Аз не се възмущавам, че има гилдия с лоби, а че това лоби на тази гилдия пречи на общественото развитие и занимава обществото с глупости. Вече май повече от година. Възмущавам се също, че Министерството на финансите е възложило работата по тази директива точно на тази гилдия, защото е ясно, че точно тя никога няма да позволи опростяване на правилата. Тази гилдия не можа да разбере, че сече клона, на който седи. Това са може би хората, които по времето на "соца" са писали методологията на счетоводството - не знам помните ли, ама си имаше точно разписана статия за всяка стопанска операция -  и сега си мислят, че може да стане пак същото, потънали в мечти за младостта си.

Дейността, която сте описали, докато сте търсили оферта, не предполага обществена значимост. 50-60 хиляди за две заети лица – 2 души едва си изкарват хляба, значи.
Относно разликата в офертите - нормално е. Да питаме ли Триумф защо продават бельо за 150 лв, когато в магазинчето до нас има за по 6 лв... Аз мога да си питам и да си говоря с приятелките по темата, но ОБЩЕСТВОТО това не трябва да го занимава. Трябва ли да има съюз на търговците на бельо - НЕ. Същото се отнася и за счетоводителите.
Счетоводството обслужва бизнеса. Като няма бизнес няма и счетоводство. А нашето счетоводно и данъчно и прочие законодателство пречи на бизнеса. Всякакви регулирани цени на нашия пазар, при нашите мащаби и обороти, е безумие. Вижте одиторите - сами си изяждат хляба, защото първо не предлагат никакъв полезен продукт, второ имат регулиран пазар. Ние вървим по този път. 99 процента от бизнеса само поради мащабите си изобщо не се интересува от отчети и така трябва да бъде. Ние отиваме и казваме: дай едни пари да ти направя едни сложни отчети, които на никой не са му притрябвали, ама закона ги иска. Еми естествено, че бизнеса ще търси ниска цена за нещо, което не му трябва. И ще търси други - незаконни - начини да се "оправя". Ние, счетоводителите, сме се нагърбили с всички идиотии по законите и не успяваме да обясним на бизнеса, че тези тъпотии са НАПЪЛНО ненужни и на държавата и бюджета и трябва да отпадат под натиска на обществото. Пример - смяната на касовите апарати и връзката с НАП, дето щеше да е ежедневна, ама друг път. Извън увеличените приходи на предлагащите касови апарати и връзка с НАП има ли и колко е прихода за бюджета от тази мярка и колко търговци минаха в черния сектор след въвеждането на тази мярка? Никой не пита и никой не отговаря защо платихме тази цена. И само това да беше...
Бъдещето на нашата професия ще го има ако настояваме за прости закони, никаква отчетност за малките фирми извън осигуровки, данъци по ЗДДФЛ и ЗДДС, и опростяване на начина на изчисляване, внасяне и отчитане на тези плащания към бюджета. Бизнесът/обществото не само трябва да знае за какво плаща, а и да вижда ПОЛЗАТА.

И това, което най-силно ме възмущава, е че света върви напред, а ние въртим едни стотинки и отчети и ЗАТЪВАМЕ в тъпотия  и мизерия. 
От Европейския съюз ВСЕ ОЩЕ ни махат: "Елате и вие тук в белия свят, хубаво е! Молим ви се!", но ние си шляпаме в калта и се чудим как да се "уредим" някак си, вместо да поработим, да потичаме, и да мръднем малко напред. А, да, за да стане това, обаче, трябва някои хора да "пуснат кокъла", и да дадем път на кадърните, напредничавите и работливите хора. Само такива хора могат да ни дръпнат напред.

Скрит текст :
Таймингът не е случаен, да не мислят, че като приключваме годината и захващаме измененията в новата, ще го проспим това.

Искам само да добавя, че хората, на които МФ е възложило внедряването на директивата, са само членове на ИДЕС - т.е. тези, които са най-много заинтересувани, да няма облекчение на отчетността.
В този смисъл резултатът не е изненадващ...

Най-големият проблем на проекта за закон и най-необяснимото в него е РАЗЛИКАТА между критериите за малки предприятия и критериите за одит - ЗАЩО Е ТАКА?
Очакван отговор - защото сме най-бедни и такива трябва да си останем.

На бизнеса - честито отпадане на графика за отпуските!
Да, аз като ви казвам, че се лобира в тази посока, някои не повярваха. А "проблемите в професията" в главата на Бойко Костов и за които говори са, че вероятно той желае всяка фирма от малкия бинес да му плаща за подпис върху елементарния си отчет, нещо като одита. Одита, от който сигурно 80% от фирмите, които са задължени да извършват, нямат нужда.

Работя предимно с чужди клиенти, също така съм член и на международна счетоводна организация Integra International и не мога да се съглася с него, че понеже сме непредставени международно и това е голяма беда за счетоводителите в България. Ясно лъсват лобистките им интереси, маскирани зад "загриженост за счетоводната професия".

Един от проблемите на счетоводството в България е повсеместното въвеждане на Международните стандарти и го дължим изцяло на ИДЕС, който бил единствената международно представена организация на професията в България. Сега го били отчитали като грешка, но след семинарите, изпитите и одитите, които "усвоиха". Смятам, че доста колеги си спомнят през какъв стрес преминахме тогава, и за какво?!?

Като се има предвид колко сме напред в България с технологиите, бизнеса и финансите, какви огромни корпорации имаме, какви новатори сме, как умело и експертно можем да дърпаме конците на счетоводните нормативи в международен план, наистина е голяма загуба, че не сме представени международно и счетоводителите. Дайте сега да се явим на изпити под егидата на ИДЕС и да завладеем света на счетоводството на тази планета!
Katya, ти хубаво искаш, обаче хората искат да направят далавера от всяко нещо. Както казах, Орешарски, Бомбашева и другите са си направо свързани лица.
Колкото и неприятно да ти звучи, каквото са решили ще си го наложат без да те питат, тез кръгли маси са, за да може хората да си въобразяват, че има реален диалог. Тях единственото, което може да ги спре, е ако от ЕС вземат да им се поскарат и ги заплащат, че ще резнат парите.
Обидните квалификации са си заслужини, аз тези хора ги познавам лично и мога спокойно да кажа, че са точно такива каквито ги описах.
По - скоро проблемът ти е, че отиваш на кръгла маса с надеждата да те чуят, а теб те канят за статист, при вече взети решения.
А най - смешното е, че хора като Бомбашева, дето дискутирате с тях, те нямат реална представа от модерно счетоводство, времето когато те реално са работили е било преди ДДС да бъде въобще въведено като данък. Просто работата е много жалка. Колкото до ИДЕС, там е очевадно че положението им е мизерно, няма достатъчно предприятия за ОДИТ, а трябва да лапат пари. Щото става като с вишето образование, завършваш счетоводство и контрол, даваш било 10 000 за обучение, и работя няма. Интестицията не се възвръща. Как ИДЕС ще имат нови клиенти (кандидат одитори), като и за сегашните няма работа и без това...Одитори много, тези дето реално изкарват пари от ОДИТ в големите градове са няколко имена и те са добре известни....
Друго си е да кихнеш 1000 лева, за да ти дадат тапия, за нещо, което и без това може да правиш без....

Прав сте, че нямат реална представа от нещата и са спънка. За всичко сте прав, но не ми харесва убедеността Ви, че нищо не може да се направи...
Все пак да се разбули воала на високата  нравственост и експертност на дес помага на каузата. Сега си давам сметка, че много колеги не са имали одит и срещи с одитори и сигурно страдат от някои заблуди по отношение на този институт и неговите членове.
Уважаеми колеги,

Чета всяка публикация по темата и искам да споделя:

1. Факт е, че се готви ....

Хубав ден и успешен финал на кампанията по годишното приключване! :smile1:

Така е. Намерих и аз подписката, благодаря. Много малко са подписалите...
Колеги, ако сте зависими от одитор в работата, можете да подпишете анонимно.
Колеги, макар в момента да сме заети с подаване на ГДД и подготовка на ГФО :), темата е важна! Според мен в гилдията и специално сред съставителите на ГФО има няколко групи. 1. Счетоводните предприятия 2. Щатни главни счетоводители 3. Колеги на свободна практика.  Може да има и друга група, вие ще кажете.
По отношение на 1 и 2 група регулацията и контрола на правоспособността е силен и ефикасен, защото става дума за пари и отговорности.
По-сложен е въпросът с 3 група. Особено когато колегите от нея не участват в първите две групи!
Според мен е хубаво да има регистър, като е достатъчно да се приложат дипломи и документи за трудов стаж. Аз например имам 2 дипломи- за бакалавър и магистър и съм съставител на ГДД, а в последствие и на ГФО, от 24 години. На изпити по данъчно право се явявам почти всеки ден, а със сигурност в края на всяка година...когато  променят законите :)  А иначе вземането на СЕРИОЗЕН изпит по данъчно право у нас е трудно, дори за преподавателите по право, като се има предвид бъркотията в нашето законодателство!

Направо се чудя как досега не сме се организирали да поискаме този регистър. Те затова ИДЕС си мислят, че могат "да ни вземат за мезе"...
Ирена, благодаря за изразеното мнение. Свържете се с мен на лични или по имейл, за да разменим контакти.
Здравейте Катя,

Колкото повече мисля по въпроса толкова повече виждам изхода в обединяването на колегите от професията около единно мнение по въпроса, което да бъде изразено публично незабавно.
Така от една страна ще можем да информираме бизнеса за възникващата реална възможност таксата за одит (в момента за някои) да се превърне в такса за съставяне на отчет за всички. От друга страна ще можем да изразим несъгласието на нашата професия с контролирането и ограничаването на достъпа до нея, узурпирано от фаворитизирана и самоназначаваща се група от "свръх" счетоводители.
Смятам, че в момента има достатъчно на брой колеги - придобили право по Закона за счетоводството да съставят отчети и такива, на които им предстои да придобият такова право - които биха подкрепили позиция против мераците на дес.
На който все още не му е станало ясно да му се изясни, че целта на тези изпити под егидата на дес не е разделяне на счетоводителите на кадърни и некадърни, работливи и мързеливи и прочие, а установяване на пълен контрол върху придобиването на професионални права и доходите в сектора. Каквито и други аргументи да се изтъкват, целта е достатъчно очевидна и по мое мнение повечето колеги я виждат.
В предаването, в което сте участвали, се споменава, че съставителите на счетоводни отчети трябва да останат 4000 от 15000 в момента. От къде накъде?! Кой и как изчисли, че 4000 субекта ще могат да съставят всички отчети в България? Наистина по силите на тези 4000 човека ли ще бъде това?! Дали всъщност 4000 субекта няма да прибират таксите, докато всички останали отново ще вършим цялата работа. Но и ние и бизнеса ще бъдем в ръцете на тези 4000, които ни е ясно, че ще работят по законово определени минимални тарифи, както и досега, и при условията на нулева конкуренция. Видяхме ги какво направиха с одиторската професия - превърнаха тази по принцип полезна за обществото дейност във формална и ненужна тежест за бизнеса. Ние, счетоводителите, работим за бизнеса, защитаваме интересите на бизнеса и съществуваме, защото сме полезни.
И т.н.
Не съм сигурна, че може да се организира бързо професионална организация на правоспособните счетоводители, затова си мисля, че ще е добре да се обединим около някакъв документ, специално за целта. Ако успеем, може би ще осъзнаем, че имаме интереси, които са общи и можем да се организираме за постоянно, пренебрегвайки конкуренцията и останалите ни противоречия.
Формата може да бъде например писмо до бизнес организациите, медиите, и други, към което колеги да се присъединяваме, без значение на членството ни в професионални организации.
Можем да помислим за популяризирането на проблема и изваждането на светло на обсъждането на промени. Аз все още не съм съвсем наясно как точно се случват нещата, кой, как и къде се събира, какво предлага, как точно го аргументира. Тези събирания могат да доведат до големи промени в сектора, засягащи цялата бизнес среда - от банките до търговията на дребно. Както в темата са посочили други колеги, наистина, не бива да стоим и да чакаме, докато решенията бъдат вземани на тъмно.
Принципно, както и други колеги вече се изказаха, и аз съм против промени - в счетоводния и данъчен сектор имаме нужда от стабилност, която да позволи и най-дребния бизнес да се ориентира в нормативите. Динамиката в законодателството също е резултат от действията на такива "свръх" счетоводители, които всяка година измислят подобрения в стремежа си към абсолютното съвършенство, с което ни вкарват в контролирания от тях хаос, с цел да им купуваме мъдрите писания и да посещаваме семинарите им по няколко пъти годишно.

Смятате ли, че АССП може да инициира подготовката на текст и представянето му пред широк кръг от счетоводители с апел да се присъединим?

От колега на колега се надявам да съберем многочислена подкрепа. Само в този сайт потребителите са над 100 хиляди.

Имам и някои други идеи, ще Ви пиша за тях отделно, изпратих Ви телефонния си номер.

Не искам да си налагам мнението, готова съм да подкрепя всяка инициатива по въпроса на АССП или друга организация или група колеги.

Ирена
Достатъчно е, че сте излязъл с позиция и адекватни коментари по темата, а не се скатавате като останалите хиляди просто четящи и скатаващи се колеги, които си въобразяват, че бурята ще ги отмине, или някой друг ще свърши тяхната работа да защитят работата си от опитите на шепа хора да сложат ръка на пазара. Смятам, че е важно да се чуе мнението на всички, защото в противен случай изглежда, че 20-30 човека са срещу организираната група на ИДЕС от около 1000 члена, която не се свени да сваля теми от форуми, да принуждава администратор на ФБ група да трие коментари по темата, за да наложат със силови методи пълно информационно затъмнение.
Освен всичко останало - не разбирам поривът да се прави чисто нов ЗСч, вместо да се коригира действащия в момента.
Подочувам от членове на ИДЕС, че ни подготвят и нови счетоводни стандарти.

Здравейте Мария и останалите колеги,

Вече имаше тема по въпроса във форума с анкета и там доста хора изказаха мнение.
Няма съмнение, че това е начин дес да продължават да получават редовни и добри приходи чрез насилствено законово налагане на техните НЕНУЖНИ услуги на голям брой клиенти. Те така съществуваха досега - разширявайки до безобразие обхвата на одитираните предприятия и окупирайки достъпа до професията им чрез вземането на изпити пред спорни капацитети и по хлъзгави критерии.
След като им се налага да се съобразят с европейските изисквания и не могат отново лобирайки на местна почва да си осигурят достатъчен брой одити, те се опитват да си запазят доходите по друг начин.
Не знам как да определя един от аргументите им, споделено тук от Катя, някакъв човек, който някога си, работил в някаква си счетоводна фирма и се изказал, че колегите там били некомпетентни, поради което да се правят изпити за всички счетоводители. Думата идиотски някак си не е достатъчна.
Но, наистина, какво да се направи?
Да, в организациите на счетоводителите не членуват всички счетоводители, но по този въпрос ми се струва напълно реално да има обединение на всички колеги. В АССП не мога да членувам, защото не покривам критериите им. Опитах се да намеря сайт на ССБ, но не намерих нищо. Ако това наистина ще помогне смятам, че ударно можем да се запишем в тези организации, ако трябва и по някакъв извънреден критерий с временна цел. Признавам, че досега не съм се интересувала от организациите и процесите на вземане на законодателни решения в нашата област, затова, моля, да ни ориентирате, как можем да покажем численост и единство на мнението.
Вие пишете за някакви форуми и фейсбук страници, в които се провеждат дискусии, които се използват като аргумент. Възможно ли е да кажете кои са те, за да се включим и ние - аз например?
По какъв друг начин, колеги, можем да покажем и защитим общата си позиция?
Защо в този спор не се получи подкрепата на бизнеса чрез техните организации? На бизнеса му е ясно отдавна колко ненужно широк е обхвата на одита в България и как единствената цел на този одит в повечето случаи е едни пари да сменят притежателя си, и ефект за бизнеса, фиска или който и да било друг - освен одитора - няма. Това съставяне на отчети е нова форма на одит. Опит да се съхрани привилегированото отношение на закона към едно почти излишно в България съсловие - дипломираните експерт счетоводители. И в случая експерт е наименование по закон. Бизнесът е естествения ни съюзник срещу дес.
Това трябва да бъде нашата позиция - тук очевидно не може да се твърди некомпетентност на професията, не ми е известно някъде да съществуват каквито и да било данни по въпроса, освен един одитор каза.
Въпросът е на дес да им се осигури отново по закон правото да получават от бизнеса едни пари. Изглежда доста добри пари щом толкова години си поддържат лобито и са склонни на такава наглост.

Като екстра мисля, че е добре да стартира дискусия за незабавно отпадане на ненужния задължителен одит на отчети на предприятия, които не са публични и дейността им не засяга обществения интерес.

Изпити, такси, лицензиране - само от представителна организация на счетоводителите, когато направим такава, когато и ако преценим, че са необходими.
Професията съществува отдавна, има средно и висше образование по нея, всякакви други начини на придобиване на права трябва да уважават досега съществуващите, докато съществуват. Т.е. докато има специалност в университетите - дипломата дава права. Ако ще се дават права с изпити - да отпадне нуждата от диплома.

Разполагам с доста свободно време и съм готова да съдействам с каквото е необходимо за тази кауза.

Ирена
В т. 17 попълнете 300. Вижте Закона за здравното осигуряване, както са Ви написали http://lex.bg/laws/ldoc/2134412800.
В т. 21 попълнете 128,57лв 450/21*6 - имате 6 дни с осигурителни вноски - 3 отработени и 3 болничен.
В т. 17 попълвате дохода, върху който се дължат здравни вноски за 15-те дни болничен с обезщетение от НОИ - 300 лв (420/21*15).
В т. 18 избирате 4,8.
В т. 21 попълвате цялата начислена сума на лицето - за отработените дни и за дните на болничен за сметка на работодателя.
В т. 22 и 26 избирате процентите за лицето.
В т. 29 попълвате сумата, която сте попълнили в т.21.
В т. 31 попълвате разликата между сумата в т. 29 и сумата, начислена за 3 дни болничен за сметка на работодателя.
В т. 31А попълвате удържания данък по ЗДДФЛ.
В т. 34 попълвате сумата за получаване от лицето (ако има доброволни удръжки те не се приспадат, а се записва полагащото се нетно възнаграждение след задължителните удръжки - осигуровки и данък).
" Според мен ДЕС трябва да решат - дали ще са ДЕС или ще са счетоводители."

Ами решили са го - искат и двете ! :smile1:

Не може хем нотариус, хем ЧСИ, хем адвокат, хем съдия...
Защото занижените критерии за вписване като одитор са причина днес да има толкова много одитори със съмнително ниво на знания... които обаче поддържат един безумно висок стандарт на живот, който искат да задържат и след 2016г.-когато все по-малко фирми ще имат нужда от техните услуги...

Не са само това причините. Не познавам ДЕС, който да си работи одитите. Въведоха 3-годишното робство, наемат си всяка година по няколко почти неопитни зайчета за без пари и не работят (с малки изключения). Според мен трябва да се въведе ограничение до колко часа работа може да поеме един ДЕС по одити и да им се позволява сключване на договори само за тези часове.  Ако сами си работят одитите може да се окаже, че са малко.
И аз съм на страната на разума, естествено. Какви изпити и регистри, само защото никой не иска да проверява правоспособността на съставителите.

Дали сте завършили това http://kursove123.com/component/content/article/34-front-page/76-kurs-schetovodstvo-vaucher.html?utm_source=etarget&utm_medium=cpc&utm_campaign=etarget или висше образование и имате 10 години стаж като главен счетоводител е все едно, така ли?
Другото, което също звучи идиотски е, че един ДЕС ще съставя отчет, който друг ДЕС ще заверява - за отчетите, които подлежат на заверка. Т.е. един ДЕС не стига, че станаха ДЕС връз ДЕС.
Според мен ДЕС трябва да решат - дали ще са ДЕС или ще са счетоводители, да се впишат в единия от двата регистъра и да работят само едното. Иначе има конфликт на интереси и се удря върху авторитета на професията им.
Освен това за таксата за вписване в регистъра - не виждам основание за такса. Този регистър се налага, защото НАП не са в състояние или не им се иска да проверяват отчети и съставители. Защо счетоводителите трябва да плащат за регистъра?
Лично на мен повече ми харесва идеята да има професионална организация на счетоводителите, която да съставя регистъра и да си следим сами за правилата. Тогава може да е с такса за членство.

Колеги, ако някой от вас се чувства непредставен (както прочетох по-горе), то да заповяда да се представи в АССП, да стане редовен или асоцииран член на Асоциацията и да изразява позицията си. Излезте, легитимирайте се с името си и фирмата си, в която и да е счетоводна организация и изказвайте позиции. Така по форумите анонимно е много лесно. Кой искате да ви представлява и как точно да стане това представляване?

Здравейте Катя, в светлината на тези събития как смятате, че АССП преставлява интересите на счетоводителите, след като е отворена само за предприятия, в т.ч. и за одиторски предприятия?
В този конкретен случай на чия страна е АССП?
предприятията, които задължително ще подлежат на одит ще са само около 300, а действащите одитори са поне 800

Присъединявам се към колегите, които се съмняват в компетентността на ДЕС-и, и предлагам във връзка с горното да се прелицензират ДЕС, а не счетоводителите.
Да и аз днес получих е-мейл ,че съм си внесла осигуровките-т.е че са постъпили суми.Не съм регистрирана по ЗДДС и този е-мейл не знам от къде го знаят.С ел.подписа ползвам друг е-мейл.Така ,че много се учудих като получих въпросния е-мейл.

В "Стандарт" пише, че са взели имейл адреси за контакт от годишните данъчни декларации.
Интересно е решението на НАП да разпространи тази информация първо (и доколкото виждам засега и само) чрез други медии при положение, че сайтът им nap.bg е изключително популярен.
Не може по електронен път. Потърсете някой адвокат да свърши работата.
Обяснете на лицето, че дохода, изплатен му през 2013 година, заедно с удържания от него данък, ще бъдат включени в служебната бележка за доходите, получени през 2013 година.
Лицето може да иска да бъде включен в тази, но закона изисква друго.
Регистърът по чл. 17 от Закона за платежните услуги и платежните системи е съвсем различен - намира се ето тук: http://bnb.bg/PaymentSystem/PSPaymentOversight/index.htm
Това е регистър на лицензираните от БНБ платежни институции.

Не конкретизирате от коя дата е въпросното писмо на НАП, но предполагам, че тълкува изискванията на Наредба Н-18 преди поправката в чл. 3 в сила от 24.6.2011г.
Наредба Н-18 Чл.3. (1) (Доп.- ДВ, бр. 49 от 2010 г., в сила от 29.06.2010 г.) Всяко лице е длъжно да регистрира и отчита извършваните от него продажби на стоки или услуги във или от търговски обект чрез издаване на фискална касова бележка от фискално устройство (ФУ), освен когато плащането се извършва по банков път или чрез наличен паричен превод, извършен чрез дружество, лицензирано да извършва дейност по налични парични преводи по смисъла на Закона за платежните услуги и платежните системи или чрез пощенски паричен превод, извършен чрез лицензиран пощенски оператор за извършване на пощенски парични преводи по смисъла на Закона за пощенските услуги

Относно това дали сметката в ПейПал се декларира в БНБ, отговорът на БНБ е да, трябва да се декларира.