1
Проблемът с това обезщетение е, че клаузата, която предвижда забрана за наемане на работници на ответната фирма, е описана изрично като неустойка. От фирмата, която желае да наеме един от нашите работници, са готови да заплатят съответното обезщетение, но искат да стане чрез издаване на фактура от наша страна. Аз попитах каква е правната логика при положение, че чл. 84 от ППЗДДС изрично посочва, че за документиране на неустойки данъчен документ не се издав. Попитах нашите счетоводители, те също ми потвърдиха, че може с фактура и че даже и с ДДС. Поразучих въпросът и виждам, че и НАП имат становище, с което потвъждават, че за неустойки не се издава фактура. Затова и въпросът бе насочен към вас - счетоводителите, каква е вашата практика в такива случаи. Нямам против да го минем и като някакъв вид услуга (примерно комисионна или нещо такова). Въпросът е, че обезщетението е 5 цифрена сума и не ми се иска да давам излишни поводи на служителите на НАП да душат наоколо ни.
2
Данъци и счетоводство » Re: Осчетоводяване на обезщетение за наемане на работник.
03.07.2023, 17:12Клаузата е част от рамков (търговски) договор, а не от трудов. Предмет на клаузата е бездействие, при нарушението на което, се дължи неустойка в Х размер. Дали е нищожна, съдът ще реши ако се наложи. Тук работникът не е страна и водещ е принципът за свобода на договарянето. Разбирам от къде произтича аргументът Ви и смятам, че има резон да се обсъжда. Въпросът ми обаче беше как ще се осчетоводи. Благодаря Ви все за включването!
3
Данъци и счетоводство » Re: Осчетоводяване на обезщетение за наемане на работник.
03.07.2023, 12:22Не се издава фактура, има текст за такива случаи в ППЗДДС.
Документиране на неустойки и лихви с обезщетителен характер
Чл. 84. За документирането на неустойките и лихвите с обезщетителен характер не се издава данъчен документ, а същите се документират с издаване на документ, удостоверяващ плащането им.
Благодаря за отговора, колега! Ще погледна и релевантната практика по въпроса. Поздрави!
4
Данъци и счетоводство » Re: Осчетоводяване на обезщетение за наемане на работник.
03.07.2023, 11:50Що с фактура? За мен не е правилно. Но пък и едва ли данъчните, ще направят проблем. Кой да знае. А и ддс ли ще има?
Осчетоводяванията обикновенно са дебит и кредит, какво да следва не ми е ясно.
Аз не мисля, че трябва да мине с фактура, така са предложили от другата фирма на управителя ни. По отношение на ДДС - мисля, че не трябва да се дължи, тъй като обезщетенията и неустойките не попадат в данъчната основа.
Струва ми се, че сякаш ще е най-добре да се направи един първичен счетоводен документ вместо фактура (мисля си да нещо като уведомление/ протокол за изпълнение на съответната клауза от договора).
5
Данъци и счетоводство » Осчетоводяване на обезщетение за наемане на работник.
03.07.2023, 10:27Здравейте!
Дружеството ни е сключило договор за изработка с друго дружество. Една от клаузите по договора урежда, че ако служител на едната фирма започне работа в другата фирма, последната дължи обезщетение. То ще се изплаща чрез фактура. Въпросът ми е как следва да се опише във фактурата това обезщетение и как следва да се осчетоводи? Благодаря предварително!
Дружеството ни е сключило договор за изработка с друго дружество. Една от клаузите по договора урежда, че ако служител на едната фирма започне работа в другата фирма, последната дължи обезщетение. То ще се изплаща чрез фактура. Въпросът ми е как следва да се опише във фактурата това обезщетение и как следва да се осчетоводи? Благодаря предварително!
6
Данъци и счетоводство » Счетоводителят не е водил счетоводство над година
07.06.2022, 12:58Здравейте!
Днес ми съобщиха за следния казус. Счетоводител обслужва ЕООД, на което се оказва, че в продължение на над година не е водил счетоводство за заплати и осигуровки. Хората са притеснени, защото дължат няколко хиляди лева данъци. Въпросът ми е, какви са вариантите за ангажиране отговорността на счетоводителя за неправомерните му действия. Признава си сам, че цяла година не е водил счетоводството както трябва.
Благодаря на всички включили се!
Днес ми съобщиха за следния казус. Счетоводител обслужва ЕООД, на което се оказва, че в продължение на над година не е водил счетоводство за заплати и осигуровки. Хората са притеснени, защото дължат няколко хиляди лева данъци. Въпросът ми е, какви са вариантите за ангажиране отговорността на счетоводителя за неправомерните му действия. Признава си сам, че цяла година не е водил счетоводството както трябва.
Благодаря на всички включили се!
7
Данъци и счетоводство » Приспадане на данъчен кредит по чл. 70, ал. 3, т. 2 ЗДДС
11.05.2022, 13:59Здравейте, колеги!
Млад юрист съм и имам следния казус: Преди седмица един от клиентите ме попита дали има начин, по който да покрива разходите за гориво на служителите си по трудовите им договори. Следовално, аз предложих това да става като социална придобивка по смисъла на чл. 294 КТ под формата на някаква сума пари всеки месец. У мен се зароди въпросът дали ще може да се приспадне данъчен кредит по смисъла на чл. 70 (3), т. 2 ЗДДС.
Идеята ми е следната: Работодателят предоставя парична социална придобвика, да речем в размер от 100 лв. всеки месец, като за нуждите на счетоводството ще му изготвя образци на пътен лист и отчет за разход на горивото. Работниците усвоят парите и предоставят на работодателя фактури + пътен лист и отчет за горивото.
При такава ситуация би ли могъл да си приспадне данъчен кредит върху разхода за гориво с аргументът, че е предоставено на работниците като социална придобивка във връзка с основната икономическа дейност на ЮЛ?
Благодаря предварително на отзовалите се!
Млад юрист съм и имам следния казус: Преди седмица един от клиентите ме попита дали има начин, по който да покрива разходите за гориво на служителите си по трудовите им договори. Следовално, аз предложих това да става като социална придобивка по смисъла на чл. 294 КТ под формата на някаква сума пари всеки месец. У мен се зароди въпросът дали ще може да се приспадне данъчен кредит по смисъла на чл. 70 (3), т. 2 ЗДДС.
Идеята ми е следната: Работодателят предоставя парична социална придобвика, да речем в размер от 100 лв. всеки месец, като за нуждите на счетоводството ще му изготвя образци на пътен лист и отчет за разход на горивото. Работниците усвоят парите и предоставят на работодателя фактури + пътен лист и отчет за горивото.
При такава ситуация би ли могъл да си приспадне данъчен кредит върху разхода за гориво с аргументът, че е предоставено на работниците като социална придобивка във връзка с основната икономическа дейност на ЮЛ?
Благодаря предварително на отзовалите се!