Правите един предварителен график задължително без извънреден труд за всяко звено. Не е толкова важно как са разпределени смените и до колко е адекватен, подписи не са нужни, но трябва да е разпечатан и наличен във всеки обект. Когато от ИТ дойдат на проверка те ще питат за него, служителите ви ще го покажат и няма други драми.

След като приключи месеца трябва да издадете втори график, вече финален, в който служителите задължително трябва да се разпишат и където трябва да са отразени реалните присъствия през месеца.

Това е опита ми от дългогодишните ми взаимоотношения с ИТ
Ако прекратяването на договор е след 1.6.25 реално смятате два стажа. Един за книжката където колони 7, 8 и 9 са празни, но на печата записвате от дата на постъпване до дата - 1.6.25 и така го смятате. А в ЕТЗ си смятате от датата на постъпване до реалната дата на прекратяване на договора.

Аз лично не съм тръгнал да ги връщам книжките, поне докато не се изясни ситуацията и достъпа до данните от стари работодатели в сайта на НАП
Само,че се сетих,че трябва да видя и в НАП-коя дата на начало на ТД са заложили,защото те автоматично бяха сложили дата на сключване и най-вероятно ще избие.

За начало пишите реалната дата, а не тази в НАП, където автоматично са взели датата на договора. Не би трябвало да ви върнат проблем, вашите данни са коректните и те трябва по тях да направят промяната
В момента няма достъп до историята с минали работодатели на служителя, така че няма за какво да го уведомявате.
В бъдеще, когато това бъде въведено, системата на НАП ще пуска съобщения, кой и кога е влизал в партидата на служителя. Така че не би трябвало да има нищо писмено. В крайна сметка нали идеята е всичко да е на електронен носител и да няма хартия. Лошото е, че логиката нещо липсва в подхода им към ЕТЗ...
Здравейте,
Чрез коя справка на НАП ще получим справка за предходен стаж на лицата, както и наличието на основен договор?  Не откривам такава?

Цитат
ДАННИ ЗА ЗАПИТВАНЕТО

Запитване №: 2025060312252860

Вид проблем: Не виждам услуга, до която следва да имам достъп.

Създаден на: 3.6.2025 г. 12:25

Описание: Здравейте,
Във Наредба за вписване в регистъра на заетостта, в чл. 15, ал. 3, т. 2 е записано, че работодателя за да вижда историята с предходните работодатели на негови служители трябва да се пусне искане през електронните услуги на НАП. Можел и да ни насочите как точно става това, понеже към момента ние нямаме достъп до информация от стари работодатели на наши служители.

Хубав ден!

Отговор:

Здравейте,

Справките предстои да бъдат пуснати поетапно до края на месеца. Когато бъде разработена и пусната дадена справка ще бъде публикувана информация на официалният сайт на НАП.

Моля следете актуалната информация, която се публикува на официалният сайт на НАП.

С уважение,

 

Дирекция "Информационен център"

Национална агенция за приходите

Информационен телефон на НАП: 0700 18 700

e-mail: infocenter@nra.bg

често казано съм без думи колко са импотентни нашите законодатели и институции. Някак една година не им стигна да направят системата, а ще се напасва в бъдеще, идеално
отпуската между болничните се явява прекъсване на болничните, така че ги третирайте като два отделни случая на временна нетрудоспособност. В тази връзка и в двата си начислявате по 2 дни за сметка на работодателя.

Кой, кога и как е издал болничните толкова пряко не ви интересува, ако има проблем като ги пуснете от НОИ ще ви ги върнат с обяснения какви корекции да се правят.

Единственото, което правя като имам съмнения относно данните в болнични листа е да ги подам веднага към НОИ, а да не чакам последният момент, за да мога да реагирам на време ако ги върнат за корекция.
Незнам аз ли нещо не разбирам, но история с предходните работодатели на служителите къде и как мога да видя?
Отделно обръщам внимание, че в протокола от НАП за постъпили служители няма поле за подпис от работника, което може би ще подлъже някои хора, а според поднормативните документи трябва да има някаква индикация че служителят е получил този документ.
Според закона не може, но в действителност може както е описала хиксчетата. След въвеждане на електронната книжка няма обаче да е възможно. Тази ситуация реално е плюс за всички страни, работодателя прави реверанс към работника, който получава увеличение, а държавата повече осигуровки. Та всички страни печелят, уви няма да е възможно съвсем скоро.
Аз бих изчакал до към 10 март когато данните от работодателите ще са налети в системата. Това ще ви спести доста мъки и чуденки
Здравейте,
обръщам се към тази тема, защото нещо логически се омотавам при изчисляването на запор при 2 часов договор и 380 лв възнаграждение.
Дали да се смята че човека получава под МРЗ или да си пресметна заплатата на база 8 часов работен ден.

ако служителя има деца логиката ми диктува да удържа 95 лв.
Чл.42, ал.3 от НРВПО не важи ли при Вас?
"Работникът и служителят имат право на парично обезщетение за неизползван платен годишен отпуск, когато са придобили поне 1 пълен месец трудов стаж"

Тука според мен е малко дискусионна частта придобили поне 1 пълен месец трудов стаж. Както е записано не се подразбира поне един пълен месец във фирмата, а въобще. Тоест ако не сте му първи работодател и служителя има общ трудов стаж повече от месец дължите обезщетението, което вероятно е заложено и в програмният ви продукт.
Когато прекратяването е по чл. 71 от БТ искат и договора където е описана причината и става ясно по чия инициатива е прекратяването. Ако пише по решение на ръководството е ясно, че човека има право на пълна борса, но ако е записано по желание на служителя няма да ви начислят пълна борса. Тоест ако прекратяването стане по ваше желание, без значение дали е на основание срока на изпитание ще ви впишат на минимална борса.

В това отношение държавата следи да намали до минимум разходите си по обезщетения за безработица, затова са и проверките когато назначаването и след това прекратяването изглеждат фиктивни само и само да се вземе борсата.
Сложна ситуация където почти нямате правилно решение.
Най-точно е с нотариална покана, при която ако лицето не бъде намерено се залепя известие на адреса и след определено време се смята за получено, но не отговорено и може да си продължите с дисциплинарното наказание.

Това с пращането на документи по спиди/еконт няма никаква тежест освен ако не пуснете обратни документи, където получателя ги отваря пред куриера подписва ги и куриеги ги взема и връща на вас. Всичко останало е безпредметно и няма никаква тежест пред съда, пак ще падне уволнението.

Имате и вариант да си го държите лицето в самоотлъчка докато свят светува. Не му прекратявате договора в НАП, но и не пускате никакви данни за него след като осигураването е прекъснато. Евентуално като минат три години от последното плащане прекратявате и регистрацията на ТД в НАП. Не е идеален вариант, но при некоректно поведение на служителя нямате много опции.

Евентуално догодина като въведат електроната книжки се надявам поне прекратяването по чл. 71 да се води като уведомяване след като се регистрира в НАП, понеже да си изряден когато служителят е некоректен е доста трудоемка задача.
Загубените книжки с целият стаж от всички работодатели се възстановяват от инспекцията по труда след искане на лицето. За да направят това те ще искат от загубилият книжката да мине през всички свои бивши работодатели и да поиска да му издадат удостоверение по Приложение № 2 към ал. 2, 3 и 4 на чл. 7 на НТКТС. След това лицето ги предоставя на ИТ откъдето му слагат всички записи от удостоверенията и книжката е възстановена.

Вие не нанасяте нищо в стара, нова или възстановена книжка. Вашето задължение е само да издадете удостоверение по Приложение № 2 към ал. 2, 3 и 4 на чл. 7 на НТКТС ако ваш бивш или настоящ служител поиска
Теоретично, последният (от)работен ден и денят на прекратяване на ТД може да се разминават с месеци.
Във вашия случай ако прекратявате съгласно заповедта, считано от 02.09. и това е първия неработен ден ще запишите това в ТК, а в Д1 като последен ден в осигуряване ще подадете... какво се пада... 30.08.
Каква е тази бланка, за какво?[/size]

Това не е вярно. Ако прекратяването е считано от 2.9.24, в д1 за август ще му е пълен месец, а за септември ще има нулева декларация с последен ден в осигуряване 1.9.24.
Това се случва сравнително често при прекратяванията с предизвестие понеже там крайната дата не е произволна

на мен ми е чудно като се засичат 10те години стаж коя дата се гледа, датата на пенсиониране или датата на прекратяване на договора. Понеже е възможно срока между двете дати да е доста голям
Принципно е така, но ако е ясно, че болничния е сгрешен е по-лесно да се оправи сега, отколкото някога в бъдещето да се поправят ведомости, декларации, болнични.

Затова пиша "своевременно", тоест веднага като се получи болничният да се подаде за да има достатъчно време преди пускането на ведомостите да върнат отговор от НОИ. Поне при мен така се получава.

Не е точно ваша работа да преценявате вие сроковете. Подайте си го своевременно (тоест сега) болничният и ако има проблем от НОИ ще ви върнат указания, които да стигнат до личният лекар за да направи той корекция.
Аз ги нареждам на опашка, ако препират да се разберат по между си съдебните изпълнители (един път се е случвало и поискаха разделение на половина).

Понякога тези на изчакване звънят да питат, защо не получават суми по претенциите им, тогава им пускам съобщение, че има предходен запор и кагото той бъде удовлетворен ще пристъпим към погасяване на сумите по тяхното искане.

Аз лично бих ги прекратил в срока на изпитание, като документите ще висят неразписани (може да си направите протокл за самоотлъчки и да си го опишите и това някъде). Приключвате ги и пито платено...

Надявам се този проблем да отпадне като въведат електронните трудови книжки и данните подадени към НАП да се водят и уведомление към служителя, най-вече в контекста на чл. 71, ал. 1 от КТ