Абе прието е отдавна, това е ясно, но ако се сетим, ще го коментирамена 1 юни, празнувайки
деня на детето:)
Иначе за УП3 "наредбата" говорих:)

" Не е важно за Вас точно кое е смислен документ и кое не" - абе баш е важно, особено кипенето на безсмилен труд, но неочаквам чудеса пак.
Е той безсмисления труд по принцип си тече нон стоп и все повече става от година на година, съгласна съм... :)))) Но този с хартиения носител е най-безсмислен...
Здравейте! До коя година - трудовия стаж при 4 часов работен ден се смяташе за  пълен тр. стаж?
И още един въпрос имам колеги:  Имаше в КСО - ако лице се осигурява на 2 места - 4 години се смятаха за 5 години трудов стаж. До коя година беше в сила това правило? Благодаря предварително!
За трудов стаж ли питате или за осигурителен стаж ?
Абе попълвам УП3, така и не промениха наредбата. С извънреден или на 4 часа, нямам избор-все още.
Иначе въобще понятието ТС трябва да отпадне, а ОС си се вижда в Д1.
Но няма смисъл от мечти.
Аз не вярвам да се оправят с ел.ТС в срок, ще го отложат във времето, но да видим.

https://dv.parliament.bg/DVWeb/showMaterialDV.jsp?idMat=223540


Ето информация, вече е прието.
УПта не се попълват от повече от десет години вече. ТК не са ми особено драматични да ги попълвам. При все, че ги намирам за напълно безсмислен документ, предпочитам въобще да не се занимавам с тях.
Напротив, при поискване от работника/служителя се попълват УП-та и още как ! Нищо, че по принцип работодателя не е длъжен. Не е важно за Вас точно кое е смислен документ и кое не, то хората отдавна вече не се занимават с хартии, а при нас пак с години закъснение се случват нещата и когато е да се направи нещо хубаво още преди да е направено се започва едно недоволство и хулене. Като не се занимавате с ТК просто не се занимавайте и с "купищата" У62, и те не са особено смислени предполагам според вас.
Благодаря на всички. Аз също смятам, че формално погледнато нарушение няма. Но само формално. Защото допълнителното възнаграждение за придобит трудов стаж има задължителен характер. Не по-малко задължителен от начисленията за извънреден труд например.

Представете си следния (абсурден, строго теоретичен) пример: поради извънредни обстоятелства се налага 3 месеца подред служителите ви да полагат извънреден труд. Вие им съставяте допълнително споразумение, с което основната им заплата за тези 3 месеца се редуцира с надбавките за извънредните часове. Хората се съгласяват. След това отразявате отработените надбавки и всичко е точно.

Но не съвсем, нали? Не съвсем.

Надбавките за клас прослужено време имат „двойно предназначение“. От една страна ви мотивират да дадете шанс на служители, които тепърва се учат. От друга – ако изберете опитен кадър, вие се ползвате от всички плюсове на неговата по-добра компетентност. Получавате повече – плащате повече. Така е справедливо, не смятате ли?
Дано сте разбрали, че няма как да договаряте нетно възнаграждение и същевременно да получавате повече, заради прослужено време.... или едното, или другото. Един съвет, макар и непоискан - не разчитайте само на прослуженото време, за да получавате по-високо възнаграждение. Ако работите всеотдайно, проявите качества и в резултат ви предложат достатъчно високо нетно възнаграждение - има ли значение включен ли ви е процента в него или не ? Вие сам/сама сте го написал - "получавате повече - плащате повече". Ами вие давайте повече и ще получите....
Ако имаш стотици работници с много промени постоянно, ще си е баш един тон уведомления.
Може би предпочитате на стотици работници да попълвате хартиени трудови книжки и УП?
Редно ли е надбавките за клас прослужено време да не се начисляват като отделен компонент от дължимото възнаграждение, а да се „абсорбират“ в крайната сума така, че тя да бъде напасната към предложената (в обявата за позицията) нетна заплата? По този начин при трима души на равни позиции стажът ще работи срещу най-опитния служител, а не в негова полза, което е нелогично и противоречи на идеята на закона. Вероятно това е масова практика, но не е ли нарушение?

За да изпреваря първия ви въпрос: в трудовите договори се записват напаснатите суми – а те са толкова грапави, че манипулацията е очевидна.

Предварително благодаря на всички, които ще се включат с коментар.

По принцип не е противозаконно, а доколко е масова практика не знам. Но донякъде сте прав, че в една по-голяма фирма има вариант за една и съща длъжност  да се полага еднакво щатно /основно/ възнаграждение, върху което да се начислява съответния процент прослужено време и тогава служителят с по-голям стаж ще получава по-високо нетно възнаграждение. Така би било справедливо, но ако политиката на фирмата е друга....не е проблем от юридическа гледна точка. Явно са решили, че всички на тази длъжност, ще получават еднакво нетно възнаграждение, независимо от стажа.
Ще видим какви срокове ще дадат. Макар, че доста по-смислено щеше да е да ни карат да подаваме всичко накуп при прекратяването, не по топ уведомления, но то няма много мисъл при законотворците.
Няма да са топ уведомления. Всяка промяна ще има съответния код и в едно уведомление ще може да се подадат няколко промени. Но срокът ще бъде за всяка промяна тридневен.
Някой с подобен случай дали ще може да се включи? И по-специално за последния въпрос-здравната осигуровка-чл.40, ал.1 т.5 от ЗЗО? Болничният е за м.Февруари и е отразен в 2-та картона на служителя /основен ТД и втори, доп.ТД/, подават се две Д1. И по двата има начислена здравната осигуровка при болнични за сметка на работодателя, определена на база 933 лв.
Попаднах на следното становище "Работодателят дължи здравните вноски общо за периода на болничен на лицето, а не отделно по всеки договор на работника. Това е така, защото в случая имаме един работодател и едно лице в болничен, независимо, че същото работи по повече от един трудов договор с въпросния работодател". Това ме обърква всъщност как трябва да се начисли правилно осигуровката и да се подадат коректни Д1?
При мен ги начислява здравните осигуровки и по двата договора, така съм подавала Д1, не е имало проблем. Не знам дали е правилно, не съм се замисляла. Ако е при различни работодатели знам, че и двамата дължат. По тази логика ако е при един и същ, защо да не дължи и по двата договора? След като се подават два болнични, изплащат се първите два дни и по двата....
Здравейте, моля за информация по следния казус - Сключен е трудов договор на основание 107р, ал4., т.1, във връзка с чл.68, ал.1 т.2. Договорът е сключен за срок до завършване на определена работа. Работата не е сезонна, а редовна - не е фиксиран срока и никъде не се удостоверява, че е приключила. Естеството на работа е администрантивно, както и никъде не се отчита с протоколи.
По договор срокът на предизвестие е 3 месеца - но с оглед на това, че продължава повече от 5 години и не се декларира работата - как може да се прекрати по-рано?
 
Според мен договорът е сключен в нарушение с изискванията за такъв договор. Би трябвало работата, която трябва да се завърши да бъде описана подробно в него. Административна работа не ми звучи като такъв тип работа. Не знам, консултирайте се с юрист, служителят може да претендира и за безсрочен договор в този случай.... 5 години е нереален срок. По принцип може да прекратите договора без предизвестие при приключване на определената работа...
чл.13, ал.1, т.23. (изм. - ДВ, бр. 106 от 2008 г., в сила от 01.01.2009 г.) получените суми за командировъчни пътни и квартирни пари по правоотношения, които не са трудови, когато са за сметка на възложителя и са доказани документално по реда на действащото законодателство, както и дневните командировъчни пари, но не повече от двукратния им размер, определен за лицата по трудови правоотношения;
Става въпрос за КОД 915 в Справка по чл.73/1, Дневни командировъчни пари по чл. 13, ал. 1, т. 23 от ЗДДФЛ, когато годишният размер на дохода, изплатен на физическо лице, превишава 1000 лв. / Нали те ще се декларират с другата справка, по чл.73, ал.6 ? И в двете справки ли трябва да се декларира едно и също нещо ?
Успях да си го изясня, това се отнася за нетрудовите правоотношения, като размерът е съобразен с този, определен по трудови.
чл.13, ал.1, т.23. (изм. - ДВ, бр. 106 от 2008 г., в сила от 01.01.2009 г.) получените суми за командировъчни пътни и квартирни пари по правоотношения, които не са трудови, когато са за сметка на възложителя и са доказани документално по реда на действащото законодателство, както и дневните командировъчни пари, но не повече от двукратния им размер, определен за лицата по трудови правоотношения;
Става въпрос за КОД 915 в Справка по чл.73/1, Дневни командировъчни пари по чл. 13, ал. 1, т. 23 от ЗДДФЛ, когато годишният размер на дохода, изплатен на физическо лице, превишава 1000 лв. / Нали те ще се декларират с другата справка, по чл.73, ал.6 ? И в двете справки ли трябва да се декларира едно и също нещо ?
Разбрах в електронния регистър чрез пик към нап и ной. Няма все още деклариран брой работни дни за тези 10 и 11 месец. Знам че е длъжен,но този човек е крайно нагъл и безотговорен и заради това напуснах. Доколкото разбирам няма да имам проблем с изплащането на болничния ми,но ще трябва да се обаждам едва ли не да му се моля да ми оправи месеците. Благодаря за отговора.
Няма нужда да му се молите, просто подайте сигнал в Инспекция по труда.
Здравейте. Имам следното питане. От 16.05 тази година до 25.11 работех при един работодател и от 25.11 постъпих на работа при нов работодател при когото съм работела само 5 дни и в момента съм в болничен най вероятно до края на месеца поради здравословни причини. Снощи влязох да си направя справка в ной и останових че за 10 и 11 месц стария ми работодател не е внесъл осигуровките ми. Въпроса ми е на каква база ще ми се изчисли болничния ако съм работела само 5 дни при новия работодател а стария не е регистрирал последните два месеца нито в ной нито в нап. И да добавя че точно заради това напуснах понеже все се бави с осигуровки,данъци и така нататък и е възможно и тези два месеца да ми влачи и се притеснявам да не ми е проблем за изплащането на болничния. Извинявам се за дългия пост и дано сте ме разбрали.
А вие как разбрахте, че не ги е внесъл ? Декларирал ли е осигурителния ви доход за тези месеци? Ако сте имали действащ трудов договор и съответно отработени дни с осигуряване в тези месеци това би трябвало да е декларирано от него ? Дали е платил осигуровките или не това за вас е без значение, тъй като това е негово задължение, не ваше. При изплащане на болничен от НОИ се взима предвид осигурителния ви доход за 18 месеца назад.
466,5 /21 - 22,21 лв.
22,21 лв*7 - 155,49 лв. като в/у тях ЗО 4,8%

Тази сума ли трябва да впиша 155,49 лв.

Осигурителния доход на лицето няма нищо общо. Прочетете чл.40, ал.1, т.5 от ЗЗО.
Точният текст на т.5 от СИС е:
"Осигурителен доход от сумата по тази сметка, върху който се дължат осигурителни вноски
(попълва се от физическото лице, като се има предвид посоченото в т. 3 и 4 от допълнителните данни)"
По-голяма декларация от това - здраве му кажи :)
Но щом искате да съхранявате повече хартия - искайте декларации, справки, сл.бележки от работодатели....
Да знам какво пише....- като се вземе предвид посоченото в т.3 и т.4. Дали видяхте какво се посочва с т.3 и т.4 от допълнителните данни ? Ако не е се осигурява на максимума пак ли ще пише сумата, върху която дължи осигуровки физическото лице-изпълнител ? Малко трудно.
Не е нужно да се попълва отделна декларация - в самата СИС има ред, на който САМОТО ЛИЦЕ (изпълнител) вписва върху каква част от дохода от ред Еди кой си се дължат осигуровки.
Каквото попълни - това. Възложителят не носи отговорност. Нито има някакво задължение в бъдеще да преизчислява осигуровките и/или данъка
Разбира се, че е НУЖНА декларация. Това, което вие посочвате се отнася само ако лицето - изпълнител и посочил в допълнителните данни, че е осигурено на максимума или е пенсионер Пише си го в самата СИС. Няма как самото лице да си определи осигурителния доход и размера на осигуровките, ако има такъв.
Първо си изяснете какво точно удостоверява въпросното А1 и ще си отговорите на много въпроси. И прочетете тази наредба.
https://kik-info.com/normativna-baza/naredbi/nupkirsrpu/