каквото и да правите каквито и стелки да направите, после ако стане нещо ще ви искат капитала. А по-добре да си седи 1000 лв. Все пак можело е и с 2 лева да се регнете. Поне за мен това е по-добрият вариант.
#9 | 23.05.2012, 14:19
МамаБожка
Според чл. 145 от ТЗ управителят отговаря имуществено за причинените вреди на дружеството, но тази отговорност е отделна от отговорността към трети лица/ отговорността, която е до размера на капитала/ и тя се търси по общия ред... може да се нарече условно, че имаме 2 вида отговорност-тази която е към трети лица-до размера на капитала и тази която е към дружеството и евентуално ще се търси от дружеството към управителя
 
#10 | 23.05.2012, 14:37
Публикации: 1959 / 1614
Администратор на сайта
Кети, само не съм съгласна за разхода. Лихвата ще се регулира по слабата капитализация по всяка вероятност и няма да е данъчен разход.

Мадам Божка, има и отговорност за управителя по ДОПК (чл. 19, ал. 1), освен по чл. 145 ТЗ.

“Управителите на фирмите или членовете на органите им за управление са отговорни за задълженията на дружеството, ако не са подали декларация за данъците или за задължителните осигурителни вноски.

Такова е указанието на изпълнителния директор на Национална агенция по приходите (НАП) Красимир Стефанов от 30 юни, което бешепубликувано на Интернет страницата на агенцията и за което писахме в един от миналите броеве на NewBusiness.bg. Поводът да Ви занимаваме отново с тази тема е малко известният факт, че ако дружеството не притежава имущество или активи, които могат да послужат за погасяване на публичните му задължения, данъчните органи могат да изземат по съдебен път лично имущество на управителите на фирмите длъжници. Затова е изключително управителят на една фирма да е отлично запознат с правните последици от това да не се издължи на държавата или кредиторите си.

Както вече писахме, Росен Бъчваров, директор на пресцентъра на приходната администрация, обясни, че това не е нещо ново и този механизъм е в сила още от приемането на Данъчноосигурителния процесуален кодекс. Адвокати, които имат богата практика в сферата на търговското, фирменото и данъчното право, потвърдиха, че действително законите дават такова правно основание на НАП.”

Вярно, че става въпрос случаи с неподадени декларации, но все пак...
#11 | 23.05.2012, 14:50
МамаБожка
Тъй де Кате, ама аз чета това, което си сложила тук

Според експертите, за да се приложи чл.19 от ДОПК (който обяснява и въпросното указание), следва да са настъпили вреди за държавата и тези вреди да са резултат от

укриване на факти и обстоятелства,

които са довели до невъзможност да бъдат събрани задълженията на дружеството. Отговорността за чуждо задължение е част от правото и е жалко, че досега данъчните органи не са прилагали закона, коментират адвокати.

Добре е да уточним, че в указанията на изпълнителния директор на НАП изрично е казано, че такава отговорност за лицата, управляващи фирмата, може да се търси само ако са налице едновременно няколко условия: човекът да е укрил факти и обстоятелства, които са му били известни и по закон е бил длъжен да обяви пред приходната администрация. Другото е между неподаването на декларация за данъчни задължения и невъзможността те да бъдат събрани да бъде установена причинно-следствена връзка. В раздел II, т.2 от указанието на НАП е отразено, че става дума за

отговорност на физическо лице


 - управител или  член на орган на управление, което има право да представлява юридическото лице пред трети лица, защото само такова лице е в състояние да осъществи хипотезата на чл.19 ДОПК - да укрие факти или обстоятелства, отнасящи се до облагането. Само че в т.1  на същото указание не се внася яснота за член на какъв управителен орган става въпрос. Тук има над какво да разсъждават юристите, защото на практика и Общото събрание на акционерите на една банка е управителен орган, а ДОПК  не е много конкретен по този въпрос. А това си е сериозна вратичка.
По принцип НАП предявява претенции към личното имущество на управители на фирми, обявени в несъстоятелност, имащи данъчни задължения, които не могат да платят, защото не разполагат с парични средства или друго имущество.

така, че и това им указание пак търпи критика...
#12 | 23.05.2012, 15:03
Публикации: 530 / 19
За капитализацията е така,
ЗКПО чл. 43, ал. 1 Не се признават за данъчни цели в годината на отчитането им разходите за лихви в размер, определен за текущата година по следната формула:
 
НРЛ = РЛ - ПЛ - 0,75 x ФРПЛ, където:
 НРЛ са непризнатите разходи за лихви;
 РЛ са разходите за лихви, определени по реда на ал. 3;
 ПЛ е общият размер на приходите от лихви;
 ФРПЛ е счетоводният финансов резултат преди всички разходи и приходи от лихви.
 
(2) Непризнатите по ал. 1 разходи за лихви се признават за данъчни цели през следващите 5 години до изчерпването им в размер, определен за текущата година по следната формула:
ПРЛ = 0,75 x ФРПЛ + ПЛ - РЛ, където:
 
ПРЛ са признатите разходи за лихви;
 ФРПЛ е счетоводният финансов резултат преди всички разходи и приходи от лихви;
 ПЛ е общият размер на приходите от лихви;
 РЛ са разходите за лихви, определени по реда на ал. 3 за текущата година.
 (3) Разходите за лихви включват всички финансови (лихвени) разходи, отчетени по финансиране с привлечен капитал. В разходите за лихви не се включват разходите за:
 1. лихви по финансов лизинг и банков кредит, освен когато страните по сделката са свързани лица или лизингът, съответно кредитът, е гарантиран или обезпечен от или е отпуснат по нареждане на свързано лице;
 2. наказателни лихви за закъснели плащания и неустойки;
 3. лихви, непризнати за данъчни цели на друго основание в закона.
 4. (нова - ДВ, бр. 110 от 2007 г., в сила от 01.01.2008 г.) лихви и други разходи по заеми, които съгласно счетоводното законодателство са капитализирани като част от стойността на актив.
 (4) Когато счетоводният финансов резултат преди всички разходи и приходи от лихви е отрицателна величина, той не участва при определяне на размера на непризнатите и признатите разходи за лихви по ал. 1 и 2.
 
#13 | 23.05.2012, 15:04
Публикации: 530 / 19
Много задълбочихме, и на питащя му пищиса да чете, дайде сбито да му дадем съвет кое да направи.
Кой за кое е в случая?
#14 | 23.05.2012, 15:12
МамаБожка
constantina, с какво ще се занимава фирмата ви? аз също клоня към увеличаване на капитала, но кое налага увеличаването му, както сте написала 30 000 - 35 000лв.. каква дейност ще извършвате?
#15 | 23.05.2012, 15:28
Публикации: 1959 / 1614
Администратор на сайта
Няма проблем за мен с указанието на НАП. Всичко му е точно.

Ясни са ми формулките Кети, обаче когато съм имала заем от ФЛ в 90% не стигаме до признаването им за данъчни цели в следващите 5 години, затова не ги слагам в сметката в такива случаи първоначално.

А иначе "за кой за кое е в случая" - аз с първия си пост съм написала принципно какъв съвет даваме в офиса при такива случаи.

Относно размера на капитала: Съветът ми е поне да покрива първоначалните разходи, както и разходите или активите, които се предвиждат, докато фирмата започне да има приходи.

Освен това зависи от размера на сумите (малки или големи са те за конкретния бизнесмен). Зависи също  за какво е нужен заема, от конкретната дейност на фирмата, ако се вземе заем, кога се планира достатъчна печалба, за да се върне заема, ще има ли нужда от последващи заеми и тн... все управленски решения.

Ако constantina даде повече данни ще смятаме и мислим по-детайлно.
#16 | 23.05.2012, 21:09
Публикации: 4 / 0
Благодаря на всички за помощта и съветите! :flower:
Преди дни сключих договор за наем на ресторант. Това ще е основната ми дейност. Сума от 35 000 би покрила обзавеждането и част от оборудването.  Освен това ще имам плащания за атестация на аспирация, категоризация, удължено работно време, авторски права за музика, технологии и проекти, НАССР, наеми, заплати, осигуровки , трудова медицина и прочие, и прочие .... Така че капитал от  1000 лв няма как да ми стигне дори за старт 
#17 | 23.05.2012, 21:59
Публикации: 1959 / 1614
Администратор на сайта
Класика.
Направихте ли си бизнес план колко време ще е необходимо, за да избиете тези пари така да се каже? Какви приходи и какви разходи планирате да генерира Вашия бизнес за първите 12 месеца?

Освен това, ако случайно се поблазните да не чукате всичко на касовия апарат, то каса на червено и фиктивен заем от собственика са Ви гарантирани.

Пълен достъп в КиК Инфо
за 13.75 лв. без ДДС на месец при год. абонамент
По-бързо
По-удобно
По-сигурно*
Абонамент
Последни теми
Последно в Новини
Намери ни във Facebook
Харесай нашата страница
Facebook.com/KiKinfo
и се присъедини към
ПРОФЕСИОНАЛНА СЧЕТОВОДНА ОБЩНОСТ
най-голямата счетоводна група