Колеги, изникна ми още един въпрос. Понеже при мен става въпрос за СОЛ. И лицето се осигурява на един доход, а след подаването на ГОД чл.50 и справката за осиг.вноски   - довнася осигуровки. И така се променя и дохода. НОИ кои данни ще вземе? Кой доход ще ползват - този от декл.1 през годината или този в справката за оконч. размер на осиг. доход?
Защото може да излезе, че няма смисъл да се подава заявление....
Да така е , ако се е осигурявало с доход по-висок от средния за страната който се обявява в НОИ се подава заявление и за стаж и за доход . Подава се всяка година - само при условие че искате да се вземе под внимание и дохода ако е бил по-висок.
Много Благодаря за информацията и помощта! Тогава трябва да отидем да подадем.
И да питам само - по всяко време на годината ли може да се отиде? В смисъл, ако отидем сега - за миналата година ли ще е увеличението или вече за тази?
Здравейте, колеги! Искам да попитам нещо във връзка с преизчисляването на пенсия на работещ пенсионер. Става въпрос за това, че сега се зачетох за това преизчисление и нещо ми направи впечатление. Май има разлика дали служебно ще преизчисляват или е подадено заявление от пенсионера. Така де - като четох ми направи впечатление, че служебното преизчисление от 01 април е на база осигурителен стаж , а ако подадеш заявление за преизчисление - се взема за база осигурителен стаж и доход. И виждам, че при разпорежданията на лицето - от 01.04 се е увеличил само осиг. стаж с една година. Лицето е пенсионер от 3 години, но досега не сме подавали такова заявление, а се осигурява за пенсия. Служебно преизчислява НОИ пенсията от 01.04. на лицето.
И от всичко това си правя извод, че - ако не си подал заявление - служебно ти приизчислява НОИ само с осиг.стаж. А ако си подал - ще вземе и осиг. доход. Така ли е колеги?
И си мисля, че е добре да отидем да подаде лицето заявление. И в тази връзка да попитам още - това заявление всяка година ли трябва да се подава или е еднократно и важи и занапред? Само това не разбрах от изчетеното.
Благодаря за вниманието и отделеното време
Какво Ви пречи да си смятате с миналогодишната декларация?
Нищо не ми пречи. Сега като ме подсетихте - така ще направя. НО се учидих, че няма да има такава. Досега последните години винаги имаше.
Благодаря!
Здравейте! Тъкмо щях да питам къде е ГДД по чл50 с баркод и сега разбирам от Вас, че нямало да има. Вярно ли е, че няма да има? Защото е много удобна, иначе трябва да смятам с елката и да разчитам, че е вярно. А с нея си правя проверка на сметките.
Да, значи.  :smile1:

Коректно е да запишеше не 12.2023, а да упоменете срока , за който ще Ви се плати.

Благодаря! Аз имах предвид, че фактурата ще я пиша сега декември месец. Иначе искат само позициониране - 1опак- сумата. Обаче и аз като вас мисля, че е редно да се упомене и срок. Примерно позициониране -  1година или 12 месеца. Иначе откъде ще знам за какъв период е. Утре ще взема да питам представителя преди да принтирам фактурата. И без това имам да питам още нещо.
И счетоводно остават  - 40лв приход за услуги за тази година, а останалите 440лв са за бъдещ период - по друга сметка и тях ще ги призная догодина.
 :smile1:
Здравейте, колеги! Сега имам следния казус и реших да попитам за мнението Ви. Става въпрос за следното - една от фирмите, с които работим -  иска да позиционира продукти при нас. По точно иска да ползва една витрина и да си сложи хранителните добавки там. И една година да стоят така и ще ни плати сума за това позициониране. И искат да им издам фактура за позициониране.  Пратиха ми образец и аз ще им издам. Първо се замислих какъв приход ми е това -  и реших, че е приход от услуга , а не е продажба. И се консултирах с една колежка и тя ми потвърди, че и тя има такова позициониране и е приход от услуга. Обаче сега се замислих за още нещо. Аз сега ще издам фактура за позициониране - декември 23г. И ще ми преведат сумата по банка. Но срока на позиционирането е 1 година. Значи ли това, че ще имам приход за бъдещ период? Сумата е 480лв за 1 година. От декември до декември. Сега доста се зачудих трябва ли да деля сумата - в смисъл за декември да имам приход от услуга - 40лв, а останалите да останат Приход за бъдещ период. И евентуално догодина да ги призная за текущи. Но си мисля, че реално аз цялата сума ще я получа сега. И вече се обърках. Ще питам пак колежката, но ми е интересно да чуя и други мнения.
Благодаря за вниманието и отделеното време!
Здравейте! Искам да попитам и аз нещо - сега разбирам, че в отчета от касовия апарат имам една сума 7,50лв в група А с 0% ДДС, която не съм отразила в справката за ДДС за м.септември. Сега как трябва да постъпя? Да включа сумата за м.октомври с нулево ДДС. Или да подавам писмено молба до НАП да коригирам СД?
Благодаря! Сега получих и друг съвет - да ги оставя както са с 0% в група А. Колежката ми каза, че сумата не е голяма и едва ли ще се предприемат действия от НАП.
Да допълня само - говорих с НАП и служителката ми каза, че не е сигурна дали трябва да правя сторно - понеже е отчетено в друга група, а не е операторска грешка. И щеше да гледа някакъв закон, но не се обади две три минути и аз затворих. Но за мен е сгрешено ДДС-то. Незнам и аз вече.
Здравейте, колеги! Искам да попитам нещо във връзка със сторно на касовия апарат.ЩЕ ви обясня набързо за какво става въпрос. Ние сме аптека.  Днес като поглеждам месечните отчети от касовите апарати и виждам, че имаме суми на оборот А с 0% ДДС. Не са големи - 73лв и 24лв. И се усетих какво е станало. НИе нали продаваме тестове за Ковид , които от нова година са с 20% ДДС.А преди нова година бяха с  нулева ставка. Обаче е станало следното - ние до септември получавахме тестове от една фирма и те са оправени в програмата да са с 20% ДДС. Но тази фирма вече нямаше тестове октомври месец и ние поръчахме от две други фирми. И като съм ги прехвърляла и въвеждала в програмата не ми мина на ум, че може да са останали с 0% ДДС. И сега открих кои са тестовете и кои дни сме ги продали. Но незнам мога ли да правя сторно вече ? Някъде прочетох , че до 7мо число на следващия месец мога. И ако мога това сторно в кой месец ще се отчете - в октомври или ноември? Предполагам ноември. Но тогова излиза, че трябва сега да въведа отчета от октомври както е с нулевото ДДс, а ноември да е приспаднато. Много ми е объркано. И ако евентуално направя сторно сега, нали трябва иначе да отчета сумата с 20% ДДС. Направо ми причерня като видях това нулено ДДС. Вече незнам как е редно да постъпя. Не сме със СУПТО - да кажа. И ще опитам да се обадя на хората от софтуера да ми покажат как да сторнирам.
Благодаря на всички включили се по темата за отделеното време и внимание!
Колеги, доколкото прочетох да си припомня за сторното - разбрах, че за разходни и приходни сметки е редно да се направи червено сторно. Т.с. 629/503 с минус. А черното се използва по-рядко и не е за разходни сметки по принцип. Ако направя червено сторно виждам, че в ОПР са добре нещата, само оборотите в извлечението на банката не са верни. Иначе 503 е точна.
Остава сега да си запиша или някак да си напомням - защо няма да са ми верни оборотите на 503 в края на годината. Макар,че предполагам  до края на годината - ще имам още такива възстановени такси.
Изчислих иначе сумата на върнатата такса и излиза, че е долу горе 10% от таксите на ПОС терминала до датата на възстановяване.
И Благодаря на всички колеги, включили се по темата.
Сега се замислих -  да не би защото нашата банка стана от Райфайзен - КБС - вече е ОББ - затова да правят някакви преизчисления и да връщат такси. И от прочетеното от коментарите на всички колеги стигам до извода - че наистина май ми връщат таксата - и трябва да сторнирам. Аз в самото начало така си мислех, но не бях сигурна каква точно е тази сума в извлечението. Обаче ако сторнирам - трябва да е 629/503 - с минус 32,19, така ли мислите и вие или 503/629? Трябва малко да прочета за сторното - да си припомня.
Преизчислени са, по скоро ми бие на грешно отразени такси в миналото и сега се коригират.
Служителката на банката не можа да ми обясни точно. Каза само, че правят някакво преизчисление и то от скоро и възстановяват някакви суми.  Но си мисля, че не се знае за кой или кои периоди е тази сума. И затова за мен е по логично да е приход. Понеже не знам от къде трябва да приспадам сумата.
Здравейте! И аз искам да попитам нещо по темата за възстановени такси от банката. По конкретно в моя случай става въпрос за пос терминала. Имам една сума в банк. извлечение, на която пише - RE COM POS Total. Обадих се в банката сега и ми казаха, че правили някакво преизчисление на таксите по пос терминал и въстановявали някакви суми. В моя случай сумата е 32.19лв. И тук изниква моя въпрос. Сумата приход ли ми е или намаление на разхода? За мен е приход по скоро, както и по-горе е коментирал колега. Примерно по 729 сметка. Но ми е интересно да чуя и друго мнение по въпроса.
Благодаря предварително за отделеното време на включилите се по темата
Начислявате приход и го отразявате по дебита на разчетна сметка, а януари я закривате с фактурата. Това принципно - не по темата точно.

Благодаря! Нещо ми стана ясно .
Благодаря! Аз така правя. Но ми е интересно как точно се включва като приходи в минал период? В някакво приложение към отчета ли? И как примерно ще се компенсация за декември за миналата година?
Здравейте! Искам да попитам - вие как счетоводно го отразявате този приход ? В смисъл по кои сметки се отразява компенсацията за м.декември? Защото документа фактурата е с дата януари.
Благодаря за вниманието!
Здравейте! Предпразнично искам да попитам един въпрос за справката за предприятие в год.отчет на НСИ и по - конкретно за справката за местната единица. Става въпрос за това, че ние сме ЕТ и имаме адрес на регистрация и адрес, на който извършваме дейност - аптека. Аз досега не съм попълвала такава справка за местната единица. Попълвам само за предприятието. Обаче в т.2 за място на извършване на дейността има промяна тази година - има изречение - ако извършваме дейност на поне два адреса/включително адреса за контакт /офиса// - за всеки адрес да се попълни съответната брой приложения "данни за местната единица".  И излезе, че ако попълня такава справка за местната единица - трябва да попълня две справки - една за офиса и една за аптеката. Аз пробвах и така ми излезе, че трябва да попълня и за офис. А ако попълня за дейност - 1 място, не иска да попълвам за местната единица. Чуденето ми е как да постъпя - да попълвам две справки за местна единица или да посоча 1 място или нищо - и да не попълвам местни единици? По принцип съм на мнение по-скоро да не попълвам за местни единици. Но искам да чуя и друто мнение.
Благодаря за отделеното време и внимание!
Пожелавам Ви светли празници! Бъдете здрави и усмихнати!
Здравейте! Аз имам един такъв въпрос - след като трябва да се минава през сметка - Финансиране по програма - коя е тази сметка? В смисъл кой номер е? Сигурно е от раздел 7, но коя група примерно? Аз имам някои предположения , но ми е интересно какво мислят и други колеги.