Аз само разсъждавам... наистина ще е добре да се изпрати запитване до НАП.

Не са включени в Раздел I чл.1 ал.1 в Наредбата за СОЛ, но са включени в Раздел II чл.17б в същата наредба, има отделен раздел за тях, където пише че се осигуряват за своя сметка. което води до чл.5 ал.2 от КСО.

От друга страна объркващо е ЗЗО. Тези лица лица ЗЗО, ги третира като безработни, по чл. 40 ал.5, освен  ако не са осигурени по ал.1, 2, 3 - където са гражданските. Т.е. какво правим ако има сключен Граждански договор :)
 
Според мен,  НАП ги  "приравняват" на СОЛ. Те са включени и в наредбата за самоосигуряващите се лица.  Включително и декларациите, които подават СОЛ по Наредба Н-13. Май навсякъде ги приравнят към СОЛ.
Няма ли някое становище/писмо на НАП?
Да, за да може румънският гражданин да бъде осигуряван в България, първо следва да бъде оформено законното му пребиваване в страната и да му бъде издаден ЛНЧ (личен номер на чужденец).
Тъй като трудът ще се полага в България и няма издадено удостоверение А1,той попада под българското осигурително законодателство. Това включва и задължението за здравно осигуряване.
Здравноосигурителните  вноски зависят от статута на пребиваване:
краткосрочно пребиваване ,   дългосрочно или постоянно пребиваване, или единно разрешение за пребиваване и работа
Ами не е точно така. В нито един момент/ден не сме работодател с над 100 лица.  Само във ведомостта за целия месец Септ. излизат 105.  Примерно - в началото на месеца са 90- на 10,09 напускат 10 броя - остават 80. На 29.09. назначаваме 15, и стават 95. Във ведомоста за м. 09 фигурират 105 лица.

И аз не намерих указание - нито НАП, нито министерство на финансите, нито ИТ .
Здравейте!

Не мога да намеря указано как се изчисляват 100 броя наети лица, съгласно чл.3 ал.1 т.3 от ЗОПБ. Дали е средносписъчен за предходната година, за предходния месец, абсолютен ли е? По ведомост за м.09.2025 г. имаме 105 лица, но в нито един ден от месец септември, няма наети повече от 100 лица.
2003 година се подаваха, заварените към 01,01,2003 година трудови договори, но с реалните дати - т.е. датата би трябвало да е 01,01,2002. Да не би да е прекратен този договор и да има сключен нов - от 27,12,2002г ? Тогава по мой смътен спомен имаше такава практика - да се прекратява евентуално срочен договор и да се сключва нов.
Здравейте!

Работодател иска направи на част от персонала- администрация,  допълнително здравно осигуряване. Има лица в отпуски по майчинство. Тъй като явно това не може да мине за  социален разход, трябва да се начисли като доход на персонала. Размера е 40 лв. на човек. Въпросите са ми:
1. Каква сума трябва да се начисли на човек - 40 лв. или брутна 51,55 лв. ако трябва да се удържи нетно 40 лв. на лице?
2. За лицата в майчинство, това би ли довело до спиране на обезщетенията за майчинство, ако сумата се покаже в т.21, но е без отработени дни в Декл. обр.1?
Здравейте,

питането ми е принципно как е по-редно да се направи. Фирмата предлага работа като летния сезон е с по-високи заплати, зимния - с по-ниски. Възможно ли е това да се опише в трудовия договор /и правилниците/- примерно 01,05,-31,10 -основна 1500 , а 01,11-30,04- 1200лв. ? Или ще е по-добре договора да се сключи на  1200лв. , и за летните месеци - да има допълн. възнагр. от 300лв . , вписано в договора ?
Не съм срещала някъде да е регламентиран срок за подаване на документи за отпуск по чл.164.
Предполагам, че все пак е споменато, че има намерение да се ползва този вид отпуск.
Да, нали все пак е лицето е осигурено на друго основание.
Да, само доплащате добавката за нощен труд за отработен час.
За ДОО и ДЗПО не споря. Питам за ЗО. Там е в болничен/майчинство и се внасят ЗО върху 710, а ТД е с "предимство" пред СОЛ.

ПП В такива случаи винаги съм се питала как се подава Д1.

2 бр. декларации обр. 1 за месеца за осигуреното лице. 1-та с общия осиг. доход, втората с остатъка само за ДОО и ДЗПО :) 
Ако е избрала да се осигурява върху 3400, само за здравната вноска трябва да имате в предвид, дохода върху който се осигурява по време на майчинство, да бъде приспаднат. Другите осиг. ще са върху 3400.
Здравейте,

през 2021 г. имаме работник останал под МРЗ - вместо 650, 630 лв. начислена. С класа брутната се получава над 700 лв., и не сме го забелязали.
Сега начисляваме за всеки месец от 2021 г. допълнително към основната  заплата  още 20 лв. и разликата в класа. Ще изплатим в м.03.2022г.
Въпроса ми е за Декл. обр. 6 за осигуровките как е редно да се подаде - с код 5 - заплати начислени/изплатени,  или с код 6 - допълнит. доходи начислени и изплатени след 25 число?


Ако фигурираха щяха да се отразят в ГДД.

Ако бяха подавани вероятно щяха да бъдат отразени и в справката по чл. 73

Не става ясно, какво се вижда след като се зареди информацията в ГДД.


 
 primeh,
направете онова, което е написала Делфинчето.
Задължение на лицето е да си плати данъка и щеше да е добре да го направи до днес, за да ползва 5% отстъпка.
 :smile1:

Предни години при подобен случай, сме получавали  обаждане от НАП, да се оправят нещата във фирмата, и да се подадат съответните декларации.
След като има още време и възможност, защо да не  направят както си му е реда.
Да, подали са лицето в Справка по чл.73.


А там фигурират ли лични осиг. и данък ?
Декл обр. 1 и Декл. обр. 6 подавани ли са за съотв. месец?
Вариант/и правилно е/ лицето да внесе във фирмата сумата, и тя да преведе сумите и ако не е подала Декл. обр.1 и Декл. обр. 6, сега да ги подаде, макар и със закъснение. До 30.04. може за миналата година.
Благодаря! :)

А в такъв случай правите ли годишно изравняване на дохода пир единия работодател, при наличието само на ДУ?
При разговор с НАП, тяхно мнение /по телефона/, първия по време, може да се счете за "основно" и при него да се направи годишно изравняване от всички фирми :)
 
Здравейте,

имаме лице, което е има сключени Договори  за управление в няколко фирми. Проблем ли ще е ако за всички фирми, справкато по чл.73 ал.6 се подаде, като "не е работодател по основно трудово правоотношение към 31,12,"?
Така правим по принцип :)

Да, наредбата не е актуализирана.