НАЦИОНАЛНА АГЕНЦИЯ ЗА ПРИХОДИТЕ
Разяснение 24-31-91 от 28.08.2009
В ЦУ на НАП е постъпило Ваше запитване с вх. № 24-31-91 от 07.08.2009 г., в което поставяте въпрос, свързан с определяне на разходни норми на различни видове моторни превозни средства (МПС): леки автомобили, товарни автомобили, автобус и мотор, предвид обстоятелството, че същите не са посочени в Наредба № 3 от 25.09.1989 г. за нормиране на разхода за горива и смазочни материали на автомобилите и мотоциклетите.
Законът за корпоративното подоходно облагане (ЗКПО) не съдържа норми, които да регламентират реда за определяне на разходите за гориво и смазочни материали на МПС. За да бъде даден счетоводен разход признат за данъчни цели по реда на ЗКПО, най-общо същият следва да е документално обоснован и да е свързан с дейността на съответното данъчно задължено лице. Следователно по въпросите, свързани с определяне на разходни норми на МПС и по прилагането на Наредба № 3 от 1989 г. НАП не може да вземе отношение, поради това, че отговорът на същите е извън компетентността на изпълнителния директор на НАП, установена в разпоредбата на чл. 10 от Закона за Националната агенция за приходите.
Независимо от това определянето на размера на разходите за горива и смазочни материали е пряко свързано с правилното установяване на данъчния финансов резултат по реда на ЗКПО. С оглед на това в своята практика НАП е отправяла запитвания до съответните компетентните органи с цел изясняване на въпросите относно разходните норми на МПС и съдействие на данъчно задължените лица.
В свой отговор, изготвен през 2006 г., във връзка с отправено запитване относно действието на Наредба № 3 от 1989 г., министърът на транспорта изразява становище, че същата следва да се счита за мълчаливо отменена, поради отмяна на основанието, на което е издадена. Същото становище е застъпено и в писмо изх. № 04-09-12 от 21.04.2005 г. на Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация", като освен това е пояснено, че Република България е ратифицирала със закон присъединяването си към "Спогодба за приемане на еднакви технически предписания за колесни превозни средства, оборудване и части, които могат да бъдат монтирани и/или използвани на колесни моторни превозни средства, и на условия за взаимно признаване на одобрения, издавани на основата на тези предписания" (обн. ДВ бр. 1 от 2000 г.). Спогодбата е в сила от 21.01.2000 г. и според ИА "Автомобилна администрация"от същата дата са валидни и могат да се прилагат нормите, посочени в техническата документация на МПС, издадена от фирмата производител на колесното превозно средство.
Имайки предвид гореизложеното, както и липсата на специална регламентация в ЗКПО, изразявам становище, че нормата, посочена в техническата документация на съответното МПС, може да служи като разходна норма за съответния вид (модел, марка) МПС.
Предвид спецификата на извършваната дейност в дадено предприятие разходната норма може да бъде допълнително коригирана (увеличена или намалена). Корекцията следва да бъде съобразена с особеностите на изминаваните маршрути, атмосферните условия, както и други влияещи експлоатационни фактори, като по този начин се достигне до реалната разходна норма при отчитане спецификата на експлоатация за конкретното МПС. Следователно в случаите, когато предприятието е в състояние по безспорен, логичен и недвусмислен начин да обоснове различен реален разход на гориво от посочения в техническия паспорт на автомобила, то считам че няма нормативна пречка същия този разход да бъде признат за данъчни цели. Начинът за установяването на реалната норма на разход при различни експлоатационни условия, не може да бъде регламентиран, тъй като не могат да бъдат обхванати всички възможни хипотези за специфични експлоатационни условия предвид бързо развиващите се техника и технологии, както и поради тяхното многообразие в практиката.
ИЗПЪЛНИТЕЛЕН ДИРЕКТОР НА НАЦИОНАЛНАТА АГЕНЦИЯ ЗА ПРИХОДИТЕ:
/КРАСИМИР СТЕФАНОВ/