то и аз така мисля, ама като не го намирам в закона и в указанието на декларацията - съм длъжна да го изясня - нали все си мисля, че не мога всичко да знам - може пък да пропускам нещо фундаментално....
Лице - регистрирано като свободна професия - застрахователен агент, през цялата 2013 година /до януари 2014/ е била в отпуск за отглеждане на дете до 2 години.   Трябва ли да подава годишна данъчна декларация по чл.50 от ЗДДФЛ ? Чета указанието на самата декларация - най-отдолу пише, че ЕТ не трябва да подават декларации, ако нямат дейност. Ама за свободните професии не ми стана ясно. Няма доходи, няма заеми.  Евентуално обяснение намирам само в това, че си е плащала 20,16 лв здравни осигуровки и трябва да се попълва таблица 2 за осигуряването, ама колко да е  осиг доход -420 лева или 60 % от 420 лв ?.  Моля за помощ, моля - кажете на какво основание ? Спорен ден на всички..
много ти благодаря :)  Това ми трябваше в този момент.

Патила съм си от неразбиране с данъчните - та вече не си вярвам. 
Вчера, 02,04,2014 г подадохме Заявление за регистрация на фирма по ДДС по чл.100 - по желание. Фирмата  до сега не е имала дейност.
Днес, 03,04,2014 г вече ми носят фактура за АВАНС по договор за закупуване на производствено оборудване.
Като чета чл. 74 от ЗДД и чл.61 от ППЗДДС - става въпрос за опис на налични активи и услуги преди датата на регистрация.  Аванса не е споменат.
В Допълнителните разпоредби - не намерих дефиниция на  това кое е актив - аванса актив ли е за целите на ДДС ?
Моля Ви - сумата е голяма - ще може ли моят клиент безпроблемно да си включи тази фактура за АВАНС в опис по чл.74 от ЗДДС и чл.61 от ППЗДДС ?  Или аз се вкарвам в разни филми, защото заради един опис - водихме дела с данъчните  две години,  и докато го спечелим, клиентите ми ходиха по нервите .
Никой ли не е имал такъв случай ? Може би има някъде указание,  за което аз не зная. Моля Ви - имам нужда от вашето мнение.
Здравейте.  Днес е ден за ратоварване, ама ако не съм много досадна - имам питане. За първи път ми се случва - може и да знаете.  Става дума за попълване на таблица 2 от годишната данъчна декларация за здравните осигуровки. СОЛ - ЕТ,  има отработени 5 дни януари,  8 дни юли. Останалите дни от януари,  целите месеци февруари, март, април, май, юни и  част от юли - пълни 6 месеца в болнични.  Осигуровки няма - там си изясних с НОИ какво и как се пише в таблица 1 . Обаче за таблица 2 - внасяни са здравни осигуровки - януари 23,22 лв, м,02,03,04,05,06,  по 20,16  и м.07-24.84.   И сега не знам как да попълня таблица 2 - в коя колона колко да пиша - за тези месеци.  Колко в колона 4 и колко в колона 5,1.   Осигурителния доход   по Д1, която съм подавала - за всичките въпросни месеци е 420 лева. Ама здравната вноска не отговаря на 420 лева, ами на  60 %  от здравната вноска за осиг доход 420 лева те.е само в частта за работодател.   След август - всичко е ясно - осигурявана на 700 лева,  заработени по 763 лева.   Та явно нещо съм пропуснала във времето, в указанието нищо не намерих, и тема такава тук не успях да намеря - моля знаещите да ми помогнат.
От опит знам, че и Парламента, и Държавните институции - не се занимават да четат личната ни кореспонденция, в която изразяваме някакво мнение - те предпочитат да разговарят с  няколко легитимни представители. Така че да не чакаме да ни натрапят някакъв закон, пък после да го обжалваме, ами да дадем повече аргументи  в ръцете на тези, които поне засега са канени на подобни дискусии.
Поддържам тезата, че за съставител трябва да има определен стаж. Но не приемам идеята за нови изпити. Не приемам идеята хора от други професии да имат право да са съставители. Като искат - имат право поне една магистратура да завършат, и да  влязат в професията. Икономическите техникуми също предлагат варианти на съкратено обучение след завършено средно образование.  Да сте видяли авиатор да  има право да вади зъби ?  Изваждането на другите професии от състава на съставителите на отчети ще е въпрос на зрялост на законодателите да издигнат престижа на професията "Счетоводител". Благодаря на организаторите на тази дискусия и много се надявам на успех.
petR,  Ако поддържате тезата за изпити за сертифициране на счетоводители - тогава защо сме ходили на държавни изпити, защо сме писали дипломни работи ? Не мислете, че го пиша от страх за себе си - аз догодина живот и здраве се пенсионирам,  и ще си работя за кеф.  А пък и за мен няма кой знае какво да се промени.  Но мисля, че образованието трябва да е достатъчно за заемане на длъжността и упражняване на професията - останалата регулация да произтича от пазара, а не от някакви лобита в ИДЕС  и МФ.   Именно затова смятам за необходимо да иммае професионална организация - ама на счетоводителите, без натрапени шапки отгоре, които в един момент да се превърнат в монополисти в професията.  Създаването на регистър на счетоводителите, които имат право да съставят отчети е с друга цел.  Защото - сега  за съставител на отчет мога спокойно да напиша Вашето име, пък Вие ако изобщо  някога разберете - отивайте в съда да доказвате, че не сте Вие.   Такъв регистър може да е в ръцете на наша професионална организация, може да е и в Търговския регистър - Управителят на дружеството да може да заявява кой ще му е съставителя на отчета.  Защото сега - любовницата през годината се прави на счетоводител, после се плаща на някой колега да се разпише - и толкова - отиват на кино принципите за вярно и честно представяне на информацията.  Професионалната организация на счетоводителите трябва да е отделна и независима от ИДЕС.  Професията "счетоводител" не трябва да бъде регулирана. Знам, че някои колеги много им се иска професията да е регулирана, надявайки се някой да им даде наготово и цени на услугите.  Въпроса за цените е друга тема. В момента обсъждаме мястото и ролята на професията "Счетоводител" в обществения живот.
Ако университетските преподаватели поддържат тезата за полагане на нови изпити за съставителите на финансови отчети, те директно си признават, че не са научили студентите си на основните правила в счетоводството . Което си е истина - излизат студенти с отлични дипломи и не могат да правят разлика между принципа на начисляването и принципа на паричния поток,  не са в състояние да направят един Баланс или ОПР  ако счетоводната програма не е настроена така, че да им го даде наготово.  Колкото до институт - имаше опит да се направи  един - ИПСБ, но си трябва и ръководство, и структури, които да са работещи в полза на всички счетоводители, а не в издигане имиджа само на председателя му.  Струва се да се помисли да се ползват пари от ОП "Човешки ресурси" за създаване на  наш институт на счетоводителите , и структури по места.  По тази програма може да се направи опит да се създаде нагласа у счетоводителите да учат непрекъснато и да поддържат квалификацията си. Имам впечатления от провинцията - счетоводителите ходят на семинар само ако е безплатен, и то веднъж на две години.  Но основното според мен  са знанията на различните степени на образование - бакалаври и магистри.   И не на последно място - МФ да помисли за предвидимост на данъчната система. С тези ежемесечни и ежегодни  промени на данъчните закони - нито бизнеса може да планира дейността си, нито счетоводителите могат да поддържат квалификацията  си постоянно. 
Ами от моята камбанария - това виждам.
А дали не може да се направи запис и да се пусне поне в КиК - не всички ще можем да го гледаме на живо, а представлява интерес за цялата гилдия. Надявам се да помислите и в тази посока.
Здравейте.
Това е по чл.27 от ЗДДФЛ.
 Някой правил ли го е, има ли рискове ? Става въпрос за личния автомобил на ФЛ, който да се ползва за превозване на работници и продукция в дейността на ЕТ - Земеделски производител.  Ще се начисляват ли амортизации, ще се ползват ли фактури за разходи за ремонт и експлоатация на автомобила ?  Има ли някакви специфични моменти, които трябва да  знам ?
Благодаря !
Колеги, никой ли няма по селата такава дейност - да сподели опит ?
Документи за физически лица се подават по електронен път единствено и само ако електронния подпис е на негово име - като упълномощено лице не става.
Здравейте.
Ще ми се наложи да се занимавам със специфичен проблем и бих желала да се консултирам с Вас.  Счетоводител съм на фирма, регистрирана по ДДС.
Моят клиент - малка фирма - иска да направи пункт за изкупуване на вълна от селските баби /става въпрос за по 2-3 кг  вълна/ - само изпрана.  Считам, че дори само изпрана - тя пак си остава непреработена селскостопанска продукция.
Тази вълна моят клиент /фирмата/ ще дава да му я преработват на ишлеме  -  ще му изработват прежда за плетене на чорапи, и  одеала, тип родопски, които той ще продава. 
Бабите, като си предават вълната, срещу нея  ще могат да си вземат на по-ниска цена прежда или одеала.
Оборота по мои впечатления ще е много малък, но все пак трябва да се оформи документално.
Няма проблем с отчетността по продажбите - фирмата има магазин, касов апарат - начислява ДДС, издава фактури за тези, които искат.
Проблемът, който не ми е съвсем  ясен, - е какви документи следва да се съставят при изкупуване на вълната, плащането й, декларирането на тази сделка - текущо през годината, и в годишните декларации, удържат ли се данъци и осигуровки по време на самата сделка ?
Досега се е практикувало - бабата дава 3 кг вълна, и получава едно одеало  2,300 кг и плаща 13 лева.   Ако си купи одеалото без вълна - плаща 22 лева.  Така и за преждата - дава се съответното количество вълна, приспада се някакъв рандеман, и се предлага прежда  на по-ниска цена. /Тези по-ниски цени срещу предаде вълна всъщност са цените на преработката на вълната в прежда или в одеала./  И нито документи за изкупената вълна,  клиента ми – филмата – не може да докаже произхода на вълната,   нито може да се даде обяснение защо  продажната цена на одеалата съответно на преждата, маркирани в касовата лента, са различни.
Аз считам, че продажната цена на одеалата и на преждата  трябва да е една и съща, а за предадената вълна бабите да си получат парите и с това да си компенсират покупката на одеалата или преждата, от която си плетат чорапи.
Стигнах до извода, че вероятно трябва във фирмата на моя клиент да се съставя сметка за изплатени суми и да се дава служебна бележка при всяка сделка. В края на годината моят клиент да подава декларация по чл.73, а бабите да си подават  годишна декларация по чл.50 с приложение  3 Част І таблица 1. 
А може би има някакъв друг документ, с който да се документира изкупуването на вълната и заплащането на стойността й на физическото лице ?
Много се съмнявам, че бабите ще разберат за какво става дума.  Аз от името на моя клиент ще подам декл по чл.73, но бабите ще забравят и няма да си подадат декларация по чл.50. И после от НАП ще ги глобяват - заради 2-3 кг вълна от 2-3 овчици - глобите са от 50 лева нагоре.
Пиша на Вас - ако имате опит и друга организация на отчетността на тази дейност, да ми помогнете да вкарам в ред счетоводството на тази фирма.
 Може би изпускам някое действие, произтичащо от данъчните закони,  подаването на някоя декларация...
Тъй като в масовия случай става въпрос за баби-пенсионерки, не се задълбочавайте да анализирате проблема  за работещи хора, които имат и други доходи.
Доколкото ми стигнаха знанията -  при изкупуването на вълна не се прилага принципа на обратно начисляване на ДДС - ама и за това да попитам.  Изобщо - земеделието ми е тъмно и непознато, а това ще е странична дейност на фирмата на моя клиент.
Много се надявам на Вашите компетентни отговори.
Желая Ви спорна работа.

Закон за счетоводството - чл.4   т. 7. (нова - ДВ, бр. 105 от 2006 г., в сила от 01.01.2007 г.) независимост на отделните отчетни периоди и стойностна връзка между начален и краен баланс - всеки отчетен период се третира счетоводно сам за себе си независимо от обективната му връзка с предходния и със следващия отчетен период, като данните на финансовия отчет в началото на текущия отчетен период трябва да съвпадат с данните в края на предходния отчетен период.   Това - първо.
Второ - да се изясни произхода на несъответствието между счетоводните данни и това, което наричате  разминаване с истинските данни. При изясняването ще стане ясно и каква счетоводна статия ще вземете, на какво основание и с какъв документ.
След третото писмо до НАП - получих съобщение да се обадя и да изясним ситуацията.  Изобщо не бяха разбрали, че авансовите вноски са повече от задължението, изобщо не бяха видяли, че едновременно ми излизат и надвнесен данък, и сума, върху която се дължат лихви..........
Провериха си масива, посъветваха ме да подам коригираща декларация, и да чекна друго квадратче на тримесечните вноски, за да изчезне сумата, върху която се дължат лихви.  Така вече се получи.  Не знаем всичките им обвръзки - налага се да ги питаме, а те да ни отговарят. 
Да, по отношение на авансовите вноски прави, защото - когато попълвах разни варианти, в един от тях нарочно изключих авансовите вноски, и  получих   съобщение, че не ми приема справката, и че по еднината сметка има внесени авансови вноски.
Здравейте. Не мога да намеря обяснение за една лихва в декларацията, и моля за съвет.
В декларацията за 2012 г е определена прогнозна печалба  8000 лв
Тримесечна авансова вноска по формулата 8000:4х10% = 200 лева.
Внесени са три авансови вноски по 200 лева в срок.
Като попълвам данъчната декларация за 2013 година, облагаемата печалба е 5826,52  лева, дължим данък за внасяне 582,65 лвеа. Внесени авансови вноски 600 лева. Автоматично си излезе  надвнесен данък 17,35 лева. Но също така автоматично излезе сума, върху която се дължат лихви 436,99 лева.  Каквито и варианти на попълване на частта за внесените авансови вноски - все ми излиза сумата, върху която се дължат лихви.
Зададох писмен въпрос на сайта на НАП - отговора се състоеше "Прочете си чл.89 от ЗКПО".  В чл.89 е пояснено, че лихва се дължи, когато прогнозния данък е 20 %  по-малък от дължимия. А при мен - прогнозния е по-голям от дължимия.  И автоматично програмата за попълване на декларацията онлайн изчисли надвнесен данък  17,35 лв
Някъде нещо пропускам, някъде нещо не правя както трябва.
Моля за помощ - някой има ли идея ?
/Гложди ме една мисъл - когато оправяхме кашите в единната сметка - програмата не можеше да прави разлика между предварително внесени суми, и закъснели суми. Имала съм начислени лихви на предварително внесени суми и ми ги оправяха ръчно.