21
Здравейте,
През 2015г. фирма продава 3 земеделски земи за сумата от 110000 лв. като условието, което е записано в нотариалния акт е, че тази сума следва да се плати за срок от 10 години на десет равни годишни вноски по 11000лв. на година. Тогава /2015г./ е издадена фактура за продажбата и е платена първата вноска от 11000лв. Осчетоводяванията са: За фактурата - 411/705 110000; за отписване на земите по балансова стойност, която е по-висока от продажната цена – 705/201 и за платената 1-ва вноска – 503/411 11000. Така по сметка 411 остатъка за плащане е 99000лв. Тъй като през останалите години не се плащат вноските, то през м.09 2018г. страните се договарят за следното, за което има съставен нов нотариален акт + платени такси за прехвърляне на земите обратно при продавача: Купувача прехвърля обратно правото на собственост върху земите на продавача, като запазва за себе си правото на ползване и плодосъбиране върху тях докато е жив. Сумата от 11000лв., която е платена през 2015г. като 1-ва вноска няма да се връща на купувача, а същата ще остане при продавача като стойност на запазеното право на ползване и продавача няма да претендира за заплащане на остатъка от продажната цена. Друго, което е написано в новия нотариален акт е: удостоверяван материален интерес: 95268,03.
Аз смятам, че това е развалена доставка и мисля: 1)да издам КИ за 110000 лв., което ще осчетоводя 411/705 -110000. Тогава ще имам надвнесена сума по сметка 411 с 11000 2) Да издам фактура за 11000лв. във връзка с правото на ползване/освободена доставка според чл.45, ал.1 от ЗДДС/, която ще осчетоводя 411/гр.70 11000 и така ще закрия разчета с клиента; 3)Да заведа отново земите в амортизационният план със сумата на материалният интерес + таксите по прехвърляне, като стойността на всяка земя да определя според площта умножена по коефициент. Тук обаче се обърках много, защото незнам как да ги осчетоводя. За таксите мога да ползвам сметка 613 и после 201/613, но как да направя за материалният интерес, коя сметка да кредитирам?ДТ 201 КТ?
Освен това си мисля, че това право на ползване и плодосъбиране може да се третира като ДНМА, но как да го осчетоводя и него незнам. Просто доста се обърках.
Не съм сигурна дали следва да е така, но моля за мнения във връзка с решаването на този казус и правилното отразяване на операциите.
През 2015г. фирма продава 3 земеделски земи за сумата от 110000 лв. като условието, което е записано в нотариалния акт е, че тази сума следва да се плати за срок от 10 години на десет равни годишни вноски по 11000лв. на година. Тогава /2015г./ е издадена фактура за продажбата и е платена първата вноска от 11000лв. Осчетоводяванията са: За фактурата - 411/705 110000; за отписване на земите по балансова стойност, която е по-висока от продажната цена – 705/201 и за платената 1-ва вноска – 503/411 11000. Така по сметка 411 остатъка за плащане е 99000лв. Тъй като през останалите години не се плащат вноските, то през м.09 2018г. страните се договарят за следното, за което има съставен нов нотариален акт + платени такси за прехвърляне на земите обратно при продавача: Купувача прехвърля обратно правото на собственост върху земите на продавача, като запазва за себе си правото на ползване и плодосъбиране върху тях докато е жив. Сумата от 11000лв., която е платена през 2015г. като 1-ва вноска няма да се връща на купувача, а същата ще остане при продавача като стойност на запазеното право на ползване и продавача няма да претендира за заплащане на остатъка от продажната цена. Друго, което е написано в новия нотариален акт е: удостоверяван материален интерес: 95268,03.
Аз смятам, че това е развалена доставка и мисля: 1)да издам КИ за 110000 лв., което ще осчетоводя 411/705 -110000. Тогава ще имам надвнесена сума по сметка 411 с 11000 2) Да издам фактура за 11000лв. във връзка с правото на ползване/освободена доставка според чл.45, ал.1 от ЗДДС/, която ще осчетоводя 411/гр.70 11000 и така ще закрия разчета с клиента; 3)Да заведа отново земите в амортизационният план със сумата на материалният интерес + таксите по прехвърляне, като стойността на всяка земя да определя според площта умножена по коефициент. Тук обаче се обърках много, защото незнам как да ги осчетоводя. За таксите мога да ползвам сметка 613 и после 201/613, но как да направя за материалният интерес, коя сметка да кредитирам?ДТ 201 КТ?
Освен това си мисля, че това право на ползване и плодосъбиране може да се третира като ДНМА, но как да го осчетоводя и него незнам. Просто доста се обърках.
Не съм сигурна дали следва да е така, но моля за мнения във връзка с решаването на този казус и правилното отразяване на операциите.
22
Данъци и счетоводство » Re: Закупен автомобил втора употреба и прилагане на ЗДДС
27.08.2018, 11:56Благодаря,
До колкото четох и аз останах с убеждение, че Продавача /дилъра/ протоколира и начислява ДДС за продажбата, а купувача единствено си осчетоводява фактурата като освободена доставка в дневник покупки. Все пак исках да попитам за да съм сигурна 100 %. Благодаря още веднъж, за споделеното мнение.
До колкото четох и аз останах с убеждение, че Продавача /дилъра/ протоколира и начислява ДДС за продажбата, а купувача единствено си осчетоводява фактурата като освободена доставка в дневник покупки. Все пак исках да попитам за да съм сигурна 100 %. Благодаря още веднъж, за споделеното мнение.
23
Данъци и счетоводство » Re: Закупен автомобил втора употреба и прилагане на ЗДДС
24.08.2018, 16:28Пропуснах да напиша, че автомобила е стар.
24
Данъци и счетоводство » Закупен автомобил втора употреба и прилагане на ЗДДС
24.08.2018, 16:25Здравейте,
Българско дружество регистрирано по ДДС закупува от Българско дружество, регистрирано по ДДС употребяван лек автомобил, предназначен за товари. Автомобила е закупен във връзка с основната дейност на фирмата, която е извършване на СМР. Във връзка с продажбата има договор за покупко-продажба на МПС и фактура. Във фактурата Продавача не начислява ДДС, а на отделен ред е записано: Режим на облагане стоки 2-ра употреба и като основание за неначисляване на ДДС е посочен чл.147 от ЗДДС. Във връзка с това, въпросът ми е: Трябва ли купувача да издава протокол или да правим някаква корекция, или е достатъчно да осчетоводи фактурата в дневник покупки в графа освободени доставки?
Българско дружество регистрирано по ДДС закупува от Българско дружество, регистрирано по ДДС употребяван лек автомобил, предназначен за товари. Автомобила е закупен във връзка с основната дейност на фирмата, която е извършване на СМР. Във връзка с продажбата има договор за покупко-продажба на МПС и фактура. Във фактурата Продавача не начислява ДДС, а на отделен ред е записано: Режим на облагане стоки 2-ра употреба и като основание за неначисляване на ДДС е посочен чл.147 от ЗДДС. Във връзка с това, въпросът ми е: Трябва ли купувача да издава протокол или да правим някаква корекция, или е достатъчно да осчетоводи фактурата в дневник покупки в графа освободени доставки?
25
ТРЗ и осигуряване » Re: Назначаване на трудов договор
17.07.2018, 19:05Благодаря Ви.
26
ТРЗ и осигуряване » Re: Назначаване на трудов договор
17.07.2018, 18:22Ами лицето иска да работи в почивните си дни, които едната седмица може да са сряда и четвъртък, а другата седмица например петък и събота в зависимост от графика му по основен договор. Не знам как е най-добре. От вашите отговори разбирам, че трябва да го назнача по чл. 111 и да му направя някакъв график.
27
ТРЗ и осигуряване » Re: Назначаване на трудов договор
17.07.2018, 17:51А може ли да го назнача по чл. 114 от КТ?
28
ТРЗ и осигуряване » Назначаване на трудов договор
17.07.2018, 17:20Здравейте,
Лице работи по основен трудов договор на 8 часа като охрана. В почивните си дни, които са 2, същото лице иска да работи по 8 часа при друг работодател като зидар или общ работник. Въпросът ми е как е добре да бъде назначено лицето при другия работодател - на допълнителен трудов договор по чл.111 или по чл.67, ал.1, т.1 във връзка с чл.70 на 4 часа и на СИРВ като графика на лицето следва да е съобразен с основния му договор? Моля за вашето мнение.
Лице работи по основен трудов договор на 8 часа като охрана. В почивните си дни, които са 2, същото лице иска да работи по 8 часа при друг работодател като зидар или общ работник. Въпросът ми е как е добре да бъде назначено лицето при другия работодател - на допълнителен трудов договор по чл.111 или по чл.67, ал.1, т.1 във връзка с чл.70 на 4 часа и на СИРВ като графика на лицето следва да е съобразен с основния му договор? Моля за вашето мнение.
29
Данъци и счетоводство » Re: Осчетоводяване на закупени материали във връзка със СМР
19.06.2018, 10:52Благодаря Ви много.
30
Данъци и счетоводство » Осчетоводяване на закупени материали във връзка със СМР
19.06.2018, 10:17Здравейте,
Фирма, занимаваща се със СМР и по-конкретно измазване, монтаж/демонтаж на дограма и други ремонтни работи, закупува материали, които директно влага в дадения обект. Фирмата няма склад, където да съхранява материалите. Във връзка с това, въпросът ми е: Как е по-добре да се осчетоводяват закупените материали- по сметка 302 с аналитичност по обекти и поданалитичност със закупените видове материали по количества, единични цени и стойности и след това на разход по обекти в зависимост от изразходваните количества /този вариант обаче ми се струва доста трудоемък, защото материалите са много и различни, с различни мерни единици и вероятността от допускане на грешка при изписването им е голяма според мен/. Другият вариант, който мисля, че е по удачен е: Закупените материали директно да се дават на разход и да се разнасят по съответните обекти, но незнам от данъчна гледна точка при проверка не би ли възникнал проблем. Друго, което ме обърква при първият вариант е, по какъв начин се изписват материалите в смисъл от къде се взема информация - от някакви калкулационни сметки, в които да са описани вложените количества материали според различни разходни норми в строителството, а ако не ми дадат такава информация? Моля за съдействие.
Фирма, занимаваща се със СМР и по-конкретно измазване, монтаж/демонтаж на дограма и други ремонтни работи, закупува материали, които директно влага в дадения обект. Фирмата няма склад, където да съхранява материалите. Във връзка с това, въпросът ми е: Как е по-добре да се осчетоводяват закупените материали- по сметка 302 с аналитичност по обекти и поданалитичност със закупените видове материали по количества, единични цени и стойности и след това на разход по обекти в зависимост от изразходваните количества /този вариант обаче ми се струва доста трудоемък, защото материалите са много и различни, с различни мерни единици и вероятността от допускане на грешка при изписването им е голяма според мен/. Другият вариант, който мисля, че е по удачен е: Закупените материали директно да се дават на разход и да се разнасят по съответните обекти, но незнам от данъчна гледна точка при проверка не би ли възникнал проблем. Друго, което ме обърква при първият вариант е, по какъв начин се изписват материалите в смисъл от къде се взема информация - от някакви калкулационни сметки, в които да са описани вложените количества материали според различни разходни норми в строителството, а ако не ми дадат такава информация? Моля за съдействие.
31
ТРЗ и осигуряване » Re: ДУК и осигуровки
11.10.2017, 15:59Относно ФАКТУРАТА, да права сте, но това беше просто пример. Ясно е, че лицето трябва да упражнява дейност, за да се осигурява. То го пише и в КСО. Относно ОКД5 - ДА, най-отгоре е записано, че е за самоосигуряващи се лица, но четох една статия, в която е загатнато, че лицето когато е по ДУК, трябва да декларира това пред НАП когато започне дейност и съответно, когато прекъсне дейност, за да няма проблем. Затова и споменах, въпросната декларация. Доста четох по въпроса, но трудно би могло да се докаже, кога лицето е извършвало, или не е извършвало дейност, затова попитах и тук за мнение, защото се пообърках доста. Благодаря за отговорите!!!
32
ТРЗ и осигуряване » Re: ДУК и осигуровки
11.10.2017, 15:48ПП Не разбрах какво е това ЕООД със съдружници....
[/quote]
Извинявам се > става въпрос за ООД.
[/quote]
Извинявам се > става въпрос за ООД.
33
ТРЗ и осигуряване » ДУК и осигуровки
11.10.2017, 11:40Здравейте.
В новорегистрирано ЕООД съдружниците избират трето лице, НЯМАЩО никакъв дял в дружеството, което да представлява дружеството в качеството му на управител по ДУК. Лицето е вписано в ТР. Дружеството все още няма дейност, няма назначени лица, подписани договори, издадени фактури и т.н и следователно не внася осигуровки по този ДУК. Само да уточня, че фирмата ще използва работници от друга фирма, когато трябва да извършва услуги. Въпросите ми са:
1. Какво става ако например дружеството има дейност в рамките на 1 месец и след това отново спира дейност -напр. къса фактура за извършена услуга и това е ? Как се процедира с осигуряването в този случай - осигурявам лицето за 1 месец и спирам да го осигурявам след това, така ли? 2. По какъв начин, лицето трябва да декларира, че започва дейност за даден период и съответно прекъсва след това? Може ли това да стане с ОКД5, независимо, че лицето не е СОЛ или се подават Обр.1 и 6, когато има дейност и след това не се подава, но според мен в този случай при проверка би имало проблем. Моля за помощ.
В новорегистрирано ЕООД съдружниците избират трето лице, НЯМАЩО никакъв дял в дружеството, което да представлява дружеството в качеството му на управител по ДУК. Лицето е вписано в ТР. Дружеството все още няма дейност, няма назначени лица, подписани договори, издадени фактури и т.н и следователно не внася осигуровки по този ДУК. Само да уточня, че фирмата ще използва работници от друга фирма, когато трябва да извършва услуги. Въпросите ми са:
1. Какво става ако например дружеството има дейност в рамките на 1 месец и след това отново спира дейност -напр. къса фактура за извършена услуга и това е ? Как се процедира с осигуряването в този случай - осигурявам лицето за 1 месец и спирам да го осигурявам след това, така ли? 2. По какъв начин, лицето трябва да декларира, че започва дейност за даден период и съответно прекъсва след това? Може ли това да стане с ОКД5, независимо, че лицето не е СОЛ или се подават Обр.1 и 6, когато има дейност и след това не се подава, но според мен в този случай при проверка би имало проблем. Моля за помощ.
34
ТРЗ и осигуряване » Осигуряване в ЕАД ???
31.08.2017, 14:11Здравейте,
Дружество, което е работещо ЕАД има за управител юридическо лице- ЕООД. Физическото лице, което представлява ЕООД -то е СОЛ в собственото си дружество и се самоосигурява чрез него. Въпросът ми е дали при това положение се дължат някакви осигуровки в ЕАД -то от лицето, което представлява ЕООД -то, което пък е управител на ЕАД -то? Доста е объркано, дано сте ме разбрали.
Дружество, което е работещо ЕАД има за управител юридическо лице- ЕООД. Физическото лице, което представлява ЕООД -то е СОЛ в собственото си дружество и се самоосигурява чрез него. Въпросът ми е дали при това положение се дължат някакви осигуровки в ЕАД -то от лицето, което представлява ЕООД -то, което пък е управител на ЕАД -то? Доста е объркано, дано сте ме разбрали.
35
ТРЗ и осигуряване » Re: СИРВ за повече от месец
14.06.2017, 13:39Благодаря
36
ТРЗ и осигуряване » Re: СИРВ за повече от месец
13.06.2017, 17:08Бихте ли ми дали линк, моля. Изчетох почти всички теми от форума, които са свързани със СИРВ, но се обърках и затова направих нова тема.
37
ТРЗ и осигуряване » СИРВ за повече от месец
13.06.2017, 16:51Здравейте, имам назначени лица на СИРВ за период от 4 месеца. Четох много по въпроса -наредби, кодекси, указания, писма, форуми и т.н, но за първи път се сблъсквам със СИРВ, обърках се и ми възникнаха няколко въпроса:
1) Какво става когато периода на СИРВ е 4 месеца, а лицето е освободено още първият месец? В обр. 1 в кл. 12 е код 16, кл. 13 в колона 1 -4 (избрания период на СИРВ), а в колона 2 -1 (Поредния месец от периода на СИРВ). В следващ месец лицето вече го няма, трябва ли да се подава някаква корекция на Обр. 1 във връзка с това, че лицето е освободено преди изтичане на периода на СИРВ?
2)Какво става ако лицето е работило по-малко часове от съответната норма за месеца съгласно графика? Води ли се това престой съгл. чл.267, ал. 1 от КТ и ако да, то по какъв начин следва да се отрази или начисли така че да бъде изчислена информацията на заплатата му коректно и трябва ли нещо да се коригира в обр. 1 във връзка с това - напр. прекъсва ли се осигуряването му съгл. указание на НОИ Изх. 910184/06.04.2015 ?
3) До колкото разбирам, през целият период на СИРВ, когато е за повече от месец, информацията в Обр. 1 в кл.12 - се подава само с код 16, но какво става в края на периода? Подават ли се някакви корегиращи декларации Обр. 1 или вече информацията се подава нормално с код на вид осигурен 1 например?
Иначе ако има извънреден труд, до колкото разбрах, следва да се начисли в края на периода на СИРВ.
Моля за помощ и благодаря на отзовалите се.
1) Какво става когато периода на СИРВ е 4 месеца, а лицето е освободено още първият месец? В обр. 1 в кл. 12 е код 16, кл. 13 в колона 1 -4 (избрания период на СИРВ), а в колона 2 -1 (Поредния месец от периода на СИРВ). В следващ месец лицето вече го няма, трябва ли да се подава някаква корекция на Обр. 1 във връзка с това, че лицето е освободено преди изтичане на периода на СИРВ?
2)Какво става ако лицето е работило по-малко часове от съответната норма за месеца съгласно графика? Води ли се това престой съгл. чл.267, ал. 1 от КТ и ако да, то по какъв начин следва да се отрази или начисли така че да бъде изчислена информацията на заплатата му коректно и трябва ли нещо да се коригира в обр. 1 във връзка с това - напр. прекъсва ли се осигуряването му съгл. указание на НОИ Изх. 910184/06.04.2015 ?
3) До колкото разбирам, през целият период на СИРВ, когато е за повече от месец, информацията в Обр. 1 в кл.12 - се подава само с код 16, но какво става в края на периода? Подават ли се някакви корегиращи декларации Обр. 1 или вече информацията се подава нормално с код на вид осигурен 1 например?
Иначе ако има извънреден труд, до колкото разбрах, следва да се начисли в края на периода на СИРВ.
Моля за помощ и благодаря на отзовалите се.
38
ТРЗ и осигуряване » Re: Уведомление по чл. 62 и промени в Наретба № 5
03.04.2017, 10:49Този имейл си е напълно редовен. Изпращача е НАП-Национална агенция за приходите <infocentert@nra.bg>Днес на пощата си пак имах вирус с прикачен файл уж от НАП - Уведомление относно промени в регламента за подаване на декларации към НАП, но не е от пощата на НАП, а от странен e-mail, така че внимавайте.
39
ТРЗ и осигуряване » Re: Уведомление по чл. 62 и промени в Наретба № 5
03.04.2017, 10:44Защото се опитват да оправдават извършване на някаква дейност.Нямам нищо против новите да си ги подавам с този код, но защо трябва да ни усложняват живота със старите.
Аз ще подам нови уведомления по-нататък, то се е видяло. Въпроса беше да не е точно сега, след като вече съм подала уведомление на 31.03 и ми е прието, да трябва да подавам и днес.
Благодаря на всички за отговорите
40
ТРЗ и осигуряване » Уведомление по чл. 62 и промени в Наредба № 5
03.04.2017, 09:43Здравейте, в петък - 31.03 подадох уведомление по чл. 62 към НАП във връзка с това, че има сключени трудови договори от същата дата с лица, които трябва да постъпят днес на работа -03.04 и във връзка с прекратен от дата 31.03 трудов договор. Всичко ми е обработено и прието, имам си справка от НАП и в системата на НАП данните за назначените по трудов договор лица си излизат коректно. До тук добре, но на имейла си получих писмо от НАП, КОЕТО е стандартно в смисъл, че касае промените в Наретба № 5. Но се хващам за това и по-конкретно за второто изречение: "Обръщаме внимание, че от 01.04.2017г. подаваните по електронен път файлове с данни за уведомления за трудови договори, включително и при прекратяване на съществуващ трудов договор, които не отговарят на утвърдените нови структура и формат за файл няма да бъдат приемани от ИС на НАП, т.е. подаваните от тази дата уведомления трябва да са в съответствие с новите спецификации.
Това е необходимо да се съобрази особено в случаите, когато тридневния срок за изпращане на уведомленията по Наредба №5 съвпада с датата на влизане на измененията." Имам ли основание да се притеснявам?
Това е необходимо да се съобрази особено в случаите, когато тридневния срок за изпращане на уведомленията по Наредба №5 съвпада с датата на влизане на измененията." Имам ли основание да се притеснявам?