Трудовият стаж е наследство от комунистическите времена, което е доста трудно и непопулярно да бъде премахнато. За мен повечето нормативи свързани с определено количество трудов стаж са безпредметни и само вредят.
С лека ръка бих премахнал ппризнаването на стаж от предходни работодатели. В това вече няма икономическа логика, нека оставят признат стаж при същият работодател (да не е капо ситуацията), но признаването на чужд стаж е безпредметно и се получават доста странни заплати особено в държавният сектор, където за по-сигурно признават целият стаж
Аз не бих приел болничен издаден след датата на прекратяване на трудовото правоотношение. По начало такъв болничен е неправомерно издаден и институцията, която го е издала трябва да си го анулира.
Колеги, миля споделете мнение по следната ситуация:
Имам назначена млада жена, която сключи граждански брак и фамилията й е промемена. Няма посочено подобно основание за подаване на ЕТЗ. Но е налице различие в подадените данни при сключване на ТД и данните на лицето от тук нататък. Ако се наложи подаване на болничен лист, това различие във фамилията вероятно ше е проблем!
Някой имал ли е подобна ситуация?

Не е проблем, просто от сега нататък подавате данни с новото име, в нап/нои и всички други институции името на лицето трябва да е сменено както е в личната карта
В момента данни за стажа след 1.6.25 на нов служител може да се види само ако кандидата разполага с електронен подпис или ПИК към НАП и предостави справка за стажа си.  Всичко друго е догатки.
Трудовият стаж едно на ръка, проблем ще се окаже и преценката дали служителя има 6 месеца осигурителен стаж при използване на болничен при по-младите почнали работа тази година.
Въобще мислено и недоизмислено
прекъснатите осигуровки не предотвратяват издаването на болничен лист, особено от болница.

Прекъснатите здравни осигуровки означава, че лицето губи право на личен лекар (съответно и болничен от личен лекар няма как да има) и си заплаща в пълен размер всички такси за всички пътеки по здравна каса.

Плащането на болнични листа от своя страна зависи от събирането на 6 месеца осигурителен стаж и осигуряването във фонд общо заболяване и майчинство и няма пряка връзка със здравноосигурителните права (доколкото нямаш личен лекар, който да ти издаде болничен за настинка, но като си приет в болница е друга работата)

Здравоосигурителните права и правото на изплащане на болничен са различни права идващи от различни основания без пряка връзка по между им.

Ако не му издадат болничен на лицето (което е грешно според мен) може да го водите в самоотлъчка, тоест прекъсване на осигуряването, в неплатен отпуск (част от 30те годишна норма) или платен отпуск.
Несеквестируем доход към 2025г.

Цитат
Чл. 446. (1) (Изм. - ДВ, бр. 50 от 2008 г., в сила от 1.03.2008 г., бр. 86 от 2017г. ) Ако изпълнението е насочено върху трудовото възнаграждение или върху друго каквото и да е възнаграждение за труд, както и върху пенсия, чиито размери са над минималната работна заплата, може да се удържа само:
1. ако осъденото лице получава месечно възнаграждение в размер между минималната работна заплата и двукратния размер на минималната работна заплата – една трета част, ако е без деца, и една четвърт част, ако е с деца, които издържа; (1077-2154, 1/3 без деца, 1/4 с деца)

2. ако осъденото лице получава месечно възнаграждение в размер между двукратния размер на минималната работна заплата и четирикратния размер на минималната работна заплата – една втора част, ако е без деца, и една трета част, ако е с деца, които издържа; (2154-4308, 1/2 без деца, 1/3 с деца)

3. ако осъденото лице получава месечно възнаграждение в размер над четирикратния размер на минималната работна заплата – горницата над двукратния размер на минималната работна заплата, ако е без деца, и горницата над два пъти и половина размера на минималната работна заплата, ако е с деца, които издържа. (+4308, всичко над 2154 без деца, всичко над 2692.50 с деца)

(2) (Нова - ДВ, бр. 50 от 2008 г., в сила от 1.03.2008 г.) Месечното трудово възнаграждение по ал. 1 се определя, след като се приспаднат дължимите върху него данъци и задължителни осигурителни вноски.
(3) (Предишна ал. 2 - ДВ, бр. 50 от 2008 г., в сила от 1.03.2008 г.) Ограниченията по ал. 1 не се отнасят до задължения за издръжка. В тези случаи присъдената сума за издръжка се удържа изцяло, а удръжките по ал. 1 за другите задължения на осъдения и за задължения за издръжка за минало време се правят върху остатъка от всичките му доходи.
(4) (Предишна ал. 3 - ДВ, бр. 50 от 2008 г., в сила от 1.03.2008 г.) Върху вземания за издръжка не се допуска принудително изпълнение. Върху стипендии се допуска принудително изпълнение само за задължения за издръжка.

в точка 33 се подава информация за запори само за издръжка. Ако запора е на общо основание там трябва да е 0ла и съответно не се заявява към НАП
Здравейте колеги! Колко платен годишен отпуск се полага на служител при работа на 2 часа дневно и на втори трудов договор при нас?

Платеният отпуск е базиран на трудовият стаж за периода, та на 2 часа са 5 дни за календарната година. Това, че е втори трудов договор няма отношение към отпуските
аз си пускам екземпляр само за мен и си искам подпис срещу името, въпреки че новият формат с инициали и фамилия е неудобен ама каквото такова
в моите договори не пише едномесечно предизвестие, а 30 дни. Така няма никакво съмнение колко дни и кога свършва договора.

Там където е записано едномесечно или както във вашият случай двумесечно предизвестие аз бих броял 60 дни от деня следващ подаването и да пиша считано първият ден след тези 60 дни
Та на вашият въпрос считано от 25.08, тоест ако няма смени в събота и неделя последен работен ден на 22.08
при ДУК няма трудова книжка, това е договор, който няма общо с кодекса по труда, само осигуряването е приравнено, тоест нищо не се попълва в книжка или ЕТЗ.
Според мен и УП-та са безпредметни и не се изискват за ДУК. Данните от стари години бяха вписани в осигурителни книжки, а сега би трябвало да се издърпат от д1.
Лицето има задължение да си даде ТК за попълване. Вие не сте пъдарин да го гоните. Нека да се разпише, че не може да я представи и толкова.

Аз лично при такива ситуации им издавам Приложение № 2 към ал. 2, 3 и 4 на чл. 7 на НТКТС, малко си е играчка, но като не носи книжката да се спасявя сам
Не съм много съгласен. Запознаването с графика е предварително и се удостоверява с подпис (в общия случай). Без подпис няма доказателство, че работникът е запознат кога е на работа. Промените в графика стават по реда на първоначалното му утвърждаване и запознаване - нов график, нови подписи и така при всяка промяна. График след изтичане на месеца/периода е безсмислен за работниците, ще послужи само на ТРЗ-то да види кой кога е бил на работа, отпуск и т.н.

Логически сте прав, но в реалната практика това е доста невъзможно, до такава степен, че създава неопределимо административно натоварване във фирми с по-голям персонал. Това, което съм описал е минало през поне 4-5 проверки от ИТ и е нямало проблеми. Вярно и че проверяващи бяха доста добронамерени и не бяха паднали от небето, та им е ясно за какво става дума.
Това, което вие описвате би означаво около 40-50 листа графици (поне) за 1 месец, ако на някой му се занимава да действа, аз давам препоръки от моя опит.
Правите един предварителен график задължително без извънреден труд за всяко звено. Не е толкова важно как са разпределени смените и до колко е адекватен, подписи не са нужни, но трябва да е разпечатан и наличен във всеки обект. Когато от ИТ дойдат на проверка те ще питат за него, служителите ви ще го покажат и няма други драми.

След като приключи месеца трябва да издадете втори график, вече финален, в който служителите задължително трябва да се разпишат и където трябва да са отразени реалните присъствия през месеца.

Това е опита ми от дългогодишните ми взаимоотношения с ИТ
Ако прекратяването на договор е след 1.6.25 реално смятате два стажа. Един за книжката където колони 7, 8 и 9 са празни, но на печата записвате от дата на постъпване до дата - 1.6.25 и така го смятате. А в ЕТЗ си смятате от датата на постъпване до реалната дата на прекратяване на договора.

Аз лично не съм тръгнал да ги връщам книжките, поне докато не се изясни ситуацията и достъпа до данните от стари работодатели в сайта на НАП
Само,че се сетих,че трябва да видя и в НАП-коя дата на начало на ТД са заложили,защото те автоматично бяха сложили дата на сключване и най-вероятно ще избие.

За начало пишите реалната дата, а не тази в НАП, където автоматично са взели датата на договора. Не би трябвало да ви върнат проблем, вашите данни са коректните и те трябва по тях да направят промяната
В момента няма достъп до историята с минали работодатели на служителя, така че няма за какво да го уведомявате.
В бъдеще, когато това бъде въведено, системата на НАП ще пуска съобщения, кой и кога е влизал в партидата на служителя. Така че не би трябвало да има нищо писмено. В крайна сметка нали идеята е всичко да е на електронен носител и да няма хартия. Лошото е, че логиката нещо липсва в подхода им към ЕТЗ...
Здравейте,
Чрез коя справка на НАП ще получим справка за предходен стаж на лицата, както и наличието на основен договор?  Не откривам такава?

Цитат
ДАННИ ЗА ЗАПИТВАНЕТО

Запитване №: 2025060312252860

Вид проблем: Не виждам услуга, до която следва да имам достъп.

Създаден на: 3.6.2025 г. 12:25

Описание: Здравейте,
Във Наредба за вписване в регистъра на заетостта, в чл. 15, ал. 3, т. 2 е записано, че работодателя за да вижда историята с предходните работодатели на негови служители трябва да се пусне искане през електронните услуги на НАП. Можел и да ни насочите как точно става това, понеже към момента ние нямаме достъп до информация от стари работодатели на наши служители.

Хубав ден!

Отговор:

Здравейте,

Справките предстои да бъдат пуснати поетапно до края на месеца. Когато бъде разработена и пусната дадена справка ще бъде публикувана информация на официалният сайт на НАП.

Моля следете актуалната информация, която се публикува на официалният сайт на НАП.

С уважение,

 

Дирекция "Информационен център"

Национална агенция за приходите

Информационен телефон на НАП: 0700 18 700

e-mail: infocenter@nra.bg

често казано съм без думи колко са импотентни нашите законодатели и институции. Някак една година не им стигна да направят системата, а ще се напасва в бъдеще, идеално
отпуската между болничните се явява прекъсване на болничните, така че ги третирайте като два отделни случая на временна нетрудоспособност. В тази връзка и в двата си начислявате по 2 дни за сметка на работодателя.

Кой, кога и как е издал болничните толкова пряко не ви интересува, ако има проблем като ги пуснете от НОИ ще ви ги върнат с обяснения какви корекции да се правят.

Единственото, което правя като имам съмнения относно данните в болнични листа е да ги подам веднага към НОИ, а да не чакам последният момент, за да мога да реагирам на време ако ги върнат за корекция.
Незнам аз ли нещо не разбирам, но история с предходните работодатели на служителите къде и как мога да видя?
Отделно обръщам внимание, че в протокола от НАП за постъпили служители няма поле за подпис от работника, което може би ще подлъже някои хора, а според поднормативните документи трябва да има някаква индикация че служителят е получил този документ.
Според закона не може, но в действителност може както е описала хиксчетата. След въвеждане на електронната книжка няма обаче да е възможно. Тази ситуация реално е плюс за всички страни, работодателя прави реверанс към работника, който получава увеличение, а държавата повече осигуровки. Та всички страни печелят, уви няма да е възможно съвсем скоро.