Защото за дата на данъчно събитие се водя от чл.25 ал.2.  А във инвойсите пише Incoterms FCA.
Защо издавате протокола с дата 29.04 след като стоката е при вас на 07.05 ? Трябва да е :
Дата на съставяне  - 07.05
Дата на дан.събитие - 29.04
От 29.04 текат 15 дни след които сте задължени да издадете протокол чл. 117.
Аз осчетоводявам така :
Дневник покупки
304/401/ доставчик/ - без право на ДК
4531/4591/ ВОП сделки/
Дневник продажби
4591/4532
4591/4591/ дост.с-ст на стоките/ - с право на ДК

А грешно ли е протоколите да е с датата на фактурите? Първоначално мислех точно да ги издам с датата на получаване на стоката, но не съм сигурна как ще ги включа в дневниците за април...
Аз бих контрала Дт 122 Кт 401 с минус и в дневника без право на ДК. Все пак и разчетите със съответния доставчик би трябвало да равнят. Така си възниква вземане по тези КИ от доставчика.
Бих искала да си сверя часовника по следния казус, тъй като досега не съм работила с ВОП и търговия на стоки от ЕС.
Дружество, регистрирано по ЗДДС в България осъществява ВОП от дружество, регистрирано по ДДС в Италия. Българското дружество получава от италианското фактура за стоките и фактура за транспорт на тези стоки. И двете фактури са без начислен ДДС с дата 29.04.2025г., която е дата на натоварване към България. Стоките се очакват да пристигнат на място в България на 07.05.2025г.
По отношение на декларирането на ДДС:
Съставям два протокола по чл.117 за самоначисляване на ДДС и двата с дата 29.04.2025г. В дневник продажби ДО за ВОП-а е в кол.13, ДО за транспорта - в кол.14, начисления данък и по двата протокола - в кол.15. В дневник покупки ДО и за ВОП и за транспорта - в кол.10, а начисления данък - в кол.11.
По отношение на осчетоводяването:
Дата 29.04.2025г. Дт 301 Доставки Кт 401 Доставчик X със стойността на стоките по инвойс.
Дата 29.04.2025г. Дт 301 Доставки Кт 401 Доставчик X със стойността на транспорта по инвойс.
Дата 07.05.2025г. Дт 304 Стоки Кт 301 Доставки – с натрупаната сума по сметка 301, като разпределям транспорта за всеки отделен артикул, за да формирам  доставна стойност на всеки артикул.
Правилно ли разсъждавам? Нещо пропускам ли?
Много съм се ровила по темата, питала съм юристи и все различно отговори получавам. Свързани ли са ЕООД и ООД, по смисъла на § 1, т.3 от ДОПК: ЕООД, в което собственик е съпругата, съпругът и е назначен в дружеството на трудов договор и  ООД, в което съпругът е само съдружник, не е управител и не извършва никаква дейност в него.
Здравейте! Подадена и приета е Д1 за граждански договор с осигуряване и изплащане в м.11.2024г., но в нея е пропусната датата за последен ден в осигуряване 30.11. Сега открихме пропуска. Дали ако подадем Д1 с код корекция само за лицето и без основание за подаване на Д6, ще бъде приета?
Здравейте! Написали сте -Сега обаче получихме съобщение от същия доставчик, че ни издават кредитно известие на инвойса . Не е ли правилно протокол с минус за това КИ, а не да анулирате протокола.
Това е интересно решение, има резон...
Благодаря, разбрах!
Използвам тази стара тема, като въпросът ми също е свързан с анулиране на протокол по чл.117, който е от минал период. Анулирането се налага, защото бяхме получили инвойс за наем без начисляване на ДДС и тогава доставчикът ни не се съобрази с нашето настояване, че за този тип услуга трябва да получим инвойс с начислен ДДС. Та си получихме инвойс, за който издадохме протокол по чл.117 и го декларирахме в двата дневника. Сега обаче получихме съобщение от същия доставчик, че ни издават кредитно известие на инвойса и ни пускат нов коректен с вкл.ДДС.
При това положение ние трябва да анулираме издадения тогава протокол, като го посочим в дневниците по ДДС в този месец с минусови стойности. Въпросът ми е - с какъв документ се анулира протокола по чл.117 - с протокол за анулиране, както е за фактурите ли?
Така обяснено, вече го разбрах. Благодаря Ви!
Много теми изчетох по въпроса, но отговор не намерих, след като има м пред мен ГД за определена работа, но без краен срок като дата и възнаграждение, което ще се изплати еднократно в някакъв неясен за мен момент. Явно н ми е трудно да разбера и имам нужда от пример.
Ако е възможно, Yo-Yo,  моля да ми разясните Вие как бихте постъпили в подобна ситуация. Какво бихте подавали като имате тази информация: получавате ГД с дата 02.08. с брутна сума  на възнаграждението еднократно 2800 лв., която се изплаща след приклюване, наведнъж. Имате информация, че изпълнителят е започнал веднага да извършва дейността ( на 02.08.), която му е възложена. Минава август, идва септември (време за подаване на Д1 и Д6) и нямате все още протокол за приклюване на дейността по ГД, нямате и изплащане - какво ще правите Вие в случая?
Както съм писала във въпроса си - договорът е сключен сега (в август) и предстои извършване на дейности от страна на изпълнителя, когато и както той прецени. Сумата ще се изплати след няколко месеца - когато си свърши работата, не е ясно месец и дата. Става въпрос за сондаж - не може да предвидим кога ще се финализира.
Наясно съм, че за ГД Д1 се подава за месеца, в който е извършено изплащане на възнаграждение, което в нашия случай е наведнъж цялата сума след като работата е приключила.
Въпросът ми беше, ако приключването на работата стане, примерно след 3 месеца (в началото  на ноември), през това време не изчисляваме никакви осигуровки и не подаваме никакви  Д1-ци, защото няма плащане. А в ноември, когато платим, изчисляваме осигуровките върху 2800 -25%НПР. И понеже лицето изрично е указало, че иска да му удържаме данъка - подавам и декларация по чл.55 за тримесечието когато е удържан данъка за изплатеното възнаграждение. Защото имам едно плащане. Стана много дълго - но това ли е, което трябва да правим?  Човърка ме мисълта за т.14 и т.15 от Д1...за започване и прекъсване на осигуряването, че ще са ноемврийски дати и дали така е правилно. 
А как да разпределя според вас дохода за всеки месец, в който е извършвало дейност, като няма яснота за колко време ще бъде изпълнен договора? Просто характера на работата е сложен и зависи от много обстоятелства - заплащането е за получаване на крайния резултат, а не за период от време....
Да използвам темата...До сега съм имала граждански договори, които все в рамките на един календарен месец започва и свършва осигуряването и съответно изплащането. Но сега имам сключен договор в този месец за изпълнение на определена работа с външен специалист, който в момента не се осигурява на нито едно друго основание. Дейността може да я извърши за два или повече месеци и ще получи възнаграждението едва след приключване с приемо-предвателен протокол. Вкарвам го в програмата с начална дата на осигуряване сега, когато е започнал да извършва възложената му дейност. Сумата по договор е 2800 лв. за цялата работа. Как трябва да процедираме с осигуровките като изтече този месец? Д1 подавам едва когато имам изплащане. Осигуровките ще се изчисляват върху 2800 след приспадане на 25% НПР в август или как?
Да, така е, наистина. При това положение следва, че трябва да се свържа с доставчика, да си коригира курса на еврото и сумата в лева...
Благодаря Ви! Още един въпрос имам. Инвойсът е издаден в евро и в лева като курсът е различен от централния. Мисля, че трябва да осчетоводя по левовата стойност, независимо, че има разлика в курса, за да съвпадне дължимия/респ.платен ДДС от доставчика, със стойността на ДК, който ще ползваме и курсова разлика няма да отчитам. Такава ще има при плащането. Правилно ли разсъждавам?
Здравейте, нашето дружество е регистрирано по ЗДДС на общо основание. За пръв път закупуваме стока от унгарски доставчик регистриран по ДДС в България. Стоката се намира на територията на България. Заплатихме стоката и получихме фактура с начислен ДДС 20%. Нали посочването на тази фактура в дневник покупки и позлването на ДК е по традиционния начин - както ползването на ДК за фактури на български доставчици регистрирани по ЗДДС в България?
Благодаря, не ми се налага да се занимавам често с тази материя, но си вземам забележка  :wink1: