Българска фирма регистрирана по ЗДДС  получава от македонска фирма фактура със сума тотал - Услугата е  проучване на пазар в САЩ и свързавне с доставчици. Българската фирма е задължена да си самоначисли ДДС с протокол по чл.117 на основание ч.82 , ал.2 т.4 от ЗДДС. Това което искам да проверя е, че протоколът се отразява в двата дневника, но в дневника за покупки се отразява в кол.9 - цялата сума - сумата от фактурата и  ДДС като сбор , а в дневника за продажби в колона 9 и 10 и в колона 14 и 15 . Резултатът е вноска на ДДС . Също като при фактурите от Гугъл . Нали е правилно ?
Последно - да уточним . Да считаме, че получения дивидент - по-голям от достигнатата печалба за 2023 г. остова като авансов дивидент за 2024 година ?! И не се отразява в скрито разпределение на печалбаат, защото не е такова , а си е обложен и платен с данък дивидент,
Ще имаме печалба и през 2024 г. Да го оставим като разчет към 31.12 , а през 2024 г. да го преосчетоводим като авансов дивидент за 2024 г. Това ли имате предвид ?!
Здравейте!Имаме спор в офиса.Печалбата за 2023 година е 15000 лв.,авансово сме разпределили 20000 лв.Разликата от 5000 лв сме е обложили с 5 % данък дивиденти ,декларирали сме в декларация по чл.55 ,чл.73 и  по чл.92 в частта за скрито разпределение на печалбата.Трябва ли да преобразуваме резултата с тези 5000 лв и да ги облажим с 10 % данък печалба.Няма направени разходи ,изплатени са само дивиденти.
Ами , може би греша, щом в коментарите на "вещи по материята " лица  трябва да има договор и за личен труд, явно  може и би трябвало да има и заповед за командировка...
Възникнаха ми два въпроса : Единият е, че двама  съдружници  / СОЛ и двамата / в ООД, чийто предмет на дейност е събиране, обработка и продажба на диворастящи гъби , са си заплатили съответните суми в  подразделение на горските стопанства - 110 лв. за осигуряване, 30 лв. такса и 35 лв. алтернативен данък. Дружеството от м.октомври 2023 г. не работи и преустановихме дейността с подаване на съответните ОКД 5. От началото на м.май тази година започна събирането на гъби и при тази ситуация трябва да възобновим дейността на ООД-то. Реших, че поне за единият съдружник трябва да подадем ОКД 5. Получава се, че за него ще има осигуряване на две основания  - като събирач на диворастящи гъби и като СОЛ . Моля за коментар , колеги, правилно ли постъпваме. И вторият ми въпрос е във връзка с едно от последните заседания на НС , къде не успях да чуя изцяло - взе се някакво решение за тези гъбари и фирмите, които изкупуват гъби. До този момента не съм установила обаче точно какво ново се е случило в този бранш, имаше протести ...?!?!
Ами след като никой не взе отношение, аз разсъждавам така : САМО обслужването на лизинг не е активна икономическа дейност, така като банковите такси, при  съществуваща банкова сметка също  се считат, че не са база , за да се счита, че дружеството упражнява дейност. Затова ще преустановя дейността на дружеството с подаване на съответната декларация ОКД5.
Предполагам, че по същество въпросът е друг - дали СОЛ, водач на тежкотоварен автомобил може да има заповедза командировка - аз мисля - НЕ, и може ли да  му се начисляват командировъчни - ДА . Ето на каво се основавам :
"Ситуация от практиката: Дружество с ограничена отговорност извършва международни превози на стоки в ЕС. Няма наети лица по трудови правоотношения като шофьори. Единият от собствениците на дружеството сам извършва превозите и се осигурява като СОЛ. С решение на общото събрание съдружникът, който извършва превозите, получава възнаграждение за положения личен труд в дружеството. Има ли право на командировъчни пари съдружникът? Признават ли се командировъчните разходи за данъчни цели?
 
Отговор: Съгласно българското законодателство няма поставено ограничение за лицата, които могат да бъдат командировани на територията на страната или чужбина.
 
Съгласно чл. 5, ал. 1 от Наредбата за служебните командировки и специализации в чужбина, командироването в чужбина (какъвто е случаят) се извършва въз основа на писмена заповед. Това от своя страна означава, че съдружниците, които полагат личен труд, също имат право на командировачни пари, които се изплащат съгласно разпоредбите на Раздел III от Наредбата за служебните командировки и специализации в чужбина.
 
Съгласно чл. 33, ал. 1, т. 1 от ЗКПО командировъчните пари на управителите се признават за данъчните цели, при условие че управителят има сключен договор за личен труд и пътуването се извършва във връзка с дейността на фирмата.
Фирма "прекъсва" активна стопанска дейност, има договорен лизинг, който обаче със средства на собственикът  от друга трудова дейност ще  се изплаща, докато не се придобие лизинговия микробус.  При това положение  - можем ли да прекъснем дейността и да спрем осигуряването на СОЛ - собственикът на фирмата ЕООД ? Друго няма да се случва, такава е преспрективата .
Според мен въпросът не е пълен. Това, че сте пенсионер е едно на страна, но как си изкарвате прехраната  - работите по трудов договор или сте собственик на фирма, ЕТ, или нещо друго ?! Доуточнете, за да не Ви подведем...
Ако някой има опит , моля да сподели - ФЛ, което е подало документи в ТЕЛК е получило известие кога да се яви на комисия. След като излезе решението на  ТЕЛК, ще подаде заявление за пенсия в НОИ. Въпросът ми е решението за пенсия от кога ще влезе в сила - т.е. пенсията от кой период започва и от кога лицето ще се се зачита за пенсионер. Желанието на лицето е от тази дата / ? / евентуално да не внася пълните си осигуровки, а да се осигурява само за ЗО , като пенсионер.
Е, значи тогава на всяка цена  уведомете счетоводителя си за Вашите намерения и той ще Ви каже - може или не може - ако имате достатъчно нерапределена печалба това ще е дивидент , а с него следва и 5 %  данък, ако нямате печалба от минали години или дори от тази година - тогава си е заем , но и за него има особености - краткосрочен ли ще, ще го възстановявате ли , защото иначе си е скрито рапределение но  печалбата. Питайте счетоводителя си...
Имаше перспектива за облекчение на ЗП , от облагаемите доходи да се приспадат субсидии до 100 х.лв. ЕК трябваше да  потвърди тази промяна в ЗДДФЛ. Дали това се е случило ?
Надявам се с ваша помощ днес да приключа с този казус. Добре, ще отразя в Приложение 2 този доход, но по този доход няма никакви разходи документално. И тогава в Приложение , ще мога да включа личните осгуровки на ФЛ и с тяхното отразяване няма да има данък върху дохода. Ето това ми беше целта - да му спестя данък върху дохода, с приспадане на внесените осигуровки. Мисля, че това ще е решението.
Първо от ЕТ , вече не е възможно да издаде фактура, защото сме в 2023 г. , а по информацията от НАП си излиза автоматично зареждане на Приложение 3 , просто ако сега издаден фактура , напримерс друга цифра отпред 1 0000 .... , и подпълним прилож.2 , може би от НАп ще ни потърсят . Аз питах за осигуровките дали мога да приспадна от дохода за извършената услуга ?
Не мисля, че е грешка, че ФЛ , макар и да има ЕТ  е извършил услуга по граждански договор. За личния труд сте прав, моето вметване е грешно. Тук въпросът който поставям, при положение, че не еиздадена фактура чрез ЕТ , може ли от доходите по граждаския договор да си приспадне внесените осигуровки ?! Размислих и мисля, че не може да се приспаднат. Ако беше  издало лицето фактура , то това щеше да е дейност извън патента  обаче и при ГДД щяхме да подпълваме Приложение 7 за патентната дейности  приложение 2 за дейност извън патента като ЕТ . И осигуровките пак ли нямаше да се приспаднат ?! Доходът от патентната дейносте по-малък от от осигурителния доходо на  лицето..
Нещо не мога да си наглася с увереност пъзела  :smile1: ЕТ с фирма на патент , СОЛ, без личен труд, е извършил услуга към една институция и има доходи  като свободна професия с приложение 3 . От институцията са подали по чл.73 информация, че са му изплатили  доход 1800 лв. ,  но не са му удържали нищо - нито данък, нито са му внесли осигуровки. Лицето е млад човек, не е пенсионер.  Мога ли сега внесените осигуровки  като СОЛ да ги впиша в приложение 3 и да ги приспадна от облагаемия доход ?
А не се ли издава протокол и се самоначислява ДДС , отразява се с право на данъчен кредит и вдевника за продажби , това нали е ВОП ?
Колеги, получили сме от наши клиенти фактури с доставка на брашно, като доставката е с 20 % ДДС. Фактурите са от средата на м. юли. Какво да ги  правим ?! Ако ги осчетоводим така , с право но ДДС, което сме си и платили ?! Имаме ли нарушение ?!
В повечето случаи това е формален служител с лиценз, но без задълбочени знания .