Разход за гориво и командировка

10.09.2013, 16:12 37548 11

10.09.2013, 16:12
Публикации: 288 / 6
Здравейте , имаме фирмен лек автомобил , с който работниците пътуват по време на командировка в чужбина  . Имам следните въпроси , по които се колебая:

1. След като е лек автомобила нямаме право на ДДС по фактурите , но имаме право да си отчетен разхода по фактурата издадена ни в чужбина в счетоводството .

2. За командировката трябва да имам заповед за командировка в чужбина , дневни пари , фактура за зареденото гориво там  и пътен лист.

Правилно ли са точки 1 и 2  и трябва ли горивото да го завеждам в сметка 302 и по пътни листа да го изписвам или директно на разход?
#1 | 10.09.2013, 18:36
Публикации: 6411 / 1143
От моята практика:
Не завеждам горивото по 302, а го смятам директно на разход според изминатия по пътен лист пробег, умножен по разходната норма и цената от фактурата.
При новите условия на пътуване с лични карти изисквам и заверка на заповедта от приемащата страна или от граничен пункт, за да се удостовери фактът на пътуването. Преди за това служеха печатите в международния паспорт.
Останалото е правилно и достатъчно за доказване на разхода. Според мен. :smile1:
#2 | 10.09.2013, 23:41
Публикации: 141 / 32
Според мен е по-правилно първо да се заведе горивото в с/ка 302.
Горивото е разход тогава и само тогава, когато е изразходвано.
Наличното в резервоара количество е материален запас.
Съмнявам се, че е изразходвано изцяло количеството, което е заредено в чужбина.
Преди тръгване на автомобила в резервоара също ще е имало известно налично количество гориво.
Аз с фактурата заприходявам горивото в с/ка 302, а на база пътните листи го изписвам като разход.
Директно като разход изписвам горивото, само когато рабтникът пътува с личен автомобил.

#3 | 11.09.2013, 07:57
Публикации: 12229 / 2276
Питам се до какво ли би довело това " голямо  прегрешение " да се изписва горивото направо през 601 вместо 302 сметка , ако същото се покрива и с издадените пътни листове ?  :smile1:
#4 | 11.09.2013, 10:52
Публикации: 2027 / 254
Ето хубав материал относно разходите във връзка с леки автомобили .


Данъчно третиране на разходите за леки автомобили

 
 
Лиляна ПАНЕВА
___________________

В редакциите на Закона за корпоративното подоходно облагане (ЗКПО) и на Закона за данъка върху добавената стойност (ЗДДС), които са в сила от началото на годината, дефинициите на понятието “лек автомобил” за целите на облагането по двата закона са различни. В ЗКПО е отпаднала квалификацията, възприета при облагането на доставките с ДДС, посочена в §1, т.18 от Допълнителните разпоредби (ДР) на ЗДДС, според която за лек автомобил се приема само този, при който броят на местата за сядане без мястото на водача не превишава 5.

За целите на облагането на доходите на лицата, чийто финансов резултат се формира по ЗКПО обаче, действащият закон е възприел (т.37 на §1 от ДР на закона) дефиницията на понятието “лек автомобил”, посочена в Закона за движението по пътищата (ЗДП). В резултат на това при формирането на данъчните резултати и тяхното третиране по реда на ЗКПО за лек автомобил се приема всяко недвуколесно безрелсово моторно превозно средство, използвано за превозване на пътници, в което броят на местата за сядане без мястото на водача не превишава 8 (чл.12, б.”а” от §6 на ДР на ЗДП). Посочваме изрично и изчерпателно източниците на нормативните разпоредби, от които произтича въпросната информация, тъй като промененото съдържание на понятието “лек автомобил” има съществено значение при данъчното третиране на разходите за превозни средства на данъчно задължените лица по ЗКПО. Промяната засяга и едноличните търговци (ЕТ), които при дейността си формират облагаем финансов резултат.

Как се третират данъчно разходите за поддръжка, ремонт и експлоатация на леките автомобили?

Нормативно разходите, определени като “ разходи за поддръжка, ремонт и експлоатация на превозни средства”, са посочени в разпоредбата на §1, т.39 от ДР на ЗКПО. Такива са счетоводно признатите разходи, за: горива, горивно-смазочни материали и други консумативи; резервни части; труд и ремонт, включително за бояджийски и тенекеджийски услуги; технически прегледи и паркинг, козметика и аксесоари. Данъчният режим на посочените разходи зависи от това за какво се ползват превозните средства, за които са направени разходите. Като обект на различен начин за данъчно третиране на разходите на юридическите лица и ЕТ, за собствени или наети леки автомобили, в разпоредбите на закона са определени и регламентирани няколко вида дейности и начини за употреба в т.ч.:

дейност по занятие, включително за административна и управленска дейност;
транспорт от местоживеенето до местоработата и обратно на работници и служители, или на лица, заети по договор за управление и контрол;
представителни цели;
лични нужди на собственика/съдружниците, управителя, лица от персонала или трети лица.
ЗКПО третира различно всеки един от посочените случаи. Какъв е режимът за облагане на всеки един от тях?

Облагане на разходите за леки автомобили, използвани за икономическа дейност
Разходите на юридическите лица и ЕТ, направени за експлоатацията, поддръжката и ремонта на леки автомобили, които се използват за тяхната икономическа дейност, се признават като разходи преди данъчно облагане. За да бъдат признати като такива, те трябва да се докажат с фактура за получените стоки или услуги, за които са направени, както и с документ - пътен лист, пътна книжка или др.под., който да доказва участието на автомобилите в конкретната дейност. В противен случай разходът няма да бъде документално обоснован и няма да бъде признат за данъчни цели, което ще доведе до увеличаване на счетоводния финансов резултат.


Облагане на разходите за леки автомобили, използвани за управленска дейност
Когато даден лек автомобил е ползван за управленска дейност, върху разходите за неговата експлоатация, поддръжка, ремонт и пр. се дължи ежемесечно 10% данък (чл.204, т.3 от закона). Данъкът се внася до 15-то число на следващия месец. В данъчната основа за начисляването му се включват само разходите, свързани с експлоатацията, ремонта и поддръжката на автомобила през дадения календарен месец. В нея не се включват евентуално направените през месеца други разходи във връзка с него ( като например разходи за амортизации, застраховки, такси, винетки и пр.). В случай че при даден ремонт на автомобила се получи застрахователно обезщетение, приходите от обезщетението се приспадат от размера на облаганите разходи до размера на извършените разходи за ремонта (чл.215, ал.1 от ЗКПО). Когато обезщетението се получи в месец различен от месеца, в който е извършен ремонтът, в резултат на което за някой месец се получи отрицателна данъчна основа, нейната отрицателна величина се приспада последователно от данъчните основи на данъка за следващите месеци до пълното изчерпване на размера є (чл.215, ал.3 от закона). Данъчната основа на данъка върху разходите за експлоатация на автомобили, които се използват както за икономическа, така и за управленска дейност, се определя на база съотношението на изминатите километри за двата вида дейности през месеца, за който се начислява данъкът (чл.215, ал.2, т.1 от ЗКПО). Като база за определяне на данъчната основа за разходите за поддръжка и ремонт на такива автомобили се използва съотношението на километрите, изминати с тях при извършването на управленска дейност към общоизминатите им километри през последните 12 месеца. Очевидно е, че ясното разграничаване на отделните видове разходи предполага ежедневно попълване на пътни листа, които доказват целите, за които са използвани превозните средства.


Облагане на разходите за леки автомобили, използвани за превоз на персонала
Разходите за леки автомобили, използвани за превоз от местоживеенето до работата и обратно на работниците, служителите и лицата, наети по договори за контрол и управление, се третират данъчно различно, в зависимост от това как са оформени. Когато са оформени като социални разходи в натура по реда на т.34 на §1 от ДР на ЗКПО, те се облагат с 10% ежемесечен данък, дължим до 15-то число на следващия месец (чл.204,т.2 и чл.210, ал.2 от ЗКПО). В случаите, при които не са оформени като социални разходи в натура, те се третират като разходи, несвързани с дейността и следва да се посочат в увеличение на счетоводния финансов резултат. Освободени от такова облагане са само неоформените като социални разходи, направени за автомобили, с които се извършва превоз на персонала по маршрут до труднодостъпни, отдалечени райони, без който данъчно задълженото лице не може да извършва икономическата си дейност.


Облагане на разходите за леки автомобили, използвани за представителни цели
Разходите за леки автомобили, използвани за представителни цели, се облагат с 10% ежемесечен данък. В ЗКПО липсва дефиниция на понятието “представителни разходи”, но като ориентир може да се ползва тази, дадена в чл.62, ал.1 от правилника по ЗДДС. Като такива, свързани с използване на автомобили, са посочените в тази разпоредба: посрещане и изпращане на гости и делегации, делови срещи и тържества, развлекателни мероприятия и екскурзии.


Облагане на разходите за леки автомобили, използвани за лични нужди на собственици, съдружници и други лица
Когато леките автомобили се ползва за удовлетворяване на лични потребности на собственици, съдружници, управители, лица от персонала или трети лица, разходите за тях се третират като несвързани с дейността и се посочват в увеличение на счетоводния финансов резултат по реда на чл.26, т.1 от ЗКПО.

Разходите за експлоатация, поддръжка и ремонт на собствените и наетите леки автомобили на кои данъчно задължени лица се третират данъчно по посочените начини?

Посочените режими за данъчно третиране на разходите за леки автомобили по ЗКПО се прилагат за разходите на юридическите лица и ЕТ, които формират данъчен финансов резултат. За юридическите лица, които се облагат с алтернативни данъци или са освободени от облагане с корпоративен данък, както и за ЕТ, които подлежат на облагане с патентен данък, ползването на леки автомобили за дейността на предприятието не е свързано с допълнително облагане.

Изключение правят само разходите им за автомобили, които са използвани за транспорт на работници, служители или лица, назначени по договори за управление и контрол от местоживеенето им до месторабота и обратно. Това са разходи по чл.204, т.2 от ЗКПО за заплащане на данък върху които като данъчно задължени лица са посочени “всички работодатели или възложители по договори за управление и контрол” (чл.207, ал.2 от закона). В тази връзка данъчно задължените лица по Закона за данъка за доходите на физически лица следва да обърнат изрично внимание на реда за тяхното облагане и за начина на оформянето като социални разходи, т.е. за оформянето им като такива предоставяни в натура или в пари.
 
#5 | 11.09.2013, 14:10
Публикации: 141 / 32
Питам се до какво ли би довело това " голямо  прегрешение " да се изписва горивото направо през 601 вместо 302 сметка , ако същото се покрива и с издадените пътни листове ?  :smile1:

Директно осчетоводявене на фактурата за покупка на гориво като разход е уместно само в този случай, когато цялото закупено гориво е изразходвано съгласно пътните листи.
Но какво се получава в края на годината?
Предполагам не си оставяте автомобилите с нулево количество гориво в резервоара.
Това означава, че в края на годината ще се получи несъвпадение на количеството гориво, заредено по фактурите и това, изразходено по пътните листи.
Т.е количеството гориво в резервоара ще сте го отчели като разход директно по фактурата, естествено няма да има пътни листи, защото не е изразходвано и така имаме данъчно непризнат разход. Може да се касае за само 5 л налично гориво, но ако имате примерно 10 автомобила и количество гориво в края на годината примерно 300л, то данъчно непризнатият разход си е вече цифра /около 630лв или 63лв невнесен данък/
#6 | 11.09.2013, 15:46
Публикации: 12229 / 2276
Ваня Чалъкова ,

Всичко това с остатъците на гориво е в случай на действителни такива. Не можем да създаваме правило по принцип извън реалността в дадена фирма. Ако имаме едно държавно предприятие, в което ще ми замерят остатъка от гориво при инвентаризацията от вътрешния контрол на учреждението - ОК. Обаче ако съм си изписала горивото до последния литър по пътни листове никой не може да ми вмени, че непременно имам остатък . И също така е въпрос на организация, която е индивидуална за счетоводството на всяко предприятие , как ще отчитаме горивото. А по отношение на финансовия резултат нямаме ощетяване на фиска като отчитаме горивото през 601 , когато това е и действителната сума за разход.
Някога в предприятията имаше по 10 счетита и тогава можеше и не през 302, а и да има 302 по автомобили даже - имаше кой да го прави поради предостатъчно време за работа. Днес едно счети е за всичко . :smile1:
#7 | 11.09.2013, 17:39
Публикации: 141 / 32
delphine,

права сте, че отчитането е въпрос на организация, но трябва да отразява вярно  и хронологично стопанските операции в предприятието.
Пак ще посоча, че аз виждам проблем по отношение на наличното гориво в резервоара на автомобила в края на годината.
Не мога да се съглася, че това количество е текущ разход.


Аз смятам, че този вариант без наличност в края на годината е идеалистичен и по-рядко срещан в практиката.
Поне в моята практика.   
Още повече, че няма как предварително да се знае дали цялото количество към края на годината ще е разходено или ще има някакъв остатък.
Ако има 5-6 автомобила как се постига резултат към 31,12 във всичките резерваори да има нулево количество.
Друг е въпросът, ако нагласяме пътните листи по фактурите, а не документираме истинските събития.

Ще онагледя размислите си с конкретен пример в цифри:

І, вариант:
Приемаме, че в началото на годината в резервоара наличното количество е 0 л.
- закупено гориво през годината: 320л
- разход по пътни листи: 320л
- налично количество в резервоар: 0л.
Можем директно да осчетоводим фактурите като разход, а не да завеждаме като материален запас.
Но трябва да прилагаме този начин на отчитане през цялата година и при сто процентова сигурност, че ще има пълно съвпадение на закупено и изразходвано гориво.



ІІ. вариант
Приемаме, че в началото на годината в резервоара наличното количество е 0 л.
-закупено количество: 320л
-разход по пътни листи: 310л
-остатък към края на годината: 10л.
Ако осчетоводявам директно фактурите  като разход ще имам наличен такъв за 320л, а по пътни листи ще имам изразходвано гориво 310л.
Останалите 10л как ще се обосноват документално като разход: имаме фактура/осчетоводена като разход/, но нямаме пътен лист за тях към 31,12.
Истина е, че никой не прави инвентаризация на горивото в резервоара в края на годината, наличността  се получава като разлика между закупеното и изразходваното количество.
В случая ще  има остатък и ако не присъства в с/ка 302 в оборотната ведомост към 31,12, то не сме спазили изискванията на ЗС, налице е фундаментална грешка: отразили сме неправилно наличност за разход.
Фактът дали е съществен този остатък като размер не променя нещата от гледна точка на ЗКПО.

Настпъва новата календарна година.
С останалите 10л в резервоара могат да се минат около 100км.
Изпращате работникът в  командировка до друго населено място на разстояние 20км /отиване и връщане общо 40км/.
В резервоара има достатъчно гориво и работникът няма да зарежда, издава си пътен лист за изминатите 40км.
 Имам следните въпроси в този случай:
1.При положение, че това гориво вече е осчетоводено директно като разход с фактурата за покупка през предходната година и го няма като наличен материален запас в счетоводството, стопанската операция, документирана с пътния лист  как ще намери отражение в счетоводстовто?

2. Счита ли се за документално обснован разходът за предходната година, когато закупеното гориво е 320л, а наличните  пътни листи доказват разход за  310л?

3. Ако работникът е командирован през предходната година година за извършване на определена услуга, то с разходът за гориво, свързан с командировката се намаля прихода от тази услуга. Отчели сме като разход по фактура цялото количество, дори и това което ще се използва в следващата година.
През следващата година е командирован за друга услуга, а използваното горивото сме го отчели като разход през предходната година, не през тази когато е реализиран прихода.
Не се ли нарушава принципът на съпоставимост на разходи и приходи?

4.Ако се окаже, че има остатък, а не присъства в с/ка 302 в оборотната ведомост към 31,12, то не сме спазили изискванията на ЗС, налице е фундаментална грешка: отразили сме неправилно съществуваща наличност към 31,12 като разход.
Фактът дали е съществен този остатък като размер не променя нещата от гледна точка на ЗКПО.


Когато работникът и командирован с личен автомобил, в заповедта за командировка се описва изминатия маршрут, км, разходни норми и т.н. Разходваното гориво се удостоверява пред работодателя именно с това описание и касови бонове от местата, където е зареждал.
В този случай горивото е директен разход на база заповедта за командировка и касовите бонове.
Няма пътни листове.

При фирмен лек автомобил мисля, че резервоарът на автомобил е своебразен склад за материални запаси, тъй като закупеното количество веднъж може да се изразходи изцяло, друг път може и да има остатък.  Този остатък трябва да има счетоводно отражение в оборотната ведомост към 31,12.
Не мисля, че можем да се позовем на довода, че знаем че цялото количество ще е разходвано и за това е отнесено по фактура като разход, а не като материал.

Дори и при ревизия, ако предоставите фактури за 320л, а имате пътни листи, доказващ разходи за 310л, ще ви се признаят за разход само тези 310л, а не цялото закупено количество. В такъв случай разликата от 10л ако не е материал, какво е?.

#8 | 11.09.2013, 17:50
Публикации: 12229 / 2276
" Пак ще посоча, че аз виждам проблем по отношение на наличното гориво в резервоара на автомобила в края на годината.
Не мога да се съглася, че това количество е текущ разход."


Аз не виждам да е невъзможно да няма наличност в края на годината , Ваня Чалъкова . :smile1:
Нека не изпадаме в подробности извън зададения въпрос , които съм сигурна , че всеки съобразява . Още повече, че въпросът беше за осчетоводяването на горивото и там е вече ясно, че даденото на разход гориво трябва да съответства на километрите , отразени в пътните листове независимо дали е осчетоводено през 302 или директно през 601.  :smile1:
#9 | 11.09.2013, 23:42
Публикации: 141 / 32
delphine,
Права сте.
Нека AAlex реши кой начин  на осчетоводяване е по-удачен, съобразно неговия/нейния  конкретен случай.
Просто исках да обърна внимение, че в случаите, когато зареденото количество не е изразходено изцяло през отчетния период, то  тогава не е правилно фактурата да се осчетоводи директно като разход по с/ка 601, а първо като материален запас по с/ка 302.
#10 | 09.01.2015, 00:10
Публикации: 49 / 2
Здравейте! Управителя командирова служителите си с такси, като таксиметровата фирма издава фактура за превоза с начислено ДДС, та въпроса ми е: в случая има ли право за приспадане на данъчен кредит?
#11 | 09.01.2015, 11:34
Публикации: 6411 / 1143
Да, има право :good:
Скрит текст :
Последни Теми
Последно в Новини
Намери ни във Facebook
Харесай нашата страница
Facebook.com/KiKinfo
и се присъедини към
ПРОФЕСИОНАЛНА СЧЕТОВОДНА ОБЩНОСТ
най-голямата счетоводна група