Привет,колеги!
Моля за съдействие по следния казус - получавам кредитно известие от доставчик на стока от Европейския съюз, имам ВОП с отрицателна стойност, при въвеждането на позициите на стоките от кредитното известие в програмата за Интрастат-а и тях ли ги въвеждам с отрицателна стойност? Вижда ми се логично, но дали няма да ми даде грешка при подаването на Интрастат декларацията? Не ми се е случвало такава ситуация досега и затова питам.
Благодаря за информацията!
Здравейте, колеги!  :wave:
Имам колега, който трябва да се пенсионира.
По този повод  имам следните въпроси:
1. Какви са документите, които трябва да му изготвя като последен работодател -  УП1, УП2, УП3, оформена трудова книжка, уведомление за прекратяване на трудовия договор, има ли още нещо? /и Заявлението за отпускане на пенсия и УП1 един и същ документ ли са ?/
2. Има ли значение по какъв начин ще бъде прекратен трудовия договор - с предизвестие, по взаимно съгласие, уволнението може би не е за предпочитане? / има вероятност този служител да бъде назначен отново на трудов договор при същия работодател/.
3. Служителят има неизползван платен годишен отпуск - трябва ли при прекъсването на трудовия стаж / може би ще бъде само за един ден/ да му се изплаща обезщетение за неизползван платен годишен отпуск, той самият предпочита да може да си ползва отпуска пред обезщетението, естествено след повторното му назначаване.

Благодаря ви.
Привет, отново колеги!
Мисля, че открих какво се има предвид в чл.164, ал.5 от КТ - намерих го в чл. 54 от КСО -
Скрит текст :

Моля да ми отговорите на предишните въпроси, също така дали правилно съм се ориентирала в тази ситуация и дали действията и сроковете са коректни.  :hmmm:
Благодаря!
Привет,колеги!
Имам следната ситуация - майка, която е в отпуск по майнчинство ще си даде детето на детска ясла.
Нещата би трябвало да се случат така:
1. Дава детето в детско заведение /което ще се случи в средата на септември/.
2. Отпускът за отглеждане на дете до 2 годишна възраст бива прекратен на основание чл. 46, ал. 7 от Наредба за работното време, почивките и отпуските -
Скрит текст :
3. Майката трябва да уведоми работодателя в срок от 3 дни за промяната, като попълни Декларация по образец съгласно Приложение № 12 по чл. 14, ал. 1 от НИИПОПДОО и я даде на работодателя си.
Скрит текст :
4. Работодателят също в срок от 3 дни трябва да я представи, заедно с допълнителни документи в ТП на НОИ.
5.Майката се връща на работа при условията по трудовия си договор.
6. Майката има натрупан неползван платен годишен отпуск, който иска да ползва непосредствено след този отпуск.
 Ето и въпросите ми:
1.Работодателят трябва ли да издаде Заповед за прекратяване на отпуска за отглеждане на малко дете и на какво основание - може би чл. 46, ал. 7 от НРБПО и ако да с каква дата и в какви срокове?
2. След като се върне на работа, трябва ли да мине някакво време, за да може да си ползва платения годишен отпуск? И по стандартния начин ли се оформя той?
3. След като се върне на работа, обезщетението за отпуска за отглеждане на дете бива спряно, нали?
4. Прочетох нещо в КТ, чл. 164, ал.5, което не разбрах особено  -
Скрит текст :
- за какво обезщетение става въпрос и как се иска от НОИ?

Благодаря предварително за съдействието!
Здравейте, колеги!
Имам следната ситуация - служител, който беше в неплатен отпуск повече от 1 месец, се връща на работа. Как попълвам Декларация 1 за него?
След първия месец неплатен отпуск подадох две  Декларации 1 - в първата го прекратих като вид осигурен с код 1/служител на трудов договор, осигурен за всички случаи/, а с втората го обявих като вид осигурен с код 28/лица, дължащи само здравни вноски/. Сега обратното ли да направя?

Благодаря ви!
Да, в този примерен случай всичко е точно така.
Моята ситуация е две физически лица учредяват АД, Агенцията по вписванията го регистрира, то съществува в правния мир.
Разходите ги прави едно от физическите лица и то не е в никакво качество данъчно задължено лице по ЗКПО, само е учредител.
Как се отчитат тези разходи?

Благодаря.
Привет, колеги отново!
Имам една хипотеза - да не би чл. 32, ал. 1 от ЗКПО да се прилага само за данъчно задължени лица само по ЗКПО / юридическилица и т.н./. Физическите лица са данъчно задължени по ЗДДФЛ, е с някои изключения. Възможно ли е разходите за учредяване на дружество, направени от ф.л. да се третират като лична инвестиция, поради начина на документирането им. Макар че, документът не е издаден на дружеството по обективна причина - то все още не съществува.
Привет, колеги!
Въпросът ми е следният:
1. Бива учредено акционерно дружество от физически лица.
2. Правят разходи за запазване на име на фирмата, такса за вписване на АД в АВ, такса за обевяване на устав на АД в АВ. Тези разходи са направени от името на единия акционер ф.л., но основанието са разходите,свързани с дружеството,макар че на документа пише името на ф.л.  като наредител.
3. Съгласно чл. 32, ал.1 от ЗКПО - счетоводните разходи за учредяване на дружество за данъчни цели се признават за новоучреденото дружество, а не за учредителите.
С тях се формира постоянна данъчна разлика. И точно това не мога да разбера как става.
Трябва ли тези разходи да намерят счетоводно отражение в годината на учредяване, да бъдат осчетоводени като разходи за учредяване? Ако бъдат осчетоводени, те ще увеличат разхода, загубата./нали вече се осчетоводяват като разходи, а не като нематериален актив?/ И как ще бъде преобразуван финансовия резултат с тях, след като те се признават за данъчни цели за дружеството? Ако не бъдат отчетени счетоводно в дружеството, то все едно ги няма.

Благодаря за съдействието!

Благодаря, винаги е по-добре, ако има кой да потвърди мнението ти и да разсее съмненията.
Да. В единия случай имам договор за продажба на консигнация и приемо-предавателен протокол за стоката, но консигнатът не е издал фактура. В другия случай имам само приемо-предавателен протокол за стока. Притеснявам се за доказване на произход на стока и основание за нейното наличие в нашия склад.


Привет, колеги.
Моля, отговорете ми на въпроса - ако консигнантът не издаде фактура за цялата стока при нейното предаване на консигнатора, консигнаторът попада ли в някакви данъчни нарушения, след като е приел стоката?
Стоката е чужда, все още е на консигнанта като собственост. Мисля, че е законно да имаш чужда стока, която продаваш, но не съм 100 % сигурна. По принцип такива активи ги осчетоводявахме задбалансово, като чужди актви.

Благодаря!
Привет, колеги!
Имам следния въпрос - трябва ли да бъде прекратен трудовия договор с последния работодател, за да може да бъдат подадени документи за пенсиониране? И ако работодателят иска да назначи същия този служител отново на трудов договор, след подаването на документите за пенсиониране, има ли минимален срок - 24 часа, в които лицето не трябва да има трудовоправни отношения?
Моля ви да ме насочите и към нормативните актове, които регламентират този въпрос -  Закона за пенсиите или може би и някакви наредби и прочее.

Благодаря за съдействието!
 Значи подозрението ми се потвърждава. Не намерих такъв вид отпуск в КТ и затова попитах. Благодаря за съдействието!
Привет, колеги.
Бихте ли ме консултирали по следния въпрос: служител излиза в отпуск поради това, че е работил в неработен ден и това е компенсацията му. Имам ли правно основание да оформя такъв отпуск и ако да, какво е то? Освен молба за такъв отпуск /не съм намерила такъв вид в КТ/, издава ли се и заповед за него? Как се отчита, влиза ли или не влиза в платения годишен отпуск от стандартните 20 дни? На практика се получава работи един повече и почива един ден - разликата е само в това, че работи в неработен ден. Възможно ли е това да бъде третирано като извънреден труд и проверяващи органи да потърсят заплащане и отчитане като за извънреден труд, понеже е в извън работно време?

Благодаря за съдействието!
Да, имат капитал и баланс ще трябва да имат. Днес явно не съобразявам много добре.
Отчет за приходите и разходите ще бъде нулев, отчет за собствения капитал ще има статии, отчета за паричния поток също ще бъде нулев. Дружествата са за първа година при мен и не познавам добре историята им, но ще намеря необходимата ми информация. Много ви благодаря за съдействието.
И в двете дружества има само месечните банкови такси за поддържане на разплащателна сметка и са много под хиляда лева и няма абсолютно нищо друго.
Да правя ли нулеви отчети, за да бъдат публикувани?
А на ккаво основание ЕТ е освободено, щом не е със задължителен одит?
Привет, колеги!
Най-вероятно въпросът ми е глупав, но въпреки това ще питам.
В случай, че фирма не е извършвала дейност през 2011 година, подадена е данъчна деклрация за това и в НСИ също, трябва ли и ако да, под каква форма да обяви този факт в Търговския регистър.
Едната фирма е ЕТ и срокът изтича в края на месеца.
Моля за съдействие.
Благодаря ви.
Привет, колеги!
Принципно при консигнация нещата би трябвало да бъдат така:
1. Сключен договор за консигнация.
2. Приемо - предавателен протокол за стоката.
3. Издадена ф-ра от консигнанта за стойността на стоката с дата, датата на протокола - съгласно чл.6, ал.2, т. 4 и чл. 25, ал.3, т.1 от ЗДДС / за това насочване благодаря на Мария Павлова/.
4. Продажба от консигнатора на стока на трето лице - клиент.
5. Издаване на фактура за извършената продажба по общия ред на ЗДДС.
6. Според уговорения период на отчитане се прави отчет от консигнатора към консигнанта за извършените продажби.
7. Консигнаторът издава фактура към консигнанта за възнаграждението си.
8. Според уговорения период или след изтичане срока на договора, непродадената стока се връща на консигнанта.
9.Плащанията между консигнант и консигнатор зависят от договореното в догвора.

До тук добре. При мен обаче ситуацията е малко по-различна. Имам само сключен договор и приемо-предавателен протокол за стоката. Нямам издадена фактура за нея. Мога ли на базата на тези два документа да докажа произхода на стоката, да я заведа в склада само със складова разписка като чужда стока за продажба на консигнация?
След това на основание чл. 127 от ЗДДС да оформим документирането на доставките. Консигнаторът издава фактура към клиента си за продадената стока. Консигнантът издава фактура само за тази продадена стока, като намалява цената с размера на комисионата за консигнатора.Трябва да се съобразяват и датите на двете фактури. А за по-сигурно, може първо да бъде издадена проформа фактура от консигнатора на клиента и после като получи фактурата от консигнанта, да издаде и фактурата.
Благодаря за съдействието!
Колеги питам ви, защото има твърдение от мои колеги във фирмата, в която работя, че този вид сделка е отпаднала преди години.
Да, знам, че при пазарна икономика забрана за вид сделка е почти абсурдно.
В ЗЗД прегледах и видях, че там е регламентирана най-общо продажбата на стоки, без да се влиза в детайли за начина.
Каквото не е забранено чрез закон, се счита разрешено - такава е правната максима, ама не върши работа като ти кажат позови се на нормативен акт. Опитах се да търся и в ТЗ, но и там думата консигнация я няма.

Благодаря за съдействието.
Привет, колеги!
Моля за съдействие. Съществува ли все още продажбата на консигнация или я отмениха, кога и как?
Бихте ли ме насочили в кой закон  или кои закони бих могла да прочета нещо по въпроса, както и за счетоводното отчитане?
Много благодаря!