Здравейте,
Издавам УП2, в който се включва и месец 09.2010 г. В този месец лицето е имало 2 дни неплатен, които се признават за стаж. През останалите дни на месеца лицето е осигурено на 1 990,00 лв. В упътването пише, че до 31.12.2010 г. за неплатения се взима МРЗ за страната за периода. Тогава МРЗ е била 240,00 лв., МаксОД 2000,00 лв. работните дни 20 т.е. за тези 2 дни 240/20*2 = 24 лв. трябва допълнително да му вдигна сумата. Но тогава минава тавана от 2000 и става 2014 лв., логично е да го огранича в УП2 до 2000 за месец 09.2010, но все пак питам така ли е ?
ако и в ДДС направят 50/50 и да не се пише пътен лист ще опрости доста нещата, за тези, които по принцип ползват веща за лични нужди.
Да не се наложи да сложите - Проверка по закона за адвокатурата - Това може ли да се прави от неадвокати ?
Австрийските авиолинии са, билета е до Централна Европа и 500 евро не е low cost по всеобщите разбирания, но бил купен по някакъв техен план, който изключвал връщане на пари, както и да е благодаря все пак за информацията.

Здравейте,

До сега не ми се беше случвало и въобще не се бях замислял, но ...
Купуваме самолетни билети за командировка на трима служители. 2 седмици преди полета един от колегите се разболява и не може да пътува. Съответно от авиокомпанията отказват да ни върнат парите за неговия билет и пием една студена вода, ще ни възстановят само летищните такси. Според ЗКПО, за да са документално обосновани разходите за сам. билети трябва да имам бордна карта, която естествено няма да имам. Но все пак това си е ситуация, която е напълно възможна в нормалната бизнес практика, аз сключвам договор за нещо не го изпълнявам по моя вина и някой ме санкционира с някаква глоба, такса и т.н. (не са държавни в случая), което си е признат разход по ЗКПО, защо да не мога да си призная "глобата"('частта от билета, която няма да ми възстановят), която ми е сложила авиокомпанията за това, че колегата не е пътувал ?
Здравейте,
Фирмата ни си сменя името от А на Б ООД, всичко останало включително БУЛСТАТ остават същите. Не смятаме да правим допълнителни споразумения, трябва ли обаче да има някакъв запис в трудовата книжка, че фирмата се е преименувала или е излишно и при следваш запис вече да пишем директно новото име ? По пътя на логиката при напускане не би следвало да разделям периода с новото и старото име, но все пак вие имали ли сте такива случаи ?
Благодаря за подробния отговор г-жо Крънчева. С две думи, това в което ни убеждаваха като мантра толкова време господа нападжиите(дори мисля че имаше и указание), че всички данъци и такси вкл. и тези платени от купувача се включват в увеличение на основата не е било така и то не от 29.01.2016, а по принцип.
Относно таксите платени от клиента винаги е имало съмнения, но от вашите разяснения относно т. 2 (поискани са от доставчика) разбирам, че и с таксите и данъците платени от продавача се увеличава само ако той ги поиска(фактурира) на купувача. Не ми беше ясно какъв смисъл се влага в "поискани са от доставчика", че доставчика си ги иска от клиента или че на доставчика някой му ги е поискал(за негова сметка), за да бъде извършена сделката например.
В такъв случай ако клиента и продавача се разберат, че си разделят държавните такси и нотариални такси и всеки си ги плати по отделно, не би следвало да възникне увеличение на данъчната основа.
Здравейте, ще продавам земя и стара сграда, като ще избера да бъде облагаема сделката, заради коефициентите и частичния кредит. Примерът е следния : Цена без ДДС земя и сграда 1000 лв. Делим си нотариалните такси, фактурирани на мен и купувача по 50 лв на всеки без ддс от нотариуса, Купувача си плаща за негова сметка 25 лв. местен данък за придобиване. Според вас като се съобразявам с новото изменение в ПЗДДС от 29.01.2016. Фактурата ми към купувача, как трябва да изглежда ? :
-основа 1000, ДДС 200, ЗА ПЛАЩАНЕ 1200
-основа 1000 +50 увеличение (моята част от таксите), ДДС 210, ЗА ПЛАЩАНЕ 1210

Данъци и такси, които участват при формиране на данъчна основа (Загл. изм. - ДВ, бр. 8 от 2016 г., в сила от 29.01.2016 г.)
Чл. 15. (Изм. - ДВ, бр. 10 от 2011 г., в сила от 01.02.2011 г., изм. - ДВ, бр. 8 от 2016 г., в сила от 29.01.2016 г.) Данъчната основа по чл. 26 и 27 от закона се увеличава с дължимите за доставката данъци и такси, когато са налице едновременно следните условия:
1. платени са от името и за сметка на доставчика;
2. поискани са от доставчика.
- ей това изречение не ми ясно какво означава - "поискани"???
Колеги, излезнали някакво писмо на НАП. При мен повечето сделки със свързани лица са за стоки, които в последствие продавам. На първо четене ми се вижда просто невъзможно да отделя себестойността само на тези стоки, че да го запиша като разход в тази справка. Да не говорим, че някои от тези стоки може да се продават и три години, да не говорим, че едни и същи стоки купувам както от свързани така и от други лица, как по дяволите да знам коя джъджка съм продал свързаната или не свързаната.
* Мая Митева e дипломиран експерт счетоводител, регистриран одитор
касаеща 2014 г., бе утвърден със заповед № ЗМФ-1607 от 19.14.2014 г. и обнародван в ДВ, бр. 1 от 06.01.2015 г.
С новия образец бе въведена част VI "Деклариране на взаимоотношения със свързани лица", която замени приложимото при декларирането за 2013 г. приложение №4 към годишната данъчна декларация.
Съгласно текста на утвърдената част VI за 2014 г. ще подлежат на деклариране: приходите и разходите по взаимоотношенията със свързани лица, както и вземанията и задълженията към тях. Това е и основната разлика спрямо декларирането за 2013 г., когато се боравеше с термина сделки, който термин бе възможно да не бъде свързан с възникване на приход и/или разход, а само с движение на паричен ресурс (например при наличие на парични транзакции във връзка с усвоявания и погасявания по съществуващи договори за кредит).

Важно е да се обърне внимание

на указанията към част VI, третиращи въпроса за установяване на момента/периода на свързаност.

- Приходите и разходите се посочват в таблицата на част VI от декларацията (ред 1 и ред 2), когато лицата са свързани към момента на признаване (начисляване) на прихода, съответно разхода съгласно действащото счетоводно законодателство. - Вземанията от свързани лица и съответно задълженията към свързани лица следва да намерят отражение в данъчната декларация в случаите, когато лицата имат статут на свързани към 31 декември на съответната година. На редове 3 и 4 в таблицата на част VI от декларацията се посочва салдото (остатъка) на всички вземания и/или задължения (по смисъла на счетоводното законодателство) към свързаните лица.През призмата на казаното по-горе ще посочим примери за начина на отразяване в част VI "Деклариране на взаимоотношения със свързани лица" на различни видове приходи/разходи и съответно вземания/задължения, породени от взаимоотношенията между свързаните лица:

- Декларират се разходите за възнаграждения във връзка с правоотношенията със свързани лица, приравнени на трудови по смисъла на §1, т. 26 от допълнителните разпоредби на ЗДДФЛ. Такива са: разходите за възнаграждения по договори за управление и контрол, сключени със собственици и разходите за възнаграждения във връзка с полагане на личен труд от собственици (съдружници, акционери и др.). При наличие на сключен договор за управление и контрол с лица, който управляват дружеството, но не са собственици на същото, разходите по такива договори не следва да бъдат декларирани в част VI от годишната данъчна декларация.

- При наличие на сключен трудов договор по Кодекса на труда със съдружник разходът и разчетът следва да бъдат декларирани. Независимо че взаимоотношенията между работодател и работник са изрично изключени, съгласно забележката в част VI "Деклариране на взаимоотношения със свързани лица" между тези лица е налична и друг вид свързаност, а именно по реда на точка 3 от §1 на допълнителните разпоредби на ДОПК.

- Декларират се задълженията/вземанията във връзка с допълните парични вноски по чл. 134 от Търговския закон. Не следва да се декларират самите парични транзакции във връзка с предоставянето и съответно връщането на тези парични вноски.

- Разходите за амортизации на активи, закупени от свързани лица, се декларират. Внимание, отразяват се начислените амортизации само за периода, през който лицата са били свързани.

Пример: ако при закупуването на даден актив лицата не са свързани, начислените амортизации до момента на възникването на свързаност не следва да се вземат предвид при декларирането. Ако при сключването на договор за покупко-продажба, както и при фактическото й реализиране, лицата са свързани, но впоследствие към момента на стартиране начисляването на амортизацията свързаността отпадне – то следователно разходите за амортизация не следва да намерят отражение в данъчната декларация.

- Декларират се разходи/приходи за лихви по заемни договори със свързани лица. В декларацията следва да намерят отражение съответните приходи и разходи за лихви за периода, през който е налична свързаност между лицата. Без значение е статутът на лицата към момента на сключване на договора или към момента на ефективното усвояване/погасяване на заема.

- Декларират се разходи за отписване на материални запаси (включително част от себестойност на продадена готова продукция и/или директната им продажба). В декларацията следва да намери отражение съответният материален разход за периода, през който е налична свързаност с лицето, доставчик на съответния материален запас. Без значение е статутът на лицата към момента на сключване на договора за доставка или към момента на самата доставка на материалния запас.

- Приходите от дивиденти се декларират. В случай, когато към края на съответната календарна година има неизплатен остатък по гласувано решение за разпределяне на дивидент, то този остатък следва да бъде деклариран като вземане от свързано лице в част VI от годишната данъчна декларация. Не се декларират изплатени дивиденти съгласно решения за разпределянето им. Разпределеният дивидент не представлява счетоводен разход. В случай, когато към края на съответната календарна година има неизплатен остатък по гласувано решение за разпределяне на дивидент, то този остатък следва да бъде деклариран като задължение към свързано лице в част VI от годишната данъчна декларация.

- Отчетените разходи за дейността по взаимоотношения със свързани лица следва да се декларират като такива в част VI от годишната данъчна декларация в момента на отчитането им като разходи съобразно действащото счетоводно законодателство. Следва да се обърне внимание на предплатените разходи, или така наречените разходи за бъдещи периоди, при които изходящият паричен поток не е от значение за данъчното им деклариране. За целите на данъчната декларация не следва да се взема предвид онази част от разхода, която е отложена за следващ период. Декларират се само разходите, който са отчетени и съотнесени като такива през текущия данъчен период.

- Декларират се провизираните разходи. В случаите, когато са налице разходи, които касаят текущия отчетен период (2014 г.), но за същите фактури са издадени в следващата година (2015 г.), то тези разходи следва да се начислят текущо през 2014 г. Така отразени, тези разходи следва да намерят отражение в част VI от годишната данъчна декларация за 2014 г.

- Декларират се вземанията и задълженията към края на 2014 г. в пълния им размер, независимо от датата на тяхното възникване и независимо от статута на лицата по време на възникване на съответния разчет. Необходимо условие за декларирането е лицата да са свързани към 31 декември на 2014 г. В случаите, когато лицата не са били свързани към датата на сделката, но към края на годината има наличие на свързаност, вземанията/задълженията подлежат на деклариране. В случаите, когато лицата са били свързани към датата на сделката, но към края на годината няма наличие на свързаност,  вземанията/задълженията не подлежат на деклариране в част VI от годишната данъчна декларация. Декларират се разчетите във връзка с участия в капиталовите дружества, като например вземанията по невнесени парични вноски.

Не се декларират в част VI за 2014 г. паричните потоци, породени от: погасяване и усвояване на кредитите; отпускане и възстановяване на допълнителни парични вноски; увеличения и намаления на капитала на дружеството; изплащането/получаването на дивиденти; плащания/постъпления от различни видове сделки с дълготрайни активи, материални запаси.

На практика се оказва, че при попълване на част VI "Деклариране на взаимоотношения със свързани лица" от годишната данъчна декларация следва да се направи обстоен преглед и анализ на всички разчетни сметки, използвани от дружеството.
------

* Мая Митева e дипломиран експерт счетоводител, регистриран одитор

Здравейте,
Ние сме търговско дружество извършващо изцяло облагаеми доставки. Помещаваме се в собствена офис сграда построена през 2008г. Пред самата сграда има сложен райграс, който колегата преди мен е завел като ДА и е амортизирал райграса, но не е ползвал ДДС-то по сделката, а разхода за амортизация е признавал. Тази година обаче райграса пожълтя и вече не става за нищо. Миналата година пък е амротизиран изцяло. Слагаме нов райграс + поливна система за него за 8 000 лв. без ддс. Въпросите ми са първо това въобще ДА ли е ? Имам ли право на ДК по ДДС и ДК по ЗКПО ? Третирания всякакви прочетох, в НАП във въпроси и отговори няма нито един такъв или подобен случай. Опитах се да намеря в ЗУТ чл. 18 някакво задължения за озеленяване при строежа на сградата и там е казано че при поземлени имоти уреголирани за застрояване с ПУП има минимална задължителна озеленана площ. Та се чудех ако се позова на това мога ли на това основание да си ползвам ДДС-то? Честно казано незнам каква е ст-стта на поливната система и на озеленяването отделно. Във фактурата са на един ред, няма оферти или нещо подобно.
Зачетох се аз във вашия казус, защото и аз ще имам продажба на кола. И ако влезна във вашия случай с продажна цена 45 000 с ддс, такси 2000 лв., според мен изчисленията трябва да изглеждат така : 45000+2000 = 47000/6=7833,33 - ДДС, данъчна основа 39 166,67. Във фактура съответно продажна цена 37166,67 + увеличения 2000, данъчна основа 39 166,67, ДДС - 7833,33, сума за плащане 45 000. Съответно в дневниците ще влезнат ДО 39 166,67 и ДДС 7833,33. В счетоводството вземане от клиента 45 000, приход 37 166,67, ДДС за внасяне 7833,33. Това нали при положение че купувача поема тези 2000 лв. разходи. А вие говорите за някакви преобразувания и т.н., къде бъркам ? По скоро неясно ми е като прилагам тази формула по чл 53 от правилника тези 2000 лв да речем че са изцяло от нотариални такси, те с ддс ли се включват във формулата или без ддс ?
За придобит или внесен автомобил по (чл. 70, ал.1, т. 4 ), както и за стоките или услугите са предназначени за поддръжката, ремонта, подобрението и експлоатацията на мотоциклети и леки автомобили по т. 4, включително за резервни части, комплектовка, горивни и смазочни материали (чл. 70, ал.1, т. 5)
 - съм съгласна, че НЯМА право на ДК.

Но за наетите автомобили защо да няма право на ДК?

Правилото за основна дейност, касае автомобилите и разходите по т. 4 и т.5, които са придобити и внесени, а не НАЕТИТЕ автомобили.

Явно ще чакаме указание, което да обясни че това, което го пише в ЗДДС всъщност означава друго.
добре, според теб, ако си наема лек автомобил и го използвам само за освободени сделки, ще имам ли право на  ДК? ако отговора на този въпрос ти е НЕ, значи и на моя въпрос за управленската дейност би трябвало отговора да е НЕ.
Да, има право на ДК. Но разходите, свързани с експлоатация на превозни средства, когато с тях се осъществява управленска дейност, се облагат с 10% данък.
Вчера на семинара на труд и право Калина Златанова е казала, че абсолютно нямам право, защото управленската дейност категорично не се приема за основна. И на това основание наетите леки автомобили за возене на управители, НЯМАТ право на ДК.
Колеги, разбрах че вече има право на ДК за нает лек автомобил от 2013. Въпросът ми е ако този нает лек автомобил се използва от управителя за т. нар. управленска дейност ще имам ли пак право на ДК?
Здравейте,

Някой наясно ли е как ще се процедира при следният случай. Имам извършена услуга от чужд ЮЛ на което съм длъжен съответно да удържа 10 % д-к при източника. Само че, аз не удържам данъка за негова сметка, а го плащам за моя сметка демек за сметка на платеца на дохода. В декларацията отзад изрично пише, че ако не си го удържал данъка за сметка на получателя, не подаваш декларация. Тогава как НАП-джиите ще разбират, че имам задължение за внасяне като не го декларирам с декларация(каквато явно е идеята от 2013 всичко да се декларира) ? т.е. винаги тази моя данъчна сметка ще си стои с напреведени пари....