ДМА или не

23.01.2014, 15:32 26268 23

23.01.2014, 15:32
Публикации: 85 / 1
ВИП АКАУНТ КОНСУЛТ ЕООД
Здравейте, колеги,

искам да попитам как процедирате с закупени активи, които са под прага, определен за ДМА сами по себе си, но като цяло, разгледани като група го надвишават значително. Например обзавеждането на един ресторант, или кафе /столове, маси и т.н/. Интересува ме по- скоро класифицирането им за ДАП. ДМА ли са това или не?
#1 | 23.01.2014, 16:00
Публикации: 6403 / 1130
За ДАП, данъчни ДМА са тези със стойност равна или превишаваща по-ниската стойност между прага на същественост, определен със счетоводната политика или 700 лв.
#2 | 24.01.2014, 12:17
Публикации: 85 / 1
ВИП АКАУНТ КОНСУЛТ ЕООД
Това ми е ясно, но ми се ще да заведа всички столове и маси и т.н като един актив в ДАП за да не трупам излишни данъчни загуби наведнъж. За счетоводни цели със сигурност така ще направя.
#3 | 24.01.2014, 13:52
Публикации: 65 / 3
Не са ДМА определено. Защо не си ги осчетоводите като разход в гр.60,
вместо да ги вписвате в САП и ДАП - само си създавате писане при попълване на ГДД, преобразуване и др.
#4 | 24.01.2014, 14:05
Публикации: 2027 / 254
Ако са под прага Ви в счетоводната политика , изпишете ги на разход в гр.60 и ги заведете задбалансово.
#5 | 24.01.2014, 14:14
Публикации: 6403 / 1130
Доколкото схванах, точно разходът притеснява колежката, а не как да заведе активи под прага на същественост  :smile1:
#6 | 24.01.2014, 17:44
Публикации: 85 / 1
ВИП АКАУНТ КОНСУЛТ ЕООД
Да, точно разхода ме притеснява, искам да го разсроча в счетоводството защото ми трябва печалба за кандидатстване за кредити, проекти и т.н. А сумата общо за цялото обзавеждане никак не е малка.Примерно да заведа един актив - оборудване - салон или нещо подобно в ДАП.   В САП твърдо ще го заведа като актив с нормалния му срок за ползване. Все пак това оборудване ще се ползва поне 3 години. Притеснява ме как ще погледнат на това НАП, при ревизия.
#7 | 24.01.2014, 19:12
Публикации: 6403 / 1130
Какво Ви притеснява? НСС-16 позволява като един актив да се заведе група активи стига той да може да бъде изведен от предприятието отделно от другите активи и да отговаря на определението за ДМА. Логично и напълно защитимо е да не се подменя отделен стол в ресторант, а всички заедно. Същото се отнася и за масите. Все пак бих посочила отделно всяка част от кухненското оборудване.
Това зависи от счетоводната политика, която се утвърждава от ръководството на предприятието.
Дори си мисля, че ако заведете актив "комплект от 40 стола" не е необходимо да преобразувате финансовия резултат с данъчните амортизации, стига да не превишават 30%, ако ги отнесете в категория ІІ.
#8 | 24.01.2014, 19:55
Публикации: 85 / 1
ВИП АКАУНТ КОНСУЛТ ЕООД
Това точно исках да чуя и от някой друг.))) Благодаря!
#9 | 24.01.2014, 20:58
Публикации: 11956 / 2182
Само да попитам - ако в бъдеще купите за ресторанта примерно едно огледало или количка за сервиране ще увеличите ли с него / нея  стойността на така създадения вече от Вас ДМА , включващ различните части на първоначалното  обзавеждане ? Или ще го дадете на разход, ако е под прага на същественост ?
#10 | 24.01.2014, 21:18
Публикации: 85 / 1
ВИП АКАУНТ КОНСУЛТ ЕООД
Не разбира се, но при 70 стола по 150 лв. на обща стойност 7500 малко по голям е ефекта върху резултата. да не говорим че има и маси, които са още по скъпи. Обзавеждането в случая ми струва 12000 лева. Говоря само за маси и столове, не говоря за някакви единични активи като огледало или количка. За счетоводни цели е крайно неизгодно да се изписват наведнъж, ще "изяде половината печалба".А банките искат печалба, лизинговите къщи също. Затова търся решение, да запазя печалбата.И си мисля, че бюджета няма да ми се разсърди за внесения в повече данък, но знае ли човек......
#11 | 24.01.2014, 22:21
Публикации: 4393 / 734
А ако някоя хубава вечер надъхана компания изпочупи 2 маси и 15 стола какво става с тези два ДМА "маси" и "столове"?
#12 | 24.01.2014, 22:37
Публикации: 100 / 20
A закупуването на нови столове кьм ДМА ли ще отнесете или ще е ремонт , ако имате счупени примерно ?
#13 | 25.01.2014, 09:13
Публикации: 1884 / 384
А може би трябва да определите по-нисък праг на същественост в счетоводната си политика? Щом едни столове и маси "събарят печалбата". Колегите се опитват да ви кажат, че рано или късно ще приложите "двоен стандарт" за признаване на ДМА.  И тогава зависи в каква посока ще са изкривяванията на резултата, за да са интересни на проверяващите. А и става въпрос за принципи! :smile1:
#14 | 25.01.2014, 10:02
Публикации: 11956 / 2182
 :wave:

create изрази в прав текст това, което се опитвахме да подскажем може би всички в последните постове  - важното е да има еднакъв подход към въпроса по принцип, а не веднъж една да е актив, а друго разход според търсения финансов резултат........ :smile1:
#15 | 25.01.2014, 10:55
Публикации: 6403 / 1130
Това сме го изказали и преди последните постове :smile1:

Това зависи от счетоводната политика, която се утвърждава от ръководството на предприятието.

Всички сме наясно, че трябва да има съпоставимост на финансовите отчети на предприятието за различните периоди от време, за да могат да се установят тенденциите на развитие на неговото финансово състояние, резултати и парични потоци. Ето защо за всеки период се прилага една и съща счетоводна политика, освен ако няма промяна в счетоводната политика, която се изисква от конкретен стандарт или разяснение или води до представяне на надеждна и по-уместна информация за финансовото състояние на предприятието.

Колкото до конкретния случай, действително сумата за обзавеждане е значителна и тъй като мебелите очевидно не са за еднократна употреба, като се абстрахираме от единичната цена, те представляват дълготраен актив по останалите признаци. Хипотезите за пиянски компании, които трошат половината маси и столове ми изглеждат извън същността на дискусията.

#16 | 25.01.2014, 11:13
Публикации: 100 / 20
" Хипотезите за пиянски компании, които трошат половината маси и столове ми изглеждат извън същността на дискусията."       Всъщност тези хипотези поставят съвсем сериозни въпроси по темата , които питащата надявам се ще разбере......
#17 | 25.01.2014, 12:35
Публикации: 6403 / 1130
При потрошаване на значителна част от мебелите, едва ли ще заменят само повредените. Имах предвид, че нормално заведение няма да заменя един модел столове с друг. Това и в къщи не го правим - подменяме всички столове, ако има един-два изхабени, нали? :smile1:
#18 | 25.01.2014, 15:29
Публикации: 85 / 1
ВИП АКАУНТ КОНСУЛТ ЕООД
Благодаря много на отзовалите се, дори на тези които не са на моето мнение. Ако не се притеснявах, че може и да не съм права, нямаше да задам въпроса тук. Изчитайки всичко в крайна сметка реших, че за счетоводни цели, ще заведа дълготраен актив, със срок на ползване 3 години /смятам, че това си е напълно нормален срок за изхабяване/. Ако някой пияна компания счупи 2-3 стола, и се наложи да се купуват нови, тях ще мина за текущ разход.)))) Смятам дори, че разсрочвайки във времето тази покупка като разход, ще бъде спазен много по-добре принципа за съпоставимост на приходите и разходите. За данъчни цели обаче ще помисля още малко, четейки за пореден път ЗКПО. Лек ден, колеги. Бяхте ми много полезни.
#19 | 25.01.2014, 17:59
Публикации: 4393 / 734
Примерът ми с надъханата компания беше да попитам какво става, ако един или няколко елемента от този заведен като единичен ДМА "маси" станат негодни за употреба. Бракуваме ли част ат актива "маси", променяме ли стойността му?
Тъй като там където работя, при подобен случай масите (всяка една под прага) биха отишли на разход горното, колкото е закачка, толкова е и чист въпрос за подхода какво да се прави при такава хипотетична ситуация.
Пълен достъп в КиК Инфо
за 13.75 лв. без ДДС на месец при год. абонамент
По-бързо
По-удобно
По-сигурно*
Абонамент
Последни теми
Последно в Новини
Намери ни във Facebook
Харесай нашата страница
Facebook.com/KiKinfo
и се присъедини към
ПРОФЕСИОНАЛНА СЧЕТОВОДНА ОБЩНОСТ
най-голямата счетоводна група